Acum citesti
Shimano Deore XT M785 (2014)

Menționam într-unul din articolele trecute, mai precis cel dedicat celor mai bune componente ale anului 2013, că frânele Shimano Deore XT, în noua versiune, sunt printre cele mai bune pe care am avut ocazia să le testăm. Și dacă scoatem din calcul frânele cu patru pistoane în etrier și ne rezumăm la cele cu două pistoane, putem afirma sus și tare că XT-urile se află în clasamentul liderilor, alături de frâne precum Sram X0, Formula T1S, Magura MT8 sau chiar Shimano XTR. Ce-l deosebește pe candidatul de astăzi de concurenții mai sus plasați în gamă este în principal greutatea și alte mici inconveniente peste care vei putea trece fără regrete.

Shimano Deore XT M785 reprezintă generația care înlocuiește vechiul M775. Diferențele sunt foarte mari între cele două generații, nu doar din punct de vedere al aspectului dar și din punct de vedere al performanțelor. Maneta este cea pe care o cunoști deja de 3 ani încoace, cu rezervorul plasat sus, zonă de altfel destul de expusă la lovituri și în special la zgârieturi, alături de un levier scurt, ce poate fi acționat perfect cu un singur deget. Distanța levierului față de ghidon poate fi foarte facil reglată cu ajutorul unei rotițe.

Tehnologia Servo Wave poate fi simțită atunci când frânezi, iar dacă ești curios, te poți uita mai atent la levier pentru a înțelege exact cum funcționează. Important este faptul că maneta se acționează foarte ușor, cu un minim de efort ce rezultă într-o forță de frânare foarte mare, fără a ignora însă modulația. Necesită puțină obișnuință, dar odată ce le-ai descusut tainele, vei realiza cât de bine poți doza puterea acestor frâne. Iar faptul că o faci cu un singur deget nu face decât să denote multă siguranță.

Fading-ul a fost complet lipsit, chiar și pe coborârile mai lungi. Și există două motive serioase pentru asta: plăcuțele montate în etrier beneficiau de radiator, iar discurile erau de tip ICE Tech, construit în straturi (oțel, aluminiu, oțel). Spider-ul contribuie de asemenea la disiparea căldurii, însă îl face mai greu de îndreptat atunci când este lovit.

Ambele discuri de 180 de mm au oferit o putere de frânare foarte mare. Comparabilă cu cea a frânelor Shimano XTR sau cu cea a frânelor Formula T1S ce beneficiază de pistoane mai mari în etrier, cu un diametru de 24 mm (față de 22 mm în cazul XT-ului). Aspectul nichelat al capacului manetei nu pare a fi cea mai inspirată alegere, dar poate că va fi pe gustul celor care apreciază un strop de bling-bling pe bicicleta lor. Odată ce începi să le acționezi, să simți cât de bine se potrivește degetul pe manetă și ce putere de frânare oferă, vei uita imediat de toate minusurile (aparente).

Una dintre cele mai bune variante pentru frâne, fie că ai o bicicletă de Cross Country sau Enduro. Dacă poți trece peste faptul că sunt ceva mai grele decât concurenții principali (315 grame fără disc, 450 grame cu disc în condițiile în care Avid X0 Trail cu patru pistoane în etrier și disc de 170mm cântăresc 340 grame), atunci te vei alege cu unul dintre cele mai capabile seturi de frână pentru biciclete ale secolului 21. Chiar așa! Subiectiv, primesc 5 stele din partea noastră. Obiectiv, aceste frâne nu au cum să le obțină datorită celor câteva minusuri.

Vezi Comentarii (4)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

10 − five =