Să construiești una dintre cele mai ușoare furci de pe piață, în condițiile în care păstrezi designul cu două brațe, nu este o treabă ușoară nici măcar pentru cei de la Fox. Rezultatul însă este meritul unui efort deosebit și se reflectă în cele 1.360 de grame (fără steerer tăiat) pe care această furcă reușește în mod surprinzător să le pună pe cântar. Dacă o privești din lateral posibil să nu remarci prea multe în afara culorii über-cool, dar de-ți vei muta poziția și o vei vedea din față, atunci vei începe să-ți pui întrebări: dar nu e prea îngustă? Dar brațele acelea în partea de jos nu sunt prea subțiri? Dar axul de prindere a roții nu are cheiță rapidă?

Roata de față se desface doar cu imbus.
Ax de 110mm, standardul Boost. Începe să-mi placă!
Uneori ai impresia că cei de la Fox au proiectat-o pentru a câștiga un concurs de frumusețe.

Pentru a răspunde la aceste întrebări, trebuie să înțelegi că greutatea redusă a fost scopul final al proiectului. Cum din cartuș nu se puteau reduce prea multe sute de grame, a rămas exteriorul de luat la pilă, până s-a obținut o carcasă solidă, extrem de sculptată, care este pe deasupra și rigidă. Sună a muncă grea și a ore nesfârșite de teste, însă stai liniștit, totul se reflectă în prețul de achiziție, de 1.159 de euro. Dacă vrei neapărat această furcă și dispui de mai puțini bani, mai există versiunea Performance, la 800 de euro, ce pune pe cântar aproximativ 1.6 kg, în versiunea 29er. Versiunea noastră de test a fost proiectată tot pentru roțile de 29 de inch, cu prindere a roții în formatul Boost, așadar cu un ax mai lat, de 110mm (cu 10mm mai lat decât unul obișnuit).

Lipsește ceva? Nu, doar au făcut loc discului și butucului.
Aceleași linii superbe.
Nimic în plus, nimic în minus: de aici și formele ciudate ce apar pe alocuri.

Revenind la exterior, trebuie să mă declar impresionat de sculptura demnă de Michelangelo (da, geniul a fost inițial sculptor). Podul spre exemplu, care unește cele două brațe inferioare, pare fragil căci dacă privești din spate este aproape gol. Partea de jos a brațelor este mai îngustă decât cea de sus, iar faptul că discul intră la fix în acel spațiu, este de-a dreptul delicios. Fără acest truc, butucul, spițele și implicit discul, nu ar fi avut loc între brațele inferioare ale furcii, despre care merită menționat faptul că și ele, la rândul lor, sunt goale pe interior. Chiar și la prindere axului vei observa niște forme mai ciudate, care denotă că cei de la Fox chiar au eliminat și ultimul gram de material care nu era folositor. Coroana superoară nu face nici ea excepție de la regulă, partea superioară a acesteia având niște adâncituri din care înțelegem că acolo se afla ceva aluminiu în plus care cântărea în exces. Faptul că această furcă este mai îngustă decât una obișnuită, înseamnă că vei putea monta o anvelopă cu o lățime de maxim 2.3 inch, deși eu am reușit să montez un 2.35 fără probleme. Desigur, la 2.4 apar probleme, căci crampoanele se apropie amenințător de brațe, iar pe un traseu cu noroi nu mă pot gândi decât la ce-i mai rău. Sau, spre exemplu, dacă roata de față se descentrează. Construcția Step Cast oferă doar o cursă de 100mm, căci mai mult, nu se poate. Având în vedere că este o furcă de Cross Country, bănuiesc că niciunul dintre voi nu s-a gândit la o cursă mai mare.

Un pod cum n-ai mai văzut: cât se poate de gol, cât se poate de rigid.
Finisaje superbe și o coroană sculptată și ea la maxim.
Reglaje peste reglaje, numa’ bune!

În interior regăsim binecunoscutul cartuș FIT4, care a suferit câteva modificări mici pentru a mai pierde din greutate, însă în mare corespunde cu ceea ce deja cunoaștem de la versiunile anterioare. Acesta are 3 poziții, open, medium și firm (de la deschis, la închis), alături de un reglaj al compresiei low-speed cu 22 de click-uri. Bineînțeles, sub brațul inferior drept există și reglajul de revenire (rebound). Setup-ul se face rapid, în principal, trebuie să respecți informațiile oferite în cartea tehnică, asta dacă nu ai preferințe speciale. Setezi sag-ul, ajustezi presiunea după caz, rebound-ul, apoi compresia low-speed, care face furca mai puțin sensibilă la denivelări ce generează o viteză mică de comprimare.

Odată urcat pe bicicletă, te vei lăsa pe ghidon pentru a vedea cum funcționează furca: foarte lin. Și la fel se simte și pe traseu, mai ales că mi-a lăsat impresia în permanență că aș avea o cursă mai mare de 100mm, o senzație pe care n-am mai trăit-o alături de nicio altă furcă din acest segment. Este liniară și își folosește inteligent cursa, fără a aduce în discuție bottom-out-ul. În termeni de rigiditate, nu am remarcat că această furca ar flexa în mod evident, indiferent dacă a fost vorba de frânări bruște sau de viraje.

În concluzie, am realizat că m-am îndrăgostit de ea după prima tură mai serioasă. Au urmat și altele, unele în condiții greu de descris, însă furca aceasta funcționează fără reproș, chiar dacă a trecut prin multe momente dificile. Și nu doar funcționalitatea m-a impresionat profund, aspectul jucând de asemenea un rol crucial în această poveste. Chiar dacă este îngustă și poate să ți se pară ciudată senzația la început, te obișnuiești și începi să-i dai la vale ca un nebun. Siguranța pe care ți-o oferă este remarcabilă, făcând aici referire la faptul că mereu ai impresia că-ți foeră o cursă mai mare. Iar uneori este bine să ai impresia că faci ceva bine, ca într-adevăr să-ți iasă până la final. O furcă surprinzătoare, impresionantă, dar care nu va rămâne însă fără concurență. Rock Shox pândește calm și liniștit după colț cu noul SID.

REVEDEȚI PREZENTAREA
Calitate
100 %
Amortizare
100 %
Greutate
100 %
Pret
80 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentYoann Barelli coboară Dirt Merchant pe o bicicletă de ciclocros
Articolul următorCalendarul Randonneurs România 2017
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 150 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