Acum citesti
Ritchey WCS Road Logic – povestea unei cursiere

Aflându-mă în acest domeniu de-atâţia ani este normal că, la fel ca orice pasionat de biciclete, am strâns de-a lungul timpului o grămadă de piese şi biciclete. Unele mai de umplutură, altele adevărate bijuterii. Vine însă momentul când nu mai e loc, iar opţiunile nu sunt multe. Începi să sortezi, să vinzi, să donezi sau să arunci ori faci ceva cu ele, mai precis o bicicletă, două.

Pot spune că pentru mine bicicleta de munte este totul. Îmi vine să zic că m-am născut pe mtb, deşi aşa ceva este imposibil şi puţin cam ciudat. Adevărul este însă că din 1998, de când am urcat pentru prima dată pe bicicletă la Vârful Omu, plimbările şi concursurile offroad la munte au însemnat totul. După mine nu primeşti peisaj mai frumos decât la altitudine şi, chiar dacă şi pe asfalt urci destul de mult, vine momentul când trebuie să ieşi de pe asfalt pentru a urca şi mai sus.

În ultimii ani lucrurile s-au mai mişcat şi multe forestiere au primit un strat de asfalt. Apoi mai era şi colecţia mea de piese care creştea necontrolabil ce trebuia consumată cumva. Având la dispoziţie aproape toate componentele pentru a echipa o cursieră am zis că poate a venit momentul să apară în colecţia proprie şi o astfel de bicicletă. Opţiunile pentru un cadru erau şi sunt aproape nelimitate. De la geometrii neobişnuite la materiale exotice precum titanul. Hotărârea să construiesc o cursieră a fost luată însă nu doream să iasă ceva obişnuit.

Aşa că am început prospectarea pentru ceva special. Carbonul era interesant, uşor şi modern însă nu mă atrăgea. Titanul, nu sunt chiar atât de „exotic” şi priceput pentru a înţelege subtilităţile acestui metal. Aluminiul este şi el prea la ordinea zilei, iar dimensiunile unui cadru de cursieră din aluminiu prea seamănă cu cele ale mtb-ului. A mai rămas oţelul şi, deşi nu sunt un „vintage addict”, ba dimpotrivă, am considerat că o doză de ceva clasic în viaţa mea nu strică. Alegerea a fost perfectă!

Intră în scenă cadrul Ritchey WCS Road Logic din oţel, o operă de artă creată de Tom Ritchey – unul din monştri sacri ai mtb-ului, construirea cadrelor de cursieră ocupând în viaţa lui un loc la fel de important. Nu am urmărit să obţin cea mai performantă bicicletă, cea mai rigidă sau cea mai uşoară ci o bicicletă suficient de agilă şi uşoara, dar care să îmi placă în primul rând atunci când o privesc.

cursiera ritchey road logic 19Componentele erau pregătite gropusetul ales fiind Shimano Ultegra. Apoi, în următoarele luni, totul a devenit Ritchey, de la ghidolină şi pipă la şa şi suporţii bidoanelor de apă. Bicicleta este un vis! Este incredibil de confortabilă, mai confortabila decât mtb-ul meu 29er full suspension! Desigur poziţia cel mai important rol însă pe o bicicletă de şosea ai o poziţie mai agresivă decât pe un mtb, deci teoretic mai puţin confortabilă.

Cu toate astea geometria cadrului Ritchey Logic, la care se adaugă confortul, elasticitatea şi rigiditatea oţelului, imprimă corpului o poziţie de nedescris în materie de confort. Confort suplimentar vine şi din partea şeii Ritchey WCS Carbon Streem, o şa suspect de îngustă, cu suspect de puţină căptuşeală şi totuşi incredibil de confortabilă chiar şi după sute de kilometri parcurşi zilnic, lucru pe care l-am testat din plin la Ciclaton în 2014 şi acum în 2015.

