Acum citesti
Frâne pe disc entry-level, mecanice și hidraulice: ce alegem?

Care sunt așteptările de la un set de frâne entry-level? Să fie pe cât posibil de ușoare, să oprească în siguranță bicicleta și să aibă o modulație bună. Mai contează bineînțeles și design-ul manetei sau durata de viață a plăcuțelor, dar desigur, aceasta depinde de modul de exploatare al frânelor, iar acesta diferă de la o persoană la alta. Așadar îl vom exclude din comparația noastră. Nu în ultimul rând este vorba de preț.

În următorul articol îți vom prezenta câteva seturi de frâne pe disc mecanice, hidraulice cu lichid de frână și hidraulice cu ulei mineral. Diferențele dintre lichidul de frână și uleiul mineral, le poți citi aici, fiecare venind cu avantajele și dezavantajele sale.

Sezonul acesta am avut ocazia de a testa majoritatea frânelor entry-level, disponibile pe piața din România, așadar ți le prezentăm pe cele mai relevante/des întâlnite. Să începem!

Frâne mecanice pe disc

Locul 3: Promax DSK-320

Pot fi achiziționate separat, dar chiar și cu reglajele bine realizate, Promax-urile dovedesc că nu se pot ridica nici măcar la așteptările minime pe care le ai de la un set de frâne. Forța de frânare este slabă, iar reglajul destul de dificil. De evitat pe cât se poate. Promax promite că noua generație de frâne pe disc mecanice (2013) va fi mai performantă.

Testul poate fi citit aici: Promax DSK-320

Locul 2: Hayes MX5

Un set de frâne nu foarte performant, cel puțin nu în configurația standard. Înlocuirea plăcuțelor de frână cu unele mai performante, spre exemplu Kool Stop sau Swissstop le sporesc performanțele. De asemenea, un reglaj bine realizat le pot scoate în evidență calități de care în mod normal nu ai cum să beneficiezi. Nu sunt recomandate pentru trasee mai dificile cu coborâri abrupte. Prețul este acceptabil.

Testul poate fi citit aici: Hayes MX5

Locul 1: Avid BB7

Cele mai bune frâne pe disc mecanice create până în prezent. Atât de bune, încât forța de frânare poate rivaliza cu cea a unor frâne pe disc hidraulice. Sunt mai ușoare decât majoritatea concurenților, iar prețul este pe măsura performanțelor: aproximativ 500 de lei/set. Nu se livrează cu manetă de frână, dar îți recomand un set de manete Avid pentru o funcționalitate crescută.

Testul poate fi citit aici: Avid BB7

Frâne pe disc hidraulice

Locul 4: Hayes Dyno

Probabil cele mai slabe frâne hidraulice create vreodată. Modelul se clasează înaintea lui Stroker și este un semn că la Hayes ar fi nevoie de o reorganizare rapidă. Fading mare pe coborâri, imposibilitatea de a regla cursa manetei sau greutatea mare nu le recomandă pentru niciun fel de activitate.

Testul poate fi citit aici: Hayes Dyno

Locul 3: Tektro Draco 2

Candidat vechi, întâlnit pe multe biciclete, lăudat de unii și criticat de alții. Practic, Tektro Draco au o putere mai mare de frânare decât Hayes Dyno, însă se dovedesc mai puțin capabile pe coborâri medii și lungi, în special dacă sunt abrupte. Lever feel-ul este fad, maneta nu este foarte ergonomică iar greutatea relativ mare. Calitatea materialelor poate fi de asemenea îmbunătățită. Pentru ture lejere de munte potrivite, în schimb pentru cei cu ambiții mai mari, nu reprezintă o alternativă de luat în seamă.

Testul poate fi citit aici: Tektro Draco 2

Locul 2: Shimano M445

Modelul hidraulic de intrare de la Shimano este capabil, chiar și pe trasee mai dificile. Nu are un rezervor atât de mare precum restul de modele din gama Shimano, maneta având un design mai suplu și mai elegant. Materialele sunt în regulă, funcționează cu ulei mineral și aderența din capătul manetei se numără printre cele mai bune. Cu toate acestea, M445 nu se pretează și probelor mai dificile, acesta fiind și motivul pentru care trebuie să cedeze locul lui Avid Elixir 1.

Testul poate fi citit aici: Shimano M445

Locul 1: Avid Elixir 1

Elixir 1 nu mizează neapărat o calitate foarte bună a materialelor, Shimano M445 fiind o idee mai bine finisate. În schimb mizează pe performanță, iar în acest top asta ne interesează. Frânele Avid Elixir 1 pot fi întâlnite chiar și pe unele biciclete de Freeride (exemplu: SCOTT Voltage FR 30) ca echipare standard, cu disc de 200 de mm. Iar asta spune multe despre capacitatea lor de a opri în timp bicicleta atunci când este necesar. Maneta este mai lată decât cea de la Shimano M445 însă nu oferă o aderență atât de bună în capătul manetei precum concurentul japonez. Față de frânele mai sus plasate în gamă (mid-level), modulația nu impresionează, iar greutatea este mai mare, dar pentru prețul la care sunt oferite, reprezeintă best-buy-ul acestei categorii. Cu reducerile de rigoare, pot fi achiziționate de pe unele site-uri cu 360 lei/setul.

