Inregistrare | Autentificare | Parola uitata?                                           
Ce poți cumpăra în locului unei... tr...
Conceptul transmisiei Sram XX1 reușea să facă valuri în urmă cu doi ani. Ve ...
Veloplus.ro - află informațiile care t...
FreeRider.ro vă pune la dispoziție începând cu luna martie un nou site: Velo ...
Ia-ne la întrebări, iar noi te premiem!
Îți propunem un nou concurs, cu diverse premii, pe care le vom acorda săptăm ...

FreeRider.ro > Editorial > De ce contest mersul în șir indian pe șosea


De ce contest mersul în șir indian pe șosea

Free Rider 14 October 2013 49

ciclisti_vedere_de_susÎn weekend-ul ce tocmai s-a încheiat, am realizat un lucru pe care aș vrea să-l împart cu voi. Recunosc că nu până acum nu l-am luat în serios, și-mi asum răspunderea pentru asta, dar un mic eveniment mi-a dat de gândit. Tocmai plecam cu un prieten din Câmpulung spre un traseu de munte, unde nu puteam ajunge decât parcurgând câțiva kilometri pe șosea. După cum sunt obișnuit de 14 ani încoace, pedalam în paralel pe prima bandă captivat fiind de o dezbatare aprinsă. După nici 10 minute de pedalat liniștea ne este tulburată serios de către un cetățean de etnie romă, aflat la volanul unei autoutilitare depășită fizic și moral, care după ce sălășuiește mai puțin de 1 minut în spatele nostru (deși avea spațiu suficient să ne depășească), începe să claxoneze frenetic. Să ne înjure, deci să ne jignească. Pentru că mi-e greu să fiu o persoană cu comportări alese în astfel de situații, îi răspund în ton cu săgețile pe care le-a lansat, dar cu mai mult simț de răspundere deoarece mă gândeam la integritatea mea corporală. La nici 500 de metri virează la stânga și se oprește pentru a ne mai explica într-un fel de (r)română greu de cuprins cu mintea, de ce bicicliștii nu au ce căuta pe stradă ci mai degrabă pe aluviunile de pe marginea drumului. Îi răspund din nou cu același entuziasm și-mi continui drumul cu un zâmbet tâmp. La 5 minute după eveniment îmi dau seama că eram afectat de cele întâmplate (a se citi foarte nervos) și încercam să-mi ridic moralul pentru prima urcare a traseului. Mi-am zis: avem în față o urcare de 8 km cu o diferență de nivel de peste 700 de metri, o să-mi revin.

La scurt timp după ce am părăsit șoseaua, lucrurile s-au așezat corespunzător și am putut să mă bucur de ceea ce natura avea să ne ofere. Cu toate acestea, am încercat să înțeleg ce l-a determiat pe respectivul șofer să fie atât de violent (verbal) și am concluzionat că mersul în paralel pe șosea împreună cu partenerul meu de tură l-ar fi scos din minți, asta după ce am reușit să punem cap la cap puzzle-ul verbal pe care l-a aruncat spre noi, pe geam. Ca să înțeleg cât de gravă este fapta mea, am pus mâna pe legislație ca să mă informez. Și ca să vezi, ce surpriză plăcută, omul avea dreptate. Este permis bicicliștilor să meargă în șir indian, nu și în paralel.

Aș putea fi de acord cu această regulă în oraș, nicidecum în afara acestuia. Mi se pare perfect în regulă ca doi bicicliști să ocupe o bandă întreagă. Asemenea căruțelor, care apropo, în multe dintre cazuri circulă mult mai încet. În cazul acestora, nimeni nu mai are nimic de comentat. Dar nu am încheiat seria de exemple. Trebuie să mai amintesc de cisternele care extrag conținutul bazinelor de colectare a dejecțiilor, de camioanele dărâmate cu 50 de ani la bord care transportă lemne sau de gaterele pe 4 roți dotate cu un motor cu 4 cai putere care nu au cum să depășească viteza maximă de 7 km/h? Toate acestea circulă cu o viteză foarte redusă, mai mică decât cea a bicicletelor și culmea, nu agasează pe nimeni. Toți știm cât de des ești claxonat atunci când pedalezi pe șosea. Ne aflăm permanent în căutarea confortului psihic, pentru a ne bucura de tură așa cum este normal. Da, normal!

Faptul că în România legile sunt fabricate într-un laborator fizico-chimic dispus în cadrul unei brutării nu mai surprinde pe nimeni, iar subiectul este deja tabu. Dar în cazul de față este vorba despre un fapt simplu și logic: bicicleta, ca orice alt vehicul, are dreptul la o bandă întreagă. Numeroase studii au arătat că atunci când un biciclist circulă foarte aproape de bordură, există șanse mai mari să fie accidentat decât atunci când este depășit corespunzător, ca orice alt vehicul.  În fond, problema este că nu vreau să mă mai simt prigonit atunci când mă aflu pe stradă: de legi idioate, de câini turbați, de șoferi dar și mai grav, de șoferii care în timpul liber sunt, culmea, bicicliști. Așa cum ulterior s-a dovedit a fi șoferul care ne-a înjurat.

Iar cu această ocazie aș dori să cunosc părerea ta despre noua lege, intrată de curând în vigoare.

Dragoș Mitroi
Editor-in-chief FreeRider.ro

Later edit: În UK, una dintre cele mai sigure țări pentru bicicliști din lume, aceștia sunt sfătuiți să nu circule lângă bordură, tocmai datorită riscului de a fi loviți.

Ai intrebari despre biciclete sau componente? Le asteptam pe forum !

