Acum citesti
Sistem de transmisie Shimano XTR Trail M980 (2013)

Cât de mult poate evolua o gamă de componente de top în mai bine de 20 de ani? Gama Shimano XTR este candidatul perfect pentru a ne oferi acest răspuns. Dacă principiile de bază au rămas aceleași, tot ce ține de rafinament, viteză, funcționalitate și tehnologie s-a schimbat radical. Nu trebuie să fii expert în biciclete pentru a privi noua gamă XTR 2013 și a-ți da seama că este vorba de un produs de top. Nu este deloc greu. Finisajele de excepție îți vor sări imediat în ochi, la fel ca și culoarea care a consacrat gama de vârf încă de la lansare.

XTR este momentan disponibil în două versiuni: Race și Trail. Dacă prima versiune este ceva mai ușoară și este dedicată bicicletelor de Cross Country, gama Trail este gândită pentru a fi instalată pe bicicletele de All Mountain/Enduro. Un gol pe care Shimano trebuia să-l ocupe și cu o gamă de top, nu doar cu SLX-ul care reprezintă mid-level-ul gamei. Un capitol pe care nu aveau cum să nu-l scrie. Noi am avut la dispoziție o bicicletă echipată cu noile schimbătoare, angrenaj, manete și pinioane din gama Trail, pe care am pedalat pe trasee de munte.

Odată urcat pe bicicletă, am început să schimb frenetic vitezele. Nu neapărat că era nevoie, ci pur și simplu să simt din nou sentimentul oferit de funcționalitatea acestui sistem de transmisie. Totul este foarte precis, așa cum îți puteai imagina, dar în acest caz cuvintele nu sunt suficiente pentru a descrie în totalitate funcționalitatea mecanismelor.

Atât schimbătorul de pinioane, cât și cel de foi, schimbă fără ezitare, indiferent dacă ești pe teren drept, sau pe urcări. Devine mai zgomotos atunci când schimbi în sarcină, dar este un lucru normal. Important este că cei de la Shimano au luat în calcul și situațiile mai dificile prin care pot trece schimbătoarele, căci sunt construite pentru curse sau excentrici, categorii unde nu se admit erori. Schimbătorul de pinioane vine cu sistemul Shadow RD+ și te va scuti de zgomotele produse de bătaia lanțului pe porțiunile denivelate. Practic, tu poți oricând dezactiva acest sistem, care întărește arcul pentru a ține schimbătorul într-o poziție fermă. Reprizele de schimbare sunt o idee mai greoaie cu sistemul activat, dar nu este nicidecum vorba despre un capăt de țară.

Schimbătorul de foi poate fi acționat foarte ușor. Iar dacă pun față în față un schimbător din gama entry-level, să presupunem Alivio, cu XTR-ul, diferența este deja uimitoare. Evident, nu doar schimbătorul în sine joacă aici un rol, mai sunt și manetele la mijloc, dar și construcția foilor, care permit lanțului să urce și să coboare rapid și în liniște. Aceeași poveste este valabilă și în cazul pinioanelor (construite din titan – primele 5 și oțel – ultimele 5), care aduc un plus de rapiditate în schimbarea lanțului.

Comparat cu concurentul principal, X.0, întreg setul XTR este cu 100 de grame mai ușor (schimbătoare, manete schimbătoare, pinioane și angrenaj), schimbă aproape la fel de ferm, dar produsul japonez pare mai solid și mai bine finisat. În cazul angrenajului spre exemplu, Sram X0 se va zgâria mai repede în condiții de noroi decât XTR. Iar faptul că Sram utilizează carbonul pentru brațele angrenajului, nu-l face să fie mai ușor ci chiar mai greu cu aproximativ 130 de grame decât Shimano XTR. Construcția schimbătorului XTR este mai compactă și nu depășește gabaritul cadrului precum X0. De asemenea, să nu uităm că manetele oferă funcția de 2-way-release, cu posibilitatea de a coborî câte două pinioane și de a urca câte 5. Sram nu permite schimbarea a mai mult de o treaptă spre pinioanele mai mici.

Shimano XTR oferă o experiență excepțională, pe care n-o uiți prea repede. Ceea ce a fost bun este acum și mai bun și suntem în continuare curioși de evoluția gamei în anii următori. Este sistemul de transmisie perfect pentru cei care iubesc cursele și vor un agregat fără compromisuri sau pentru cei care consideră că pur și simplu bicicleta lor merită mai mult. Unul dintre cele mai bune sisteme de transmisie la ora actuală, dar am o bănuială că știai asta deja.

Sistem testat: 2×10

Schimbător pinioane: 215 grame
Schimbător foi: 121 grame
Angrenaj: 658 grame
Manete schimbătoare: 232 grame
Pinioane: 268 grame

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eight + twelve =