Ciclocomputerele Bryton s-au remarcat repede în România datorită prețului mic și numărului mare de funcții pe care le oferă, la care se adaugă recepția GPS chiar și la cele mai ieftine modele. În vară, taiwanezii au lansat trei modele noi, iar recent importatorul pentru România ne-a trimis o mostră pentru a vedea cum se comportă pe traseele de bicicletă.

Modelul Rider 410 se amplasează undeva la jumătatea gamei din punct de vedere al prețului și numărului de funcții. Din câte am observat, se adresează în special amatorilor însă mulțumită funcțiilor complexe pe care le are, și un profesionist îl poate folosi cu succes. Asta înseamnă că Rider 410 este versatil și oferă suficiente informații pe care le poți analiza după tură, antrenament sau concurs, pentru a vedea cum poți îmbunătăți performanțele pe viitor.

În Romania, Rider 410 se vinde sub forma a două pachete: cel simplu, care include doar computerul și suportul de ghidon/pipă și care are indicativul „E” și pachetul care pe lângă computer și suportul de ghidon, include și senzorul de puls și cadență. Pentru acesta indicativul este „T”. Prima opțiune o văd utilă pentru cicliștii amatori, dar cu pretenții de la rezultatele lor, iar al doilea îl văd potrivit pentru cicliștii de șosea în primul rând, pentru care pulsul și cadența sunt importante.

Trebuie însă menționat că Rider 410 este compatibil cu orice senzor aftermarket care comunică pe sistem BT sau ANT+. Acesta este unul din avantajele de la Bryton, că nu te obligă să folosești doar senzorii lor.

Însă poate cel mai mare avantaj pe care îl are modelul 410 și computerele Bryton în general, este autonomia foarte mare. Pe hârtie ni se spune că o încărcare ține 35 de ore, ideal spre exemplu pentru o tură Randonneurs. În realitate m-am apropiat foarte mult de valoarea asta. Însă poate fi chiar depășită dacă din setările computerului alegi „power save” la meniul GPS-ului. În acest caz precizia este mai mică însă autonomia bateriei litiu-polimer este mai mare. Bateria ciclocomputerului nu poate fi schimbată însă bateriile senzorilor de puls, viteză și cadență Bryton pot fi schimbate. Acestea sunt de tip CR2032.

Pe de altă parte Rider 410 poate folosi toate sistemele GPS din lume și anume: GPS (SUA) , GLONASS (Rusia), BDS (China), QZSS (Japonia) și Galileo (Europa). Le poate folosi concomitent sau poți alege care sistem să fie utilizat. Recomand să folosești sistemul potrivit pentru continentul pe care te afli, pentru a maximiza durata de viață a bateriei și pentru a avea precizie mai bună. Însă în ciuda perzenței cipului GPS, Rider 410 nu oferă navigație.

Cât privește încărcarea bateriei, procedura este simplă și se face prin mufa micro USB, folosind orice încărcător USB sau orice port USB al calculatorului. Dezavantajul este că ciclocomputernul nu afișează nivelul încărcării. Pe ecran îți apare doar că se încarcă, dar nu și cât la sută este încărcat și nici când încărcarea este gata. Totuși, computerul poate fi folosit în timpul încărcării, spre exemplu de la o baterie portabilă.

Instalarea computerului în suport se poate face doar dacă este Bryton. Forma montantului nu este compatibilă cu nicio altă variantă de pe piață de la mărcile concurente.

Din setările computerului poți alege să-l folosești pe două biciclete separate, spre exemplu pe mtb și pe cursieră. Poți regla circumferința rotii, greutatea bicicletei și sursa de la care primește informațiile despre viteză: senzorul de viteză dedicat, senzorul de viteză/cadență sau de la gps.