49 comentarii »

  1. bogdan 14 October 2013 at 1:09 pm -

    Tocmai de aceea , eu cand merg pe bicicleta si mai depasesc cate un microbuz de transport in comun, o masina de scoala sau vreun incepator o fac in asa fel incat sa ocup banda de depasire in intregime, astfel nu risc sa fiu ingramadit intre doua masini! Astfel sunt mai vizibil in trafic!!! Bineinteles mavrele mele sunt intotdeauna semnalizate corespunzator!
    Lege, ne-lege, tot timpul trebuie sa fim atenti la noi, si sa pedalam in ce conditii ni se pemite de catre traficul din momentul respectiv – la asta ma refer!


  2. Calin Valean 14 October 2013 at 1:12 pm -

    Nici in oras nu e ok, ieri am iesit cu baietii mei care merg unul dupa altul iar eu in dreptul lor, pentru a-i proteja si a nu-i lasa sa iasa in stinga.


  3. Dan 14 October 2013 at 1:17 pm -

    Este mai confortabil si mai placut sa se poata sta cate doi in paralel sa poti tine si o conversatie normala in timpul turei dar legea este clara in privinta asta si este corecta. Creste riscul de accident. Soferul indiferent de nervii pe care ii avea, avea dreptate. Legea a fost asa de mult timp nu numai de acuma. Si asa trebuie mers cu bicicleta. Scrie in lege ca biciclistul trebuie sa circule cat mai aproape de marginea carosabilului sa nu incurce circulatia; si unde este, pe acostament. Asta pentru siguranta biciclistului si a soferiilor. Cand vom avea piste de biciclete care permit circularea a doi biciclisti pe acelasi sens atunci va fi altceva. Nu ai dreptate, sunt sofer si biciclist, vorbesc din ambele puncte de vedere. Dar iti inteleg nemultumirea.

    Ar fi ceva sa se faca unde nu sunt drumuri mai largi si acostamentul sa fie transformat in piste pentru biciclete despartit de carosabil printr-o balustrada, cu puncte de trecere si sa fie pe ambele parti a drumului asa, asa ar putea circula paralel biciclistii. Multe drumuri nationale/europene in tara ar putea suporta asta ca sunt destul de late si in unele zone pe acostament incape cate o masina sa circule lejer, daca doreste sa circule mai incet si sa nu nderanjeze circulatia.


  4. Axeloh 14 October 2013 at 1:18 pm -

    tigan , nu rrom.


  5. Free Rider 14 October 2013 at 1:20 pm -

    @Dan: ok, dar revin la cele menționate. Studiile efectuate recent au arătat clar că riscul ca un biciclist să fie lovit este mai mare atunci când merge pe marginea șoselei. În alte țări se recomandă ca poziționarea acestuia să fie undeva pe mijlocul benzii, atunci când circulă singur.


  6. radu 14 October 2013 at 1:24 pm -

    Draga Dragos,

    Miscarea e buna fie pe sosea(pista…daca e cazul) fie off atat timp cat se face in siguranta in ambele cazuri. Aici insa sunt de acord cu legislatia ,care nu e noua, adica si in vechea legislatie circulatia bicicletelor era permisa pe un singur sir. Expunerea la pericole e mult mai mare circuland in paralel si cred ca acesta e motivul pentru care s-a decis in “brutarie” sau cum vrei tu sa-i zici circulatia in sir. Nu vad de ce ar trebui sa meraga biciclistii in paralel in absenta unei piste amenajate , asa de dragul unei discutii aprinse. Din moment ce biciclistii nu platesc taxa de drum , vigneta ,RCA si alte taxe mizerabile impuse de stat nu cred ca e atat de greu sa pedalezi cu amicul in spatele sau in fata ta atat timp cat scopul este pedalatul si miscarea picioarelor nu a buzelor. Cat despre carute din nou trebuie sa te contrazic deoarece si circulatia acestora si a utilajelor agricole este interzisa pe drumuri NATIONALE, ca lucrul asta nu se intampla este partea a doua. Si eu pedalez in acelasi mod, cu claxoanele in cap, cu oglinzi lipite de ghidon, cu piste in oras in care iti “sare ” in fata cate un stalp sau cos de gunoi sau stiu eu ce alt obstacol si frustrarea creste.
    Cand conduc aceeasi frustrare ma cuprinde cand vad biciclisti cate doi trei in paralel fara semnalizare corespunzatoare gesticuland frenetic cand trec pe langa ei , sau biciclisti care nu folosesc pistele….cu tot cu obstacolele lor, sau le folosesc pe contra sens, asta insemnand ca nu doresc sa respecte reguli de circulatie, fie ele si pentru biciclete, dar cand e vorba de drepturi devin brusc interesati.
    In concluzie si divagand de la subiect , siguranta este principala si cred ca atata timp cat se incearca implementarea unei metode care sa asigure un nivel de siguranta , aceasta metoda e bine venita si circulatia pe drumuri nationale se poate face intr-un singur sir.


  7. ByREV 14 October 2013 at 1:25 pm -

    O lege facuta de un burtos cu chelie ajuns paralement/guvern prin voturile noastre … cine altul era capabil sa scrie o astfel de lege !? Si de altfel ce betiv a promulgat legea ?

    Eu unul o sa merg in paralel cat vreau, daca ma opreste politia ce sa-mi faca ? Sa-mi ia lantu la bicla ? … ERAM IN DEPASIRE ! … depasirea nu este interzisa si am voie sa depasesc in ritmul meu, nu-s obligat cu o anumita viteza, timp, etc … ca nu am vitezometru la bord. Ce sa zica politistul ? ca’mi da amenda ? o sa avem minim 10 martori din trupa ca noi depasim nu mergem in paralel.