cursiera ritchey road logic 18O problemă a fost iniţial cu lungimea pipei. Prietenii cunoscători îmi spuneau că pipă de cursieră trebuie să fie cât mai lungă. Însă, după ce am încercat câteva variante totuşi nu reuşeam să mă adaptez, eram prea în faţă. Am ales un ghidon cu drop mai compact, o pipă ridicol de scurtă cu un ghidon cu reach mai lung, dar degeaba. Ceva nu se lega şi treaba nu mergea.

cursiera ritchey road logic 21Până la urmă am mers tot pe Ritchey alegând o pipă de 9 cm din seria Classic şi un ghidon la fel. Nu mică mi-a fost surpriza să aflu, să simt, că am nimerit-o. Iar potriveala în termeni de design era perfectă seria de componente Classic fiind gândită să se potrivească unui astfel de cadru cu aspect vintage, dar cu performante moderne.

cursiera ritchey road logic 14La început pedalele alese iniţial au fost o pereche de Shimano 105. Deşi performante şi destul de uşoare ceva parcă nu se lega şi nu mă refer la faptul că nu erau Ritchey. La un moment dat am avut ocazia să încerc nişte pedale Ritchey Echelon şi am observat că fixarea în pedală reuşeam să o fac mult mai uşor decât la Shimano. Desigur experienţa mea limitată în privinţa pedalelor de cursieră însemna o clipsare mai dificilă la început însă Ritchey Echelon le-am simţit mult mai prietenoase. Mai mult, m-am bucurat să aflu că plăcuţele ce se fixează în pantof, şi care sunt „consumabile”, sunt mai ieftine ca cele de la Shimano. În plus sunt compatibile cu cele Look acestea fiind şi mai ieftine. În plus există inclusiv opţiuni compatibile şi nu doar „brand name” ca la Shimano. Nu în ultimul rând noile pedale Ritchey WCS Echelon au fost puţin mai uşoare ca 105 şi, după cum ştim, obţinerea unei biciclete cât mai uşoare este adesea mai presus decât să ai ce mânca la prânz.

cursiera ritchey road logic 23Astăzi kilometri pe cursieră îi depăşesc la număr pe cei făcuţi pe mtb. Nu pentru că iubesc atât de mult şoseaua şi cursiera ci pentru că geografia din jurul Bucureştiului favorizează pedalatul pe o bicicletă de şosea. În continuare prefer o tură offroad pe un forestier rapid sau pe poteci tehnice de munte însă nu ratez nici ocaziile de a merge într-un grup la o tură de şosea. Iar Ciclatonul, care va avea loc la început de septembrie anul acesta, va însemna încă 660 km parcurşi în 5 zile alături de oameni minunaţi care au ales să susţină cinci cauze educaţionale.

cursiera ritchey road logic 25Ritchey WCS Road Logic a obţinut la final o greutate de 8,4 kg cu tot cu pedale, senzori şi suporţii bidoanelor de apă. O valoare foarte bună având în vedere că scopul nu a fost obţinerea unei biciclete uşoare şi mai ales că nu vorbim de un cadru din carbon. Confortul este efectiv suprem şi totul cred că se rezumă la priceperea lui Tom Ritchey de a înţelege anatomia şi mişcările corpului uman, combinată cu proprietăţile excelente de amortizare ale oţelului. Aluminiul este prea rigid sau prea greu, carbonul este prea elastic sau prea rigid în timp ce titanul este prea scump. Oţelul însă se pare că nu este „compromisul perfect”ci este complet perfect.

Specificaţii:

Cadru – Ritchey WCS Logic Tubing, triple butted
Furcă – Ritchey Carbon
Headset – Ritchey WCS Drop-In
Gropuset – Shimano Ultegra
Transmisie – 2×10; 175mm; 50/34T; 12-25T
Ghidon, pipă, tijă de şa – Ritchey Classic
Ghidolină – Ritchey
Şa – Ritchey WCS Carbon Streem
Pedale – Ritchey WSC Echelon
Roţi – Ritchey WCS Zeta
Anvelope – Ritchey WCS Race Slick, 700x23c
Greutate – 8,4 kg cadru mărime 55, cu pedale, senzori şi suporţi bidon apă

Şi pentru puţină culoare – capac headset, distanţeiere şi QR de la KCNC

Vezi Comentarii (9)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

two × five =