Inregistrare | Autentificare | Parola uitata?                                           
Veloplus.ro - află informațiile care t...
FreeRider.ro vă pune la dispoziție începând cu luna martie un nou site: Velo ...
Piese de vânzare la prețuri (foarte) r...
FreeRider.ro scoate la vânzare mai multe piese care au rămas în atelier, fie ...
Cum schimbi corect vitezele (partea a IIa)
Din prima lecție în care explicam procedeul de bază al schimbării vitezelor, ...

FreeRider.ro > Mag > Articole > Ce frane aleg pentru bicicleta?


Ce frane aleg pentru bicicleta?

Free Rider 30 May 2009 24

v-brake_sau_discuriFiecare dintre noi isi pune la un moment dat problema, upgrade-ului franelor existente, sau achizitionarea unora performante in functie de bicicleta construita din piese.


Dar achizitionarea unor frane extrem de performante nu este totul. Trebuie sa tii cont de faptul ca acestea sunt oferite pe piata pentru un anumit scop : de cross country, de all mountain, de downhill, de trial etc.


Prima intrebare care survine in mintea bikerului este : V-Brake sau Frana pe disc ?

v_brake_jantaO sa incepem cu V-Brakeurile, sau altfel spus franele pe janta, pentru ca si acestea se spliteaza la randul lor in doua categorii : pe cablu, adica mecanice sau cu lichid de frana adica hidraulice. Avantajul V-Brake-urilor fata de franele pe disc este induscutabil greutatea acestora. Acestea pot cantari cu pina la 65 % mai putin decat o pereche de frane pe disc. Luam ca exemplu, unele dintre cele mai bune V-Brake-uri la ora actuala : Shimano XTR .


Acestea cantaresc doar 350 de grame (ambele), pe cand franele pe disc hidraulice cantaresc cel putin 350 de grame doar 1 bucata. Deci greutatea este redusa la jumate, iar pe langa aceasta, si pretul este mult mai scazut (cu pina la 4 ori).


Franele pe janta hidraulice sunt in general recomandate pentru activitati extreme, precum trialul sau dirtjump. Punctul de referinta in domeniu sunt franele hidraulice Magura HS 33 , poate cele mai cunoscute din lume. De asmenea, aceste pot fi construite si pentru biciclete de oras sau Trekking, in functie de model, oferind o forta de franare mai buna sau mai slaba.


O sa prezentam mai jos, pe scurt, avantajele si dezavantajele acestor sisteme.


V-Brake


Plusuri : greutate foarte scazuta, pret mic, performante bune in conditii de uscat, intretinere usoara
Minusuri : cu janta umeda aproape ineficiente, exista riscul ruperii cablului de frana, inlocuirea sabotilor ceva mai dificila – necesita cunostiinte minime de mecanica


frana_janta_hidraulicaFrana pe janta hidraulica


Plusuri : forta de franare foarte buna, durabilitatea sabotilor in timp, siguranta mult mai mare la franare pe langa V-Brake-urile clasice, reglaje ale manetei foarte facile


Minusuri : greutate de pina la 3 ori mai mare fata de V-Brake-uri, intretinere mai scumpa (schimbul lichidului de frana spre exemplu, aerisirea acestora etc), mult mai scumpe decat un V-Brake



In continuare vom vorbi despre franele pe disc, care in ultima perioada au cunoscut un boom imens in vanzari. Se spune ca a venit vremea franelor hidraulice pe disc. Dar sa vedem ce au acestea de oferit riderului.


Ca si la capitolul franelor pe janta, franele pe disc se impart in doua categorii : hidraulice si mecanice. Pe langa aceasta categorisire, ele sunt destinate unor discipline diferite : Cross Country pina la Downhill.


frana_disc_mecanicaDespre franele pe disc mecanice nu vom vorbi foarte mult. Sunt intr-adevar cateva, dar foarte putine modele pe piata, care au performante notabile dar nu excelente. Cum reiese si din testul nostru cu franele Shimano M 415 pe disc mecanice , acestea au o forta de franare mai slaba decat o pereche de V-brake-uri.


Cateva modele de la Avid si de la Hayes isi fac cu adevarat treaba. Ele nu prezinta niciun avantaj major peste franale pe disc hidraulice, exceptand pretul.


