Inregistrare | Autentificare | Parola uitata?                                           
Veloplus.ro - află informațiile care t...
FreeRider.ro vă pune la dispoziție începând cu luna martie un nou site: Velo ...
Piese de vânzare la prețuri (foarte) r...
FreeRider.ro scoate la vânzare mai multe piese care au rămas în atelier, fie ...
Cum schimbi corect vitezele (partea a IIa)
Din prima lecție în care explicam procedeul de bază al schimbării vitezelor, ...

FreeRider.ro > Mag > Articole > Ghidul mărimilor de anvelope pentru biciclete


Ghidul mărimilor de anvelope pentru biciclete

Free Rider 21 November 2012 29

Standardizarea este unul din țelurile lumii contemporane și aruncând o simplă privire în direcția anvelopelor pentru biciclete putem înțelege de ce. Dimensiuni în centimetri, milimetri, inchi, lățimi, lungimi, etc. Cu alte cuvinte, exact ceea ce trebuie ca să ridice un puhoi de întrebări ce vor strica toată bucuria mersului pe două roți. De aceea, am pregătit un mic ghid unde explicăm pe larg exact toate dimensiunile și care anvelope pe ce roți se pretează.

Inițial, mărimea unei anvelope reprezenta echivalentul diametrului exterior al acesteia, exprimat în inchi sau milimetri (de exemplu, 26″, 27″ sau 700mm). Problema în acest sens a intervenit când pe piață au început să fie introduse modele cu lățimi variate, cum ar fi cele de tip balon, iar acest lucru influența înălțimea anvelopei și, implicit, diametrul exterior al acesteia. Chiar dacă diametrul interior rămânea același și deci se potriveau pe aceeași mărime de roată, nu toate anvelopele numite atunci de 26 de inchi chiar aveau un diametru exterior de 26 de inchi.

Și atunci, ca și acum, dacă vorbim de dimensiunea în inchi, aceasta era scrisă sub forma mărimea roții pentru care anvelopa este destinată x lățimea anvelopei. De exemplu, pe o anvelopă menită să fie montată pe o roată de 26 de inchi și care avea o lățime de 1.75 inchi era notat codul 26 x 1.75. Chiar dacă lucrurile păreau simple, și aici s-au ivit probleme căci unii producători au codificat lățimea anvelopei zecimal, precum în exemplul anterior, pe când alții au apelat la fracții, de exemplu 1 ¾ inchi. Matematic, cele două valori sunt egale, dar practic, cele două anvelope nu au aceeași dimensiune.

Aici apar în peisaj ISO (International Organization for Standardization) și ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Acestea au propus folosirea unui alt sistem de codificare al mărimilor, care suna astfel: primul număr reprezintă lățimea anvelopei, pe când cel de-al doilea diametrul jantei, măsurat la nivelul inferior al suprafeței de frânare (foto 1). Așadar, o anvelopă de mărimea 20-622 era lată de 20 de milimetri și se potrivea pe o jantă cu diametrul menționat de 622mm (una pentru cursiere și 29er în acest caz, cu diametrul exterior de 28 de inchi). De asemenea, valoarea acelui diametru al jantei coincide cu valoarea diametrului interior al anvelopei.

Mai există și notația de tipul 700 x 20C, care reprezintă sistemul francez de măsură al acestor componente. Numărul reprezenta diametrul anvelopei în milimetri, iar litera reprezenta o anume valoare a lățimii. A era cea mai îngustă valoare, pe când D cea mai lată. În momentul de față nu mai este în uz pentru că lățimile mai mari ale jantelor nu au mai fost un impediment în montarea unor anvelope mai subțiri. Totuși, acest sistem a fost readus în atenție odată cu mountain bike-urile cu roți de 27.5 inchi.

Mai jos am pregătit un tabel cu mărimile jantelor a 4 tipuri de bicicletă și echivalentele lor în cele 3 sisteme metrice, de inchi, ETRTO și cel francez.