    Soferii care sunt impotriva mersului in paralel a biciclistilor nu sun decat niste bolnavi egoisti, prea plini de ei incat sa respecte si dreptul nostru de a socializa. Pe distante de zeci de km mai simti nevoia sa mai schimbi o vorba – doua …

    P.S. Sunt sofer si va permit sa mergeti si 3 in paralel, numai sa nu ocupati mai mult de o banda din sens si nu in stare de ebrietate …


  8. Alexandru 14 October 2013 at 1:26 pm -

    Mie unu nu mi se pare normal ca biciclisti sa ocupe o banda intreaga si mai ales pe drumurile nationale unde se circula cu viteza, daca vreti sa mergeti in paralel puteti sa o faceti in parcuri, fara a pune pe nimeni in pericol.
    Eu nu zic sa stati lipiti de bordura, dar nu ocupati o banda intreaga doar pentru ca puteti.


  9. Sebi 14 October 2013 at 1:36 pm -

    si noi trebuie sa cunoastem si sa respectam legile. Imi pare rau sa vad cat de nesimtit a fost soferul, putin bun simt nu strica pentru ca e clar ca ii era usor sa va depaseasca. Dar imi pare rau sa vad ca trebuia neaparat sa specifici etnia (de parca are vreo importanta) si sa aflu ca nu cunosti regulile de baza.

    Nu e o lege noua, era si inainte aceeasi cerinta. Ultimul cod nu a venit cu nimic nou, doar a conturat mai bine niste prevederi care erau ambigue. In majoritatea tarilor e aceeasi restrictie, cu exceptia drumurilor cu trafic mare de biciclete din Germania sau Olanda.

    Biciclistul trebuie sa se simta in siguranta, sa aiba calea lui delimitata de cel putin 1,5m, sa fie depasit cu distanta corespunzatoare. lucruri de bun simt


  10. radu 14 October 2013 at 1:40 pm -

    Draga Dragos/Moderator,

    Cand vad afirmatii de genul “in alte tari” sau” studiile arata ca…” imi vine sa rad . Noi nu suntem in alte tari, noi nu avem piste , noi nu avem respect fata de biciclisti, in concluzie studiile nu se aplica la noi pana nu se schimba ceva…in plus nu vad cu sa arate un studiu ca e mai bine sa circuli inspre mijlocul benzii cand ai maniaci cocotati pe SUV-uri care trec pe langa tine cu 130Km/h si atunci cand mergi pe acostament ,daramite cand mergi pe mijlocul benzii.


  11. bogdan 14 October 2013 at 1:40 pm -

    Pentru cei care merg in parcuri nu se aplica…ei sunt cei care isi doresc piste…pentru 2 ore/sapt cat ies cu bicicleta :)
    De aceea eu nu doresc piste pe trotuar sau pe carosabil..pentru ca pe mine m-ar incurca rau…dar nu intru in detalii pentru ca in Constanta avem statiunea MAMAIA…care este si poate fi foarte usor denumita VELODROM, unde nu ne bate nimeni la cap…si poti inregistra o viteza medie de 40 km/h si una de 20 km/h…:)


  12. Free Rider 14 October 2013 at 1:42 pm -

    Radu, oricum sistemul este putred de la bază în sus. De aceea, tot ce ne mai rămâne este să facem apel la bun simț. Poate că mesajul de aici va ajunge în cele din urmă la câteva sute de persoane cărora le va da de gândit. Alte pârghii oricum nu mai avem în acest moment…


  13. Micu Lucian Ionel 14 October 2013 at 1:42 pm -

    Mi se pare mai probabil sa fii acrosat si/sau scos in afara drumului de masini care te depasesc atunci cand mergi cat mai aproape e marginea drumului, decat sa sa te loveasca din spate daca mergi paralel cu alt ciclist, ocupand o banda intreaga.
    @Dan: n-ai mai zice deloc asa Dane daca ai pati ce au patit prieteni de-ai mei, mai exact ceva de genul – trece tir pe langa tine si in acelasi timp din sens opus alt vehicul; tirul pentru a nu acrosa vehiculul din sens opus, trage usor mai pe dreapta drumului acrosand ciclistul sau scotandu-l in afara drumului. Plus ca de fiecare data un vehicul care depaseste un ciclist nu va risca vreo coliziune frontala cu un alt vehicul ce vine din sens opus. El se va inghesui catre ciclist ca sa aiba loc si celalalt.


  14. Edi 14 October 2013 at 1:43 pm -

    Am carnet de 25 de ani si legea este neschimbata. Bicicletele circula in sir indian. Ma surprinde ca nu stie toata lumea treaba asta. Daca as vrea un amendament la lege ar fi ca masinile sa depaseasca bicicletele ocolind pe celalt sens sau la o distanta minima de 1.4m cum este in Austria. Mi se pare mai safe decat sa mearga cate doi sau trei biciclisti pe sens.


  15. Micu Lucian Ionel 14 October 2013 at 2:01 pm -

    @Radu: Radule mai ”dai si din buze” pe bike ca nu esti robot…..de asemenea destui ciclisti sunt si soferi proprietari de autovehicul (inclusiv subsemnatul) deci platesc taxe la stat. Cu cat esti mai mult pe bike, esti mai putin in masina deci poluezi mult mai putin si ocupi mai putin spatiu pe sosele. Daca aduce cineva argumente in discutia asta sa aduca argumente logice nu impresii rezultate din antipatia fata de ciclistii de pe sosele. Soferul va lua partea soferilor iar ciclistul pe cea a ciclistilor. Invit sa-si dea cu parerea doar cei ce sunt soferi dar si ciclisti deoarece numai aceia pot avea opinii relevante, cunoscand ambele fatete ale problemei. Daca cineva e doar una din ele, nu poate vorbi in cunostinta de cauza cu adevarat.


