Acum citesti
Jenő Bodó despre prezența Haibike în România și despre bicicletele electrice

KeroBike este din 2016 importatorul unuia dintre cele mai mari brand-uri de biciclete electrice din lume, Haibike. Am stat de vorbă cu Jenő Bodó despre ce înseamnă Haibike și despre cum sunt percepute bicicletele electrice în România.

1.Salut! Cum de te-ai decis să aduci Haibike în România? Nu este un brand ieftin, iar pe piața locală mai are de crescut în ceea ce privește renumele.

Ca introducere as începe cu faptul ca de copil îmi plăcea sa ma dau cu bicicleta. O pasiune ce duce înapoi în anii 90 și tot continuă de atunci, în special mountainbiking-ul. Din păcate, cu trecerea timpului, nu am mai avut atât de mult timp pentru acest hobby și așa am optat spre pedelec-uri. Pot spune că practic acest sport de mai bine de 25 ani. Am experimentat mult cu ciclismul și dacă acesta nu ar fi îndeajuns, mai este de luat în calcul și munca mea în strânsă legătură cu acest sport. Acum 5-6 ani am început să îmi îndrept atenția câtre e-bike-uri. Ca scurt istoric, merită menționat că Yamaha era deja pe piața din anul 1998, având un model cu o soluție rudimentară, deoarece avea la bază un motor secundar, acesta fiind de altfel primul pedelec în lume.

Trecând la subiectul principal aș dori sa vorbesc mai mult despre bicicletele electrice sau cu alte cuvinte, pedelec-ul, termenul fiind compus din trei cuvinte: „pedals”, „electric” și „cycle”. Aceasta temă este de regulă greșit înțeleasă, deoarece acest dispozitiv nu este cunoscut în rândul oamenilor și fără a încerca sau a cunoaște conceptul, s-a format o părere greșită. Ca să exemplific, practic între e-bike și pedelec sunt câteva diferențe, iar acestea sunt următoarele: e-bike poate funcționa și fără pedalare (în funcție de model), cu ajutorul unei pedale de accelerație, iar prin aceasta putem înțelege că este un fel de scuter electronic sau în cazul dat o bicicletă electrică; motorul pedelec-ului funcționează doar în cazul în care se pedalaează, iar în momentul în care ne oprim din pedalat, motorul se oprește. Sprijinul oferit de către motorul electric se poate intensifica și în același timp se poate opri.

La început nu am fost prea încântat de bicicleta electrică, deoarece eram pasionat de mountinbiking, iar e-bike-urile aveau deficiențe de funcționare. In străinătate aceste biciclete sunt deja populare de ceva timp. În momentul de față în Romania sunt mai puțin răspândite, unul dinte motive fiind partea financiară. Aceste biciclete nu sunt ieftine, dar din păcate multă lume confundă acestea cu scuterele manufacturate în China, de proastă calitate. Bicicletele electrice însă sunt foarte diferite: sunt de calitate, au un acumulator modern de li-ion, piese standard de biciclete, cu o altfel de funcționalitate, altfel de utilizare, astfel neavând pic de legătură cu scuterele menționate mai sus.

Nu este întâmplător, este o ramură a ciclismului care evoluează foarte repede, ba mai mult de atât, este cea mai dinamică. Vânzările cresc pe an ce trece, au fost cazuri în care s-au și dublat. Cerința a fost atât de mare încât producătorii nu pot satisface cerința de producție, așadar se poate întâmpla să fie lipsă la unele modele, ca de exemplu la Haibike. Avem comenzi care vor fi disponibile, doar în luna iunie. Să nu uităm că sunt producători, care au fost salvați de la faliment de către e-bike-uri.

2.Punctul forte la Haibike sunt bicicletele electrice. Din câte știu se numără chiar printre primii producători de e-bike-uri din lume. Care sunt așteptările în ceea ce privește vânzările de biciclete electrice pentru piața din România?

In România, cumpărătorii/oamenii în general nu prea au experiențe legat de e-bike, dar surprinzător, solicitarea pe acest segment este în creștere.

