Inregistrare | Autentificare | Parola uitata?                                           
Ce poți cumpăra în locului unei... tr...
Conceptul transmisiei Sram XX1 reușea să facă valuri în urmă cu doi ani. Ve ...
Veloplus.ro - află informațiile care t...
FreeRider.ro vă pune la dispoziție începând cu luna martie un nou site: Velo ...
Ia-ne la întrebări, iar noi te premiem!
Îți propunem un nou concurs, cu diverse premii, pe care le vom acorda săptăm ...

FreeRider.ro > Service > Cum spițezi o roată?


Cum spițezi o roată?

Free Rider 19 April 2012 53

Dacă dorești să schimbi butucul bicicletei tale, janta sau chiar spițele, va trebui să știi cum se spițează o roată. Adică exact ceea ce îți vom arăta în acest articol.

Dacă vrei să construiești o roată de la zero, va trebui să achiziționezi un butuc cu 32 sau 36 de găuri, 32 sau 36 de spițe, 32 sau 36 de nipluri și o jantă cu 32 sau 36 de găuri. În tutorialul de față vom utiliza un butuc și o jantă cu 32 de gărui, dar nu-ți face probleme, deoarece tehnica este aceeași și pentru roțile cu 36 de gărui. Un profesionist reușește să spițeze o roată în aproximativ 5-6 minute. Ție cu siguranță îți va lua mai mult pentru început, dar odată dobândită tehnica, îți va fi mult mai simplu. În plus, îi poți ajuta și pe alții să-și construiască roțile sau le poți construi chiar tu pentru ei.

Pasul 1: pe fiecare flansă a butucului avem 16 găuri. Cele 16 găuri reprezintă o laterală a roții (stânga sau dreapta). În cele 16 găuri, 8 spițe vor intra dinspre exterior iar 8 spițe, dinspre interiorul flanșei.

Începe prin a introduce cele 8 spițe dinspre exteriorul flanșei, lăsând o gaură liberă între fiecare două spițe introduse. Practic, introduci una da, una nu.

Pasul 2: Introdu prima spiță în stânga valvei. În cazul în care janta are găurile pentru nipluri asimetrice, introdu prima spiță în gaura corespunzătoare părții cu care ai început.

Pasul 3: Înșurubează niplul pe spiță, câteva spire. Nu înșuruba niplul până la capăt deoarece te va încurca la ultimele spițe pe care le vei introduce. Procedează astfel cu fiecare spiță introdusă prin jantă.

Pasul 4: Următoarea spită o vei introduce în jantă, lasând 3 găuri libere de la prima spiță introdusă.

Pasul 5: La fel va trebui să procedezi și cu următoarele 6 spițe ale aceleiași părți. Apoi, rotește butucul spre stânga.

Pasul 6: Lucrând cu aceeași flansă cu care ai început, introdu prima spiță dinspre interiorul flanșei.

Pasul 7: Cu butucul rotit ca la pasul 5, prima spiță introdusă dinspre interiorul flanșei va intra în jantă lăsând 9 găuri libere față de cea pe care o intersectează la nivelul flanșei (vezi foto mic). Atenție! În locul în care se intersectează spițele la jumătatea lungimii lor, cea introdusă dinspre interiorul flanșei va trebui să vină pe interiorul spiței deja montate.

Pasul 8: Introdu și restul de spițe dinspre interiorul flanșei.

Pasul 9: La fel ca la pasul 4, introdu fiecare spiță în jantă după ce ai lăsat 3 găuri libere față de spița introdusă anterior. Nu uita că fiecare spiță introdusă în această etapă se va poziționa pe sub spița pe care o intersectează. Poți îndoi un pic spița pentru a putea s-o treci pe dedesubt și pentru a nu zgâria janta.

Pasul 10: Dacă la pașii anteriori ai putut introduce niplul cu mâna, acum va trebui să te ajuți de o șurubelniță.

Pasul 11: După ce ai introdus și ultima spiță, vei avea o parte a roții completă.

