Cum reglez schimbatorul de pinioane?

116

Reglarea schimbatorului de pinioane la o bicicleta poate parea initial un proces foarte complicat. Acest tutorial de reglaj al schimbatorului de pinioane iti va demonstra ca problema nu este deloc atat de grava precum pare si se poate rezolva rapid, mai ales ca functionarea defectuasa a unui schimbator de pinioane poate deveni extrem de enervanta.

De ce anume am nevoie ? In primul rand de o surubelnita de tip pozidriv (asemanatoare celei in stea) este obligatorie. Apoi, daca beneficiezi de un suport de bicicleta cu atat mai bine, altfel va trebui sa rogi pe cineva sa-ti mai ridice din cand in cand de bicicleta. Asta daca bineinteles nu vrei sa te obosesti tu ridicand bicicleta. Altfel, operatiunea poate fi efectuata fara probleme de unul singur.

Am ales pentru acest tutorial doua tipuri de schimbatoare de pinioane pentru reglaj : in mare, teoria este aceeasi la orice schimbator spate, doar asezarea reglajelor este un pic diferita. Modelele alese sunt Shimano Alivio, deoarece este un model foarte raspandit si Shimano XT Shadow, deoarece prezinta un nou concept, acesta facand parte din noua generatie de schimbatoare de pinioane.

Primul pas – Verificarea schimbatorului si a lantului

In primul rand trebuie sa verifici daca schimbatorul este stramb ( in cazul in care a suferit ceva lovituri ). Cauzele pot fi multiple : de la urechea care tine schimbatorul de cadru, pina la patina acestuia strambata la o lovitura. In acest caz, cel mai bine este sa apelezi la un specialist, nu sa incerci de unul singur sa-l indrepti (urechea sau patina). Nu ca n-ai putea, dar nu este recomandat. De asemenea asigura-te ca lantul este in ordine si nu formeaza bucle sau prezinta portiuni rigide. Daca tot acest checking este in regula poti trece la pasul urmator.

Pasul 2 – verificarea aliniamentului schimbatorului. Patina schimbatorului trebuie sa fie perpendiculară pe sol, altfel, inseamna ca schimbatorul tau a suferit ceva lovituri si va trebui indreptat.

cum_reglez_schimbator_pinioane_8Pasul 3 – schimba lantul pe pinionul cel mai mic. Adica pe viteza 7, 8, 9, 10 sau 11, depinde cu cate pinioane este dotata bicicleta ta. In acest moment patina schimbatorului trebuie sa fie aliniata imediat sub pinionul cel mic. Trebuie sa formeze o linie. Daca nu se intampla acest lucru, va trebui sa actionezi asupra celor doua suruburi mici aflate pe schimbator. Acestea au marcate langa ele literele H si L, ce provin de la High si Low si reprezinta limitele maxime si minime in care actioneaza schimbatorul.

Surubul pentru LOW se afla jos, iar cel pentru HIGH se afla sus. Surubul ce trebuie reglat cand lantul se afla pe pinionul mic este cel de High, asadar H. Daca patina schimbatorului se afla in stanga pinionului mic, invarte surubul in sensul acelor de ceasornic pina ce acesta va forma o linie dreapta cu pinionul mic.

Daca patina se afla in dreapta pinionului mic va trebui sa actionezi asupra surubului H contrar acelor de ceasornic pina ce acestea se aliniaza. Consulta si imaginile pentru a intelege concret operatiunea. In cazul in care patina schimbatorului nu se aliniaza cu pinionul mic, chiar si dupa ce ai actionat asupra surubului de H, inseamna ca trebuie redusa tensiunea din cablu. Faci asta actionand asupra rotitei de reglaj a schimbatorului (vezi imaginea).

