Inregistrare | Autentificare | Parola uitata?                                           
Veloplus.ro - află informațiile care t...
FreeRider.ro vă pune la dispoziție începând cu luna martie un nou site: Velo ...
Piese de vânzare la prețuri (foarte) r...
FreeRider.ro scoate la vânzare mai multe piese care au rămas în atelier, fie ...
Cum schimbi corect vitezele (partea a IIa)
Din prima lecție în care explicam procedeul de bază al schimbării vitezelor, ...

FreeRider.ro > Service > Cum reglez schimbatorul de pinioane?


Cum reglez schimbatorul de pinioane?

Free Rider 9 July 2009 103

Reglarea schimbatorului de pinioane la o bicicleta poate parea initial un proces foarte complicat. Acest tutorial de reglaj al schimbatorului de pinioane iti va demonstra ca problema nu este deloc atat de grava precum pare si se poate rezolva rapid, mai ales ca functionarea defectuasa a unui schimbator de pinioane poate deveni extrem de enervanta.

De ce anume am nevoie ? In primul rand de o surubelnita de tip pozidriv (asemanatoare celei in stea) este obligatorie. Apoi, daca beneficiezi de un suport de bicicleta cu atat mai bine, altfel va trebui sa rogi pe cineva sa-ti mai ridice din cand in cand de bicicleta. Asta daca bineinteles nu vrei sa te obosesti tu ridicand bicicleta. Altfel, operatiunea poate fi efectuata fara probleme de unul singur.

Am ales pentru acest tutorial doua tipuri de schimbatoare de pinioane pentru reglaj : in mare, teoria este aceeasi la orice schimbator spate, doar asezarea reglajelor este un pic diferita. Modelele alese sunt Shimano Alivio, deoarece este un model foarte raspandit si Shimano XT Shadow, deoarece prezinta un nou concept, acesta facand parte din noua generatie de schimbatoare de pinioane.

Primul pas – Verificarea schimbatorului si a lantului

In primul rand trebuie sa verifici daca schimbatorul este stramb ( in cazul in care a suferit ceva lovituri ). Cauzele pot fi multiple : de la urechea care tine schimbatorul de cadru, pina la patina acestuia strambata la o lovitura. In acest caz, cel mai bine este sa apelezi la un specialist, nu sa incerci de unul singur sa-l indrepti (urechea sau patina). Nu ca n-ai putea, dar nu este recomandat. De asemenea asigura-te ca lantul este in ordine si nu formeaza bucle sau prezinta portiuni rigide. Daca tot acest checking este in regula poti trece la pasul urmator.

Pasul 2 - verificarea aliniamentului schimbatorului. Patina schimbatorului trebuie sa fie perpendiculară pe sol, altfel, inseamna ca schimbatorul tau a suferit ceva lovituri si va trebui indreptat.

cum_reglez_schimbator_pinioane_8Pasul 3 – schimba lantul pe pinionul cel mai mic. Adica pe viteza 7, 8, 9, 10 sau 11, depinde cu cate pinioane este dotata bicicleta ta. In acest moment patina schimbatorului trebuie sa fie aliniata imediat sub pinionul cel mic. Trebuie sa formeze o linie. Daca nu se intampla acest lucru, va trebui sa actionezi asupra celor doua suruburi mici aflate pe schimbator. Acestea au marcate langa ele literele H si L, ce provin de la High si Low si reprezinta limitele maxime si minime in care actioneaza schimbatorul.

Surubul pentru LOW se afla jos, iar cel pentru HIGH se afla sus. Surubul ce trebuie reglat cand lantul se afla pe pinionul mic este cel de High, asadar H. Daca patina schimbatorului se afla in stanga pinionului mic, invarte surubul in sensul acelor de ceasornic pina ce acesta va forma o linie dreapta cu pinionul mic.

Daca patina se afla in dreapta pinionului mic va trebui sa actionezi asupra surubului H contrar acelor de ceasornic pina ce acestea se aliniaza. Consulta si imaginile pentru a intelege concret operatiunea. In cazul in care patina schimbatorului nu se aliniaza cu pinionul mic, chiar si dupa ce ai actionat asupra surubului de H, inseamna ca trebuie redusa tensiunea din cablu. Faci asta actionand asupra rotitei de reglaj a schimbatorului (vezi imaginea).

La modele mai noi de schimbatoare aceasta rotita de reglaj nu se afla pe schimbator ci pe maneta de schimbare a vitezelor aflata pe ghidon (vezi poza).

cum_reglez_schimbator_pinioane_14Pasul 4 - schimba lantul pe pinionul cel mai mare, deci pe treapta 1 de viteza. Daca schimbarea se face defectos, incet sau deloc, inseamna ca va trebui sa mai adaugi tensiune cablului schimbatorului de viteze. Astfel va trebui sa ma desurubezi din rotita aflata pe schimbator (sau pe maneta schimbatorului in functie de model).

Teoria este aceeasi : patina schimbatorului trebuie sa formeze o linie dreapta cu pinionul pe care se afla lantul. Daca totul funcioneaza in regula, schimba pe primul pinion, cel mare, adica prima treapta de viteza.

Patina schimbatorului trebuie si in acest caz sa formeze o linie perfect dreapta cu primul pinion. Daca in momentul in care dai la pedale lantul pare sa agate pe pinion, sau pur si simplu cade, va trebui sa actionezi asupra surubului LOW adica L. Invarte-l in sensul acelor de ceasornic un pic cate un pic pina ce lantul va sta bine pe pinionul cel mare. Reglajele de LOW și HIGH le faci o singura data, la inceput, odata ce ai instalat schimbatorul. In mod normal, limitele sunt stabilite din momentul in care bicicleta este asamblata.

cum_reglez_schimbator_pinioane_5Pasul 5 - in acest moment schimbatorul tau ar trebui sa functioneze perfect. Sa recapitulam reglajele de baza : intotdeauna patina schimbatorului sa formeze o linie perfect dreapta cu pinionul pe care se afla lantul. Reglajul se incepe de pe pinionul cel mai mic (deci cea mai mare viteza de pe maneta de schimbare a pinioanelor).

Cand lantul se afla pe pinionul mic foloseste surubul cu inscriptia H – pe care o misti in sensul sau contra acelor de ceasornic ca sa misti schimbatorul stanga-dreapta pina ce se regleaza perfect liniar cu pinioanele. Apoi, faci reglajul schimband pe pinionul cel mai mare, prima treapta de viteza. Procesul este acelasi doar ca actionezi asupra surubului LOW adica L. Daca patina este aliniata nu este necesar sa faci reglajele de LOW si HIGH.

Pentru mai multe detalii, te rugam sa consulti si pozele explicative de mai jos.






Rămâi la curent cu ultimele noutăți. Abonează-te la newsletter!

Ai intrebari despre biciclete sau componente? Le asteptam pe forum !

103 comentarii »

  1. gamerx 15 June 2014 at 7:13 pm -

    multumesc! m-a ajutat mult!


  2. emy 7 August 2014 at 5:36 pm -

    Am un Bianchi EV3.
    Toate partiile bicicletei sunt Shimano Ultegra, este normal ca foaia de angrenaj cea mare cand este folosita, sa nu fie in linie cu pinionul cel mare, (lantul)?
    Cand ma uit din spate Shimano Ultegra RD-6700 Rear Derailleur este mai in interior, lantul nu este drept de la pinionul mare la foaia de angrenaj, numai daca dau pe pinionul 4 lantul e drept. e normal asa? Am 10 viteze.
    Cred ca m-am facut inteles.
    Multumesc


Lasa un raspuns »




*