Testul poate fi citit aici: Avid Elixir 1

Tabel comparativ:

Vezi Comentarii (20)
  • adica Avid BB7 sunt cele mai bune frane mecanice pe disc, entry-level???

    cum or fi cele mid-level sau high-end, si cine le produce, cum se numesc, ce modele exista?

    rugam aduceti lamuriri, pt ca devine confuza situatia. stiam ca mai bune ca Avid BB7, pe partea de frane mecanice pe disc, nu prea exista…

    le-am avut, sunt eficiente, dar au totusi unele neajunsuri la placute:
    – nu se tocesc egal,
    – nu actioneaza sincron si
    – cateodata pot cadea din etrier.

    stiu totusi ca exista unele frane mecanice pe disc cu actionare sincrona a placutelor, dar acum imi scapa numele firmei si modelul. s-ar putea ca Hayes sa fie (MX5) sau ceva de la Tektro… help, please… nu mai retin…

  • @silent_rider: da, așa cum bine ai intuit, Avid BB7 sunt cele mai bune frâne mecanice pe disc și într-adevăr, altele mai sus plasate nu există. Am considerat că frânele mecanice pe disc fac parte din segmentul entry-level dat fiind prețul care rivalizează cu cel al frânelor hidraulice pe disc, din aceeași categorie. Sub BB7 sunt plasate BB5, nu la fel de eficiente. Noile BB7 2013 însă promit rezolvarea problemelor pe care tu le-ai menționat mai sus. De faptul că pot cădea din etrier (cum anume?), sincer, nu am auzit de la niciun utilizator de astfel de frâne.

  • Silent_rider, cred ca se referea la placute, ca pot cadea din etrier, am o cunostinta care i s-a intamplat acest lucru la un concurs. I-au cazut placutele pe roata de spate

  • Da, sigur ca la placute ma refeream, am si spus ca la ele. Toate cele 3 neajunsuri la ele se refereau.
    Apropos de raspunsul Free Rider: m-am uitat cu atentie pe multe site-uri de renume din strainatate, chiar si pe site-ul producatorului (Avid) si pentru modelul 2013 de BB7 nu se specifica nicaieri ca s-au rezolvat problemele enuntate de mine.
    Specifica doar faptul ca s-a umblat la partea de design, s-au mai redus vreo 25 de grame, din fiecare etrier in parte, la cele pentru Road (cel putin, asa se facea precizarea, ca pentru acest model). Pt. celelalte de Mountain erau fix aceleasi specificatii ca si la modelele anterioare.
    Nu stiu chiar, ce au adus nou americanii la acest model? Poate apare in vreun fel vreo minte romaneasca sa faca un etrier bun de frana mecanica, care sa rezolve si problemele specificate de mine, probleme ce n-ar fi trebuit sa existe nici macar de la a 2-a versiune de BB7 incoace… Din pacate, se pare ca nici peste ocean nu se pune accent pe siguranta, calitate si fiabilitate.
    Eu unu, am facut trecerea la hidraulica Elixir R, tot de la Avid si vreau sa spun ca de 2000 de km incoace, de cand le-am montat noi, nu am umblat la ele, nici macar aerisire nu le-am facut. Am masurat placutele si inca au 3.8mm si 3.9mm pe fata si 3.5mm, respectiv 3.6mm pe spate. Cand sunt noi au 4mm, masurate cu tot cu corpul placutei, nu numai ferodoul. La mine se tocesc mai tare pe spate deoarece sunt obisnuit sa franez 75% spate, 30-50% fata, ca si forta aplicata (din experienta si ca sa protejez furca Fox de 1.5kg, de fortele nedorite, pe coborari).
    Hai, sa fiti sanatosi si aveti grija cum va dati!

  • Elixir R nu este o frână entry-level, este normal să fii mult mai mulțumit de ea. Pe de altă parte, până acum două săptămâni am utilizat același set de frâne pe care-l ai și tu, timp de 3 ani. Într-un final, o garnitură de la maneta frânei de spate a cedat, iar DOT-ul a sărit direct pe levier. Și cam asta a fost. 3 ani consider că este suficient pentru o frână hidraulică pe disc.

  • Mi-am pus si eu, Elixir R, pe fata, acum o luna, e orgasmica :), si la 300 de lei… cu tot cu disc, de 185. Calitate de mid-level si pret de entry-level.

