Acum citesti
Test – anvelope fat Maxxis Minion FBF și FBR

Iată că a venit vremea să testăm la Freerider și primele anvelope fat din istoria noastră. Adevărul este că în ciuda aparentei inutilități a acestui tip de bicicletă și implicit anvelope, cauciucurile au fost frapant de impresionante și performante.

Maxxis este cunoscută în lumea bicicliștilor în special pentru anvelopele destinate disciplinei gravity. Modelul Minion este celebru printre cei care apreciază datul tare la vale. Maxxis Minion DHF / DHR II, modelele după care au fost inspirate și Minion FBF & FBR testate acum, fiind gândite să ofere performanță maximă pe teren ud și/sau afânat. Pe pagina oficială Maxxis ne transmite că anvelopele au fost create să ofere randament maxim pe teren afânat, mediu-afânat, mediu și ud.

maxxis minion fbf fbr foto Eric Dabbert
Maxxis Minion FBF (sus) si FBR (jos). Foto Eric Dabbert. Sursa fat-bike.com

În realitate cele două anvelope fat Minion – FBF cu profil special pentru față și FBR cu profil pentru spate, s-au comportat excelent pe terenul afânat, stâncos, bolovănos sau cu rădăcini unde le-am testat și anume pe platoul munților Bucegi, dar și pe potecile cu tot felul de suprafețe, care coboară de acolo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Modelele primite la test au fost versiunile EXO – cu extra protecție laterală. Materialul folosit este o țesătură densă, dar ușoară și flexibilă care asigură protecția necesară atunci când treci peste bolovani sau stânci. Protecția a fost pusă la test în nenumărate situații când stâncile ștergeau lateralele anvelopei, dar și la cabana Mălăiești când au rezistat colților dulăului supărat că am trecut prea aproape de el pe bicicletă.

review recenzie test maxxis minion fbf 03

Din start trebuie spus că cele două anvelope arată impresionant și nu le-aș vedea deloc nelalocul lor pe o motocicletă de enduro. Anvelopele sunt nișe monstruozități cu un profil șocant de agresiv. Totuși în realitate lucrurile s-au desfășurat cât se poate de bine. “Monstruozitatea” anvelopelor a fost pusă la treabă pentru forțele binelui, iar designul agresiv a avut un randament excelent.

review recenzie test maxxis minion fbr 02

Cele două Minion au dispus în plus de opțiunea TR (Tubeless Ready) cu care ești în măsură să rulezi la presiune mai mică lucru care oferă aderență mai bună. TR înseamnă și mai puține șanse de pană întrucât cauciucul în sine este mai gros. Nu în ultimul rând o astfel de anvelope beneficiază și de avantajele tehnologiei UST însă fără a fi penalizată de greutate. Totuși anvelopele Minion cu EXO și TR, la 120 TPI, sunt mai grele cu 70 g față de modelul normal, potrivit specificațiilor oficiale.

review recenzie test maxxis minion fbr 01

Minion FBF și FBR sunt fabricate folosind două tipuri de cauciuc, construcția fiind dual compound. Pe de o parte avem un centru dintr-un cauciuc mai tare, care rezistă mai mult în timp, dar oferă și rezistență mai mică la rulare și laterale construite din cauciuc mai moale care oferă aderență bună pe viraje.

review recenzie test maxxis minion fbf 05

La fel ca și modelul destinat disciplinelor enduro și downhill, anvelopa fat Minion este gândită să ofere performanță maximă la vale. Cele două variante Minion – FBF pentru față și FBR pentru spate, dispun de profile diferite. Deși marginile sunt asemănătoare, centrul diferă mult. Profilul de pe față dispune de proeminențe lungi și paralele care ajută la menținerea direcției în special pe viraje, în timp ce spatele ale proeminențe late care ajută mult când ai nevoie de aderență pe urcare sau la frânare.