Și acum, câteva ponturi privind dimensiunile anvelopelor:

  • În general, lățimea anvelopei ar trebui să fie în intervalul obținut înmulțind lățimea interioară a jantei cu 1,45 și 2
  • Dacă desparți marginile unei anvelope la maximum, distanța dintre extremitățile pe unde trece sârma ar trebui să fie egală cu lățimea anvelopei exprimată în sistemul ETRTO x 2.5
  • Dacă anvelopa ta este prea îngustă pentru janta pe care ai montat-o, atunci există riscul deteriorării ambelor componente
  • Dacă anvelopa este prea lată pentru jantă, atunci există riscul de a fi deteriorat peretele acesteia de către frână (dacă utilizezi v-brake) dar la fel de bine se poate ca anvelopa să iasă de pe jantă într-un viraj mai strâns.
  • Pentru bicicletele de munte, pe care dorești să le utilizezi pe trasee dificile (Enduro, Freeride, DH), sunt recomandate anvelopele mai late (de la 2.25).
  • Pentru bicicletele de Cross Country sunt recomandate anvelope ceva mai subțiri, mai ușoare și cu o viteză mai bună de rulare (de la 1.90).






Rămâi la curent cu ultimele noutăți. Abonează-te la newsletter!

Ai intrebari despre biciclete sau componente? Le asteptam pe forum !

29 comentarii »

  1. mikeru 21 November 2012 at 2:12 pm -

    nici nu știi cât am căutat după un asemenea ghid :D

    dă-mi te rog niște idei de anvelope pe 28″ cât mai late.
    mersi anticipat!


  2. Paultrial 21 November 2012 at 3:02 pm -

    Servus!

    Forma invariabila si corecta a cuvantului inch e inch.
    Inch e si la plural, si la singular. Inch e oricand. Inchi nu exista.

    http://dexonline.ro/definitie/inch
    Vezi declinari.

    Multumesc pentru intelegere.


  3. RoadRider 21 November 2012 at 6:18 pm -

    @Paultrial – Multumesc de precizare. Voi fi mai atent pe viitor.


  4. alexMTB 22 November 2012 at 12:37 am -

    sa inteleg din acest ghid ca 29er ele au roti de 28?


  5. Free Rider 22 November 2012 at 1:28 am -

    Janta este de 28 de inch. Cu tot cu anvelopă rezultă o roată cu un diametru de 29 de inch.


  6. mario 22 November 2012 at 1:45 am -

    am o intrebare: ce cauciuc minim si maxim se potrivesc la o furca SR SUNTOUR XCR 100 LO 100MM QR?


  7. MiDan 22 November 2012 at 2:02 pm -

    Hmm, daca am inteles bine :

    pentru 26″ diametrul 559 mm iar pentru 27’5″ d=584 mm ? diferenta e de 25 mm pe diametru deci ~13 mm diferenta pe raza.

    Cred ca marea majoritate a cadrelor cu roti de 26″ ar suporta rotile de 27,5″, interesant …


  8. Free Rider 22 November 2012 at 2:10 pm -

    Da, corect. Pe unele cadre pot fi montate roți de 27.5, unii deja au făcut asta. Rămâne doar de văzut dacă bascula îți va permite instalarea unei anvelope mai groase. De asemenea, unele furci vor găzdui o roată de 27.5 însă distanța dintre anvelopă și bridge va fi foarte mică, deci vor trebui evitate noroaiele.


  9. biticlistu 1 July 2013 at 12:31 am -

    Am o bicicleta scott atacama cu roti de 28 cu anvelope mai subtiri.Vreau sa stiu daca pot monta nista anvelope mai groase pe aceleasi jante?


  10. xyz 16 July 2013 at 6:05 pm -

    Buna ziua.
    Am achizitionat recent o bicicleta de oras ( touring ) , si pe jante scrie
    : ETRTO – 635X19C ,
    iar pe anvelope scrie :
    37-622 ( 700 x 35C – 28×1 5/8 x 1 3/8 )

    Nu prea inteleg ce anvelope as putea sa achizitionez , si poate ma puteti lamuri voi :)

    Adica , ma deruteaza mult acel 635 x19 c de pe janta .

    Din ce am mai citit , stiam ca 622 e marcajul corespunzator literei C
    si 635 corespunde literei b

    Acuma eu am jante cu marcaj 635 si anvelopa cu indicator pentru 622 C

    Sincer nu stiu ce cauciucuri sa imi achizitionez , si nici care este plaja de marimi .
    Am scris si producatorului si pana acum … liniste.
    Poate ma puteti lamuri voi , va multumesc o zi buna.


