Acum citesti
RAM HT TWO 29.1 (2013)

Anual, există puține biciclete cu suflet pe care avem ocazia să le testăm. Spre bucuria noastră, Ram HT TWO 29.1 este una dintre acestea. Este suficient să te uiți atent la ea și-ți vei da seama că nu este încă un alt 29er. Țeava superioară a cadrului este de altfel și cel mai marcant element de design, lăsând deoparte culorile care se îmbină plăcut. Iar din păcate, camera noastră nu a fost capabilă să redea nuanța de verde închis în care era vopsit cadrul.

Prețul este de asemenea foarte atractiv, rivalizând serios concurenți premium, prin prisma echipării. Și pentru că tot am adus vorba de echipare, aceasta diferă ușor de cea de pe site-ul oficial. Conform importatorului, bulgarii de la RAM au utilizat alte componente în locul celor care nu mai sunt pe stoc. În cazul de față, asta nu poate fi decât o veste bună, deoarece primești extra jante Mavic în loc de WTB, un ghidon Kore în locul ghidonului Easton și un set de frâne Avid Elixir 1 în locul frânelor Elixir 3. Hai să vedem cum s-a comportat noul HT TWO 29.1 pe traseu.

Cadru/Pe traseu

Din punct de vedere al aspectului, am lăudat suficient cadrul în debutul articolului. Aș mai adauăga finisajele de calitate, greutatea impresionant de mică în această categorie de preț (aproximativ 1.700 de grame), prinderea de bidon, cablurile trase pe sub țeava superioară și sigla, impozantă și realizată dintr-un oțel de calitate.

Comportamentul bicicletei pe traseu este agil. Vine cu un chainstay (segmentul inferior al triunghiului posterior al cadrului) ce măsoară 450 mm, roata de față poate fi ridicată ușor deci se poate sări facil peste obstacole, iar ghidonul lat Kore o recomandă și pentru virajele abordate rapid. Asemenea altor biciclete 29er de top, forma ghidonului poate părea ușor atipică și va necesita obișnuință, backsweep-ul fiind pronunțat. Avantajele însă se văd pe urcările susținute, unde poziția mâinilor este excelentă. Nici la coborâri n-o sa te mai deranjeze odată ce te-ai obișnuit. Lățimea ghidonului este mare pentru segmentul din care face parte, de 720 de mm, adică exact pe gustul nostru.

Pipa Easton poziționată la zero grade este relativ scurtă și contribuie la trecerea obstacolelor mai mari (rădăcini, pietre sau chiar drop-uri), deoarece va fi necesar un foarte mic efort pentru a ridica roata de față. Cu cât pipa este mai scurtă, cu atât este mai simplu să efectuezi această manevră.

Poziția pe bicicletă este comodă, orientată mai mult către segmentul Sport decât către cel Race, dar poate fi modificată cu o pipă cu un rise negativ, în caz că simți nevoia să stai și mai aplecat pe partea din față. Prin poziția standard, poți pune destulă presiune pe roata din față atunci când situația o cere.

Din punct de vedere al rigidității, cadrul celor de la RAM se plasează în urma concurenților premium, dar nu cu mult. Oferă o rigiditate de 81.4 Nm/grad și un indice STW de 46.2, adică valori ce păstrează randamentul cadrului pentru persoane de până în 85 de kg. Unii producători premium reușesc să ofere un cadru mai ușor și mai rigid, dar la un preț semnificativ mai mare.

Echipare

Furca Rock Shox XC 32 pe arc funcționează mulțumitor, are un arc de duritate medie, însă pentru un rider care cântărește 67 de kg mi s-a părut destul de dur. Asta alterează un pic din performanțe pe traseu, fără a ține în toate situațiile roata de față conectată la sol. Aceeași versiune de furcă pe aer, ar fi schimbat câteva date din ecuație.

Frânele provin de la Avid, modelul Elixir 1 și prestează decent. Sunt slabe șanse să le supraîncălzești și o poți face în cazul în care abordezi coborâri foarte lungi. Tot atunci, apare și fading-ul chiar dacă utilizează un disc de 180 de mm pentru roata din față. Pe roata de spate este montat un disc de 160 de mm.

Sistemul de transmisie provine de la Sram, este o linie integrală X5, cu tot cu manete, schimbătoare și angrenaj. Angrenajul cântărește doar 829 de grame, iar schimbătorul de pinioane a fost singurul care a mai dat mici rateuri la reprizele rapide de schimbare. O caracteristică comună a angrenajelor 2×10 de la Sram, pe care am întâlnit-o și la gamele superioare, precum X0, este poziționarea lanțului relativ în diagonală, atunci când utilizezi foaia cea mică și pinionul cel mare. Distanța este destul de mare, iar foaia mică nu se aliniază perfect cu pinionul mare, ceea ce poate reprezenta un dezavantaj din punct de vedere al durabilității dacă este utilizat intens, pe perioade mai lungi.

Cuvinte de laudă merg către roți. Un set de jante entry-level Mavic XM 317 disc oferă garanția unei greutăți mici, completat de butucii Novatec pe rulment și de anvelopele Maxxis Ikon (700 de grame/bucata), cu o viteză bună de rulare, dar cu o aderență care nu strălucește în virajele traseelor acoperite cu pietriș. Crampoanele foarte mici ajută la o înaintare rapidă, dar proeminența laterală a acestora este modestă, prin urmare în unele viraje nu te vei putea înfige așa cum îți dorești, adică cu viteză maximă.

Mai sunt și alte detalii care reușesc să adauge valoare bicicletei. Spre exemplu manșoanele Odi cu prindere pe imbus, ce pot fi foarte facil montate sau demontate. Ar mai fi vorba despre șaua WTB Rocket V, ce oferă un confort bun pe distanțe mai lungi, fără a utiliza pantaloni cu bazon sau de tija de șa de la Easton.

Concluzie

Utilizând o geometrie clasică, îmbinată cu unele componente inteligent alese, precum ghidonul sau pipa și cu un design diferit, Ram HT TWO 29.1 oferă sportivitate și o echipare la un preț bun. Din punct de vedere al rigidității cadrului, nu se ridică la nivelul concurenților premium, însă poate fi utilizată fără probleme în concursuri sau pe trasee mai dificile de munte, acolo unde de altfel se simte și cel mai bine.

Este rapidă datorită roților de 29 de inch și ușoară pentru clasa de preț din care face parte, deci rețeta ideală de a face un prim pas sigur în lumea bicicletelor de munte. Poate reprezenta de asemenea un upgrade de luat în seamă pentru cei care vor să treacă de la biciclete 26er la cele 29er, mai bine echipate. Una dintre acele biciclete căreia te strofoci să- găsești minusuri și nu prea știi de unde să le iei. Ah, da! Pedalele standard sunt teribil de grele, orientează-te neapărat către un set de pedale clipless (SPD).

Date relevante

Greutate totală: 13.2 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 1.765 grame
Greutate roți*: 4.803 grame
Greutate furcă: 2.221 grame
Lățime ghidon: 720 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 829 grame
Rigiditate headtube: 81.4 Nm/grad
STW**: 46.2

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Vezi Comentariu (1)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

sixteen + three =