  16. FS 14 October 2013 at 2:33 pm -

    Si eu sunt si biciclist si sofer si sunt total de acord cu Radu.
    Eu unul as trata biciclistii care circula pe drumul public exact ca pe soferi: examen obligatoriu, sanctionarea abaterilor (cu suspendarea dreptului de a circula pentru abateri grave), etc. ! Nu doar pentru siguranta lor ci si pentru nervii si eventualele pierderi de timp ale soferilor.

    @ByREV: Cu acceasi lipsa de respect pe care o afisezi am sa-ti spun ca esti unul dintre bizonii pe bicicleta. Ai tot dreptul sa socializezi, dar pe drumul public trebuie sa fii atent si la ceilalti participanti in trafic. Daca nu-ti convine, fa-ti soseaua ta. Ai o abordare de smecher in ce priveste politia dar uiti un lucru: exista si camere pe masinile de politie si pe cele ale unor soferi.

    @Micu Lucian Ionel: Cu ce au fost transportate bicicleta ta, piesele noi si batoanele energizante ce le cumperi? Eu nu am auzit pana acum de biciclete care sa transporte bunuri. Judecand ca tine dam foarte usor in discriminarea pozitiva a biciclistilor.


  17. horatiu 14 October 2013 at 2:45 pm -

    Merg pe bicicleta de 30 ani,si de 20 am si carnet de conducere si 1/2 mil km cu masina,si ceva mai putini cu bicicleta :),si numai pe drumuri publice am mers pana acum(piste sunt de cativa ani,dar pt cursiere sunt nepracticabile,cine are stie de ce:)).Am fost bagat in sant de cateva ori,dar nu m-am suparat,am zis saru-mana ca am scapat cu viata,asta e,imi place senzatia,imi palce adrenalina,riscul mi-l asum.Am mers si in paralel,dar cand veneau masini treceam in sir indian,ca sa le facem loc,Mi-am luat si injuraturi,dar si semne de apreciere.Una peste alta legea e lege si e facuta sa fie incalcata.suntem o tara se infractori(soferi sau biciclisti),oare cati respecta toate semnele,toate regulile?nimeni,pt ca nu pot fi respectate in totalitate.Asa ca nu va mai omorati cu probleme la care nu o sa gasiti rezolvarea niciodata.Daca aveti curaj sa megeti pe drumurile publice…drumuri bune si spor…


  18. Lica 14 October 2013 at 2:46 pm -

    Salutare la toata lumea. Eu sunt si biciclist si sofer . Urasc sa fiu claxonat in trafic , mai ales atunci cand sunt pe marginea drumului, de multe ori te sperii sau din cauza curentului creat de autoturism ajung in pietrisul de pe marginea carosabilului. Cand sunt la volan depasesc si biciclistul pe banda cealalta , nu trec pe langa el sa il bag in sant ! Legile de la noi sunt o mare porcarie , inventate de plictisiti si puse in aplicare de catre idioti fara minte !


  19. Dj Sorin 14 October 2013 at 2:48 pm -

    Sunt sofer de peste 20 ani si 1 milion de km prin Europa dar intotdeauna am depasit ciclistii pe contrasens.De 4 ani am inceput si eu sa pedalez pentru o viata mai sanatoasa si pentru a fi in mijlocul naturii ,dar tin sa va spun ca de obicei pedalez la o distanta de 1 metru de marginea soselei tot pentru siguranta mea si a soferilor, si cu cat ma dau mai aproape de marginea soselei cu atat mai multe masini se strecoara printre mine si masina care vine din contrasens,si de multe ori am fost scos de pe sosea si tavalit in decor de nenumarati soferi care au considerat ca au loc sa treaca chiar daca pe contrasens venea un tir sau o dacia lastun.Oare de ce in vestul Europei se poate circula intr-o armonie intre ciclisti si soferi si la noi nu? se poate si fara injuri si fara claxoane prelungi si stresante. ..Soferi ca toate sa fie ok depasiti pe contrasens ciclistii indiferent ca sunt 1,2,3 sau 20 pe sens asa cum fac si eu cind sunt la volan.


  20. FS 14 October 2013 at 3:07 pm -

    @Lica: Eu claxonez scurt de atentionare cu 50m inainte de depasire cand vad biciclisti in fata, mai ales pe drum slab circulat. Prefer asta din ambele posturi.

    @DJ Sorin: Acum cateva luni am vazut un reportaj despre un biciclist omorat de un sofer in Anglia. Si am mai vazut si multe alte filmulete cu altercatii intre soferi si biciclisti in alte tari. Se intampla si la ei doar ca nu se face atata caz. Diferenta cred eu e ca in tarile civilizate vinovatii sunt pedepsiti.


  21. radu 14 October 2013 at 3:09 pm -

    @Micu Lucian Ionel: Micule, ideea era de siguranta nu de robotism, imi pare rau ca nu ai inteles esenta. Eu am argumentat ambele aspecte dar voalat pentru a nu afecta ego-ul soferilor sau al ciclistilor. Stiu ce vorbesc cand spun ca nu esti in siguranta circuland in paralel , asta e si scopul legii sa impiedice astfel posibile accidente.Nu am cautat nicio discutie in contradictoriu fiind atat biciclist cat si sofer, mai mult circul atat pe sosele cat si off road cu motocicleta, asa ca ai incredere in mine cand iti spun ca stiu foarte bine toate aspectele si nu vorbesc in necunostiinta de cauza.
    Doar pentru ca nu incerc sa imi impun un punct de vedere asa cum se pare ca faci tu, nu inseamna Micule, ca nu stiu despre ce vorbesc.


