Cum imi vopsesc bicicleta?

92

cum_vopsesc_bicicleta_1
Acest tutorial vine in intampinarea celor care nu sunt multumiti de culoarea actuala a bicicletei lor sau pur si simplu vor o culoare mult mai trendy aplicata pe aceasta.


Intregul proces nu este unul simplu, dar cu ajutorul acestor sfaturi, toata treaba poate fi simplificata. In mare parte, oricine stie ca bicicleta trebuie demontata ca apoi vopseaua sa fie aplicata pe cadru. Te vom sustine cu sfaturi practice explicate pas cu pas, pentru a reusi sa-ti duci treaba la bun sfarsit. Si cu rezultate excelente.


cheie_bottom_braket


Primul pas consta in demontarea corecta a bicicletei : daca majoritatea componentelor se pot detasa cu usurinta de pe bicicleta, exista unele care necesita chei speciale. Cu o trusa obisnuita de imbus ar trebui sa poti demonta ghidonul, tija de ghidon, franele, cablurile, rotile, saua + cheita de sa, bratele angrenajului si furca. Raman in schimb cuvetele de la furca si bottom braket-ul, adica rulmentul de jos pe care sunt montate bratele angrenajului. Daca nu poti demonta cuvetele intr-un service specializat, poti sa actionezi astfel : pe marginea cuventei pui o bucata de lemn in care lovesti cu un ciocan, cate un pic in fiecare parte pina acestea ies.


N-ar trebui sa-ti puna prea multe probleme. Rulmentul pe care este montat angrenajul necesita o cheie speciala cu mai multi dinti (vezi poza ), cu ajutorul careia vei scoate rulmentul fara prea mult efort. Daca ai frane V-brake montate pe bicicleta, asigura-te ca demontezi si suporturile acestora (vezi poza ).


cum_vopsesc_bicicleta_2


Dupa ce ai asezat toate piesele in ordine logica – astfel incat sa poti monta dupa procesul de vopsire bicicleta la loc – pregateste-te pentru pasul 2 si anume curatarea cadrului. Exista mai multe posibilitati de a-l curata : poti sa optezi pentru smirghel sau sa-l duci la sablat. Daca optezi pentru varianta cu smirghelul, trebuie sa stii ca in functie de materialul din care este realizat cadrul tau de biciclete, alegi duritate smirghelului. Astfel pentru un cadrul de bicicleta de otel, poti alege un smirghel foarte dur, care o sa dea si vopseaua foarte usor jos. Pentru cadrul de bicicleta de aluminiu recomandam un smirghel mai putin dur, tinand cont de faptul ca aluminiul este un material mai moale decat otelul. Iar daca ai cadrul bicicletei din carbon iti recomandam chiar cel mai soft smirghel, pentru a nu crea daune cadrului foarte sensibil.


Totusi pentru cei care detin un cadru de bicicleta de carbon, le recomandam sa-l vopseasca la un service specializat in componente de carbon. La sablat ( inlaturarea vopselei cu un aparat care arunca nisip fin cu viteza mare ), treaba sta mult mai simplu : deobicei exista specialisti care se ocupa de sablari si fac treaba cum trebuie. Pentru cadrul bicicletei de otel sau de aluminiu, sablatul nu reprezinta un pericol, insa pentru cadrul de carbon este de evitat. O atentie deosebita necesita totusi cadrul de aluminiu, este important ca in procesul de sablare, cadrul sa nu-si piarda din grosime, existand un risc ca nisipul sa “manance” din material.


Pasul 3procesul de vopsire. De recomandat este sa folosesti un spray pulverizator pentru vopsit. Nu recomandam in niciun caz pensula, sau alte metode imbatranite. De asemenea nu uita de o masca protectoare si o pereche de manusi. Cel mai bine, este sa agati cadrul intr-un carlig la o inaltime potrivita care sa-ti permita sa acoperi toate zonele cadrului fara sa te chinui prea mult. Aici ai doua optiuni : fie il agati de partea frontala unde au fost montate cuvetele si furca fie il agati de urechea din spate, cea care ramane dupa demontarea schimbatorului de pinioane.