Construcția robustă a computerului mi-a plăcut. Îl simți a fi de calitate când îl ții în mână, în ciuda greutății mici pe care o are, doar 69 grame. Dimensiunile sale sunt de 53,7 mm lățime; 83,9 mm înălțime și 18,2 mm adâncime. Rezistența la intemperii este de nivel IPX7. Asta înseamnă că Rider 410 este subacvatic (cifra 7) la o adâncime de 1m timp de 30 minute. Practic poți spune că este în siguranță dacă îl scapi accidental în râu. De asemenea clasificarea „7” înseamnă și că îl poți clăti de noroi sau praf, în chiuvetă. Pe de altă parte rezistența la particule solide (praf, noroi) nu este măsurată, asta fiind indicat prin litera „X”. Putem totuși presupune că și rezistența la praf este bună de vreme ce rezistența la lichide este aproape de maxim, peste 7 existând doar nivelurile 8 și 9K.

Bryton Rider este echipat cu un ecran LCD monocrom cu diagonala de 2,3 inch. Nu este cel mai avansat de pe piață și nici rezoluția nu este cea mai mare însă își face treaba fără nicio problemă. Având în vedere că va afișa doar cifre și litere, fără animație sau navigație, calitatea este mai mult decât satisfacatoare.

În timpul pedalatului ecranul oferă concomitent un număr maxim de 8 informații/valori. De asemenea există un numar maxim de 5 pagini ce pot fi derulate manual sau automat. Așadar în varianta maximă poți avea nu mai puțin de 40 de câmpuri cu informații pe care le poți analiza în timp real. Însă numărul maxim de parametri pe care Rider 410 îl măsoare este de peste 72, incluzând viteză, timp, numărul de ture, înclinație, puterea în wați, distanța parcursă, cadență, diferență de nivel, puls, temperatura de afară,  calorii consumate etc.

În timpul pedalatului, în afară de câmpurile cu informații, pe ecran mai sunt afișate alte două simboluri: nivelul bateriei și fie că ciclocomputerul înregistrează sau este în pauză. Acesta din urmă este înlocuit cu „puterea semnalului gps” atunci când ciclocomputerul nu înregistrează. Pe de altă parte în nicio situație, deci indiferent dacă computerul înregistrează sau nu, simbolul pentru BT nu figurează nicăieri. Practic presupui că este pornit tot timpul dacă din setările computerului ai ales asta.

Turele pe care le faci sau antrenamentele și concursurile, pot fi sincronizate cu aplicația Bryton Active, de unde controlezi și multe alte fucții ale computerului, cum ar fi numărul de câmpuri cu informații de pe fiecare pagină. De aici le poți sincroniza mai departe automat cu Strava, TrainingPeaks și SelfLoops. Sincronizarea se face prin BT-ul computerului.

Detalierea informațiilor legate de sesiunea de antrenament este bună. Poți vedea cam tot ce te interesează de la puls mediu și maxim la calorii consumate, puterea la pedalare, cadență, temparatură etc.

Rider 410 poate fi folosit și pentru a face câteva teste pe care Bryton le are în portofoliu. Spre exemplu dacă ești pe rulou sau trainer, poți alege să afli patru valori ele nivelului tău de fitness: MHR (maximum heart rate), LTHR (lactate threshold heart rate), FTP (functional threshold power) și MAP (maximum aerobic power). Cunoscând aceste valori poți structura mai bine planul de antrenamente. Pentru a face aceste teste tot ce trebuie să faci este să alegi din meniul computerului testul resepctiv, iar el îți va afișa pe ecran informații de genul cât timp trebuie să dureze încălzirea, cât timp testul și cât timp revenirea.

Evident că și parametri nivelului tău de fitness pot fi stabiliți. Astfel, direct din computer poți seta sexul tău, data nașterii, înălțimea, greutatea, pulsul maxim și valoarile LTHR, FTP și MAP. Dacă pe acestea patru nu le știi, le poți afla făcând testele Bryton descrise mai sus. Dacă nu faci testele, computerul le calculează automat și le introduce singur.

Activitatea pe care o ai poate fi ușor urmărită cu ajutorul aplicației Bryton Active de pe telefon. Poți vedea turele, antrenamentele și concursurile organizate pe ani, luni și zile și poți redenumi fiecare activitate pentru a o găsi ușor pe viitor.