  22. radu 14 October 2013 at 3:14 pm -

    @FS, multumesc, ma bucur ca mesajul meu se face inteles.


  23. mihai nicolae 14 October 2013 at 3:18 pm -

    Stim cu totii, atunci cand mergi pe marginea drumului, este foarte periculos din cauza pietrisului de pe drum, deci minim 1 m tot trebuie sa ai pentru siguranta!


  24. cata 14 October 2013 at 3:36 pm -

    “Mi se pare perfect în regulă ca doi bicicliști să ocupe o bandă întreagă”
    De ce sa nu ocupam o sosea intreaga? O banda e prea putin, mai ramane una pe care sa ne depaseasca masinile…


  25. cristian 14 October 2013 at 4:24 pm -

    Daca ne referim la circulatia pe drumul public (nu pe trotuar, pista speciala etc), cursul de instruire din UK te invata sa mergi mereu cu bicicleta ocupand cat mai mult din banda de circulatie, adica cat mai aproape de mijlocul drumului, pentru a nu incuraja depasirile periculoase. Adica daca te depaseste, sa te depaseasca atunci cand are loc, nu sa te inghesuie.
    Referitor la legea asta, cred ca a fost facuta cu intentia de a-i proteja pe biciclisti. Practic vorbind, eu nu as pedala in romania pe mijlocul drumului, nu as merge dublat cu altcineva. Nu garantez pentru integritatea corporala a nimanui care merge asa, indiferent de ce spune legea.


  26. mihai 14 October 2013 at 4:31 pm -

    Avantaje si dezavantaje la ambele idei. Eu raman la parerea ca e buna ideea cu mersul in sir indian. Ma gandesc d.p.d.v al soferului. Una e sa depasesti 10 biciclisti in sir indian (nu prea trebuie sa iesi pe sensul celalalt de mers) si una e depasesti 10 biciclisti care merg in pereche.


  27. Free Rider 14 October 2013 at 4:33 pm -

    Vă rog urmăriți acest film: http://www.youtube.com/watch?v=C8QguFedR80


  28. eded 14 October 2013 at 5:40 pm -

    Ca sofer, depasesc intotdeuna ciclistii sau orice altceva de fapt cu marja mare de distanta. Ca biciclist nu ma astept ca alti soferi sa faca acelasi lucru, merg pe langa marginea drumului pe drumuri circulate.

    Am mers si in strainatate, si pe drumuri frumoase de munte (de exemplu) foarte frecventate de biciclisti, acestia intr-adevar foloseau aproape toata banda, mai ales la coborare, si nici o masina nu ii claxona, asteptau cuminte pana cand nu venea nimeni din sens opus si depaseau in siguranta. DAR, (un mar dar) la noi nu se poate aplica aceeasi gandire, deoarece noi nu avem decat drumurile nationale pentru orice tip de trafic – greu, de marfa, utilitare, oameni grabiti la servici.

    Daca am avea autostrazi, drumurile ‘scenice’ si secundare ar gazdui alt tip de soferi, si mai putine vehicule in general, devenind mai sigure.


  29. radu 14 October 2013 at 5:42 pm -

    Foarte educativ filmul, repeta lucruri deja stiute, dar nu spune nimic despre mersul biciclistilor in paralel, adica topicul discutiei.
    Stim cu totii si chiar a repetat cineva mai sus, chiar si legea spune ca biciclistii au dreptul sa circule in banda de mers pana la 0.5 m de la acostament, adica mai mult decat e fasia aceea de praf si pietricele de pe marginea drumului si suficient de mult intrat in banda , incat sa fii remarcat de catre soferi si nu fortat sa iesi in decor la fiecare tir care trece pe langa.


  30. Mihai V 14 October 2013 at 5:51 pm -

    Eu consider ca problema principală din România este de fapt lipsa de bun simț. În momentul în care începi să înjuri, dintr-un motiv sau altul, nu se mai poate discuta constructiv. Referitor la mersul cât mai departe de marginea șoselei, are foarte mult sens pentru ca șoferul nu mai trebuie să calculeze dacă încape printre tine și vehicolul din sens opus. Știe direct ca nu are loc. ÎNSĂ, ce te faci pe drumurile cu multe curbe, și delurite, în care șoferul care vine din spate nu te observat pentru că nu e destul timp?


  31. Free Rider 14 October 2013 at 5:52 pm -

    @eded: de acord cu tine. În țări în care am mai pedalat, precum Spania, Germania, Austria și chiar Ungaria, absolut nimeni nu claxonează dacă pedalezi în paralel cu un alt biciclist. În plus, toată lumea are răbdare și nu au impresia că-și irosesc viața dacă așteaptă 1 minut până ce pot depăși. Dar, evident că aceste lucruri nu se vor putea aplica la noi. Prea curând.


  32. Mihai 14 October 2013 at 6:03 pm -

    Buna seara! Sunt biciclist si stiu cum e sa fi injurat de N soferi pentru ca indraznesti sa le invadezi teritoriul.In tara asta,cel care si-a luat masina gandeste ca si-a luat si strada.Gresit! Insa cum nici legea nu ne da voie sa mergem in paralel,ci numai in sir indian,suntem nevoiti sa ne conformam.Va doresc tuturor care practicati mersul pe bicicleta multi kilometrii fara probleme! Toate cele bune!