cum_vopsesc_bicicleta_3Va trebui sa incepi sa vopsesti cadrul de la imbinari – acestea fiind zonele cele mai greu accesibile si exista riscul sa ramane portiuni neacoperite. De aceea te sfatuim sa vopsesti cadrul in straturi. Apilca prima data un strat subtire pe imbinari si pe restul cadrului dupa care asteapta aproximativ 20 de minute pentru a vedea cum s-a asezat pentru prima data vopseaua. Nu uita sa mentii o distanta de 15-20 de cm intre spray si cadru. Incearca sa eviti, daca se poate, vopsirea partii interioare unde a fost montat rulmentul de jos pe care este montat angrenajul. Acesta are un filet interior, care te va pune in dificultate ulterior, la montarea rulmentului, daca este plin de vopsea.


Dupa primul strat revin-o cu inca doua straturi subtiri, cu pauza intre acestea de 20 minute. Este foarte important ca straturile de vopsea sa fie subtiri, pentru ca aceasta sa nu se scurga si sa lase urme neplacute pe bicicleta. Daca totusi raman aceste urme, nu este nicio problema. Lasa cadrul 24 de ore la uscat, de preferat agatat in carlig. De preferat ar fi sa fie intr-un loc ferit de praf sau alte impuritati. Dupa uscarea acestuia, poti lua la smirghel zonele in care vopseaua s-a scurs, dar fi atent sa fie uniform.


Pasul 4 – vopsirea finala – acum este momentul sa aplici stickere pe bicicleta in cazul in care vrei sa-i dai niste forme. Peste acestea revii cu straturile finale de vopsea. Inca doua straturi sunt recomandate pentru a obtine un rezultat bun. Dupa vopsirea finala poti dezlipi stickerele, iar pe bicicleta vei obtine formele dorite. Bineinteles, vopseaua de baza trebuie sa difere de cea finala daca vrei sa obtii forme pe cadrul bicicletei.


Pasul 5 – lacuirea. Este cel mai important proces, deoarece va oferi stralucire cadrului. Asta bineinteles, in cazul in care nu ai optat pentru o vopsea mata. Lacuirea se face la fel, cu spray, de la o distanta mare, aplicat in 2-3 straturi. Lacul va avea nevoie de cel putin o saptamina pentru a se usca complet, altfel risiti sa strici toata vopseaua.


Pasul 6 – montarea bicicletei. Procesul nu este complicat daca ti-ai asezat piesele in ordine. Cuvetele furcii se introduc la fel cum au fost demontate : le fixezi pe gaura, pui o bucata de lemn peste si lovesti cu ciocanul uniform si ferm pina acestea intra in orificiile lor. Ai mare grija ca acestea sa fie bine montate, altfel vei avea joc in furca. Rulmentul angrenajului se infileteaza la loc cu ajutorul acelorasi scule. Daca nu ai demontat partile mici pe care sunt montate franele, va trebui sa le iei la smirghel foarte bine, altfel franele nu vor mai functiona corect.


92 COMENTARII

  1. Am si eu cateva intrebari :
    1. am cadru din AL , daca las vechiul grund si mai alic un strat de grund are ceva ? in sensul .. nu se lipeste sau se ufla .
    2. dau vopseaua jos cu smirghelul dar mai ramane putina vopsea pe la suduri… are ceva daca las asa ?
    3. e ok cum procedez 1 strat grund + 2 straturi vopsea + 2 straturi lac ?

  2. Salut!

    1.Pentru cadrul de aluminiu de preferat ar fi sa dai si vechiul grund jos. Nu se lipeste si nu se umfla, dar daca-l pastrezi pe cel vechi, va trebui sa-l aplici pe cel nou foarte bine (la nivel). Altfel, dupa vopsire, se vor vedea mici diferente de nivel.

    2.Din pacate vopseaua de la suduri este greu de indepartat. Mai poti incerca cu o perie din sarma foarte dura. Aceasta ar trebui sa-ti permita sa intrii si in spatiile mai restranse.

    3.Incearca : 1 strat de grund, 3 straturi de vopsea (subtiri – date la intervale de 20-30 de minute in functie de temperatura la care lucrezi), apoi 2 straturi de lac.