review recenzie test maxxis minion fbf 01

Greutatea lor este relativ mare, însă cele două Maxxis sunt și ele dintre cele mai mari și mai robuste anvelope de pe piață. Dacă acum câțiva ani când au fost (re)introduse pe piață bicicletele fat, anvelopele erau de 26×3.8, acum s-a ajuns și la peste 5.00. Minioanele sunt 4.8 deci extrem de mari. Cântărite în atelierul nostru FBF a arătat 1.660 g, iar FBR 1.620. În comparație, una dintre cele mai grele anvelope 29er normale are 840 g și vorbim de Hutchinson Python 2 Hardskin. Altfel cea mai ușoară anvelopa fat pe care am cântărit-o din curiozitate a fost Schwalbe Jumbo Jim EVO LS (Light Skin) cu doar 1.170 g.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ambele anvelope dispun de proeminențele agresive de pe laterale, extrem de eficiente pe viraje, aproape indiferent de suprafața de rulare, fie că vorbim de nisip, pământ afânat, bolovani instabili sau rădăcini. În teren eficiența a fost fantastică. Pe urcare nu am avut nicio problemă fie că pe jos era pământul afânat, nisipos chiar, specific platoului Bucegi, fie că rulam pe stâncă uscată alunecoasă și acoperită cu praf.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dar pe coborâre a fost unde anvelopele au strălucit cu adevărat. După o zi întreagă de tras la deal eram deja obosit pe coborâre. Ajunsesem să nu mai pot alege trasa ideală așa că de multe ori o lăsam să o ia pe unde vrea. Iar surpriza a fost de proporții. Bicicleta fat echipată cu aceste anvelope fat era ca un tanc. Trecea peste și prin orice fără ezitări mari date de derapaje, se lipea de tot sau dacă nu se lipea, trecea prin! Și toate astea în viteză maximă.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viteza de rulare la vale a fost cât se poate de optimă. Cu siguranță obțineam viteză și mai mare cu niște anvelope cu profil mai discret, însă siguranța ar fi scăzut cu peste 50%. Așadar și viteză de rulare bună. A fost incredibil și nu mă așteptam la un asemenea rezultat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Chiar și pe noroi adânc, dar alpin, s-au comportat bine. Nu s-au încărcat, noroiul având specific nisipos, iar aderența a fost bună. Am simțit cum se afundă însă după ce am forțat puțin am ieșit cât se poate de victorios din noroiul adânc care sigur ar fi venit de hac unui 29er.

review recenzie test maxxis minion fbf 02

Pe coborârea de la cabana Mălăiești spre Găjărie poteca turistica era îngustă și tehnică fiind prin pădure. Era plină de rădăcini, dropuri, pământ umed și afânat, pietriș și chiar stânci. Nici aici nu am simțit ezitări semnificative. Oricum, nimic ce nu putea fi corectat la timp. Desigur evitam să iau rădăcinile pe diagonală însă nu reușeam tot timpul. După o mică ezitare anvelopele treceau peste tot oferindu-mi o siguranță pe care începusem să o consider garantată și pe care nu cred că aș fi avut-o pe un 27,5 sau 29er.

review recenzie test maxxis minion fbf 04

Așadar notă maximă pentru aceste anvelope Maxxis Minion FBF și FBR la capitolul aderență. Nu au dezamăgit, iar moștenirea primită din partea versiunilor pentru dh și enduro nu a fost știrbită. Este drept că există anvelope fat mai ușoare pe piață, cum ar fi Schwalbe menționat mai sus sau CST BFT. Însă în timp ce Jumbo Jim este pentru “orice condiții”, sau cum sunt cele dedicate pentru zăpadă, Minioanele au bucățica lor unde strălucesc. Vei putea face și ture „epice”, lungi cu aceste anvelope, însă vei consuma mult mai multă energie. Maxxis Minion FB sunt clar pentru performanță de vis la vale, pe potecă tehnică indiferent de suprafața de rulare atâta vreme cât nu este noroi lipicios de câmpie sau deal.

review recenzie test maxxis minion fbr 03

 

Vezi Comentarii (4)
  • Cu cauciucurile astea ati ridicat stacheta foarte sus pentru urmatorii candidati la teste 🙂 Din descriere par a fi foarte promitatoare! Interesant e ca nu se regasesc in magazinul importatorului. Poate ne mai spuneti si cate ceva despre presiunile la care le-ati testat si daca le-ati montat tubeless sau cu camera, daca pe parcursului testului (apropos, cat a durat?) a aparut uzura sau daca s-a simtit vreo tendinta de auto-virare la franari. Mersi, Kiks

    • Salut. Acum vad ca nu mai sunt pe site la Kero. La momentul publicarii recenziei, era listat doar modelul FBF la 520 lei. Poti insa lua legatura cu shopul si intreba cand mai aduc. Presiunea in anvelope a fost de maxim 1bar, mai degraba 0,8. Instalareaa fost cu camera, pe parcursul testului de aprox 60 km in conditii destul de bolovanoase nu a aparut uzura pe anvelope. Nici „over-steer” nu a aparut in niciun moment insa meritul 90% este al bicicletei Cube Nutrail Pro care are una dintre cele mai bune geometrii de fat bike din cate am incercat pana acum. 10% este meritul anvelopei si al faptului ca era umflata la presiune corecta.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

16 + 1 =