Monitorizarea activității și sănătății cu Garmin Connect

0

Garmin este o compaine binecunoscută între sportivi și mai ales cicliști pentru computerele lor cu GPS ce au fost mereu în prima linie a performanțelor și mai ales a funcționalității, fiind în continuare un lider de piață incontestabil pe acest domeniu. Renumele a fost câștigat datorită încercării continue de a aduce dispozitivele cât mai aproape de nevoile reale ale sportivilor, de a implementa mereu ultimele tehnologii disponibile și mai ales de a aduce îmbunătățiri și de a corecta eventualele erori de soft mulți ani după intrarea în producție a modelului și chiar după ieșirea din ofertă! Din acest motiv computerele Garmin au o durată de viață destul de mare față de modelele concurente mai ieftine dar care nu beneficiază de acest suport de lungă durată. În plus, începând cu Edge 520 și Fenix 3, computerele au implementat sistemul de aplicații suplimentare ConnectIQ ce permite tuturor personalizarea Garminului după propriile nevoi, eliminând elementele nefolosite și adăugând altele utile.

Evident, complexitatea vine cu prețul micilor erori ce apar pe parcurs dar pe care cei de la Garmin se străduiesc să le corecteze cu noi versiuni de soft care se instalează automat pe modelele noi dotate cu WiFi și Bluetooth.

Inima sistemului integrat pentru sportivi de la Garmin este însă aplicația Garmin Connect, existentă sub forma de pagină web, unde avem acces la informații complexe și putem efectua o grămadă de operații cum ar fi modificarea sau proiectarea de rute, de antrenamente personalizate sau chiar alegerea unui plan de antrenament structurat.

Cea mai folosită formă a aplicației Connect este însă cea instalată pe telefonul smart, fiind cea care comunică direct și permanent cu computerul folosit. Odată cu popularizarea computerelor de tip ceas smart și cu succesul obținut cu modelele Fenix 3 și mai nou 5 dar și cu cele Forerunner, aplicația Garmin Connect a fost modificată pentru a îndeplini rolul principal de monitorizare a activităților zilnice și a stării de sănătate cu ajutorul senzorilor incluși în ceasul smart purtat permanent.

Pentru a beneficia de sistemul complex de monitorizare avem nevoie de:

  • un ceas smart cu funcția de activity tracker și de preferat cu monitorizarea permanentă a pulsului: aici putem alege între modelele Forerunner și Fenix compatibile
  • de aplicația de Android sau iOS instalată pe telefon și împerecheată cu ceasul
  • opțional, pentru a avea informații detaliate, putem folosi un cântar smart cum ar fi Garmin Smart Scale care ne măsoară zilnic o serie de date care sunt automat actualizate cu Connect prin WiFi (în cazul modelului Garmin) – informațiile se pot introduce și manual
  • tot opțional, aplicația MyFitnessPal pe telefon care se conectează cu Connect pentru a ne oferi informații despre caloriile consumate și cele pe care le mai putem consuma, luând în considerare tot efortul zilnic

Ceasul smart activity tracker

Pentru a beneficia de sistemul de monitorizare Garmin e nevoie de un dispozitiv smart wearable compatibil, adică e suficientă și o brățară de tipul Garmin Vivomove/Vivosport/Vivosmart sau cele de alergare Forerunner, însă noi ne adresăm practicanților de sporturi (ciclism, alergare, înot, schi) așa că pornim de la ideea unui ceas smart cu GPS cu funcții multisport. Astfel gama începe cu Vivoactive 3, urmând modelele testate și de noi Forerunner 735/935 și Fenix 3 HR încă disponibil alături de mai noile Fenix 5s, 5 și 5x. Toate acestea au capacitatea de a înregistra cu GPS ture de alergare, ciclism și multe alte sporturi, măsoară pulsul pe braț și cu ajutorul accelerometrului intern măsoară numărul de pași și în unele cazuri și cel de etaje parcurse zilnic.

Cântarul smart cu funcții de analiză a compoziției corporale

Există mai multe cântare cu analiza compoziției corporale pe piață și toate se pot folosi cu Connect, chiar dacă trebuie introduse datele manual în aplicație. Modelul Garmin Smart Scale însă este conceput să funcționeze perfect cu aplicația Connect.

La fel cu majoritatea analizoarelor, Smart Scale măsoară nu doar greutatea ci și următoarele valori:

  • IMC – indicele masei corporale
  • Grăsimea corporală în %
  • Apa în organism în %
  • Masa mușchilor în kg
  • Masa osoasă în kg

În plus, se conectează cu până la 16 utilizatori (care trebuie să aibă toți cont Connect), îi recunoaște automat și trimite în câteva secunde informațiile direct în conturile acestora după cântărire. Conexiunea se face prin rețeaua WiFi locală din casă/sală de sport.

Aplicația MyFitnessPal

Despre MyFitnessPal am vorbit detaliat într-un articol separat, fiind o aplicație de monitorizare a consumului zilnic de alimente. Ce e important e că aceasta poate fi conectată cu Garmin Connect astfel încât în Connect să avem permanent informații despre caloriile consumate și despre cantitatea necesară zilnică, actualizată cu consumul datorat antrenamentelor dar și a mișcării zilnice (pași, etaje urcate).

Aplicația Garmin Connect

După cum spuneam, inima sistemului și locul unde toate informațiile se întâlnesc este aplicația Connect, în special cea de pe telefon, unde ecranul principal ne oferă permanent informații actualizate despre datele monitorizate. Informațiile afișate pe ecranul principal pot fi eliminate/adăugate/rearanjate după dorința fiecăruia.

Vom analiza pe rând informațiile oferite de aplicație în fiecare fereastră.