  3. vreau sa duc si eu cadru de bicicleta la sablat dar nu stiu pe nimeni specializat in zona in care stau.
    Poate ma ajuta cineva cu un sfat.
    Mentionez ca locuiesc in bucuresti sectorul 1.
    Stie cineva unde as putea sabla un cadru in acest sector?
    inca ceva…
    daca las butucul in locasul lui si duc cadrul asa la sablat ce rau s-ar putea produce.
    ideea este ca oricum am de gand sa schimb monoblocul…
    Multumesc anticipat!

  4. Salut! Pentru sablare poti da un telefon acestor baieti : http://www.gko.ro/. Nu este verificat, dar cine stie…sableaza orice.

    Prin “butuc” banuiesc ca te referi la rulmentul angrenajului. Il poti lasa, nu este nicio problema. Astfel vei proteja si filetul interior de eventuale daune la sablat (desi nu cred ca este cazul, insa paza buna – trece primejdia rea nu?)

  5. Sablarea cu nisip nu ”mananca” din cadru de aluminiu…..pt. ca nu este cu alice si este doar cu particule fine de nisip….dar filetul in care se monteaza monoblocul, cei doi suporti ai levierelor de frana si chiar zonele interioare de la tubul din fata unde se monteaza cuvetele directiei, trebuiesc protejate, indiferent din ce material este facut cadru.

  6. Salutare,

    Excelent tutorialul, multumim mult. Intrebarea mea este uramtoarea:
    -eu am un Scott Boulder si a cam inceput sa rugineasca, sa cada vopseaua plus e destul de zgariat. Habar nu aveam ca e atat de laborios procesul de vopsit asa ca am demontat bicicleta si am pornit sa o dau cu smirghelul. L-am luat pe gel mai gros pentru a fi sigur (in conceptia mea) ca va indeparta bine de tot vopseaua. Am dat o parte din bicicleta si dupa de test am dat un sungur strat. A iesit cam aiurea, in sensul ca se simt zgarieturile de la smirghel. Daca dau 2-3 straturi si face ok? sau trebuie sa fac altceva. Cadrul e un Scott Boulder din aluminiu. Mentionez ca sunt din Iasi, stiti oameni in zona care se ocupa cu asa ceva?

  7. Pai cum a inceput cadrul sa rugineasca, daca este din aluminiu?!. Ai facut o greseala f. mare cand ai folosit smirghel aspru!….trebuia sa folosesti unul fin, ca sa nu zgarii cadrul. Poti s-o rezolvi singur….nu ai nevoie de ajutor, doar de smirghel fin si de ceva rabdare!. Doua straturi de vopsea sunt suficiente. Am vopsit si eu de cateva ori si a iesit super!. Succes!

  8. Tin sa adaug ca acele canale pot fi acoperite cu grund ca sa fie frumos finisat cadrul la final. Si intr-adevar rugina cu aluminiul nu prea merg mina in mina. Prin Iasi nu cunoastem lume care se ocupe de vopsire. Nici pe Google n-am gasit nimic. Succes!

  9. Mersi. Am sa trec prin bazar sa imi iau smirghel fin si sa ma apuc de treaba. Dupa ce dau 2 straturi cu negru ce optiuni am sa o mai “decorez”? Sa pun abtibilduri sau sa fac un model pe carton si sa vopsesc peste stratul negru cu alb? Cadrul este Scott si vreau sa scriu pe ea “Scott”.

  10. Eu zic sa folosesti abtibilduri SCOTT ca sa iese treaba cat mai ”originala”…..chestia cu modelul pe carton si sa vopsesti peste negru cu alb, nu prea merge!

  11. Uita-te atent la baza acestora. Ai sa vezi ca exista doua parti (paralele, evident) care au o suprata plana. Aceea este pentru a utiliza o cheie de 10 sau 12 si pentru a le demonta. Daca nu exista acea suprafata si sunt perfect rotunde la baza, inseamna ca nu se pot demonta (asta daca referi la acele doua segmente pe care vin montate V-brake-urile).

  12. am si eu niste intrebari:
    1.Am un cadru de otel vreau sa il vopsesc alb mat, are ceva daca nu dau grundul jos si dau peste el direct cu vopseaua? multumesc!!!