Franele pe disc hidraulice au inceput sa devina din ce in ce mai utilizate in zilele noastre. Iar producatorii se intrec in a oferi diverse modele cu performante deosebite, astfel incat sa poata acoperi toate disciplinele de mountain biking. Spre exemplu, pentru downhill, acestea au devenit un “must”, toata lumea trebuie sa le aiba. Asta si datorita performantelor bune. Intr-adevar sunt mai greu de intretinut decat o pereche de V-Brake-uri, iar operatiunile ce trebuiesc efectuate sunt ceva mai dificile. Si costurile de intretinere si exploatare sunt mult mai ridicate.


Sa nu uitam nici de faptul ca discurile, cu cat sunt mai mari, cu atat exista riscul sa se deformeze sau sa fie lovite. Iar atunci se vor freca constant de placutele montate pe etrier si vor scoate un sunet cel putin enervant.


frana_disc_hidraulicaTrebuie sa te gandesti foarte bine in momentul in care faci o astfel de achizitie : daca te dai la Downhill, nu iti vom recomanda niciodata sa cumperi o frana de Cross Country, doar pentru ca este mai usoara si “merge si asa”. Nu merge deloc, experienta am trait-o pe proprie piele : am efectuat o coborare extrema cu Magura Julie hidraulice, iar supraincalzirea acestora a dus la aparitia fadingului deci la scaderea generala a performantelor. Poti compensa uneori acest neajuns prin montarea unui disc mare, de 203 mm. Acesta este recomandat insa doar pentru Freeride sau Downhill.


Mai jos, prezentam pe scurt avantajele si dezavantajele franelor pe disc.


Frane pe disc mecanice


Plusuri : ieftine, usor de intretinut, reglaje relativ usoare
Minusuri : forta de franare slaba in unele cazuri si buna in alte cazuri (depinde mult de la un producator la altul), greutate comparabila cu franele pe disc hidraulice, exista riscul ruperii cablului de franare la o exploatare intensa/extrema


Frane pe disc hidraulice


Plusuri : referinta in domeniu, ofera putere maxima de franare, modele specifice pentru orice disciplina
Minusuri : discurile mari se pot deforma usor (fie lovite, fie agatate), intretinere costisitoare, greutate mare (depinde de model)


Concluzie


OK, toate bune si frumoase, dar eu ce aleg ? Mai sus am incercat sa va prezentam avantajele si dezavantajele tuturor sistemelor de franare, ca sa va fie mult mai facila luarea unei decizii in acest sens. Daca tot nu te-ai lamurit iti putem recomanda urmatoarele :

Alege V-Brake daca te dai la Cross Country sau plimbari lejere chiar si Trails-uri pe la munte. Ofera suficienta putere pentru ce ai nevoie, exceptand conditiile de umezeala. Deasemenea ofera o greutate mica si un pret scazut.


Alege frana pe janta hidraulica daca te dai la trial, Magura HS 33 fac minuni montate pe roata din spate. La fel de bine se pot utiliza si pentru dirtjump, tot pentru roata de spate.


Alege frana pe disc hidraulice daca te dai la sporturi ceva mai extreme sau ai nevoie de forta de franare si de siguranta. Pe franale pe disc hidraulice te vei putea baza intotdeauna, indiferent de situatie.

Franele pe disc mecanice, nu le putem recomanda, din cauza performantelor slabe. Acestea nu ofera niciun avantaj clar peste V-Brake-uri sau peste franele pe disc hidraulice. Daca totusi esti nevoit sa iei o astfel de decizie indreapta-te catre producatorii consacrati in domeniu : Avid, Hayes sau Hope.


Ai intrebari despre biciclete sau componente? Le asteptam pe forum !

24 comentarii »

  1. cristydj 30 May 2009 at 4:23 pm -

    Foarte interesant articolul si in acelasi timp util pentru cei care fac primii pasi pe acest drum, incercand sa gaseasca combinatia perfecta de componente pentru o bicicleta perfecta. Totusi, din experienta proprie(nu deosebit de vasta), am constatat ca o frana pe disc mecanica mai are doua mici avantaje fata de cea v-brake mecanica, si anume acela ca nu necesita reglaje dese intr-un interval de timp scurt si ca aceste reglaje se fac mai usor(am detinut timp de un an o frana pe disc mecanica Tektro de care am fost multumit pentru gama de pret din care facea parte). O ultima precizare ar fi aceea ca aceste sisteme de franare (v-brake si disc) sunt conditionate la montare de cadru, janta, butuc si furca, mai exact acestea sa suporte din fabricatie sistemul de franare care va intereseaza.