  33. Geografu Turmentat 14 October 2013 at 7:40 pm -

    Subiectul articolului este o falsa problema! Ceva de genul, “ce as putea sa mai nascocesc ca sa determin un numar cat mai mare de comentarii”?
    De ce sa se permita numai circulatia biciclistilor in tandem, de ce sa nu se permita si circulatia a cate trei sau patru biciclisti in paralel? Sau, mai degraba, sa se legifereze direct posibilitatea circulatiei de 5-6 biciclisti in paralel ca asa se “simte” bine baietii cand se intorc matoli de la Mihailesti si ii supara la “performanta” vantul din lateral?
    In rest, aceleasi rotiri tampe de ochi si acelelasi prostii debitate cu nonsalanta potrivit carora circulatia in sir indian ar creste riscul de accidente deoarece invita soferii la depasiri riscante. Zau? De parca riscul de acrosare nu ar fi mult mai ridicat atunci cand soferii vor incerca depasirea unor biciclisti labartati pe tot drumul? Sau poate vreti sa legiferati si interdictia ca masinile sa depaseasca bicicletele ca sa nu mai trageti pe nas gazele de esapament? Apropo, ma intreb daca nu se trage altceva pe nas atunci cand de “produc” genul asta de articolase pseudo-revolutionare…

    Flacailor, daca o tineti in continuare cu aberatii de genul asta in curand o sa sa putem vorbi de “dictatura soferilor” ca de o gluma nevinovata fata de ce ar putea sa insemne “noua ordine biciclista”…

    Ce plm, daca eu vreau sa spun bancuri catre colegul meu biciclist tot restul universului trebuie sa conspire in tacere pentru a-mi asigura toate conditiile si sa nu ma deranjeze nimica la lingurica, pardon, la karma ca sunt nevricos si fac degraba manifestatie!


  34. Ioana 14 October 2013 at 10:23 pm -

    Pai legea asta nu era intrata in vigoare de mult timp? Intotdeauna stiam ca pe o banda 2 biciclisti nu au voie sa mearga paralel … Insa, sunt de acord cu ceea ce spui tu ..


  35. Gabriel 14 October 2013 at 10:26 pm -

    Sustin miscarea! Sper sa fie din ce in ce mai multi biciclisti pe soselele din Romania. Siguranta creste odata cu nr de ciclisti. In Danemarca in anii 50 biciclistii erau rasplatiti de politisiti daca “tineau pe dreapta” (“keep to the right” campaign).

    Dpdvd al sigurantei, ar trebui sa fii suficient de in dreapta incat masina sa nu depaseasca linia de demarcatie dintre sensuri si suficient de in stanga incat sa fii vizibil. Partea cu prinsul la mijloc e adevarata. Recomand atentie si la masinile parcate, pot deschide usa oricand!!!

    Vesta reflectorizanta si casca ar trebui sa fie nu obligatorii, dar sa-ti fie frica sa pleci fara ele. Chiar cred ca e inconstienta in oricare alt fel.


  36. AC 14 October 2013 at 10:53 pm -

    Personal, mersul in sir indian nu ma deranjeaza. Pare ca incurca foarte mult atat circulatia autovehiculelor cat si pe cea a bicicletelor.

    Despre incadrarea pe banda, in general la cel putin un metru de marginea carosabilului sau cat mai aproape de axul drumului daca fac viraj la stanga.

    Mai sunt si soferi dementi, dar eu va sfatuiesc sa circulati mai des in mod legal pe sosele decat ilegal pe trotuare, printre pietoni. Asa respectam si legea (pentru ca piste practicabile nu vedem prea curand) si ne facem si vazuti in trafic. Dupa ce ne vom obisnui cu totii nu cred ca vom mai simti nevoia pentru piste.


  37. Marian 14 October 2013 at 11:25 pm -

    OK! Suntem de acord că nu e tocmai în regulă noul Cod Rutier. Aș vrea să știu și eu ce ne împiedică să propunem modificări la noul cod rutier pentru includerea unor reglementări specifice nouă, cicliștilor??? De ce nu stabilește codul rutier modul de amplasare a pistelor pentru cicliști în localități și în afara acestora??? Suntem oare chiar atât de înapoiați sau vocea organizațiilor noastre pentru ciclism este prea firavă???


  38. Free Rider 14 October 2013 at 11:40 pm -

    @Geografu Turmentat: Bine ai revenit printre noi! :)


  39. Soulstorming 15 October 2013 at 12:15 am -

    Va salut dragi biciclisti, posibil ca punctul meu de vedere sa fie trecut cu vederea sau citit printre randuri, dar orice s-ar face in legislatie, nu se va rezolva in favoarea noastra…pana nu va exista RESPECTUL fata de orice ar fi, bicicleta,masina,motor, barca ….ma refer respectul fata de cel din fata,lateral,spate de orinde mai pe scurt un dram de inteligenta in “trafic” nu se va rezolva nimic, sunt sigur ca multi dintre voi a-ti fost in germania de exemplu si a-ti observat ca in weekend-uri se circula cu bicicleta, si sunt sigur ca s-a observat si respectul oferit de soferi biciclistilor. Eu zic ca distanta nu e mare pentru a fi realizata … este doar sa se vrea …


  40. mihai 15 October 2013 at 12:50 am -

    Sunt perfect deacoord si patit, in ultimul an am 4000km parcursi printre masini care din pacate sunt conduse de soferi … care se pare ca nu ne agreeaza deloc pe noi biciclistii !
    De multa vreme caut pe cineva hotarat sa pornim un proiect cu o posibila modificare la legea abuziva contra biciclistilor , si cu strangere de semnaturi . Consider ca suntem multi pedalatori in tara asta !