Pasul 12: Acum vei începe spițarea celeilalte flanșe. Introdu drept, prima spiță dinspre exteriorul flanșei și uită-te atent unde atinge pe flanșa vecină față de spița introdusă în aceeași parte. După cum poți observa în fotografie de mai jos, aceasta se va poziționa în spatele ei.

Pasul 13: La nivelul jantei, spița introdusă va trebui să ocupe gaura din spatele spiței identificate la nivelul flanșei.

Pasul 14: La fel ca la pașii anteriori, următoarea spiță va intra în jantă, lăsând aceeași distanță de 3 găuri între ele. Continuă astfel până ce ai introdus toate spițele.

Pasul 15: Cu doar 8 spițe rămase, urmează să le introduci dinspre interiorul butucului. Pentru a-ți fi mai ușor, întoarce roata.

Pasul 16: La fel ca la pasul 7, prima spiță introdusă dinspre interiorul flanșei va intra în jantă lăsând 9 găuri libere față de cea pe care o intersectează la nivelul flanșei. Următoarea spiță, la fel ca la pașii anteriori, va păstra cele 3 găuri distanță.

Pasul 17: Atenție, și la acest ultim pas, trebuie să ai grijă ca spițele nou introduse să se poziționeze pe dedesubtul celor cu care se intersectează.

Pasul 18: Roata este acum completă.

Spor la centrat!

 

Ai intrebari despre biciclete sau componente? Le asteptam pe forum !

53 comentarii »

  1. Miyamoto 19 April 2012 at 3:32 pm -

    salut,

    iata inca un motiv pt care site-ul este unul deosebit :)
    acum, bineinteles, sunteti obligati moral sa postati si un tutorial despre centrarea rotilor. :)

    o zi buna


  2. mmm 19 April 2012 at 4:18 pm -

    La pasii 9 respectiv 17 ar trebui mentionat ca spita se intersecteaza cu 3 spite. Ea trece peste primele 2, apoi intra pe sub a 3-a.


  3. huffeh 19 April 2012 at 4:58 pm -

    Si cea mai importanta parte – cum se calculeaza lungimea spitei – unde este?


  4. Serban Alexandru 19 April 2012 at 5:08 pm -

    de cee?? :)) acum trebuie sa’mi cumpar si eu piese sa vad daca am invatat :)))


  5. Zglot 19 April 2012 at 5:50 pm -

    Huffeh. Pentru lungimea spitei trebuie sa iei in considerare dimensiunile circulare ale gaurilor butucului si dimensiunea jantei. Trebui sa stii o gramada de date din cat stiu eu :). Si mie mi-ar place sa aflu.


  6. vali 21 April 2012 at 1:54 pm -

  7. huffeh 22 April 2012 at 12:56 am -

    Chiar trebuie sa stii o gramada si nu poti sa o spitezi cu surubelnita. Iti trebuie cheie de spite, apoi sa vezi daca tensiunea din ele e cat trebuie sa fie daca vrei sa faci o treaba profi. Mai bine ne aratau cum se masoara un butuc cu subler, cum se calculeaza lungimea spitelor si unde gasim chei de spite si tensiometre in bucuresti sau in tara :P


  8. Bogdan 10 June 2012 at 12:16 am -

    Articolul ar trebui putin editat sau sa se specifice undeva. Spitarea se incepe de la valva si se lasa o gaura libera intre valva si spita care defineste sensul de rotatie al butucului (mai exact la pasul 5). Cand se introduce spita care o urmeaza in flansa alaturata, aceasta cade inaintea ei, in partea opusa a valvei (in loc sa vina intre spita si valva). Astfel valva nu pica intre 2 spite paralele. Asta nu afecteaza rezistenta rotii, dar poate crea probleme ulterior la umflarea anvelopei.


  9. Dan 21 June 2012 at 10:52 pm -

    Buna seara,

    Am gasit jenti dublu capsate Remerx Jumbo la 60 ron si m-aa gandit sa intreb daca merita sa cumpar spite DT Swiss Alpine III cu 1,8 bucata. Nu am spitat niciodata o roata si habar n-am cat de tensionate sa fie spitele. Este nevoie si de un tensiometru? Butucul nu e cine stie ce. Daca adun pretul la spite nipluri janta si butuc, ajung la un shimano ieftin WH-M505. Ce parere aveti, astept sa se strice ce am ca sa fac experienta la tensionat sau mai bine merg pe shimano ieftin?