  2. , ozzy 29 June 2009 at 9:03 pm -

    Salut !

    Vreau sa-mi cumpar frana pe fata hidraulica si am gasit 2 modele care au pret bun pentru mine.

    Acestea sunt: Hayes HFX 9 (250 lei) si Avid Juicy 3 (260 lei), eu mai fac trial cu bike-ul dar nu de performanta (sambata si duminica).

    Intrebarea mea este: Care din cele doua modele sa aleg, nu am mai avut frana pe disc, doar V-brake pe fata si magura hidraulic pe spate.

    Astept un raspuns !


  3. Free Rider 29 June 2009 at 10:04 pm -

    Dintre cele doua, alegerea noastra personala ar fi Hayes HFX-9, din urmatoarele motive :

    1.Modelul este recunoscut pe plan international ca fiind unul de success de catre foarte multi rideri profesionisti
    2.Se pot monta mult mai usor decat modelul Juicy 3
    3.Maneta franei poate fi folosita atat pe stanga cat si pe dreapta ( se intoarce pur si simplu ), un feature intalnit la foarte putine modele
    4.Viata placutelor de disc mai mare decat la Avid Juicy 3
    5.Mai usoare decat Avid Juicy 3


  4. rider1 16 March 2010 at 12:26 am -

    Sincer nu stiu de unde le scoateti: forta de franare EXTREM de slaba la franele mecanice disc????
    Am hayes mx-2 si ce pot sa spun e, ca rotile se blocheaza, frana este foarte buna, fara repros. Nu stiu ce frane ati testat voi, dar nu exagerati si generalizati.


  5. Free Rider 16 March 2010 at 1:31 am -

    Comparativ cu franele mecanice pe disc de la Shimano Hayes Mx-2 presteaza mai bine, este adevarat. Dar am testat suficient de multe frane mecanice pe disc cat sa ne putem face o parere despre “prestatia” acestora. Oricum nu suntem siguri ca ai observat ultima fraza din articol, la recomandari…


  6. bors georgica 29 June 2010 at 9:18 am -

    am si eu frane pe disc mecanice la un mountec si merg foarte bine dar nu stiu cat o sa ma tina


  7. bors georgica 29 June 2010 at 9:21 am -

    dati-mi un raspuns


  8. Free Rider 29 June 2010 at 10:23 am -

    Salut! Ce raspuns ar trebui sa-ti dam? Sa-ti spunem cat o sa te tina franele? :)


  9. serj 1 July 2011 at 9:21 pm -

    Dupa parerea mea franele pe disc nu le-as recomanda nimanui. Am mers pe o multime de biciclete cu frane pe disc si toate aveau cate o problema: la unele trebuia sa strangi pana te dureau mainile ca sa aiba vreun efect (ca sa va faceti o idee va pot spune ca s-a intamplat sa se rupa manerul de frana din cauza fortei) iar altele
    orice le-ai fi facut ori erau prea slabe ori le strangeai prea tare si se freca in permanenta de disc


  10. cata 3 August 2011 at 7:18 pm -

    Ba fratilor, eu acum mi-am montat o pereche de frane pe disc mecanice si m-a pus dracu sa pun ulei pe etrier. Iar acum cand pun frana, te dor urechile. Dar in schimb le recomand, sunt ieftine si te ajuta oricand la fel ca si V-Brake-urile.


  11. Robert 19 August 2011 at 11:58 am -

    shimano xtr sau o frana hidraulica pe disc de aceeasi bani?


  12. Free Rider 19 August 2011 at 12:02 pm -

    Foarte buna intrebarea ta. Cred ca vom redacta chiar un articol pe aceasta tema.

    Exista avantaje si dezavantaje. XTR iti vor oferi reprize de franari foarte bune si sunt mai usoare. In schimb in conditii de umiditate nu se vor descurca la fel de bine precum cele pe disc hidraulice. De asemenea, in conditii de noroi, acesta se va prinde de V-brake si se va acumula in acea zona.

    XTR-ul va fi cu siguranta mult mai usor si vei resimti asta la greutatea totala a bicicletei.