  41. Dj Sorin 15 October 2013 at 10:14 am -

    @Soulstorming Bine zis maestre dar as vrea sa completez un aspect. In acest topic toti biciclisti de pe sosea sunt pusi la gramada; cei care fac naveta la munca,cei care se duc la pescuit,tarani mergand in satul vecin, tineri juvenili care vor sa iasa in evidenta si bineinteles ciclisti de la cluburile de profil. Diferenta este enorma intre cei care se joaca pe sosea si folosesc cuvinte[cu mult salam] si ciclisti de la cluburi care sunt costumati adegvat merg distante mari sunt in pluton adica doi cate doi in paralel si nu dau curs altercatiilor de pe sosea.


  42. This is the New Black 15 October 2013 at 1:38 pm -

    Cred ca se poate scrie un articol numai din comentarii la comentarii.

    In multe tari, a doua cea mai importanta nemultumire a soferilor din toata lumea (anglofona, cel putin) este legata de biciclistii care merg umar la umar.

    Intrebarea mea catre D.M. este daca poate cita sau pune link-ul la cateva din “studiile recente” la care se refera. Am vazut studii care compara mesul pe strada vs. mersul pe trotuar si studii care compara mersul pe strazi cu pista vs. strazi fara piste, dar nu am vazut studii care compara mersul in sir indian vs. mai multi in rand. Sunt chiar curios…


  43. Andrei Sorin 23 October 2013 at 2:30 pm -

    @ Marian
    Deocamdata poti sa spui ne cam impiedica constitutia, avem nevoie de (citat aproximativ) un numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot, iar cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative.

    Avem voie sa propunem ce vrem, dar slabe sanse sa se concretizeze ceva din cauza logisticii. Tine cont ca asta inseamna doar propunerea unui proiect, care trebuie apoi dezbatut in parlament, se poate modifica inainte de adoptare, trebuie sa treaca de curtea constitutionala si lalala.

    Mai simplu e sa faci presiuni la nivelul deputatilor si senatorilor din colegiul de care apartii, scrisori, audiente etc. la nivel de individ sau de asociatie.


  44. Geografu Turmentat 24 October 2013 at 9:56 pm -

    Holly shit!!! Am ajuns deja la Curtea Constitutionala…

    Noroc ca mai sunt cateva zile de pedalat pana vine zapada de care trebuie neaparat sa profit! Ca de la anu, cine-stie? Baietii asta sunt in stare sa “legifereze” pedalatul obligatoriu in tandem pe trotuare cu fixie in colanti cu burta si musai cu ochelari de vedere!

    Vedeti ma baieti ce se intampla daca mamele voastre nu v-au lasat la timp sa va jucati pe saturate pe afara? Ati ajuns niste pseudo-adulti panicosi, complexati si complicatori din punct de vedere existential!


  45. Andrei Sorin 24 October 2013 at 11:38 pm -

    N-am ajuns pentru ca nu s-au strans alea 100000 de semnaturi :P
    Recunosc ca nu am inteles restul comentariului :D


  46. zeneseu 26 October 2013 at 7:42 pm -

    Inca recitesc articolul si tot nu reusesc sa gasesc legatura intre continut si titlu.
    Mai mult de atat, inca nu stiu ce reactie sa am; una de plans sau una de ras?
    Stimate domn Mitroi, cred ca nu va dati seama ce inseamna ca un editor sef al unei reviste (chiar si online ) sa faca urmatoarea afirmatie: “Ca să înțeleg cât de gravă este fapta mea, am pus mâna pe legislație ca să mă informez. Și ca să vezi, ce surpriză plăcută, omul avea dreptate.”
    Adica sa inteleg ca unul din promotorii mersului pe bicicleta (pentru ca din cate am vazut pana acum asta faceti) nu are nici cea mai vaga idee ce spune LEGISLATIA RUTIERA despre OBLIGATIILE biciclistilor???? FOARTE GRAV acest lucru!
    Poate parera o surpriza, dar asa cum s-a mai spus, obligatia biciclistilor la deplasarea pe drumurile publice este aceea de a se seplasa in sir indian de cand ma stiu. Si ca o “noutate”, nu Romania a inventat codul rutier, nici constitutia si nici legile in sine. Majoritatea legilor se fac luand ca model legile altor tari cu privire la acel segment ce se doreste legiferat.
    Va invit sa aruncati o privire asupra codului rutier al vecinilor vestici, anume Ungaria. Veti constata ca au aceleasi reguli. Nu credeti? Spor la citit.
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM&kif=k%F6zleked%E9s#xcel
    Articol 54. alin 3.
    Ma ingrozesc de fiecare data titlurile din presa locala gen: “Biciclist accidentat mortal”…etc, deoarece imi inchipui deja biciclisti accidentati din cauza neatentiei, lipsei de respect a soferilor. Cand citesc aceste articole groaza se risipeste; de fiecare data biciclistii nu au respectat niciuna din regulile elementare ale codului rutier pentru deplasarea biciclistilor.
    In concluzie, dragi tovarasi de pedalat, care continuati sa credeti ca regulile sunt facute sa fie incalcate, incurajati-va copiii sa faca la fel, faceti si voi la fel in continuare; pacat ca nu vor/veti fi alaturi de familie atunci cand petrecandu-i pe ultimul drum acestia vor avea nevoie de imbratisarea lor/voastra.
    Ignoranta si iresponsabilitatea voastra ma sperie. Dorim respect in trafic in conditiile in care pe noi ne doare in dos de reguli. Cine ar mai accepta aceasta afirmatie “regulile sunt facute sa fie incalcate” cand circuland corect este accidentat de unul care crede cu fermitate in acest lucru?
    Si ca sa inchei, atata vreme cat sunteti accidentati din cauza ca nu circulati conform regulilor din codul rutier, degeaba cautati dreptate; vina este a celui care nu a respectat regulile de circulatie.