  10. vali 22 June 2012 at 8:49 am -

    salut, eu mi-am luat roata de spate din bucati, si cred ca asa e cel mai bine, se face spitarea de catre vanzator, iti iei ce vrei tu, daca esti mai putin informat vei fi ajutat la achizitionare… prima mea intentie a fost sa iau o roata completa (montata gata), dar nu m-au impresionat configuratiile, chiar daca erau mai ieftine


  11. Radu-M Cristian 6 July 2012 at 8:24 pm -

    Rotile de 32 spite sunt mai usor de spitat decat cele de 36 spite.Chiar daca sunt doar 4 spite conteaza.Tehnica este aceeasi dar multimea spitelor va incurca.Treaba mi se pare cea mai grea operatie facuta la o bicicleta,mai greu decat revizia unei furci sau a unui shock.Fiecare biciclist ar trebuii sa incerce sa invete sa spiteze o roata!


  12. Feri 31 July 2012 at 11:05 am -

    Dar roate de spate cum se spiteaza?
    Pentru ca unghiul este diferit pe fete si daca tin minte si dimensiunea spitelor difera de pe o parte pe alta.


  13. vali 31 July 2012 at 1:37 pm -

    detalii amanuntite http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html

    daca nu le ai cu engleza incarca pagina in google chrome si dai traducere in romana, e posibil sa intelegi baza procedeului


  14. Radu-M Cristian 3 August 2012 at 12:57 am -

    Fie ca e roata de fata sau de spate se spiteaza la fel,iar spitele nu difera dimensiunea de pe o parte pe cealalta sunt exact aceleasi spite aceeasi dimensiune pe ambele parti.


  15. ath1 4 August 2012 at 1:40 pm -

    @Radu-M Cristian,
    Ce spui tu aici este valabil numai la single speed.
    Toate rotile care au dish asimetric se inspiteaza cu doua lungimi diferite; adica cele de pe partea cu pinioanele sunt mai scurte cu 2mm decat cele de pe partea opusa, in caz contrar spitele vor iesi prin nipluri.
    Aceiasi chestie este valabila si pentru rotile de fata care au disc.
    Verifica cu atentie si o sa-mi dai dreptate!


  16. Alin 17 August 2012 at 8:05 pm -

    Salut!Am vazut la pasul 7 ca se spune sa lasam 9 gauri libere fata de ce-a intersectata dar daca le inumaram sun 6 gauri libere la jeante. As dori totusi sa stiu cum este 9 sau 6 gauri pentru ca nu vreau sa ma incurc. Multumesc!


  17. Dan 25 September 2012 at 11:49 pm -

    un calculator pentru lungimea spitelor care l-am folosit eu pentru achizitionarea spitelor a fost http://www.sapim.be/spoke-calculator, oricum fara lungimea corespunzatoare a spitelor nu ii recomandat sa incepeti asamblarea lor :)

    recomand si tensiometru, fara sa reglati tensiunea in spite riscati sa stricati janta mai ales daca pedalati mai hardcore :P


  18. RaulT 2 October 2012 at 10:48 pm -

    Salut!
    Se poate spita o janta cu 32 gauri cu butuc cu 36?


  19. ath1 3 October 2012 at 7:47 am -

    Salut!
    Nu se poate!


  20. vasydrag 7 November 2012 at 1:57 am -

    RaulT 2 October 2012 at 10:48 pm -
    Salut!
    Se poate spita o janta cu 32 gauri cu butuc cu 36?

    se poate., am un prieten care a spitat., eu nu am incercat ,sunt incepator .,


  21. vali 8 November 2012 at 10:16 am -

    experimente din astea aiurea faci pe propria piele..daca iti cedeaza flansa de la butuc…spitalu stii unde-i, 112 e numarul =)))))


  22. Radu-M Cristian 8 November 2012 at 7:06 pm -

    Nu faceti asa ceva!!!Nici macar de gluma nu se merita atata osteneala.