La modele mai noi de schimbatoare aceasta rotita de reglaj nu se afla pe schimbator ci pe maneta de schimbare a vitezelor aflata pe ghidon (vezi poza).

cum_reglez_schimbator_pinioane_14Pasul 4 – schimba lantul pe pinionul cel mai mare, deci pe treapta 1 de viteza. Daca schimbarea se face defectos, incet sau deloc, inseamna ca va trebui sa mai adaugi tensiune cablului schimbatorului de viteze. Astfel va trebui sa ma desurubezi din rotita aflata pe schimbator (sau pe maneta schimbatorului in functie de model).

Teoria este aceeasi : patina schimbatorului trebuie sa formeze o linie dreapta cu pinionul pe care se afla lantul. Daca totul funcioneaza in regula, schimba pe primul pinion, cel mare, adica prima treapta de viteza.

Patina schimbatorului trebuie si in acest caz sa formeze o linie perfect dreapta cu primul pinion. Daca in momentul in care dai la pedale lantul pare sa agate pe pinion, sau pur si simplu cade, va trebui sa actionezi asupra surubului LOW adica L. Invarte-l in sensul acelor de ceasornic un pic cate un pic pina ce lantul va sta bine pe pinionul cel mare. Reglajele de LOW și HIGH le faci o singura data, la inceput, odata ce ai instalat schimbatorul. In mod normal, limitele sunt stabilite din momentul in care bicicleta este asamblata.

cum_reglez_schimbator_pinioane_5Pasul 5 – in acest moment schimbatorul tau ar trebui sa functioneze perfect. Sa recapitulam reglajele de baza : intotdeauna patina schimbatorului sa formeze o linie perfect dreapta cu pinionul pe care se afla lantul. Reglajul se incepe de pe pinionul cel mai mic (deci cea mai mare viteza de pe maneta de schimbare a pinioanelor).

Cand lantul se afla pe pinionul mic foloseste surubul cu inscriptia H – pe care o misti in sensul sau contra acelor de ceasornic ca sa misti schimbatorul stanga-dreapta pina ce se regleaza perfect liniar cu pinioanele. Apoi, faci reglajul schimband pe pinionul cel mai mare, prima treapta de viteza. Procesul este acelasi doar ca actionezi asupra surubului LOW adica L. Daca patina este aliniata nu este necesar sa faci reglajele de LOW si HIGH.

Pentru mai multe detalii, te rugam sa consulti si pozele explicative de mai jos.

116 COMENTARII

  1. Foarte folositor. din pacate inafara faptului ca nu se alinia am si o alta problema, imi scapa la pinioane. E vorba de un trek 3900. inca nu stiu daca e lantul sau pinioanele. oricum aflu in curand caci vine prietena cu celalalt trek si-i schimb putin rotile sa vad cum se comporta cu pinioanele celelalte de care stiu sigur ca merg perfect.

  2. ce as putea sa fac in situatia in care nu reusesc sa schimb pe pinionul cel mai mic? adica pasul 3 nu-l pot aplica pt ca desi schimbatorul e pe ultima pozitie, lantul nu “sare” pe pinionul respectiv

    multumesc

  3. Incearca sa-l cobori pina unde se poate, iar de acolo invarte de surubul H in sensul acelor de ceasornic pina ce acesta reuseste sa coboare si pe pinionul cel mic. Sau incearca sa detensionezi cablul de la rotita montata pe schimbator (vezi poza de la pasul 5).

  4. salut
    Eu m-am saturat sa ma tot duc la servis-uri si sa mi se regleze in graba sau aiurea schimbatorul. Inteleg sa ma duc acolo numai daca am probleme de spitzaraie, rulmenti, piese indoite upgradeuri sau pur si simplu sa vad ce mai e nou. Sa ma duc pentru un reglaj ce pare academic in viziunea unor mecanici? NU!
    Dupa multe chinuri si cautari pe net am observat numai explicatii tehnice si solutii partiale de reglare a schimbatorului spate. De curand am gasit un filmulet cu un enlez foarte gentil care explica extreem de clar totul,
    un link foarte util in care nu se explica, TEHNIC, de la inceput cum se face, ci ce rol are fiecare surub si mai apoi ce si cum se face
    pasul 1.1: ff important- desfacerea cablului de la schimbator (jos) si apoi setarea limitelor, dupa cum se poate observa si in filmuletul urmator.

