Acum citesti
3 idei de upgrade pentru mountain bike-ul tău

De ce ar vrea cineva să-şi modifice bicicleta? Ce beneficii ar aduce modificările? Până unde merita să-ţi modifici bicicleta? Eu ştiu de ce mi-am modificat bicicleta precum ştiu şi doi colegi de-ai mei, Andrei şi Zoli.

Mulţi dintre voi vă aflaţi deja sau o să vă aflaţi în situaţia în care o sa vă doriţi ceva mai mult de la bicicleta voastră. Asta din cauza că v-aţi săturat sau o să vă săturaţi de bicicleta actuală (cazul ăsta nu-l fragmentăm), ori v-aţi dat seama că bicicleta nu ajunge la nivelul vostru de dat la pedale, sau chiar luaţi treaba în serios şi ştiţi ce doriţi de la o bicicletă, fie de oraş, de şosea sau multifuncţionalul MTB. Am să vă prezint 3 cazuri, 3 biciclete cu upgrade-uri, fiecare gândite cu cap, şi pentru un scop anume. Toate cele trei biciclete sunt MTB-uri, şi fiecare a fost îmbunătăţită fie după gust, fie pentru performanţă sau pentru o mai bună calitate. Nu aveam buget nelimitat aşadar soluţii şi opţiuni mai bune sigur există.

Anumite modificări au fost influenţate de către părerea sau experienţa celuilalt. Andrei fiind cel mai vechi în domeniu, avea tot timpul un cuvânt de spus. Niciodată nu achiziţionăm ceva fără să-i cerem părerea. Andrei concura încă dinainte de 2000 în echipa Maniac Cycles, dobândind încă de pe atunci experienţa lui de mecanic şi nu numai. Zoli e un tânăr puştan care recent şi-a descoperit pasiunea pentru MTB, e la început de drum, şi pas cu pas îşi dezvoltă tehnica şi forma fizică, pentru a putea face ture mai lungi şi să participe la concursuri. Iar subsemnatul este un adept al scenei ciclismului, concurez, raportez şi lucrez în domeniu.

După atâta intro, hai să vă prezint domnişoarele: Merida Carbon FLX TEAM – 2008, Merida HFS 3000 – 2008, Magellan Pyxis Team 2010, acestea sunt cadrele doar, că nu mai putem vorbi de biciclete complete. Bicicletele vechi au fost la Andrei Merida HFS 3000 (2008), la Zoli un Kellys Spider 2008 de vreo 14 kg, iar la mine un RAM HT 3 (2008) cu un Reba, toate au fost de serie cu minim de modificări. Bicicletele prezentate au fost construite de la zero, aici un semn mare de exclamare: un upgrade bun începe de la zero! Andrei a ajuns după 3 ani la forma definitivă, Zoli după un an, iar eu după doi ani cu multe încercări şi eşuări. Andrei şi-a dorit o bicicletă uşoară, dorinţa lui fiind un cadru din carbon. Zoli a fost infectat de către Andrei şi a „moştenit” vechea bicicletă a lui, pe care a reuşit să o modifice destul de ok, după părerea mea. Situaţia mea despre care aş putea relata cel mai mult, dar n-o să o fac, e puţin mai altfel. Am fost atins prima dată de biciclete undeva prin 1998, după care am continuat cu cicloturism şi am ajuns, în prezent, la participări la concursuri şi antrenamente dedicate ciclismului. Acum trecem la aspectele de interes – de unde am început, cum s-au construit şi s-au modificat bicicletele.

Cadru

Andrei după mult timp petrecut pe net şi-a găsit un cadru de carbon la super preţ. Discutat, negociat, cumpărat. Noul infectat, Zoli, neavând o bicicletă performantă, a optat pentru fosta bicicletă a lui Andrei. Idem prima propoziție. Eu, după mult timp pierdut cu cadre ba mai mici, ba mai mari decât îmi trebuia, am zis că am să caut un cadru cu care o să concurez, adică unul uşor, din aluminiu, ieftin că doar o să mai am incidente la concursuri şi chiar nu vreau să-l ţin în vitrină. Vecinii din Ungaria au avut soluţia – Magellan Pyxis Team modelul negru din 2010.

Roţi

La roţi, Andrei a mers pe jante Spank Vomax durabile, nu şi cele mai scumpe, butuci „light” – ceva echivalent al lui Novatec de la noi doar că sunt mai ok după el şi consacratele spiţe DT Revolution. Zoli are tot Novatec-uri, cu jante Remerx, şi spiţe DT Champion. O soluţie mai ieftină şi rezistentă. Eu am mers pe jante SUN XC-1, uşoare şi foarte ieftine – asta pentru cazuri nefericite – butuc gen Novatec “light” şi spiţe DT Revolution. Am coborât 4 km cu 30 km/h pe pietre şi roata a fost salvată, inclusiv şi janta, deci din când în când şi ieftinul rezistă.