  13. Ar trebui sa-i dai cu smirghelul un pic peste grund cat sa-l aduci la nivel, sa nu se vada dupa aceea urat. Ideal ar fi sa-l dai jos, dar daca vopseaua este buna ar trebui sa prinda si peste cel vechi.

  14. Problema mea este ca nu stiu cam cati ml de spray imi trebuie pt un cadru DHS? La magazin (PROMotor) un spray negru este cam 22 Roni si are 600 ml..
    P.S-Vreau bicicleta negru mat.. Va rog dati-mi un raspuns.

  15. Un spray ar trebui sa-ti ajunga. Mie mi-a ajuns. In orice caz, retine codul de culoare in caz ca ramai fara si trebuie sa mai cumperi unul. Succes!

  16. Daca am vopsit cadrul din aluminiu cu pulbere electrostatic mai trebuie sa dau cu lac … sau altfel …pot sa fac asta fara sa se scurga lacul?

  17. Probabil ca daca am ajuns sa vopsesc un cadru electrostatic … mi-am dat deja seama ca pot sa folosesc spray si nu pensula. Iar daca va intreb … va intreb daca lacul adera pe acesta vopsea. Iar daca adera poate stiti si ce tip de lac. Eventual recomandari … In rest toate bune!

  18. Revin cu intrebariii… am smirgluit cat am smirgluit si ma doare capu nu tot cadrul este smirgluit complet si nu stiu daca ma trebuie smirgluite cateva parti… dami te rog id-ul pt ati putea trimite cateva poze cu bicicleta smirgluita.P.S-scz. prea folosit cuvantu smirgluit 😀

  19. buna ziua .. am mai vopsit in trecut dar numai cadre de otel .. pateste ceva cadrul daca dau jos vopseaua cu o perie de sarma rotativa ? pentru flex ? … intentionez sa las cadrul fara vopsea.. doar cu un strat sau doua de lac .. adica sa fac cadrul RAW .. presupun ca stiti ce inseamna .. oare vor ramane zgarieturi mult prea vizibile ? sau sa folosesc si eu decapant foarte puternic.. de genul super DECANOL ?

  20. Salut! Pai… raw nu asta presupune defapt? Sa se vada si zgarieturi usoare (eventual concentrice)? Ceva in stilul Mad Max. Despre peria de sarma rotativa nu stiu ce sa-ti spun sincer… ai putea incerca undeva sub cadru, sub Bottom Bracket ca sa vezi cum iese.

  21. Salut,doriti sa dati jos vopseaua cea veche,de pe bicicleta,eu stiu cu ce si merge rapid dureaza cam 5 ore,costa putin,si apoi vopsit cu vopsea originala in cuptor special in camp electrostatic,costa ceva dar iese superb,miam facut eu la bicicleta si a mers super frumos si arata altfel acum,e ca si noua.doar in Cluj,adr messenger shyla_maya

  22. @Andrei
    Nu exista nicaieri cadru numai din CROM, este imposibil de realizat !!!
    Cromul este extrem de dur si trebuie neaparat aliat cu alte elemente.
    Majoritatea cadrelor din otel contin crom in proportii diferite, acesta fiind aliat cu alte metale moi.

  23. Am un cadru de 16″ in curs de smilgheruire si fiind prima ora cand vopsesc un cadru, am cateva intrebari pentru care v-as fi foarte recunoscator daca mi-ati raspunde :D. Cat de mult afecteaza vopseaua ramasa la suduri? E chiar atat de important sa indepartez vopseaua pana la aluminiu? De cata vopsea/lac/grund e nevoie pentru 1 strat? Un can de 400ml ajunge? Ca sa imi fac un calcul sa stiu cat sa iau din fiecare.