Pulsul curent și statisticile de puls

În această fereastră putem citi valoarea instantanee a pulsului, dar și valoarea pulsului de repaos și a celui intens pe ziua curentă. Intrând în pagina detaliată, putem vedea un grafic separat al pulsului de repaos și a celui ridicat pe o săptămână, o lună sau un an. Pulsul ne dă informații utile despre starea de oboseală sau chiar de boală, indicate de un puls mai ridicat decât cel uzual. De asemenea, tendința de scădere a pulsului de repaos indică un nivel de antrenament în creștere.

Numărul de pași

Afișarea numărului de pași se dorește o măsură a activității zilnice, alta decât antrenamentele (deși se adaugă aici și pașii făcuți la antrenamentele de alergare). Există un obiectiv de pași zilnic pe care Connect îl calculează automat după nivelul activității fiecăruia și care e ajustat zilnic, dar acesta poate fi reglat și la o valoare fixă. În cazul în care nu ne-am mișcat o perioadă lungă de timp, ceasul ne avertizează să o facem cu mesajul Move, mesaj ce dispare după ce facem câțiva pași. Tot sistemul de numărare a pașilor s-a dovedit a fi extrem de motivant pentru mulți utilizatori și benefic pentru sănătate! În pagina de informații detaliate putem fixa un obiectiv zilnic și putem vedea clar numărul de pași din ziua curentă sau din cele anterioare, distanța parcursă, caloriile arse, etajele urcate și coborâte și un grafic orar al zilei cu repartiția numărului de pași pe ore.

Minute de activitate intensă săptămânală

Aceasta este pagina care ne monitorizează durata antrenamentelor, având și aici un obiectiv săptămânal de îndeplinit. Valoarea obiectivului se poate modifica și este de 150 de ore pe săptămână. În pagina detaliată putem vedea grafic minutele efectuate, repartiția acestora pe zile și restul de efectuat pentru a îndeplini obiectivul. De asemenea, se pot vedea informațiile din săptămânile anterioare.

Etaje

Etaje e o funcție specifică modelelor cu altimetru barometric. Obiectivul de etaje urcate zilnic se poate declara și este implicit 10. Sunt măsurate însă și etajele coborâte. Trebuie avut în vedere că este vorba de un etaj generic, etajele din clădiri având înălțime variabilă, așa că se poate ca valoarea să nu fie identică cu numărul efectiv de etaje. Oricum e vorba practic de o diferență de nivel urcată. În pagina detaliată vedem informații zilnice și putem modifica obiectivul.

Intrare/ieșire calorii

Această pagină e foarte importantă și e legată de programul MyFitnessPal (MFP). Aici vedem mereu numărul de calorii consumat, numărul de calorii arse (antrenament+activitate zilnică) și câte calorii mai putem consuma sau cu câte am depășit limita. Numărul de calorii recomandat este dat de aplicația MFP în funcție de datele declarate acolo: greutate, vârstă, obiectiv (slăbit/menținere/îngrășare). E de menționat că datele colectate de Connect de la cântarul smart sunt actualizate direct în MFP!

Somn

Somnul este un element important pentru sănătate în general și pentru sportivi în special. Cu condiția să purtăm ceasul în timpul nopții, aici putem vedea durata somnului zilnic față de cele 8 ore recomandate, dar și informații în cifre și grafice despre perioadele de somn adânc, ușor și de trezire, precum și un grafic al mișcărilor din timpul somnului.

Greutate

Pagina despre greutate ne arată toți parametrii înregistrați de cântarul smart. Oricare dintre acești parametrii îi putem vizualiza sub formă grafică pe o săptămână, o lună sau un an. Practic aici putem vedea rezultatele noastre în ceea ce privește slăbitul/creșterea sau menținerea greutății.

Statistici de performanță

În meniul de statistici de performanță putem afla informații despre valorile VO2max, VO2max ciclism și FTP/kg, ultimele două doar în cazul folosirii unui powermetru. Acestea sunt niște măsuri foarte bune a performanței și a capacității de efort.

De asemenea, putem vedea efectul aerobic și anaerobic al antrenamentelor defalcat pe ultima săptămână sau pe ultima lună.

Rezumatul zilei de ieri și pe 7 zile

În ultima parte a ecranului principal putem opta să vedem un rezumat al tuturor informațiilor din ziua anterioară și din ultimele 7 zile.

Pagina de internet Garmin Connect

Evident, pe pagina Garmin Connect putem regăsi odată ce avem cont aceleași informații și multe altele, cu statistici mult mai complexe.

Concluzie

Părerea mea e că Garmin Connect este probabil cea mai completă aplicație ce face posibilă în același timp atât înregistrarea și gestionarea antrenamentelor de toate felurile cât și această monitorizare zilnică, acestea fiind interconectate în modul cel mai util. Totul se leagă împreună cu restul dispozitivelor Garmin și cu MFP într-un tot unitar care e un instrument excelent cu tot ce are nevoie un sportiv amator sau chiar profesionist. Am abordat aici doar subiectul monitorizării zilnice, dar mai există cel al antrenamentelor planificate extrem de complexe, al planurilor de antrenament și chiar și un sistem de segmente similar cu cel din Strava, cu clasamente. Și evident totul se sincronizează și cu Strava la final, deși părerea mea e că odată familiarizat cu Connect, singurul lucru la care mai e utilă Strava e doar pentru competiția pe segmente, restul informațiilor fiind mult mai complet disponibile pe Connect, inclusiv de exemplu date despre dinamica alergării sau pedalării pe care nu le avem disponibile în Strava.

Smartwatch-ul Fenix 3 HR și cântarul Smart Scale ne-au fost puse la dispoziție pentru test de magazinul Trisport, unde le puteți găsi și voi alături de un număr mare de ceasuri de alergare și multisport.

 

 

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