Acum citesti
Roți aero cu 2 spițe de la M5, inclusiv versiune pe disc

Foto: Mathilde Dusol – Para Media Group

Încercarea de a aduce îmbunătățiri aerodinamice componentelor bicicletei a fost permanent una din cele mai intense preocupări ale producătorilor de top, roțile fiind mereu pe primul plan în acest joc. Una dintre cele mai senzaționale realizări în domeniu este cu siguranță roata 2-Spoke de la protucătorul olandez M5. Fiecare spiță trebuie să taie aerul, așa că produce un efect de frecare cu acesta și de frânare a roții, așa că mereu s-a încercat scăderea numărului spițelor la 3-5 bucăți, mergând evident până la roțile pline – soluția ideală din acest punct de vedere dar cu dezavantaje imense în realitate la vânt lateral.

Cum tehnologia de prelucrare a carbonului avansează mereu în ultimii ani, experții în aerodinamică de la M5 au reușit să reducă numărul spițelor la 2 producând ceea ce numesc ei roata cu cea mai mică rezistență la vânt din lume! Roțile lor nu doar promit ci și fac, cicliștii olandezi obținând cu acestea mai multe medalii la Jocurile Paralimpice de la Rio și folosindu-le și la probele de pistă de la Olimpiadă, la mondialele de contratimp din Qatar iar Campionul Național al Olandei la contratimp a semnat un contract să le folosească tot sezonul 2017. Mai mult decât atât, roțile sunt disponibile și în versiune pentru frână pe disc!

Foto: Mathilde Dusol – Para Media Group

Echipa lui Vincent Ter Shure, deficient de vedere și căpitanul său Timo Fransen au obținut aurul la proba de șosea și argintul la contratimp la Jocurile Paralimpice folosind roțile pe tandemul lor, ceea ce dovedește că acestea sunt și foarte rezistente, chiar dacă au atât de puține spițe.

Foto: Bert Willems

Paraciclistul Jetze Plat a obținut și el aurul la triatlon și bronzul la șosea în categoria H5 folosind trei astfel de roți pe tricicleta sa.

Roata M5 2-Spoke folosește un design unidirecțional original în care o singură piesă din carbon unește janta de butuc, formând cele două spițe. Janta are un profil cu lățimea exterioară de 23.7 mm al cărei profil variază de la 48 mm în zona mediană până la 90 mm imediat în spatele spiței, pentru o trecere mai lină a curentului de aer. Tehnologia folosită seamănă cu cea de pe Zipp 454 NSW, dar e aplicată la 2 spițe în loc de 18 sau 24.

Roțile 2-Spokes sunt disponibile în diverse configurații, printre care modele pe baieu pentru șosea sau pistă, dar și clincher pentru șosea, pistă sau pentru frâne pe disc. Pentru construcție se folosește fibră din carbon standard T800 și T1000 UD pentru un raport bun rezistență/greutate. Astfel, modelele cele mai ușoare, pe baieu pentru pistă, au greutatea de 1810 g pentru un set, modelul de șosea adăugând 20 g, cele clincher de șosea au 1870 g iar cele pentru frână pe disc au 85 g în plus. Greutatea nu este foarte mică, dar cei de la M5 spun că ea este distribuită mai mult spre centrul roții unde nu are efect atât de mare, janta exterioară fiind destul de ușoară.

Roțile au aprobarea UCI pentru contratimp și pistă. M5 a încheiat recent un parteneriat cu Remco Grasman, Campionul Național al Olandei la contratimp, care le va folosi în 2017 inclusiv în cursele mari UCI unde le vom putea vedea și noi în acțiune.

Butucii folosiți sunt producție proprie, din aluminiu, folosesc rulmenți japonezi și sunt disponibili pentru casete Shimano, Campagnolo sau pentru pistă. Pentru modelele cu frână pe jantă, suprafața de frânare este din bazalt. Cele pe disc folosesc un sistem de prindere standard cu 6 șuruburi.

Proiectarea s-a făcut prin studii aerodinamice CFD, după care roțile au fost duse în tunelul aerodinamic unde au fost comparate cu modelele tradiționale cu 3, 4, 5 și 6 spițe și chiar și cu cele pline. Cei de la M5 spun că rezultatul arată foarte clar că modelul 2-Spoke este cel mai bun între toate modelele actuale de roți, dar nu oferă încă informații concrete despre aceste teste.

Roțile sunt produse în Olanda și, deși nu sunt ieftine, sunt mult mai accesibile decât alte modele de top de la producătorii renumiți. Prețul este identic pentru toate versiunile, respectiv 1178 Euro pentru roata față și 1260 Euro pentru cea spate, roțile putând fi cumpărate atât de la distribuitori cât și direct de la producător, cu livrarea oriunde în lume.

Un alt avantaj este că jantele nu sunt găurite ca la roțile tradiționale și sunt deci compatibile direct tubeless ready. Chiar dacă plutonul profesionist încă este reticent în a renunța la frânele pe jantă și la baieuri, orice companie de top trebuie să privească în viitor și să implementeze tehnologiile moderne pe produsele lor inovatoare.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

 

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twelve − five =