  24. Daca a mai ramas putina vopsea pe la suduri nu afecteaza; dar in general tuburile trebuiesc frecate cu smirghel pina la luciu metalic si ar fi mult mai bine sa cauti un vopsitor adevarat care stie exact cantitatile necesare de grund, vopsea, lac si totodata sa aiba posibilitatea la locul de munca sa-ti bage cadrul la cuptor dupa lacuire; numai asa va iesi o treaba excelenta!;)

  25. Un singur spray de 600 ml este suficient. Am folosit acum cativa ani asa ceva: un DUPLI-COLOR made in Germany. Problema este ca dupa vopsire cadru trebuie lacuit; vopseaua la spray este extrem de subtire si chiar daca se da in mai multe straturi daca nu este lacuita in final, nu va rezista.
    In lipsa de cuptor pt. uscarea lacului foloseam podul casei de la tara in timpul verii acolo fiind destul de cald in cateva zile lacul se usca complet.

  26. Am reusit sa imi revopsesc cadrul cu succes in felul urmator: am cumparat din hornbach o chestie cilindrica pentru bormasina, cu smilgher fin, care m-a ajutat enorm, a mers mult mai repede decat cu mana. Apoi am trecut si cu smilgher de 200 sau 240 unde n-a asjuns bormasina si la suduri. Am folosit spray-uri (grund, vopsea, lac) Montana Acrylic de 400ml cumparate din Colors, magazinul din spatele Cocor (pentru cei din Bucuresti).
    Dupa ce am smilgheruit cadrul cat am putut de bine pana la aluminiu, l-am spalat bine cu detergent pentru degresare. Apoi am folosit cam 2/3 dintr-un can de grund (mi s-a parut indeajuns de mult grund) apoi 2 can-uri de vopsea mata, toate folosite in straturi subtiri cu 10-20 min pauza. Dupa aproximativ o zi jumate am dat si cu un can de lac, tot in straturi subtiri. Apoi l-am mai lasat la uscat 4 zile. Nu era uscat prea bine, daca apasai cu unghia ramanea urma, dar n-am mai avut rabdare. Abia dupa inca vreo 3 zile s-a uscat bine. Deci recomand sa il lasati cel putin 7 zile sa se usuce. Sper sa va fie de folos cele de mai sus.

  27. Buna ziua. Am de vopsit un cadru de cursiera. Am dat vopseaua jos cu smirgelul. Pasul 4 mai foloseste, daca nu imi lipesc vreun abtipild/sticker? Am cumparat un spray mov pentru autoturisme Dacia. E bine daca dau cadrul cu 3 straturi si apoi luciu? Nu mai necesita grund? Unii mi-au zis ca nu. Dar dvs stiti mai bine. Cadrul e de metal mat (nu-i aluminiu; in fine, stiu exact ce fel). Va multumesc!

  28. @Costel Iftiem. Am vopsit vineri cadrul meu de cursiera. Am folosit un spray pentru autoturisme Dacia (Dupli Color, Made in Germany). Inainte de asta am dat 3 straturi subtiri de grund si apoi 2 straturi subtiri de vopsea (grundul are 600 ml si spray-ul are 350 ml). Din grund mi-a mai ramas cam vreo ~40%. Vopseaua am consumat-o toata in aceste 2 straturi, dar s-a acoperit foarte bine grundul si nu are pete de vopsea lipsa. Cadrul e acesta: http://img268.imageshack.us/img268/1389/cadrucursiera.jpg

  29. multumesc gabriel pentru ca mi-ai raspuns la intrebarea mea si as mai dori sa te intreb daca ai dat si cu lac dupa ce ai vopsit, iar daca ai dat vreu sa te intreb daca imi ajunge un tub.multumesc mult!

  30. Nu am folosit lac. Lacul e optional. Totusi daca dai cu lac creste duritatea vopselei. Stiu pe un prieten care a dat si cu lac si a mai ramas din spray (nu stiu cati ml avea). Am sa vad cat va tine cadrul meu doar cu grund si vopsea. Poate data viitoare am sa-l si lacuiesc. Succes!

  31. pentru cei care sunt la faza cu smirgheluitul. Urmeaza sa fac si e acelasi lucru cu un cardu de duraluminiu. un prieten m-a sfatuit sa dau cu smirghel de apa (cica de astea se folosesc si la auto, si ar fi mai eficiente) cu granulatie 300, adica foarte fin (l-am cumparat de la un magazin de piese auto), iar apoi in faza finala, inainte de grund, sa-l dau cu un smirghel de 3000 adica…extra fin, pentru a nu ramane zgarieturi. Inca nu am facut acest lucru, dar urmeaza zilele urmatoare. Daca are cineva vreo indicatie sau contraindicatie, va rog…nu am mai vopsit cadre deci, e o noutate. Multumesc!

