Acum citesti
Trecerea la Single Speed

Dacă ai o bicicletă de munte pe care dorești s-o transformi într-un single speed pentru utilizarea în oraș, vei beneficia de câteva avantaje: greutate mai mică pentru bicicletă, mai puține piese de întreținut, simplitate și picioare mai sănătoase, căci vei fi obligat să te rezumi la un singur raport. Pe de altă parte, o semicursieră mai veche poate fi la fel de bine un candidat ideal, mai ales că are un degajament al cadrului care permite montarea chiar și a unor anvelope late de peste 30mm, în funcție de geometria cadrului în cauză.

conversie_single_speed_1

Conversia se face în general foarte simplu, important este să ai un raport de 3:1 între foaie și pinion (pentru fiecare rotație a angrenajului roata se învârte de 3 ori). Asta înseamnă că poți folosi una din următoarele variante: 36/12, 39/13, 42/14 sau 48/16. Varianta 42/14 este unanim recunoscută ca all-rounder-ul perfect pentru oraș, dar adesea se apelează și la pinioane mai mari, chiar de până la 15-16 dinți. Dacă stai într-o zonă cu urcări destul de abrupte, poți alege raportul 42/30.

conversie_single_speed_2

Cum funcționează? Demontează manetele schimbătoarele, ambele schimbătoare, păstrează o singură foaie pe angrenaj și un singur pinion pe butucul roții de spate. Restul de pinioane ale casetei se vor înlocui cu distanțiere ce pot fi găsite în majoritatea magazinelor de biciclete.

conversie_single_speed_3

De asemenea, va trebui să adaugi și un întinzător de lanț. Exact cum o spune și denumirea, acesta are rolul de a întinde lanțul astfel încât la coborârea unei borduri să nu te trezești cu el sărit de pe foaie sau pinion. Un chain guide nu este necesar. Întinzătorul poate fi achiziționat din magazinele de specialitate, iar în ceea ce privește forma acesta poate fi ușor confundat cu un schimbător de pinioane. Dar în esență, rolul este același: are un corp cu arc și o patină cu două rotițe. Întinzătorul de lanț se folosește pentru bicicletele ale căror cadre sunt prevăzute cu drop-out-uri verticale. Cei care au un cadru cu drop-out-uri orizontale nu vor avea nevoie de un astfel de întinzător, deoarece tensiunea din lanț se ajustează foarte ușor prin tragerea roții către în spate.

conversie_single_speed_4

Asigură-te de asemenea că foaie și pinionul sunt perfect aliniate. Deoarece pe caseta butucului ai spațiu suficient pentru a instala pinionul corespunzător, nu ezita s-o faci. Cu cât lanțul este poziționat pe diagonală, cu atât se vor uza mai rapid dinții foii și ai pinionului cât și lanțul. Pinionul și distanțierii pot fi prinși de butuc cu ultimul pinion de pe casetă, de regulă cel de 11.

Mai există și eventualitatea în care optezi pentru un tren de rulare singlespeed autentic, cu lanț și pinion mai groase, dar în acest caz recomandăm să apelezi și la un butuc specific, lucru care complică puțin ecuația din moment ce va fi nevoie de montarea acestuia pe roata de spate. Avantajul constă în faptul că sistemul devine astfel mai robust și poți porni de pe loc fără teama de a rupe lanțul, nu ai nevoie de întinzător de lanț, problemele legate de aliniere pinion-foaie se reduc, iar durabilitatea este crescută.

Pe scurt, viața cu single speed este mai intensă. Pornești ceva mai greu de pe loc, dar te obișnuiești repede. Pedalezi mai ușor căci bicicleta este mai ușoară și cu siguranță într-o perioadă scurtă de timp îți intri în ritm. Momentan, eu utilizez raportul 42/16 pentru o roată de 26 de inch, care asigură cu lejeritate o viteză medie de 20 km/h, însă mă gândesc serios să trec la pinionul de 13 pentru o deplasare mai rapidă.

Nu în ultimul rând trebuie să iei în considerare și dimensiunea roții atunci când alegi raportul ideal. Aici intervine discuția roata de 26″ vs. roată 700C (28″), prima asigurând un demeraj mai rapid, pe când cea de-a doua favorizează păstrarea unei viteze constante, odată ajuns la viteza de croazieră. Dat fiind că principala utilizare a singlespeed-urilor se leagă în cea mai mare parte de deplasarea urbană, diferențele le putem socoti nesemnificative, iar ce depășește această sferă a pedalatului „civil” intră deja pe tărâmul preferinţelor individuale. Mai jos am făcut o scurtă trecere în revistă a unor principale idei de rapoarte:

  • 42/18, 42/19 pentru Freestyle și trick-uri
  • 46/17, 42/14 All-rounder
  • 50/16, 50/15 Race
  • 44/22 – Polo bike
  • 44/16 – Citybike

 

Vezi Comentarii (7)
  • „Întinzătorul de lanț se folosește pentru bicicletele ale căror care sunt prevăzut cu drop-out-uri verticale.” foarte clar 🙂

  • fara suparare dar ce „trick-uri” ai vazut facute cu foi asa mari? placile angrenarului la diverse trick-uri sunt atinse cand sunt asa mari , este un motiv pentru care majoritatea cadrelor de park suporta max 32t .

    cat despre distantiere , stii cumva daca se pot folosi spacerele de la furca?

    cat despre un ss la buget , 1. ales un chainline bun , si ratio . 2. taiat cablu deraior si montat cu capatul in reglajul fin si strans pana ajunge la pinionul dorit . 3.se poate regla pe viitor ca la nevoie cand ai un deal in fata poti regla din reglaj fin si urca lantul pe un pinion mai mare . fara sa dai jos caseta .

    • Articolul nu cred ca se referea la BMX sau park, ci la conversia unei biciclete mountain bike sau de oras in single speed. Cred ca la acelasi raport foaie-pinion, dintii de la o foaia mai mare se uzeaza un pic mai greu, pentru ca tensiunea din lant e distribuita la mai multi dinti.

      Ce propui tu „ss la buget” nu prea are sens. Mai bine nu mai schimbi viteza si gata.
      Ideea unui single speed sau fixie e sa elimini componentele ne-esentiale ale bicicletei si sa simplifici functionarea si infatisarea, de ce nu.

  • Salut. Misto si informativ.
    Intrebare:In Ro pe unde gasesc un intinzator de lant de calitate (ca cel din articol de ex)?
    Imi puteti recomanda un magazin/site unde au ceva de calitate?

    Multumesc anticipat

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twenty − 11 =