Pe unde am pedalat anul trecut

În cadrul concursului Tu pe unde ai pedalat anul acesta?, primim de la Eugen Tusa, în vârstă de 53 de ani, un articol despre aventurile sale pe bicicletă din 2014. Să-i dăm cuvântul:

2014, an cu multe si variate evenimente pentru un iubitor de natura, de miscare si sport, evenimente desfasurate cu grupul sau singur, cu bicicleta sau pe jos, in sfarsit, un an plin, zic eu.

In dorinta de a vedea cat mai multe din peisajul natural, dar si antropic din jurul orasului in care locuiesc, TURDA, jud. CLUJ, folosesc de cele mai multe ori bicicleta, o UNIVEGA nu foarte performanta, dar mai buna decat bicicletele obisnuite, mai usoara, si deci mai utila. O am de doi ani, in primul an am parcurs cu ea aproximativ 4000 de km din cei 5000 (diferenta i-am facut cu una obisnuita cu care merg la serviciu), iar in 2014 am facut cam 3500 km, ma rog, varsta, am 53 de ani.

In anul care s-a incheiat am adunat echipament, am acumulat cunostinte despre ramura MTB a ciclismului, trasee si multe altele, iar bicicleta asta mi-a marit raza de deplasare permitandu-mi sa fac ture mai lungi cu acelasi efort sau mai mic. Bineinteles ca turele pe care le fac le popularizez prin Facebook, de unde ma inspir si eu, de altfel, pentru ture ulterioare.

Ianuarie 2014 l-am inceput cu o iesire de sosea la Luncani unde am vizitat Castelul Kemeny –Banffy, ramas in paragina. Fiind aproape de Turda la Cheile Turului si Cheile Turzii merg pe acolo cel putin o data pe luna, fie in plimbare, fie in ture de antrenament, de aceea nu le mai mentionez aici de fiecare data cand am fost. O iesire frumoasa am facut-o la Ocolis Cheile Runcului, rezervatie naturala, pe zapada, in Apuseni, unde un caine de curte a binevoit sa-mi rupa incalzitorul de neopren de la stangul, si era nou.

Februarie mi-a adus o tura de sosea la 75 km de casa pana langa Baia de Aries, la Fagul Imparatului, un copac declarat monument dendrologic la care dupa ce se usuca frunzele nu-i cad si iarna copacul nu e dezgolit de frunze ca la alti copaci. Am mai facut o tura pana la Zau de Campie, in jud. Mures la Castelul Calendar Ugron, uitat si el de autoritati, desi arhitectura este deosebita.

Luna martie a fost saraca in iesiri deosebite si mai bogata in iesiri scurte de 2-3 ore de antrenament pe langa oras.

In luna aprilie am vizitat cu Andrei Zold Rezervatia de Bujor de Stepa de la Zau de Campie si am participat la Maratonul Fagetului, eveniment foarte apreciat al MTB-istilor. Dupa ce se da startul, uiti cati ani ai, uiti ca te-ai apucat de MTB de 2-3 ani, fara sa vrei te compari cu ceilalti, te simti ca facand parte dintre ei, chiar daca au dotari scumpe nu te ignora, e o senzatie unica, minunata.

Stiam de mai demult de Rezervatia botanica de la Suatu, jud. Cluj, unde se afla planta Cosaci (Astragalus peterfi), iar in luna mai era perioada de inflorire, am facut o iesire, aici intalnindu-ma si cu o fosta colega de liceu pe care n-am mai vazut-o de 34 de ani. Am depanat amintiri, ne-am laudat familiile, apoi ne-am despartit, cu adresele in buzunar. Langa Turda, la Viisoara se afla o rezervatie Dealul cu Fluturi, unde se gaseste Albastrelul transilvan, o specie de fluturi unica in tara, aici am facut o tura usoara de 30 km. Un grup de ciclisti adunati din mai multe judete: Alba, Cluj, Hunedoara au planificat o iesire la Poiana cu narcise de la Negrileasa Mogosului, in Metaliferi, faina tura, 40-50 de ciclisti, femei, barbati au pedalat de la Intregalde pana la poiana si inapoi veseli, unii obositi. Bineinteles ca am participat chiar daca a fost mai greu. Dupa 2-3 zile esti ca nou.