    http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ&feature=related

    cu respect.
    mike

  5. Suruburile alea regleaza doar limitele schimbatorului, sa nu sara de pinionul mic si sa nu-ti arunce lantul in spite, atat.
    Cum trece de pe-un pinion pe altul, asta reglezi din robinetii aia de tensiune: ai unul la maneta din care schimbi, ai inca unul la schimbator, unde intra cablul. Daca ai strans complet si tot mai trebuie, sau daca ai slabit complet si-ti mai trebuie cablu, atunci mai scurtezi din cablu. Sau mai lungesti.

    Manevrele astea cu cablul se pot face usor cu schimbatorul relaxat, adica unde-l trage arcul (pe pinionul mic la 99% dintre noi):
    – schimbi (din maneta) pe pinionul mic;
    – desfaci putin surubul ala mare care tine cablul prins pe schimbator;
    – te asiguri, din surubul de limita, ca schimbatorul e fix in dreptul pinionului mic;
    – invarti de robinetii de tensiune (la maneta si la schimbator), ii pui la mijlocul cursei fiecaruia (ca sa poti regla lejer, in ambele sensuri, dupa ce prinzi cablul definitiv);
    – tragi (eventual cu patentul) de cablu spre schimbator, strangi surubul ala mare in care sta prins;
    – acum, teoretic, ai cablul reglat pentru pinionul mic;
    – schimbi razna, pe celelalte pinioane, ajustezi dintr-un robinet de tensiune (oricare, de la ghidon sau de pe schimbator);
    – daca nu ajunge pe pinionul mare, slabesti putin surubul care stabileste limita de sus.

    Faci toate astea cu bicicleta atarnata: o agati cu shaua in tocul usii, de bara de covoare, de sarma de rufe sau de-o craca intr-un pom, n-ai nevoie de cine-stie-ce suport special.

    Mai e un surub de reglat, si anume B-tension, regleaza tensiunea arcului care trage inapoi schimbatorul. Adica ala tine schimbatorul mai aproape sau mai departe de pinioane. Asa, cu totul.
    Vezi si tu, identifica singurul surub care nu-i in pozele astea. Pui pe foaia mica si pinionul mare, invarti usor de pedale si strangi surubul ala cat sa nu-ti atinga pulley-ul (rotita aia) de pinionul mare. Daca schimbatorul e prea departe, se schimba mai greu. Daca-i prea aproape, cam atinge. Gaseste si tu un compromis.

    Daca ai probleme nasoale cu schimbatul si pare ca niciun reglaj nu merge, atunci verifica astea:
    – vezi ca schimbatorul sa fie paralel cu pinioanele;
    – vezi ca, in timp ce-l plimbi de pe 1 pe 9, sa fie cam la aceeasi distanta de pinioane. Pe cat posibil. Daca nu e, poate ti-ai strambat urechea aia care-l tine.

  6. Buna. Am si eu o problema cu schimbatorul de pinioane la bicicleta mea. Chiar daca de la schimbatorul de pe ghidon este dat la viteza cea mai mare lantul nu coboara pana acolo ci ramane cu 2 viteze mai sus. Care ar putea fi problema si ce as putea sa fac? Multumesc:)

  7. Daca o bicicleta are 7 pinioane si maneta cu 6 pozitii, ca sa nu se mai auda nici un zgomot (sa mearga perfect), trebuie reglata limita a.i. sa nu mai se foloseasca pinionul mic si ramanand in 6 viteze, ar urma sa mearga perfect?

  8. Salut, am si eu o mica problema,la viteza ridicata sau la un pedalat mai sprinten, schimbatorul de pinioane face un zgomot cat de cat deranjant pentru o bicicleta de 2 luni. Nu-mi dau seama cu sa scap de zgomotul asta.

