Acum citesti
Durata de viață a unei biciclete

Pentru că bicicleta este alcătuită din componente, este greu de estimat durata de viață a acesteia ca un întreg, însă cu ajutorul aproximărilor, putem determina care este durata de viață a componentelor principale care o compun.

Amintim faptul că estimările de mai jos sunt făcute pentru o exploatare normală a bicicletei. Aceasta presupune plimbări recreaționale, trasee ușoare de munte sau pedalat în oraș.

Astfel, vei putea estima când este timpul să înlocuiești respectiva componentă, chiar dacă nu dă semne evidente de slăbiciune. De asemenea, există probabilitatea ca tu să nu observi anumite defecte apărute în urma uzurii și să te trezești cu lanțul rupt sau cu anvelopa tăiată. De aceea este indicat să-ți dotezi bicicleta și cu un ciclocomputer, tocmai pentru a ține evidența kilometrilor parcurși.

Cadrul

Componenta de bază a bicicletei. Cadrele din aluminiu au o durată estimată de viață de aproximativ 10 ani. Durata de viață depinde foarte mult de modul de exploatare dar și de construția acestuia. Cadrele moderne beneficiază în prezent de țevi hidroformate și ranforsări la îmbinări pentru a-i crește durabilitatea.

Durata de viață a aluminiului este de 250.000 de cicluri, în concluzie poate fi suporta o încărcătură maximă de 250.000 de ori până să cedeze. Zonele cele mai expuse se afla la îmbinarea dintre țeava inferioară și headtube, zona Bottom Bracket-ului și zona basculei.

Durata de viață a unui cadru realizat din oțel este de asemenea condiționată de condițiile de exploatare dar și de cele de stocare. Un cadru care a petrecut mult timp în ploaie poate rugini, iar șansele de a ceda fiind mai mari. O altă condiție importantă este calitatea finisării (grund, vopsea). Cadrele din oțel de slabă calitate pot ceda în mai puțin de 10 ani de exploatare, însă cele de calitate pot avea o durată de viață de peste 70 de ani atât timp cât nu sunt lovite sau lăsate în ploaie.

Cadrele din carbon sunt singurele care pot rezista pe termen nelimitat. Condiția principală este aceea de a nu fi lovite!

Furcile

Pentru furcile rigide realizate din oțel sau carbon se aplică aceleși reguli descrise la cadre. Furcile cu amortizor sunt condiționate de modul de explotare, dar și de calitate. Furcile low end trebuie protejate la trecerea peste borduri sau prin gropi adânci. În același timp trebuie să eviți activitățile extreme cu furci care nu sunt construite pentru așa ceva.

Fiind o componentă de bază a bicicletei este foarte important să-i verifici jocul din timp în timp. Dacă descoperi orice disfuncționalitate (oricât de mică) este bine să faci o vizită in service. Am văzut furci care după nici 6 luni de explotare normală căpătaseră joc (Suntour XCM modelele înainte de 2009) cât și furci care au fost utilizate mai bine de 10 ani și peste 20.000 de km (Marzocchi).

Important pentru a mări durata de viață a unei furci este să respecți intervalele de revizie din manualul de utilizare, pe scurt, s-o întreții.

Anvelopele

Se numără printre cel mai des schimbate componente la o bicicletă. Durata lor de viață depinde exclusiv de felul în care sunt utilizate însă din momentul în care profilul crampoanelor scade sub 2 mm este recomandat să le schimbi de urgență. O anvelopă tocită poate determina foarte ușor o pană nedorită. În același timp, aceasta pierde semnificativ din performanțe.

De asemenea, ia în considerare și datele tehnice ale anvelopei și anume valoarea TPI (thread per inch).  Cu cât aceasta este mai mică, cu atât ochiurile carcasei sunt mai apropiate, densitatea fiind mai mare. În concluzie, va fi mai durabilă. Ideal este să schimbi anvelopele o dată la doi, trei ani.

Lanțul

În funcție de cum este întreținut (curățat, lubrifiat) poate fi exploatat până la 7-8.000 de km. Intervalul de schimbare recomandat al unui lanț este de aproximativ 3-5 ani sau în funcție de numărul de kilometri parcurși. Dacă participi foarte des la concursuri, poți una unul sau chiar mai multe lanțuri pe an.

Angrenaj/pinioane

Nivelul de uzură îți indică exact când trebuie schimbate. Dacă dinții foilor și pinioanelor sunt ascuțiți, înseamnă că a sosit momentul să le schimbi. În același timp, daca scapă la pedalat este clar un semn de uzură excesivă.

Frânele

Dacă utilizezi frâne pe jantă, este bine să schimbi cablul o dată pe an pentru propria-ți siguranță. Verifică și saboții de frână din când în când sau cel puțin o data la 500 de km parcurși. Aceștia au un indicator de uzură și este bine să-l respecți pentru a profita din plin de forța de frânare.

Roțile

Este greu de estimat durată de viață a unei roți. În general daca spițele nu sunt foarte tensionate (sau foarte slabe) iar frâna este montată pe butuc, te poți aștepta la o durată de exploatare de peste 5 ani (pentru jantele din aluminiu). Butucii cu rulment sunt mai durabili decât cei cu coroane/bile.

Concluzie

În medie, o bicicletă modernă ar trebui să ofere o durată de viață de minim 5 ani în condiții normale de exploatare. Realitatea poate fi alta, deoarece unele componente entry-level nu sunt atât de durabile precum susțin producătorii. Putem avea așteptări mari de la bicicletele mid-level și high-end.

Vezi Comentarii (4)
  • Buna seara , de curand mi-am inlocuit sabotii franei .Mi sa recomandat o pereche de saboti „de calitate” ,din cate spunea vanzatorul ,doar ca dupa ce i-am instalat am realizat ca distantaa de franare este foarte mare . Am incerat multe metode de reglare crezand ca asta este problema dar fara nici o imbunatatire. Ar trebui sa imi schimb sabotii sau nu ? Multumesc

  • bicicleta mea are in total 7 ani 5 in italia 2 in romania si singura piesa pe care am schimbato a fost urechiusa si am de gand sa schimb doar schimbatorul de pinioane 🙂

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

3 + fourteen =