In luna iunie am facut o iesire foarte frumoasa si grea cu prietenii Marin si Dana Marie si Daniel Borbe, din Iara pe la Cacova Ierii, urcare pe Valea Vadului pe la Muntele Cacovei pana la Statiunea Muntele Baisorii, apoi pe traseu turistic prin pasuni si paduri am coborat pe Valea Ierii la Moara de Padure, iar de aici pe sosea ne-am intors la Iara, la masina. Am avut ocazia sa vad o vipera vie, moarte am mai vazut, am facut push bike pe o portiune tare abrupta si cu radacini, am trecut prin balti si noroaie, dar a fost deosebit, mai ales cand esti sus pe culme si vezi in jur la distanta mare.

Maratonul Baisorii este un eveniment sportiv ce se desfasoara in luna iulie, a fost prima editie in 2014 si nu se putea sa lipsim, mai ales ca traseul, desi dificil, traverseaza zone cu peisaje deosebite specifice Apusenilor, cu paduri batrane de conifere, cu pajisti montane strajuite de salasuri de vara, paraie si stancarii aproape de rezervatia Scarita – Belioara de care te poti bucura chiar daca respiri greu din cauza efortului.

August a fost plin de ture, la Cheile Turului, prin satele din imprejurimi, Moldovenesti, Pietroasa, Sandulesti, dar cea mai importanta a fost traversarea Bedeleului cu prietenii din Turda si Alba Iulia de la Bicheru Cycling, din Coltesti am urcat in saua dintre Varful Ugerului si Ardascheia, am coborat in Vidolm unde ne-am potolit setea la Izvorul Dacic, pe sosea am pedalat la Salciua de Jos unde unii s-au scaldat in Aries, apoi o urcare pe asfalt si o caldura infernala pana la Platoul Vanatarea de unde am inceput urcarea pe carari pana pe Platoul Bedeleului si coborarea in Izvoarele si apoi Coltesti. Fain, dar greu, foarte greu.

O iesire reusita am facut-o plecand din Turda pana la Poiana Aiudului, urcare pe Valea Inzelului, iar pe sub Varful Pleasa, pe la Olteni si Valea Fagetelului am coborat din nou in Poiana Aiudului, caci furat de peisajul de pe creasta am ratat coborarea care ma scotea in Livezile si am fost obligat sa cobor prin padure fara carare pana jos. Dar a meritat.

De mult ma atragea ideea unei urcari din Turda de la 300m altitudine la Muntele Mare la 1826 si in septembrie am reusit, desi e distanta mare si diferenta mare de nivel (pentru mine). M-a si plouat, am avut parte si de soare, am ajuns pana aproape de varf, insa m-au simtit cainii de la unitatea militara de pe varf, nu stiu cum se comporta cainii de cazarma fata de cei de stana asa ca am coborat. Pe Muntele Mare exista si un traseu tematic cu 10 panouri informative care il invata pe turistul doritor despre plantele, animalele si rocile din aria protejata Muntele Mare prin programul Natura 2000.

Prietenia cu ciclisti din alte zone a facut posibila organizarea unei ”Ture in jurul Cheilor” , gazde am fost ciclistii din Turda, oaspeti au fost ciclistii din Alba Iulia. De la locul de intalnire am inconjurat o portiune din Trascau atingand obiective turistice ca: Defileul Ariesului la Buru, Cheile Turului, Cheile Turzii, Hasdatele la varsare si sate izolate ca Magura Ierii unde s-a dublat populatia cand am ajuns noi si Borzesti de unde incep Cheile Borzesti. Cu o parte din aceiasi prticipanti am parcurs un traseu tare fain in Sureanu, aici iesirea a culminat cu o petrecere la o pensiune din Pianu de Sus.

In luna noiembrie am urcat pe Piatra Secuiului, o iesire deja la a 3-a editie, am coborat pe la Coltesti si ne-am intors pe sosea. De asemenea am facut o traversare din Turda la Buru pe langa Cheile Turzii prin padure pe traseul turistic marcat cu triunghi rosu.

Decembrie s-a facut remarcat prin participarea la Ciclomos Turda, organizat de Clubul Clujul Pedaleaza,  cand am impartit bomboane sponsorizate de Vodafone, copiilor, fetelor, femeilor si la alte persoane. Senzatia de generozitate pe care am simtit-o este nemaipomenita, m-am simtit grozav.

Anul care s-a incheiat a fost pentru mine bun, sper ca si de acum incolo sa fie la fel, sa vad locuri noi, sa revad altele, sa invat lucruri noi, sa pot impartasi si altora experientele mele si sa am sanatate sa pot face cat mai multe posibil. Cu bine.