  9. Am un Schimbator Shimano de pe o bicicleta veche deoarece cel de pe cea noua l-am rupt… Dupa ce am montat schimbatorul conform acestui tutorial am remarcat ca lantul este foarte detensionat iar schimbatorul are o pozitie ciudata (in sus spre spate) ce pot face sa revina la pozitia normala iar lantul sa fie tensionat?

    • Salut Vlad! Din pacate, numarul maxim de pinioane pe filet este de 6. Demult am vazut un bloc pe filet cu 7, dar acela a fost o exceptie. Asadar, pentru a trece la 8 pinioane iti va trebui un butuc pe caseta.

  10. Caseta pe filet cu 7 nu este deloc o exceptie !…. se mai gasesc si azi casete pe filet cu 7 pinioane (14-28T) -Shimano MF-TZ21- cu 32 lei si acum, cu reducere de 20% la Marosbike.
    Am cumparat o serie de piese si accesorii in valoare de peste 1200 lei beneficiind de aceasta reducere.
    A meritat din plin sa cumpar acum!

  11. Salut, am o problema cu lantul, este destul de larg si zgomotos la denivelari. Schimbatorul este Shimano Deore. Cum pot intinde lantul sau ce reglaje pot face sa reduc acest aspect. Merci

  12. Daca ai trei foi este bine sa nu-l scurtezi, deoarece nu va fi suficient de lung cand vei folosi foaia mare. In mod normal, nu-s prea multe de facut. Anul trecut Shimano a prezentat schimbatorul cu tehnologia Shadow Plus, care eilimina aceasta bataie a lantului, dar este disponibila doar pe schimbatoarele XTR si Saint 2012. Te-am intrebat cate foi ai, deoarece in situatia in care utilizai o singura foaie, atunci ai fi putut scurta din lant mai mult.

  13. Salutare, aceeasi problema am si eu cu intinzator shimano acera; chiar nu este posibil sa se intareasca cumva arcul ce intinde lantul ? Va intreb deoarece la aproape orice denivelare lantul imi atinge de bascula chiar daca este pe a 2-a foaie.

  14. Doar inlocuit. Arcul este o alta componenta care face diferenta dintre un schimbator entry-level si unul mid-level/high-end. Schimbatoarele Shimano cu tehnologie Shadow nu mai lovesc in cadru (de la Deore in sus).

  15. Bicicleta este noua, nu inteleg de ce exista pe piata astfel de intinzatoare incapabile sa-si faca treaba pentru care sunt proiectate. Inteleg sa functioneze defectuos dupa o anumita perioada de utilizare dar nu sa fie inutil inca din start.

  16. De aceea Shimano a trecut la tehnologia Shadow, pentru a le imbunatati functia. Cu timpul, aceasta tehnologie va fi disponibila si pentru schimbatoarele plasate mai jos in gama (Acera, Alivio).

  17. Mda, o gluma proasta din partea celor de la shimano; toata tehnologia lor shadow consta in montarea unui arc mai rezistent si problema era rezolvata 😐

  18. Salut, am vrut sa imi fac niste modificari, ca nu prea schimba bine pe ultimul pinion, si m-am pomenit cu cablul dintr-o data foarte liber, am strans de el, si acuma se trage inapoi schimbatorul, este pe undeva un reglaj ceva?

  19. Deci, acuma, am tras de el, inapoi, schimb, pe pinion mare (viteza mica) si in cateva secunde se trage singur inapoi pe foaia mare.. nu inteleg de ce :(

    p.s. MULTUMESC FOARTE MULT pentru raspuns!

  20. Salut, am si eu o problema, patina nu este pe linie cu pinoanele,dar este dreapta nu este indoita cred ca este deplasata, a suferit o mica lovitura, sa prins in spitele unei biciclete din mers si cred ca s-a deplasat atunci putin, ce i pot face? pot regla ceva?