  23. Costy 15 November 2012 at 8:20 pm -

    Exact cum a intrebat si Feri, roata de spate cum se spiteaza? nu ar strica un tutorial, ca am si eu o roata de spate cu butucul spart, si as vrea sa il schimb, are si filet pentru frana pe disc, dar nu stiu cum sa calculez sa imi iasa unghiul corect pe fete.
    Multumesc.


  24. ath1 16 November 2012 at 11:11 am -

    Roata de spate se inspiteaza exact ca roata de fata, adica incrucisat:..de ex. intre doua spite apropiate pe una din flanse, acestea avand capetele opuse sa intre exact 9 spite (una din reguli).
    Unghiul corect pe fete sau dish-ul rotii (”farfuria”) iasa la finalul centrarii rotii in dispozitiv sau pe cadrul biclei.
    Spitele dinspre pinioane sunt de regula mai scurte cu 2mm unde dish-ul este mai mare, adica ”farfuria” este mai intinsa.


  25. Mircea 22 November 2012 at 2:25 pm -

    Am gasit un tutorial pentru calcularea lungimii spitelor.
    Mi se pare destul de explicit, cel putin pentru non profesionisti..
    http://www.youtube.com/watch?v=xN04gHH5YwQ&feature=relmfu


  26. ath1 23 November 2012 at 12:08 pm -

    Consider mare diferenta de lungime intre spite: 5 mm …comparativ cu 2mm pe care am intalnit-o la roti cu 32 gauri de genul celei din videoclip si chiar si la alte tipuri care aveau tot inspitare incrucisata si butuci cu flanse egale.
    Mi se pare ciudata aceasta situatie si cred ca e valabila doar teoretic, nu si practic.


  27. Mircea 23 November 2012 at 5:38 pm -

    Nu stiu, banuiesc ca depinde de diversitatea geometriilor
    De exemplu eu am butuc spate Shimano FH-M475 cu parametrii de aici …. :
    http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/tech_support/tech_tips.download.-Par50rparsys-0034-downloadFile.html/07%29%20Hub%20Specs.pdf
    …verificati cu sublerul,

    si ma gandesc sa comand janta Sunringle Equalizer 27 cu parametrii specificati aici … :
    http://www.sun-ringle.com/wp-content/uploads/2010/05/SUNRingle_rim_chart.pdf
    ….. impreuna cu spitele aferente

    Valoarea finala mi-a dat:
    Spite scurte: 258,3
    Spite lungi: 256,8

    …valoarea fiind atat de apropiata incat te intrebi daca in realitate chiar sunt necesare doua randuri de lungimi de spite in conditiile in care teoria arata ca este vorba de numai un milimetru si jumatate diferenta intre ele (asta insemnand 3 – 4 linii de filet…)


  28. ath1 24 November 2012 at 11:10 am -

    La absolut toate rotile cu dish asimetric sunt necesare doua randuri de lungimi de spite altfel capetele filetate ori iasa prin nipluri, ori prind doar cateva spire de filet din nipluri.
    Tot timpul am folosit acea diferenta de 2mm intre cele doua lungimi si n-au existat probleme.


  29. Mircea 24 November 2012 at 2:57 pm -

    Inteleg. Este prima schimbare majora pe care o fac la bicicleta si imi este destul de greu sa google-esc dupa informatii.
    TRebuie sa recunosc ca nu ma asteptam ca scotocirea prin standarde si STAS-uri sa fie la fel de grea ca la gasirea comapatibilitati perfecte intre componente la construirea unui … calculator.
    Totusi inclin sa cred ca voi nimeri parametrii exacti.

    Multumesc foarte mult pentru recomandare

    De aceea intreb:
    Bun , atunci valorile mele teoretice: 258,3 / 256.8 se preteaza practic la o aproximare 258/256 ?
    Asta in conditiile in care oricum, pe magazinele online intervalele de lungimi la care se vand , sa zic, niste DT SwissChampion Black sunt exact 256mm, 258mm, 260mm ..etc. ?