Important de știut că Haibike nu necesită permis de conducere sau asigurare, cu toate că are la bază un motoraș. Motorasele acestea sunt aproape fără zgomot/sunet, așadar se poate circula în liniște. Este un prieten al naturii deoarece utilizarea acesteia nu se emite niciun fel de gaz poluant. Rentabil, deoarece nu este nevoie să cheltui bani pe combustibil sau parcări. O încărcate costă aproximativ 0,80 RON.

3.Dar pentru bicicletele non-electrice?

La categoria bicicletelor traditionale se pare ca cele mai cautate sunt gamele variate a modelelor Seet HardLife/HardSeven/HardNine/Greedy si HardFour. În ceea ce priveste bicicletele electrice, cea mai cautata si de succes este sDuro, pe care este montat cu motroul Yamaha, dintre acestea modelul Hardseven 6.0/5.5 si 5 s-a dovedit a fi popular in randul cumparatorilor. Categoria motoarelor Bosch xDuro, tipurile FullLife 5.0, FullSeven 5.0 si AllMountin deocamdata s-au dovedit a fi mai rapide si mai dinamice. Desigur acestea se vor schimba o data ce oamenii se vor imprieteni cu marcile si vor realiza ciclismul este agreabil si atunci cand ne ajuta un motor electric.

4.Se zvonește că Haibike va produce pe viitor doar biciclete electrice. Este adevărat? Și dacă da, ce anume a determinat această decizie?

Pentru aceasta intrebare respunsul meu este foarte simplu, si te rog sa imi dai voie de a cita cuvintele regelui mountinbike-(u)lui, Gary Fisher: „eBikes, the Next Big Thing”.

5.Ce anume îi lipsește pieței locale pentru a se putea vinde mai multe biciclete electrice? Dacă este vorba de bani, există mereu și posibilitatea ca lumea să facă un credit, așa cum își fac spre exemplu pentru o motocicletă. Crezi că oamenii încă nu văd beneficiile acestor biciclete?

Intr-adevar va fi necesar de a organiza cateva zile de test, in care bicicletele pot fi testate de catre doritori in diferite zone ale tarii, ca acestia sa devina, de ce nu, poate potentiali cumparatori. Putem spune o gramada de chestii frumoase si bune despre bicicletele noastre, dar nu putem descrie acea experinta unica, care este oferita in cadrul unei curse/rute, de aceea este necesar ca oamenii sa incerce si sa experimenteze Haibike-urile. Iar in urma acestei experiente, sa poata lua o decizia daca merita investit in acesta bicicleta sau nu.

6.Pentru a introduce mai bine brand-ul către consumatori, te rog mult să ne spui câteva despre Haibike și despre istoricul acestora. De asemenea, ar fi binevenite informații și despre actaulă gamă, de biciclete electrice și non-electrice.

In 1995, Susanne and Felix Puello au intemeiat brandul Haibike. La inceput aceste biciclete au fost vandute sub numele Winora, dar in curand a devenit Haibike. In urmatorii 15 ani, acest brand s-a extins si pe alte modele nu doar vizual ci si tehnic. Stramosul eBike-urilor, Haibike-ul eQ XDURO a fost introdus la Eurobike. Raspunsul publicului a fost foarte placut de la inceput: niciun producator nu a creat asa un eMTB potrivit pentru off-road in toată istoria. Gama initiala are la baza patru modele (Fully, Hardtail, Cross si Trekking). Cerinta a depasit aprovizionarea, iar xDuro a fost vandut foarte repede. Acesta s-a dovedit a fi un punct de cotitura in istorie. Un sport nou a avut nevoie de un nume nou, asa ca Haibike a introdus „ePerformance”. In 2014 este „creat” un „frate” pentru XDURO: Haibike SDURO. In noua linie este introdusa unitatea YAMAHA.

SDURO castiga titlul la primul concurs de eMTB din Bad Säckingen, Germania. Max Brabdle de 17 ani a castigat campionatul, avand 1 minut avantaj față de runner-up-competitor. Haibike face istorie in patria mountainbike-urilor, iar la Interbike, castiga titlul Bike of the Year. Pentru prima data in istorie, Haibike a câștigat premiile iF Design Awards de 5 ori într-o singură ediție, aceasta incluzand 3 ePerformance-uri si 2 Performance bike, fiind de altfel prima data cand un producator castiga atatea premii deodată.

Vezi Comentariu (1)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

12 − three =