    Daca nu exploatezi bicicleta in concursuri, in conditii de umiditate sau de noroi (regulate) eu zic ca poti alege linistit XTR-ul. Daca totusi abordezi trasee dificile, sunt potrivite franele pe disc. Totusi nu ne-ai spus despre ce frane pe disc este vorba.


  13. dany97 11 September 2011 at 9:45 am -

    Am un model de frane pe disc shimano m415 vreau sa imi zica si mie cineva de ce incep sa scartaie dupa o solicitare mai mare


  14. alexandru 8 March 2012 at 4:38 pm -

    dupa ce o sa le testez o sa-ti spun daca sunt bune sau nu.


  15. Dacu' 18 May 2012 at 2:23 pm -

    Puteti sa ne dati mai multe detalii despre ce inseamna:
    - modulatie
    - fading


  16. Free Rider 18 May 2012 at 2:26 pm -

    Modulatie: se refera la controlul oferit de frane. O frana cu modulatie zero, actioneaza instant, imediat ce ai apasat frana. O frana cu modulatie foarte slaba, duce maneta pina la capatul cursei si franeaza foarte putin.
    Fading-ul este reducerea puterii de franare in urma unor franari repetate sau lungi. Prin urmare, daca fading-ul este mare, se pierde din puterea de franare.


  17. Dacu' 18 May 2012 at 2:31 pm -

    Merci fain!


  18. Mihai 15 June 2012 at 5:42 pm -

    Dati-mi si mie va rog o parere.sa aleg bicicleta -cube analog v-brake 2012- (http://www.bikeandsport.ro/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=156&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=86). sau bicicleta -cube aim disc 2012- (http://www.bikeandsport.ro/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=153&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=86)
    Vreau sa o folosesc mai mult pentru sosea si mai putin pentru padure .deci, pe care sa o aleg?


  19. Free Rider 15 June 2012 at 6:13 pm -

    @Mihai: te rog foloseste forumul pentru sfaturi de achizitionare. Multumim pentru intelegere.


  20. bogdan 6 July 2012 at 11:39 am -

    Hei!!!!!!! este bine ca am frana pe dinc mecanica pe fata sh V-brake pe spate


  21. alex 7 July 2012 at 5:50 pm -

    Salut !! Am cumparat pt bicla mea un rich dragon care nu este cine stie ce…!! ma rog dar am vrut sa am frana buna.am disk mecanic pe fata si nuprea prinde cine stie ce ,dar pe spate am v-brake,si am cumparat o frana promax tx-127 ,vreau sa stiu daca este mai buna si daca franeaza bn cu sabotii cu care vine !!! nu am bicla pt asa ceva dar am vrus sa am ceva mai diferit pt ea !!!http://www.marosbike.ro/preturi_PIESE_-_Frane_-_Frane_pe_Janta/Frana_v-brake_Promax_TX-127-6895.html


  22. Mircea 29 August 2012 at 7:07 pm -

    Salut! Am un Dhs Impulse Challenge dotat cu frane promax pe disc mecanice. Merita sa schimb cu frane v-brake Shimano Acera? Sau cu ce merita schimbate inafara de cele pe disc hidraulice. Multumesc!


  23. Raul 24 November 2012 at 11:53 am -

    Am un Cross Nomad, cu frane mecanice pe disc DSK 320, si nu mi se pare ca franeaza atat de incet ca si cum scrie in review. Nu folosesc bicicleta pentru MTB deocamdata. Ce ziceti, ar trebui sa mi l-e schimb sau pot sa le las asa?
    P.S.:Cum imi dau seama ca trebuie sa schimb discul sau alta parte a franei?
    Multumesc.


  24. Andrei 1 July 2013 at 2:42 pm -

    Cum ramane cu problema de aderenta pe umed, sau acumularea de namol in v-brake? Oricat de bun ar fi un v-brake si oricat de “nejustificata” se poate parea schimbarea pe disc, pentru cine face drumuri pe teren cu potential umed sau noroios, consider ca e recomandat sa aleaga chiar si frane mecanice pe disc, deoacere V-Brake va aduce inconveniente majore.
    Spun din experienta…eu care credeam ca franele pe disc sunt fitza, pentru cine nu le foloseste la potentialul maxim.


Lasa un raspuns »




*