  21. Am uitat sa spun la acel soc s-a dereglat, adica nu a mai mers ca inainte am stat sa il reglez si am reusit in mare parte doar a6a e cu probleme.

  22. Salut freerider, m-am uitat mai atent si am observat ca e indoita urechea cadrului, iar schimbatorul nu este pozitionat corect neformand o linie dreapta cu pinionul.Tu ce imi recomanzi sa incerc sa il indrept cu ciocanul sau sa dau fuga la un service?

  23. Urechea cadrului se poate indrepta foarte simplu cu un patent. Trage usor de ea spre exterior (banuiesc ca este indoita spre interior), incercand sa fixezi patentul pe o suprafata cat mai mare a urechii. Nu folosi ciocanul! :)

  24. Salut!
    Am si eu o problema cu schimbatorul.
    Nu schimba bine de pe pinionul 4 pe 5.Daca tensionez cablul schimba bine dar nu mai coboara bine lantul (de pe pinionul mare pe cele mici).
    Nu e stramb nimic.Ce poate sa aibe?
    Ms!

  25. salut Free Rider ! pot sa spun ca am avut mare noroc ca am gasit acest site despre reglarea schimbatorului . o sa incep cu inceputul : acum 3 ani mi-am luat o bicicleta ( nu stiu marca , pt ca nu m-a interesat), si am fost sa o iau cu un prieten . era prima mea bicicleta cu schimbatoare si nu stiam cum sa le folosesc . m-am oprit pe drum , ( din cate am inteles , schimbarea pinioanelor se face in mers ) si am incercat sa invat singur cum sa schimb vitezele . am tras cam tare de maneta (am un sistem cu rotire, ca si cum as tura o motocicleta ) , si s-a crapat maneta. firul iesea putin pe afara si am hotarat sa schimb maneta . am mers la un magazin care asambla biciclete , si am cumparat un set nou de schimbatoare ( adica fire, 2 schimbatoare etc) . cum nu aveam habar sa le montez , am rugat un om care parea mai priceput, sa mi le monteze . i-am spus sa-l schimbe doar pe cel stricat , asa a si facut . de atunci cred ca nu am mai reusit sa schimb pinioanele . si acum ajung la ceea ce vroiam sa te intreb . am incercat sa ridic bicicleta , sa dau de pedale , si sa schimb viteza , dar fara niciun rezultat. se am incercat sa schimb manual pinioanele , (adica puneam lantul pe pinioane cu mana) , dar lantul revine pe al treilea sau al patrulea pinion , adica pe cel din mijloc . am incercat sa trag de fir cu patentul si sa-l tensionez cum zici tu , dar nu merge. acum am mai descoperit o problema la patina schimbatorului de viteze , are rotita de jos rupta ( este de plastic si nu prea rezistenta ) . acum ma gandesc sa cumpar alta patina , dar nu cred ca stiu cum sa o montez . as vrea sa-mi spui cum as putea sa fac ,sa pot sa schimb vitezele ( pot sa spun ca sunt paralel la reparatul de bicilete ). sunt convins ca sfaturile de mai sus sunt foarte utile , si am de gand sa le urmez , dar vreau si parerea ta.

  26. Cumva maneta corespunde cu numarul de pinioane de pe bicicleta ta? Pentru ca exista o probleme de tragere din ce-mi spui. De asemenea, daca utilizezi schimbator Sram cu manete Shimano sau viceversa de asemenea nu va avea cum sa functioneze.

  27. salut , am si eu o problema. am schimbat patina schimbatorului de viteze , dar nu trage prea bine . am 8 pinioane si 3 foi .patina schimbatorului a fost, si este si acum model RICH. am incercat sa trag de fir cu patentul si l-am tensionat destul de tare si schimba binisor vitezele .manetele schimbatorului seamana cu astia “http://images9.okr.ro/auctions.v3/700_700/2011/04/21/e/9/615557922087602924822679-4499417-700_700.jpg” .si inca ceva , pe schimbator am 11 viteze.poate asta sa fie o cauza ?trebuie sa schimb manetele ?