  30. ath1 25 November 2012 at 11:38 am -

    Valorile se pot aproxima desigur, important este sa nu se depaseasca diferenta de 2 mm intre cele doua lungimi.
    Spitele dinspre pinioane se intind ”coarda de pian” restul vine de la sine, nu e nevoie de niciun tensiometru (o investitie complet inutila!), ci doar de abilitati mecanice si as mai recomanda folosirea niplurilor pro-lock cu klebstoff pt. a iesi o roata exceptionala.
    Succes!


  31. Cipsk4 6 February 2013 at 2:23 am -

    cine stie ce lungime trebuie sa aiba spitele pt o janta Remerx Jumbo (599×23) Dublu Capsata 26″ cu 36 gauri, butuc normal.?


  32. vali 6 February 2013 at 4:16 pm -

    trebuia sa dai detalii…dar le introduci singur in linkul urmator (inarmeaza-te cu ruleta) http://www.sapim.be/spoke-calculator


  33. Cipsk4 6 February 2013 at 11:13 pm -

    @vali ms!, am facut deja lucrul asta, dar nu sunt foarte sigur…am bulit janta veche de 26″ dubla de la DHS (36 spite) si pe roata aveam un butuc shimano cu filet pt bloc de pinioane (tot shimano). janta DHS a ajuns la gunoi insa butucul vreau sa-l refolosesc si mi-am luat doar cercul Remerx Jumbo (599×23) Dublu Capsata 26″ cu 36 gauri dar la care spitele vechi nu se mai potrivesc.. spitele vechi au o lungime de 255mm si sunt prea scurte dar nu cu mult.. la ochi pot sa jur ca imi mai trebuiesc vre-o 5-10mm iar in programul ala imi zice ca am nevoie de spite cu o lungime de 290mm..si nu as vrea sa-mi iau spite mai lungi decat am nevoie. Vroiam sa aflu daca este cineva care are acest model de janta Remerx Jumbo (599×23) Dublu Capsata 26″ cu 36 gauri cu butuc normal si ce spite foloseste.?


  34. vali 8 February 2013 at 10:35 am -

    e clar ca gresesti undeva la masuratori, mai bine las-o la maros sau playbike sa ti-o faca ei…achizitionezi spitele tot de acolo si costa spitarea 20 lei parca


  35. ath1 11 February 2013 at 12:06 pm -

    Recent am construit doua roti de 26”(fata+spate) din jante Mach1 cu 36 g si butuci Novatec, toate noi-noute. Am folosit lungimi de spite care nu se potrivesc deloc cu cele date de calculator. Personal folosesc o metoda practica pt. determinarea precisa a lungimii spitelor si niciodata nu dau gres.


  36. Mircea 11 February 2013 at 9:07 pm -

    Comentariul meu de acum are sanse mari de a fi considerat in afara ariei de publicare.
    Totusi…. ce naiba sunt atat de putine video postari pe youtube in limba romanica?
    Suntem chiar asa de inchisi, avem chiar atat de putin timp sa filmam o procedura tehnica de 7, 8 minute?

    Chiar asa, orice comentariu despre absolut orice…..il gasim numai postat de “prostii aia de americani” (cum ne-au invatat serviciile “rosii” sa zicem)…

    Si acum, incercand sa cresc sansele de a nu ramane cu comentariul banned:

    “Ath1…De ce nu filmezi , din cand in cand cate ceva , sa vedem si noi?”
    Sincer, ar conta mult.


  37. ath1 12 February 2013 at 10:03 am -

    @Mircea, ai perfecta dreptate; ar conta mult, dar sincer, nu se merita!…..
    Am fost contrariat si chiar luat peste picior de indivizi total paraleli cu tehnica si care habar n-aveau despre ce se discuta.
    Apropo, de americani; am vazut niste videoclipuri de la ei care contin anumite chestii eronate pe care altii le iau de bune ba chiar le lauda.


  38. panait 21 February 2013 at 9:21 pm -

    Buna, merge sa folosesc spitele de la o roata de 20 inch, 36 spite cu butuc fata montat si sai schimb butucul cu un hub shimano 7 speed pt. spate ?
    Stiti pe unde pot face schimbarea asta?
    Mersii anticipat.