  11. marius cosma 1 September 2013 at 7:29 pm -

    salut

    am achizitionat de curand o cursiera dechatlon 7.1.
    m.ar interesa ce anvelope si camere se potrivesc la, in caz ca am probleme cu ce e incaltata acum, si anume continental grand prix.
    nedumerirea este ca nu stiu ce i se potriveste din ce exista pe la noi pe piata. pe anvelopa scrie 24-571 si sub 650 x 24c.

    multumesc anticipat!


  12. Silviu D. 21 October 2013 at 9:11 am -

    In primul rand multumim mult pentru ghid.
    Mai am o intrebare: am inteles de aici ca 29er-ele au de fapt roti de 28”, am un trekking pe 28”, nu stiu exact dimensiunile, insa, in principiu as putea sa-i pun roti de 29, fac o tentativa de 29er … . Este bicicleta de aici: http://www.nakamura.no/portfolio/nitro-3-0-w/


  13. Free Rider 21 October 2013 at 10:16 am -

    Da, janta este de 28 la ambele, dar trebuie să verifici dacă jantele actuale permit instalarea unor anvelope late și de asemenea, dacă ai loc suficient în partea din spate a cadrului pentru anvelopă (cea de 29er este mai groasă și riști să atingă în cadru și în basculă). Trebuie verificat de asemenea dacă anvelopa de MTB intră și pe furcă.


  14. Silviu D. 21 October 2013 at 7:30 pm -

    Multumesc pentru raspunsul prompt, in acest caz, inainte de a lua decizia sa cumpar 2 cauciucuri, o sa imprumut niste cauciucuri de 29er de la cineva sa vad toate aceste aspecte.


  15. Mihai 21 October 2013 at 9:59 pm -

    Silviu D., sau faci ca și mine: mergi la magazin/service și le spui: dacă intră, le cumpăr :)

    Maros Bike Cluj parcă erau deja sătui de astfel de operațiuni, că tare iute mi-a răspuns omul ”da, domn’le, intră, că am mai făcut 5 biciclete așa!” :)


  16. Silviu D. 22 October 2013 at 8:19 am -

    M-am uitat aseara pe jante, scrie 622×20, asta inseamna ca nu pot pune mai mult de 622×20 sau asa e ea standard dar pot pune mai mult de 20?
    Va multumesc.


  17. vali 22 October 2013 at 3:17 pm -

    622×20 – e dimensiunea unei jante de touring — Te poti duce cu anvelopa pana le la 622 x 45 .
    Probabil iti vor raspunde si altii cu experienta mai mare :) , dar in principiu jantele de touring pleaca de pe la 622×19 C , sau 622×20 C , si se pot monta anvelope de pana pe la 622 x 45 . Probabil si mai mult , nu stiu exact cam cat de mult dar pana la 45 sunt aproape sigur ca merge.
    O zi buna.


  18. Dr2005 27 March 2014 at 2:09 pm -

    Pe anvelopele mele scrie frumos: 700x40C, 28 x 1 5/8. Am observat că şi în magazine se găsesc cauciucuri pe care fix 700x40C scrie, în diferite forme (unele slick, altele cu ceva crampoane şi cramponaşe… mă rog, câte pot să încapă pe 40 mm). Pe jantele originale scrie ,,700c series”, pe când pe janta nouă (după o întâmplare cu o Solenza) scrie 622… iniţial am crezut că mă păcălesc cei de la magazin, dar când au pus şi camera şi cauciucul mi-am dat seama că merge.
    Păcat că nu se adoptă o standardizare pentru toate tipurile de cauciucuri (de la cele de biciclete la cele de TIR-uri). Dar măcar la biciclete avem 3 clasificări mari şi late.


  19. cristi.a 27 March 2014 at 3:18 pm -

    Salut,

    Deci daca am pe cauciuc 29 x 2.25 iar in Decathlon gasesc 700C … sunt acelasi lucru? In Decathlon nu exista 29′

    Multumesc!


  20. andidani 28 March 2014 at 12:52 pm -

    E aproximativ, sau poate nu reusesc eu sa inteleg. Am cumparat doua anvelope de la Maxxis (sper ca nu se considera reclama, eu doar atrag atentia asupra unei ciudatenii matematice) cu latimea de 1,9. Conform matemativii ar insemna o latime de 48 mm, dar pe ele este scris ca au 44 mm. Cum se poate asa ceva?