O funcție care mi-a plăcut la modelul 410 este cea de „tura” (lap). Este utilă la antrenamente sau concursuri pe circuit, unde vrei să vezi ulterior cum ai mers la fiecare tură. Poți alege ca tura să fie considerată făcută fie când treci printr-o anumită locație fie când se atinge o anumită distanță parcursă.

Computerul oferă și funcția de „alerte”, o funcție utilă în special la antrenamente. Spre exemplu ciclocomputerul te anunță când valoarea pulsului, cadenței sau vitezei nu este între limitele stabilite de tine. Te mai avertizează și când ai parcurs distanța aleasă sau când timpul dedicat antrenamentului s-a terminat.

Funcția „smart pause” este iarăși utilă dacă nu vrei să te afli în situația de a uita să pornești computerul după o pauză pe marginea drumului. Rider 410 se oprește automat din înregistrare atunci când sesizează că viteza a scăzut sub o anumită valoare. Aceasta nu poate fi aleasă de utilizator însă în general este de 3-4 km/h. Însă funcția devine inutilă atunci când începi un push-bike, pentru că de multe ori viteza de înaintare este foarte mică. În situația asta trebuie să apeși singur pe „Record” pentru a continua înregistrarea turei indiferent de viteza ta.

Bryton Rider 410 are și funcția pentru notificări smart. Atunci când telefonul este alături de tine pe bicicletă și este conectat prin BT la ciclocomputer, Rider 410 va afișa pe ecran mesajele primite de telefon. Însă sistemul nu este prea evoluat, iar informațiile sunt minimaliste. Spre exemplu mesajele venite de pe WhatsApp nu afișează text ci doar numărul de mesaje primite. Pe de altă parte mesajele venite de pe Facebook sunt afișate însă doar primele cuvinte. De asemenea, când primești un telefon, pe ecranul computerului este afișat doar numărul de telefon nu și numele apelantului, chiar dacă acesta se află în agenda ta. Este posibil însă ca actualizările softului ciclocomputerului să rezolve pe viitor această problemă.

Ciclocomputerul este echipat și cu barometru, o adiție utilă la un astfel de produs. Barometrul ajută la stabilirea altitudinii însă este totuși influențată de condițiile meteo și temperatura ambientală. Însă la Rider 410 calibrarea altitudinii se poate face și manual, fie direct din computer fie prin intermediul aplicației de pe telefon. Pe lângă altitudinea locului în care te afli, mai poți preseta încă alte 5 altitudini cunoscute. Spre exemplu o valoare poate fi altitudinea domiciliului tău de unde îți începi antrenamentele, o altă valoare poate fi altitudinea orașului Sinaia de unde pleci în general în ture etc.

În teren ciclocomputerul Bryton Rider 410 s-a comportat exemplar, fără erori fără blocări. Mi-a plăcut cum „se mișcă” și nu am găsit ceva care să nu-mi placă. Îl găsesc destul de complet chiar și pentru cicliștii pretențioși care se țin de un plan riguros de antrenamente, muțumită testelor Bryton pe care le poti face și ale căror rezultate ajută la obținerea unor valori mai precise ale nivelului antrenamentului tău. Singura problemă care poate apăre pe viitor este cu ocazia actualizărilor de soft. Spre exemplu la modelul Rider 530 testat în 2017, după mai multe actualizări, sincronizarea computerul cu aplicația din telefon a început să meargă din ce în ce mai greu. E drept însă că și producătorul învață din greșeli și mă aștept ca la Rider 410 să nu apară astfel de probleme.

Ciclocomputerul Bryton Rider 410 îl cumperi dacă vrei să începi și un plan de antrenamente bine organizat, spre exemplu dacă vrei să ieși din iarnă mai antrenat decât erai în toamnă. Dacă vrei doar să știi care este viteza cu care mergi și temperatura de afară, atunci este de preferat să cauți un model mai modest.

Bryton Rider 410
Greutate 69 grame
Funcții Peste 72
Preț Model 410E 629 Lei
Model 410T 929 lei
Importator BikeFun

 

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentCanyon Aeroad primește o versiune mai ieftină CF SL
Articolul următorBistritz XCO 2018
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