Acum citesti
Încălțăminte de șosea Shimano RP9 (2016)

În perioada asta am avut oportunitatea să încerc o pereche de încălțări destinate ciclismului rutier. Cum experiența mea în domeniul ciclismului de sosea se reduce la timpul petrecut în antrenamente pe asfalt, de regulă pe substitutul rahitic din nordul țării – o glumă proastă, nu prea am termen de comparație în condiții de cursă. Astfea fiind zise să trecem la acordat note. poya 2

În vara anului trecut Shimano a prezentat noua gamă de pantofi destinată ciclismului rutier, denumită road performance (RP). Gama RP a fost dezvoltată pentru amatori, îmbinând astfel confortul cu performanța, pentru a îmbunătăți experiența din turele cu o durată mai mare, acolo unde un confortul sporit reprezintă un avantaj clar. Modelul RP 9 pe care l-am încercat e vârful de gamă și vine cu o grămadă de specificații preluate de la modelele destinate sportivilor profesioniști. Potrivit celor de la Shimano gama RP ar trebui să reprezinte șpagatul optim între eficiență și confort, cele două caracteristici fiind relativ greu de împacat deoarece specificațiile care conferă eficiență încălțării le exclud pe cele care garantează confort. A reușit oare Shimano prin vârful de gamă să găsească un echilibru între cele două aspecte? Cu întrebarea asta în minte am cumpărat un set de plăcuțe SPD-SL și cu prima ocazie am ieșit la un mic antrenament, sau două, ca să mă conving.DSC00814

Dar pentru că orice test începe de la momentul la care scoți produsul din cutie, voi începe cu prima impresie. Odată desfăcută cutia, rămân puțin surprins de design-ul minimalist și de simplețea aparentă a pantofilor. Culoarea neagră care acoperă integral exteriorul pantofilor și lipsa altor forme colorate (dungi, buline, pătrate, etc.) s-ar putea să nu fie pe placul multora, însă cu tot subiectivismul din lume trebuie să mărturisesc că mie mi-au plăcut foarte mult. Două prinderi velcro și o cataramă reglabilă asigură o închidere sigură și eficientă, în timp ce partea din spate în care se sprijină călcâiul și partea superioară a acestuia, e acoperită de un material cauciucat. Acesta aparent facilitează accesul și totodată crește fiabilitatea pantofilor, având în vedere că majoritatea încălțărilor pe care le-am folosit de-a lungul anilor s-au rupt și s-au uzat excesiv exact în locul acesta. Talpa e realizată integral din carbon în timp ce în zona călcâiului designerii au prevăzut o zonă cauciucată, neînlocuibilă, care ușurează puțin mersul pe jos. Și dacă tot veni vorba de mers pe jos să știți că pantofii pentru șosea, chiar dacă nu au fost prevăzuți pentru așa ceva, vă vor face viața la fel de grea ca un clăpar de schi cu care umblați prin parcare. Să vă aduceți aminte de lucrul ăsta atunci când destinul vă tentează cu o rundă de kickboxing prin trafic, altfel s-ar putea să o muscați rău de la băbuța care v-a tăiat calea…DSC00819

Revenind la talpă, poate cel mai interesant aspect îl reprezintă o gaură decupată în carbon pe parte din față. Gaura respectivă ar trebui să asigure o ventilație mult mai eficientă în zilele călduroase de vară (sau de iarnă mai nou). Vârful e realizat dintr-un cauciuc care acoperă toată zona degetelor și e prevăzut cu o serie de găuri care completează ventilația oferită de orificiul din talpă. O caracteristică preluată de la modelele destinate competiției este tălpicul sau branțul termoformabil (custom fit), care împreună cu partea superioară, tot termoformabilă, îmbunătățesc atât confortul cât și eficiența. Referitor la partea superioară, aceasta nu e prevăzută cu tradiționala limbă, ea fiind inclusă într-un dintre părțile laterale ale pantofului. DSC00878

Pantofii vin din cutie cu niște suporturi pentru susținerea boltei plantare (medii și înalte) pentru cazurile destul de frecvente în care talpa piciorul prezintă anumite deviații („picior plat” sau „scobit”). DSC00873

Greutatea e relativ redusă, mărimea 43 pe care am încercat-o având fără cleat-uri undeva la 575-580 de grame. Care a fost senzația în teren? Odată ce i-am încălțat m-a surprins faptul că pantofii stăteau foarte fix pe picior așa că nu am fost nevoit să strâng prea tare inchiderile, din punctul ăsta de vedere se potriveau ca la carte. De regulă pantofii pentru ciclism trebuie să se potrivească destul de fix, fără a fi nevoit să strângi catarama excesiv pentru a împiedica mișcările nedorite ale picioarelor. După câteva ore petrecute în șa pot să spun că da, confortul e cu siguranță prezent, pantofii fiind tot mai confortabili pe măsură ce îi utilizam, asta fără să-i termoformez pentru a se adapta anatomiei mai particulare a piciorului meu. În ceea ce privește eficiența și transferul de putere, mărturisesc că am fost destul de impresionat de performanță având în vedere că modelul nu este unul destinat competiției… aproape că sunt curios cum se comportă vârful de gamă pentru profesioniști. Singura problemă pe care o am e cu sistemul SPD-SL care nu permite accesul decât într-o singură poziție, eu fiind obișnuit cu pedalele de la mountain bike, am avut câteva dificultăți în a cupla pedala la primele ieșiri. Iar dacă vă trece cumva prin cap să umblați chiar și doi pași prin noroi, atunci vă avertizez că veți avea nevoie de câteva minute bune până când veți putea să cuplați din nou pantofii în pedala. Dar asta nu o trec la puncte negative ale modelului și nici ale sistemului, deoarece având în vedere scopului pentru care au fost concepute, e de înțeles că design-ul nu a fost adaptat pentru micile excepții care pot apărea de la orice regulă. Mai ales dacă ai norocul să pedalezi prin nordul României și să fii nevoit să faci puțin push bike pe drumurile naționale.DSC00808

În concluzie, modelul RP9 de la Shimano a făcut o impresie bună la capitolul eficiență și confort, punctând, cel puțin în repertoriul personal, la capitolul design minimalist și culoare. Pentru cei mai puțin heavy metal, puteți achiziționa modelul Shimano și în culoarea albă, prețul fiind de aproximativ 1.000 lei în România.

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

1 × two =