Furca

O altă investiţie mai serioasă necesită furca. Andrei a schimbat vreo trei (RS Revelation, RS SID Race, RS Sid XX) până să ajungă la modelul cel dorit de la DT, unul din carbon. Zoli a pornit cu un Manitou cu o cursă de 80mm, după care a ales bine consacratul RS Reba RL, iar eu după un RS Reba (2006) mai vechi şi un RS Recon (2011) pe arcuri am ajuns la un model Recon Race Solo Air din 2010. Eu am mers după buget din nou, doar concurez destul de mult şi măcar fără frică că arunc cu banii pe geam în caz de accident. Aşa, deci bicicletele stau pe picioare, să vedem ce se mai modifică faţă de un model de fabrică.

Alte componente

Tijelor de șa unii nu le dăm foarte multă importanţă dar chiar contează, mai ales ca material, construcţie sau mărime. Andrei a ales ghidonul SC-Bone 600mm flat şi tija şa „high-end” de la KCNC, cu o pipă scurtă (75mm, 7 degrees rise) de la Syntace. Zoli combină o tijă şa Syntace cu un combo pipă/ghidon (100mm/620mm) Truvativ. Eu am ales durabilitate, şi m-am dat cu PRO modelele Koryak. Vă recomand, sunt rezistente, nu prea scumpe, iar combo-ul pipă scurtă/ghidon lat (85mm/680mm) ajută foarte mult la manevrabilitate pe coborâri. La urcări trebuie să te obişnuieşti cu noua poziţie, așa că am trecut pe ghidon 710 şi îmi place!

 

Ca să ne mai şi oprim, toţi trei am ales franele Formula, modelele R1, Oro K24 şi Rx. Am încercat mai multe modele (Hayes Stroker Ride/Trail, Magura Julie, Avid Elixir1-3-5) mai ales Andrei, el şi-a dorit frâne uşoare şi eficiente iar cu R1 nu poti să dai greş, iar restul familiei se comportă excelent.

Iar la sfârşit am lăsat propulsia bicicletelor. Toţi am apelat la niponi, mă rog firma japoneză: angrenaj XT şi XTR. Andrei are 9 viteze japoneze, full XTR, doar lanţul e de un aur foarte uşor de la KMC. Încă merge pe 3 foi dar curând va schimba pe mai puţin. Zoli învârte un XT din 2009, schimbă viteza cu XT iar şi la el KMC sclipeşte în auriu. Eu am ales să combin un pic, un angrenaj XTR-2008 modificat pe 2 foi, un schimbător spate XT-pe ”invers”, cu pinioane de la SRAM în 9 rânduri. Nu am preferinţe la lanţuri, doar să nu fie uzate, ducând la 2-3 schimbări anuale, pe bicicleta de concurs.

Aşa având bicicletele construite, Andrei a obţinut o bicicleta uşoară de 7,52 de kg, cu care mai şi concurează din când în când, Zoli are bicicleta de 10,5 de kg şi are încredere în ea că îl va ajuta să progreseze, iar eu îmi schimb bicicleta complet deoarece, începând cu anul acesta am un sponsor pentru bicicletă.

Toate cele trei modalităţi de upgrade-uri au fost destul de radicale, s-au schimbat roţi, cadre, furci. Doar un lucru mi-aş ţine pentru totdeauna: şaua cea mai confortabilă, asta în cazul în care aş găsi-o.

Sugestii

Fie că v-a plăcut prezentarea, fie că nu, sunt şi alte modalităţi de a modifica bicicletele, artizanal, profesional, banal cum dorești. Orice bicicletă ai avea, înainte de a face orice modificare consultă un mecanic  sau un specialist. Nu aplica direct ideile sau soluţiile profesioniştilor. Dacă ai un cadru cu care eşti mulţumit atât cu greutatea şi geometria poţi începe cu o furcă (în cazul bicicletelor offroad) sau o pereche de roţi. O jantă uşoară şi un set de spiţe cu nipluri din aluminiu fac să fie rulajul mai eficient, asta în cazul în care aveţi şi o pereche de anvelope pliabile mai uşoare. Să fiţi atenţi la butuci, să fie cu prindere pentru discuri de frâna sau fără dacă aveţi clasicele v-brake-uri. După această modicare sau chiar împreună, aţi putea să achiziţionaţi un schimbător spate cu manetele compatibile cu respectiva marcă. Să fiţi atenţi la pinioane şi la manete, manetele să aibă acelaşi număr de viteze a câte rânduri dinţate are blocul de pinioane. Dacă aţi nimerit bine, puteţi să vă gândiţi la numărul de dinţi la pinioane (11-32/11-34/11-36). Asta depinde de forma voastră fizică. Pot să urmeze investiţia în frâne. Neapărat cereţi părerea specialiştilor sau dacă aveţi prieteni care se dau de mai mult timp, ei probabil au avut şansa să încerce mai multe modele în decursul anilor. La mine a funcţionat. Deci, rulăm, schimbăm vitezele, ne şi oprim dar nu ne simţim comfortabil pe bicicletă. Puteţi să începeţi să studiaţi cum se reglează geometria bicicletei după proprietar sau mai bine căutaţi în magazinele de specialitate pe cineva care se ocupă de asta. Sunt foarte puţine din păcate. Dacă ştii în ce stil ai vrea să pedalezi, ai făcut primul pas către un reglaj bine definit. Poţi să optezi pentru o poziţie comodă, eficientă care nu tot timpul e şi comodă, sau o poziţie generală care te ajută la distanţe lungi. Un reglaj bun pot să fie chiar un upgrade serios. Cu siguranţă altfel vei pedala după ce bicicleta e reglată după tine. Important , poziţia şei, faţă de angrenaj şi ghidon, pipa scurtă sau lungă, ghidon lat (peste 660mm) doar pentru cei cu anvergură lată sau pentru cei care practică enduro sau downhill. După astea mai poţi eficientiza bicicleta dar ţine doar de tine şi de ideile tale.