  • Salut, sfatuiti-ma si pe mine ce rotoare sa-mi cumpar pt. noile mele frane shimano BR-M575 pe care tocmai le-am.comandat. Sunt incepator!!! Acum am pe bicla TektroNovela dar banuiesc ca rotoarele astea nu ma ajuta, nu? Va multumesc anticipat!

  • @Mircea:
    In general, pentru franele Shimano, am observat ca rotoarele au urmatoarele caracteristici:
    – sunt rotunjite pe muchii
    – decupajele pt ventilare sunt mai mici si mai dese, fata de altele care sunt mai mari si mai rare (vezi cele Ashima AiRotor sau cele de la Alligator)
    – in general, cele de Shimano au aspectul de rotor mai compact
    Deci ai putea sa folosesti si cele de la Tektro Novela, din pozele de pe net vad ca indeplinesc caracteristicile constructive ale celor Shimano.
    In cazul in care nu esti multumit cum franeaza, sau vrei sa scapi de rotoarele Tektro, iti poti cumpara orice model de la Shimano care sa se potriveasca pe butucul tau (centerlock sau 6 bolts).
    Un model bun ar fi Shimano SM-RT51 sau RT53 (pt centerlock), SM-RT75, SM-RT76, SM-RT86… depinde de cati bani esti dispus sa dai. In general, cu cat un disc e mai scump, cu atat e mai usor. Uneori, daca pretul e mare, poate si forta de franare sa fie mai buna, dar nu intotdeauna. In general, pretul mai mare tine mai mult de greutatea scazuta si atat.

  • Salut iarasi! Mi-au venit franele astazi dar nu am apuca sa o montez decat pe cea de pe fata si mi se pare super deocamdata. Intrebarea mea este daca mai trebuie sa i sa mai faca ceva reglaje (aerisire,….etc)?? Parca sa zic ca sunt un pic „moi”. Multam!

  • Buna ziua. Va rog, daca stie cineva sa imi spuna de unde as putea sa cumpar boltzul care tine maneta de frana de suport pentru hayes stroker rider. Am cazut si l-am pierdut. Am pus un surub cu doua piulite contra, dar arata si urat si maneta se cam misca.
    Multumesc

  • Asa cum n-o sa dau BUTONUL pe TOUCH SCREEN, asa nu voi da franele clasice cu saboti pe jante, pe prostii cum ar fi frane pe disc 🙂
    Cele pe disc ( cu exceptia celor cu ulei) se opresc mai greu, trebuie sa apesi mai tare maneta de frana ca sa te orpesti, pe cand la cele clasice nu-i nevoie de o asa forta. Cand am incercat prima bicicleta cu frane pe disc, am apasat ambele frane si strigam la prietenul asta al meu „alooo da nu ma mai opresc odata?” Normal, trebuie sa apesi mai tare, dar ce faci intr-o situatie de urgenta cand bicicleta nu se opreste la timp daor pentru ca trebuie sa apesi asa tare pe manete? 🙂 E si normal, discul este prea mic pentru rotile prea mari. E fizica pura 🙂 Dar sa-mi cumpar daor ca arata frumos? :))))) Si acum vor fi aici pe site care vor spune ” ceeeee ca ai testat niste frane ieftine de proasta calitate, urca-te pe….x si pe y” Ok, poate erau de proasta calitate, dar la franele clasice cu saboti pe janta, indiferent ca-s bune sau proaste, alea opresc mai repede bicicleta. Ciauu

    • Inclin sa-ti dau dreptate…am avut pe fosta bicla frane mecanice pe disc. Pe noul meu mtb, am SHIMANO vb BR-T 4000 Alivio si sunt mai rapide si ferme. GARANTAT. Dar ce ma enerva mereu, este ca, chiar si cand puneam cu atentie bicla in acele rastele suporti din parc sau cand am cazut cu ea, discurile se indoiau, sunt f.f. sensibile. Trebuia sa ma duc des la baiatul de la service si sa le indoaie cu un cleste special la loc, dar nu mai erau la fel. Fasaiau…erau zgomotoase. Sunt amator, nu particip la curse, si pentru stilul meu de mers chiar prin paduri, sunt suficiente vbrake-urile de la Shimano.Mai mult, cu niste cauciucuri bune, sunt o combinatie perfecta pt. mine.

  • Franele „Tektro Draco hidraulica pe disc” care se gasesc pe Focus Balck Hills 2012 sunt bune??
    Sunt incepator si nu ma pricep la marci si modele. Am considerat ca daca sunt pe disc si hidraulice sunt bune.

  • Padure, asfalt si drumuri de tara. In padure m-am descurcat cu V-Brake-uri si nu prea bine reglate.
    Eu zic ca nu am nevoie de mai mult pentru astfel de teren.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twenty + seven =