  32. Am ajuns la faza finala, lacul. As vrea sa va dau un sfat! Daca vreti sa va iasa bicicleta lucioasa asa ca din magazin, dupa grund, dati usor cu un smirghel fin (de la 600 in sus). Apoi urmati cele descrise mai sus de freerider (vopsea 2-3 straturi apoi lac)! Eu NU am facut asa, si am constatat ca trebuia sa fac aceasta miscare. Mie mi-a iesit cadrul usor grunjos, dupa grund. Nu a iesit urat, dar se putea si mai bine! Sper sa va fiu de ajutor. Spor la “pictat”!

  33. Cea mai buna alegere in a da vopseaua veche jos este solutia DECAPANT de vopsea,se unge cadrul cu pensula uda de solutie,se lasa 10-15 minute iar apoi se scarojeste toata si cade frecata cu o perie de paie(mai usor se poate folosi peria de sarma dar lasa ceva urme).Iesi la fel de ieftin ca si treaba cu smirghelu dar cu decapantu faci treaba mai buna deoarece cade vopseaua si in zona sudurilor si procesul de curatare totala a cadrului de vechea vopsea nu dureaza la fel de mult ca in cazul smirgher.Sudurile se pot incarca cu chit de fibra de sticla apoi se slefuiesc si altfel mascati sudurile(merge de minune) si ii dati un look mai modern.

  34. Pentru dat jos vopseaua veche merge si DECAPANT SUPER, este 17 RON la dedeman de exemplu. Am dat eu jos de pe doua cadre dar in mod diferit. Unul a fost mai nou si vopseaua s-a dat jos imediat exact ca in prospect..
    Pentru cei cu cadre mult mai vechi cum a fost si cazul meu din 2002, am dat seara cu decapant si am lasat cadrul…dimineata am dat iar.. iar seara s-a dat jos foarte usor cu un cutter. Ideea este ca decapantul sa balteasca pe vopseaca sa o inmoaie. Si eu doua zile inainte m-am chinuit de am inebunit, apoi dintr-o conjuctura am am aflat cum se da jos. Plus ca vopseaua pe cadrele mai vechi este foarte groasa si nu se zbarci…plus si simplu devine elastica si moale..Un bidonas de 500ml ajunge lejer pentru cadru si furca…
    Sper sa fie util celor care incearca cu decapant.

  35. Stiu ca e vechi articolul, dar mi s-a parut necesar sa fac un mic comentariu. Nu cred ca e ok, sa fie curatat aluminiu de toate straturile, daca apoi urmeaza sa fie vopsit la spray. Pentru ca vopseaua sa reziste si sa faca o priza buna cu aluminiu procesul de vopsire trebuie facut in camp electrostatic si cu o anodizare inainte de vopsire, asta pentru a nu oxida. Procesul de oxidare a aluminiului incepe imediat (in cateva ore se vede la ochiul liber) ce nu mai e acoperit de strat protector. Deci ar fi o greseala sa nu lasi grundul…

  36. In viata nu prea poti sa le ai pe toate asta este clar,ai de ales intodeauna dar este cam complicat sa nu renunti la grund.
    Vopseauna originala a bicicletei este cea mai frumoasa,durabila si subtire,deci aveti grija de ea!

  37. BUNA ZIUA!VREAU SA INTREB INTRE A VOPSI CU SPRAY SI A VOPSI CU PISTOL DE VOPSIT CE ESTE MAI INDICAT SI DACA ESTE MAI INDICAT CU PISTOL AS DORI SA INTREB CE FEL DE VOPSEA AR TREBUI SA FOLOSESC?VA MULTUMESC ANTICIPAT!

  38. Este mai indicat sa vopsesti cu pistol,poti folosii vopsea auto pe baza de apa dar obligatoriu lacuita dupa fiindca vopseaua pe baza de apa nu este la fel de rezistenta ca cea pe baza de ulei si deaceea necesita lacuire.Calitatea vopsirii cu spray este inferioara fata de cea de pistol.