Material realizat de Istvan Etele-Demeter

Foto: X-Factor.ro

 

 

 

Vezi Comentarii (15)
  • mersi de aprecieri. am avut foarte mult de povestit, dar incercam sa tin cat mai scurt. am scos foarte multe idei. In viitor probabil am sa iau mai detaliat fiecare parte a structurii:D s

  • Am o intrebare pentru posesorul de magellan pyxis team care a scris articolul, dar si alti posesori .
    Cadrul e foarte usor, putin peste 1300 grame, ceea ce il apropie de carbon, Are si o geometrie race, care mi se pare interesanta, chiar putin „retro ” .
    Ce nu imi dau seama e daca e potrivit pentru un upgrade, pentru o persoana de 85 kg si tehnica in cel mai bun caz medie.
    Am fost tentat sa cumpar un astfel de cadru, dar m-am temut sa nu fie cumva prea putin rigid si sensibil la indoituri, in caz de cazatura.

  • @mircea. Da e retro, asta mi-a placut si mie. E usoara, si da, flexeaza daca il fortez, dar compenseaza cu geometria si greutatea. Cu 85 kg o poti cumpara fara griji. Eu am avut 83, cand mi l-am luat. De atunci am facut si pe mine un upgrade:D Am trei cazaturi serioase la activ si am folosit cu disc spate de 180 si nici o problema inca(dupa un an jumate).

  • Mi se pare foarte interesant ca autorul articolului, om care se da de peste 10 ani, a ales un Recon Race la mana a doua. Si faptul ca a ales mai degraba durabilitatea si fiabilitatea componentelor peste greutate (desi nu a ales tocmai piese grele).

    E cu atat mai interesant cu cat vad o groaza de oameni care dupa 6 luni de mers prin Baneasa si un concurs la munte isi schimba Dart-ul pe Sid sau Fox (pentru ca flexeaza), transmisia Alivio pe XTR sau XX (pentru ca nu schimba destul de fin), franele mecanice pe disc pe Avid Elixir 9 Carbon (pentru ca nu au modulatie suficienta), etc. Si daca le atragi atentia ca nu vor obtine bicicleta de care au nevoie, iti spun ca esti invidios 😛

    Eu cred ca upgrade-urile trebuie facute in functie de nevoi si abilitati. O bicicleta prea performanta poate sa te traga in jos la fel de mult ca una prea putin performanta. Si daca nu stii cand si cum sa schimbi vitezele, cand si cum sa franezi, cum sa amortizezi portiunile accidentate cu picioarele si mainile, dai niste bani degeaba.

  • Ca bine le zici….Mihai, eu am un MTB, care atarna 13.5 kg, m-a costat 2.200 si am mai bagat 1.300 de lei. Functioneaza impecabil si imi vine ca o manusa, mai bine o bicicleta mai grea dar fara probleme, decat una mai usoara si sa te trezesti ca se fisureaza ceva… sau nu-s compatibile piesele.

  • Cate kg are Pyxis-ul ? Presupun ca aceasta este cea mai usoara bicicleta dintre toate. Ca si costuri ati ajuns scump fata de una second luata complet ? Ca ex o bicicleta ca si Merida carbon, cam aceiasi echipare (ca valoare) s-a dat cu aprox 6500-7000lei.

  • bun articolul dar de ce nu se dau detalii despre pretul fiecarei piese schimbate?! sa ne prezinte variante de upgrade-uri cu preturile, nu toti avem bani sa ne modificam ce ne place la bike-ul nostru…

  • @Mircea: pyxis-ul are 10.5, dar depinde si de anvelope cu ce este incaltata. cu cele de noroi am ajuns la 10.3, iar cu cele mai cramponate Rocke Ron/Noby Nic Performance Line a avut 10.54. nu este chiar cea mai usoara. mi-ar placea totusi:D Carbonul are si piese noi(Roti,frane,tija sa, ghidon, lant, pinioane, anvelope), daca cumperi complet la mana doua iese mai ok pretul.
    @cristi: mersi pentru idee, probabil in viitor incerc sa vin si cu propuneri mai detaliate legat de preturi. La cele prezentate ar fi fost o munca imensa sa dau si preturile, construirea bicicletelor durand cam 2-3 ani.

  • @cristian: mersi mult. cadrul e de 19. si nu vand bike-ul ca ar fii prea mare diferenta intre suma pe care am cheltuit pe ea si suma care am sa primesc. are urme de folosinta:D

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen − twelve =