  47. Free Rider 27 October 2013 at 9:52 am -

    @zeneseu: Stimate domn,

    afirmația din articol este asumată, altfel nu o menționam. Dar nu am nimic de ascuns. Trasee pe șosea am parcurs în țări civilizate precum Spania, Austria, Germania, acestea fiind de altfel țările cu care încercam să fac o paralelă.

    Chiar și în Ungaria, de care dumneavoastră pomeniți, am mers în grupuri de doi câte doi în paralel, pe șosea, fără să fim claxonați măcar o dată! Țări în care există o armonie pe șosea, fără ca cineva să te streseze inutil. Cei care au făcut deja asta, vor înțelege exact despre ce vorbesc.

    Este vorba de respect reciproc în trafic dar și de răbdare. Vă mai amintiți fraza cu care Virgil Vochină își încheia emisiunile? Citez: “unde vă grăbiți domnilor șoferi? “


  48. zeneseu 30 October 2013 at 12:02 am -

    Avand in vedere ca primul comentariu nu a fost aprobat, revin si am rugamintea de a expune punctual motivele pentru care contestati mersul in sir indian. Din articol nu reiese absolut nimic.
    Armonia despre care vorbiti, poate exista atunci cand in trafic exista respect din partea tututor participantilor la trafic. Asta presupune in primul rand cunoasterea obligatiilor ce revin fiecarui participant prin legislatie, legislatie care este unitara in UE, asa cum spuneam in comentariul anterior.
    In cazul prezentat de dumneavoastra, privit la rece, atat soferul cat si dumneavoastra aveti partea voastra de vina.
    O dezbatere aprinsa pe marginea unui subiect poate scadea (daca nu o si face) concentrarea la drum foarte mult. Nu aveti de unde sti sigur ca gesturile si miscarile dvs. se putea sa creeze disconfort celuilalt participant la trafic.
    In fine, va pot da nenumarate exemple de “biciclisti dupa ureche” care creeaza disconfort in trafic, culmea, chiar si altor biciclisti.
    E aiurea ca ajungem sa fim “doriti” in trafic asemenea motociclistilor. Haideti sa luam noi initiativa si pentru inceput sa ne asiguram ca fiecare biciclist circula in totala cunostinta de cauza cu prevederile legale referitoare la mersul pe bicicleta. Acest aspect va sta la indemana avand in vedere profilul publicatiei; pacat ca nu va dati interesul sa o faceti.
    Doar pentru clarificare, am pedalat si in Ungaria, dar nu inainte de a ma pune la punct cu legislatia valabila acolo. Mai mult de atat, traim in epoca internetului cand putem gasi orice informatie publica; asa putem gasi regulile de circulatie din Ungaria, Germania, Spania etc.-toate doar la un click distanta…
    P.S. Orice emisiune Tv are nevoie de un motto; “unde vă grăbiți domnilor șoferi? “ suna bine dar chiar credeti ca se aplica si de catre domnia lui? Hai sa fim seriosi.

    Totusi dl. Vochina a afirmat ceva interesant si anume: “Generalul (r) Virgil Vochină, presedintele AVAC, spune că singura şansă de scădere a mortalităţii pe şosele este educaţia.”

    Citeste mai mult: adevarul.ro/news/eveniment/generalul-virgil-vochina-soferii-romani-depasesc-imprudent-ilegal-sufera-fapt-complexul-stanga-1_50ae5cba7c42d5a6639c113f/index.html


  49. Daniel Ene 23 November 2013 at 6:21 pm -

    Recunosc, fac aceasta postare neavand rabdarea sa citesc tot ce s-a scris inainte.
    Tin sa dezvalui ca sunt cel mai mare critic al mersului pe bicicleta din punct de vedere al bunului simt in trafic. Sunt biciclist de exagerat de multi ani, perioada in care am constatat ca numarul celor ce se pot numi biciclisti cu bun simt tinde catre zero.
    Inainte de a comenta daca o lege este buna sau rea, atata timp cat este publicata in Monitorul Oficial inseamna ca trebuie respectata. Pe de alta parte nu trebuiesc legi pentru a salva viata unora.
    In problema asta cu mersul in paralel, tine de perceptie si de diferente de viteza. Un biciclist mai antrenat merge cu o medie de 40 km/h. Comparand cu media de deplasare a unei masini gasim o diferenta destul de mare ce implica atat distanta de franare a autovehicolului cat si rapiditatea de a vizualiza de catre sofer biciclistul. Sunt multe variabile ce s-ar constitui intr-o intreaga polologhie pe subiectul asta.
    In concluzie, sfatul meu este sa fiti rationali si sa ganditi si din punctul de vedere al celui din masina. Condusul preventiv este mama sigurantei si inainte de a cere de la cel de langa tine, ofera tu un exemplu.
    In incheiere am sa intreb cati dintre cei rasculati de interzicerea mersului in paralel semnalizeaza schimbarea pozitiei de mers, cati asteapta culoarea verde a semaforului, cati incearca sa isi faca simtita prezenta prin iluminat corespunzator sau elemente reflectorizante, cati poarta casca si cati cred ca pista de biciclete este principalul impediment pentru care inca multi nu folosesc bicicleta?


Lasa un raspuns »




*