  21. aa 5 April 2014 at 3:09 pm -

    salut… am cumparat si eu o camera pentru bicicleta dar nu intelg ce inseamna al 3-lea termen….
    pe cea originala scria…20×1,75×1,95
    pe cea noua scrie …20×1,75×2,125

    ce inseamna al-lea numar?


  22. Free Rider 5 April 2014 at 6:05 pm -

    Al 3lea termen este dimensiunea maxima a anvelopei pentru care poate fi utilizată camera. Iar cea din centru, dimensiunea minimă.


  23. Adrian 4 August 2014 at 7:50 pm -

    Salut , am un Tref Four hibrid cu anvelope schwalbe delta cruiser 700x28C si intrebarea este – pot pune anvelope 25C ??? Multumesc anticipat


  24. Vali 5 August 2014 at 1:26 pm -

    Salut , ar trebui sa spui ce scrie pe jante , de ex 622x15c sau 622x19c.
    622 x15c e dimensiunea standard pt jantele de sosea ( sunt si mai inguste de atat ) si pe ele de regula merg anvelope pana la 28c si
    622x19c sunt jante de touring si merg anvelope mai mari 30c , 35 c .. chiar si 40.

    Acum eu zic totusi ca se pot monta 25c si pe jante de touring , poti intreba si intr-un magazin din orasul tau , eventual faci o proba la locului .
    Si inca un lucru 622 x , sau 700c e acelasi lucru si se refera la dimensiunea diametrului jantei indicand faptul ca este o roata de 28 de inci.
    Pt mai multedetalii : http://sheldonbrown.com/harris/tires/622.html
    http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

    Poti astepta sa iti raspunda si alti useri cu experienta mai mare :)


  25. luci 12 August 2014 at 7:42 pm -

    se poate pune cauciuc,jantade 26 pe cadru de 24?


  26. radu 14 August 2014 at 5:54 pm -

    Ce inseamna daca pe aceiasi anvelopa de trekking sunt mentionate doua dimensiuni, astfel: 40 – 622 si 700x38c? Inteleg ca 622 si 700 reprezinta diametrul anvelopei interior si exterior exprimat in mm (ETRTO si francez). Insa latimea corecta care este defapt, 38 mm sau 40 mm?


  27. vali 17 August 2014 at 2:02 pm -

    @radu
    Salut. Pe cauciucul tau e trecut atat sistemul ISO/ETRTO cat si cel francez.
    Dintre sistemele astea doua , sistemul iso / etrto e mai precis , cel putin pe unde am citit scrie ca sistemul francez e mai vechi si este unul aproximativ.
    Acuma, e totusi o diferenta mica de 2 milimetri , la un balonaj mare de 38-40 milimetri.
    La anvelopele inguste sistemele coincid. De pe la 30mm in sus apare o diferenta de 2 milimetri intre sisteme, cel putin asa am vazut in tabelele de conversie.
    Daca chiar vrei sa stii cat e anvelopa ta , poti sa o umflii la presiunea corecta (trebuie sa scrie pe ea) si apoi o masori cu un subler.

    Aici mai multe info.

    http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html
    http://www.schwalbetires.com/tech_info/size_markings
    http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_5775


  28. Alex 27 August 2014 at 1:41 pm -

    Salut! Am o bicicleta CTM BORA 2.0 CROSS COUNTRY cu roti de 28 inch. Am cauciucuri 700 c 1,75 si as vrea sa le schimb cu unele mailate , de 1,90 sau 1,95. Problema este ca nu gasesc decat cauciucuri de 29 inch,care sunt ceva mai inalte decat permite cadrul,deoarece cauciucul fin spate,imi iese putin din lacasul destinat cauciucului si imi ajunge putin mai in spate,atingand cadrul. Intrebarea este ce cauciuc as putea pune si de unde il cumpar? Multumesc anticipat


  29. andidani 14 September 2014 at 12:20 am -

    Vreau sa stiu daca este corect urmatorul calcul:
    roata de 584+balon de 50 = 684 mm
    roata de 559 +balon de 60 = 679 mm.
    Este corect?


Lasa un raspuns »




*