  39. ath1 22 February 2013 at 11:29 am -

    Salut, merge desigur, numai cu conditia ca diametrele de dispunere ale gaurilor pt. spite din flansele celor doi butuci, sa fie identice.


  40. srl 2 March 2013 at 7:50 pm -

    salut , multumesc frumos , pentru prima oara , am reusit , in 2 ore si acum o voi centra , multumesc pentru acest topic.


  41. Alex 10 April 2013 at 11:00 am -

    Inainte de a imi veni ideea sa caut pe net cum sa spitez o roata mi-a luat in jur de 4 ore sa termin o roata. :))


  42. eu 28 April 2013 at 9:31 pm -

    Salut.Vreau sa spitez o roata la fel cum sunt cele de BMX Best Laux,acelea cu multe spite.Cum fac ?


  43. vali_grad 29 April 2013 at 11:21 pm -

    daca vrei o roata rigida si grea fa-ti de cap…spor la rupt spite (140 pe roata ) :))) uitete pe poza mai atent la roata spate…e janta custom http://images6.okr.ro/auctions.v3/700_700/2012/03/26/f/0/694101915788203460021236-1791016-700_700.jpg si e doar 550 =))) http://www.okazii.ro/biciclete/bmx/vand-bmx-best-laux-model-2012-nou-a113085083


  44. eu 7 May 2013 at 3:56 pm -

    ok,dar daca vreau sa cumpar doar o janta,pe unde se vinde?


  45. vali_grad 7 May 2013 at 10:42 pm -

    nu am vazut nicaieri … daca iti plac asa de mult artificiile astea … strange bani si ia bicla completa . ~500 RON


  46. eu 8 May 2013 at 5:03 pm -

    ok,mersi


  47. Teodor 13 May 2013 at 12:02 am -

    Buna seara, in primul rand vreau sa spun ca este cel mai tare site de biciclete iar in am doilea rand am si eu o intrebare. Pot spita o janta de 28 cu 36 de spite din care 18 sunt normale iar 18 sunt duble? In afara de greutatea in plus se poate face asa ceva? Multumesc


  48. Octavian 28 July 2013 at 9:15 pm -

    aici ai ceva date despre cum se calculeaza lungimea spitelor
    http://www.sapim.be/spoke-calculator


  49. ath1 5 August 2013 at 5:09 pm -

    Calculatorul asta de la Sapim si chiar si cel de la DT Swiss da eroare de 3mm pe diametru!, o eroare destul de mare pt. un calculator!!!. Nu-mi pun nicio baza in ele ori de cate ori am de construit roti.
    Am facut o verificare de rutina pt.o inspitare radiala si rezultatul dat de calculator a fost eronat(3mm/diametru). Masuratorile facute de mine au fost foarte exacte si pt. siguranta au fost verificate de mai multe ori.
    Se stie ca sunt nipluri care nu permit insurubare decat pana la canalul de surubelnita din niplu, in rest este o insurubare fortata care evident distruge filetul din nipluri, asa ca nu am nevoie de niciun calculator si masuratorile pt. aflarea lungimii spitelor le fac asa cum stiu eu ca vor fi mai precise si de fiecare data iese o inspitare perfecta.


  50. Critian 17 January 2014 at 11:19 pm -

    Unde pot sa gasesc soi eu un tensiometru pentru spite!?…. E mai simplu sa pui din 5 in 5 spitele pe butuc, iar pe janta din 3 in 3, ca asa ar intele toti!…. Sunt interesat de un cadru pt cursiera, de aluminiu, sau…. !…. kri_70 pe yahooo….iasi


  51. ath1 21 January 2014 at 12:09 pm -

    NU e nevoie de niciun tensiometru pentru spite; dai banii degeaba!!!…..


  52. Dumitru 7 February 2014 at 3:31 pm -

    Salut. Se poate schimba butucul de la o roată de pe față și să rămână vechile spițe și nipluri?


Lasa un raspuns »




*