  28. Manetele schimbatoarelor sunt integrate in manetele de frana,li se spun combo.Daca pe maneta schimbatorului ai 11 viteze exista o problema.Eu am pe maneta Shimano RevoShift 6 viteze iar pinioane nam gasit cu 6 si am luat cu 7 tot de la Shimano.Am reglat schimbatorul incat sa-mi mearga pe 6 pinioane doar.Asa ma gandesc ca ai putea sa reglezi sa iti mearga pe primele 8 viteze de pe maneta.Trebuie sa verifici daca ai joc in rotitele de la schimbator,daca este aliniat corect sa nu fie stramb si uzura lantului.Uzura lantului o poti verifica in felul urmator fara lera speciala de lant,strangi cu mana lantul cat poti de bine pe foaia mare iar daca vezi ca zalele nu calca corect trebuie schimbat.

  29. am sa incerc chestia cu lantul. Dar cum fac sa reglez schimbatorul pt 8 pinioane ? si oricum acum toate bicicletele au Shimano RevoShift .(ai idee cat costa un set de manete din astea ?)

  30. Daca sunt no-name nu o sa reusesti nimic oricat te-ai chinuii si oricat de priceput ai fii iti zic din start.Tu trebuie sal reglezi incat sa mearga toate pinioanele si primele 8 viteze dupa maneta.In tutorial ai cam tot ce trebuie sa stii despre reglare.
    Pui lantul pe pinionul 8 cel mai mic si ultimul.Apoi desfaci cablul,dai maneta pe viteza 8,strangi surubul de reglaj(pasii 3,4 din tutorial)astfel incat patina cu rolele sa fie in dreptul pinionului 8,apoi strangi bine cablu si ai grija sa fie bine intins.Acum schimbi pe pinionul 1 cel mai mare si ultimul de langa spite si reglezi din surup astfel ca patina sa fie in dreptul pinionului,si cam atat.

  31. sall am si eu o problema. am schimbat intinzatorul lantului , si nu stiu de ce , dar cand dau de pedale inapoi , nu se mai misca pinioanele cu lantul. nu stiu sa explic bine ,dar cred ca ma intelegi. te rog ajuta-ma.

  32. ”dynas” nu inteleg ce spui,nimeni nu intelege defapt ce vrei sa spui,adica ai schimbat schimbatorul de pinioane vechi cu unul nou?Trebuie montat corect si apoi reglat foarte promt.
    In problema ta mai mult ca sigur patina(intinzatorul cu rolele) nu este aliniat corect cu pinionanele.

  33. salut am si eu o problema cu bicicleta. Am avut mai demult am avut o problema cu una dintre rotitele intinzatorului.Desi am cautat am gasit 2 rotite perfecte.Acum mai am o problema,care zic eu ca e destul de grava.Din ce am citit mai sus,a mai fost cineva intr-o situatie similara.Manetele schimbatoarelor mele sunt No-Name,si am incercat enorm sa reglez schimbatorul dar n-am reusit.Am tensionat cablul si degeaba.Cand actionez maneta si dau pe primele 3 pinioane,imi schimba cand pe primul cand pe al doilea.Acum a montat intinzatorul (precizez ca nu este Shimano,e un model destul de util,Rich,cam asa arata http://www.okazii.ro/biciclete/piese/schimbator-viteze-spate-rich-a112837152). Vreau sa te intreb daca trebuie sa schimb manetele ,pentru ca ma gandeam la niste manete Shimano Revshift.Poate sa fie din cauza manetelor,faptul ca nu se schimba bine vitezele?

  34. si inca ceva: manetele trebuie sa fie de aceeasi marca ,cu intinzatorul? mi-a spus cineva ca daca nu au aceeasi marca,nu merg bine.Am vazut multe video-tui pe YT,in care se prezenta cum se regleaza corect patina.Tipii aia aveau shimano si le schimba super bine.