Biciclete Second Hand: Ghid achizitionare

45

Bicicleta Second Hand este alegerea ideala atunci cand nu ai un buget suficient de mare pentru a achizitiona una noua. Dar o bicicleta la mina a doua este la fel de utila atunci cand vrei sa incepi sa pedalezi, una noua nejustificandu-si bugetul pentru debutul tau in viata de ciclist. Exista riscul de a o zgaria sau de a o lovi pina capeti ceva experienta.

Pe cat de atractive pot parea ofertele pentru numeroase biciclete second hand, pe atat de riscanta poate deveni achizitionarea. In acest articol o sa-ti prezentam pe larg, la ce anume trebuie sa fii atent cand te decizi sa cumperi o bicicleta folosita.

Deoarece in majoritatea cazurilor nu ai cum sa verifici istoricul bicicletei, iar proprietarul acesteia nu-ti va dezvalui niciodata toate evenimentele neplacute prin care a trecut aceasta, ramane sa te folosesti de indiciile pe care ni le ofera urmele de pe cadru sau de pe componentele bicicletei. Ca sa-ti fie mai usor, am decis sa impartim verificarea in functie de materialul din care este realizat cadrul dar si in functie de scopul de utilizare al bicicletei.

IMPORTANT: Achizitionarea unei biciclete second hand este o afacere buna, doar in situatia in care nu va trebui sa investesti alte sume in inlocuirea diverselor componente. Dar daca obtii un cost foarte mic de achizitionare, atunci investitiile ulterioare s-ar putea sa merite. Totusi, nu este indicat sa achizitionezi o bicicleta ce necesita multe “upgrade”-uri ulterioare, deoarece afacerea poate deveni mai costisitoare decat te-ai fi gandit. Intreaba vanzatorul ce vechime are bicicleta, astfel incat sa-ti faci o idee despre durabilitatea cadrului sau a componentelor.

Biciclete second hand pentru munte cu cadru din Aluminiu si otel aliat (CrMo)

Bicicletele la mina a 2a cu astfel de cadre sunt printre cele mai raspandite, fie ca le gasesti in targ, pe ebay sau pe diferite site-uri de anunturi. Important este sa vezi bicicleta inainte de a o achizitiona, n-o cumpara legat la ochi doar vizualizand cateva fotografii cu aceasta. Incepe verificarea bicicletei second hand pe care doresti s-o achizitionezi de la cadru, continuand apoi cu componentele.

Atunci cand verifici cadrul unei biciclete, trebuie sa fii atent la urmatoarele detalii: cate zgarieturi are cadrul si cat de adanci sunt acestea (in special la cadrele din aluminiu) si cum se prezinta imbinarile si sudurile (foarte important, deoarece am intalnit cadre din crom/otel fisurate in dreptul sudurilor). Zonele cele mai predispuse la fisuri se regasesc in partea frontala a cadrului, la imbinarea cu gatul cadrului (prin care trece furca) si in zona basculei. Da praful deoparte si uita-te cu atentie la aceste imbinari.

Un alt punct cheie unde pot fi gasite semne ale unei exploatari intense sau extreme se afla pe bascula. Intoarce bicicleta cu rotile in sus si verifica amanuntit bascula (chainstay-ul) dar si teava inferioara (downtube-ul). Loviturile pe “burta” bicicletei sunt semne clare ale unei exploatari intense in mediul extrem. Daca zona este curata si nu prezinta lovituri, inseamna ca rezistenta cadrului nu a fost afectata, asadar este in regula. Nu uita sa verifici si urechile cadrului (locul de prindere al rotii posterioare). Si aici trebuie sa te uiti dupa fisuri sau lovituri puternice.

Urmatoarea pe lista este furca: fiind o componenta vitala pentru siguranta ta pe biciclete, necesita de asemenea verificari amanuntite, in special daca este vorba de o bicicleta mai veche.

Verificarea componentelor unei biciclete second hand

In cazul in care cadrul bicicletei se prezinta in regula este momentul sa treci la componentele bicicletei. Multe dintre aceste componente pot ascunde diverse defecte, insa iti vom enumera componentele ce necesita o atentie deosebita.

Sa incepem cu rotile bicicletei: verifica in primul rand daca acestea au joc, miscand de roata stanga-dreapta. Daca exista un anumit joc, cel mai probabil acesta este din butuci. Ideal ar fi ca rotile sa nu fie descentrate.

In acelasi timp, verifica si jantele si vezi daca nu cumva au incasat cateva lovituri puternice. Majoritatea jantelor sunt realizate din aluminiu, asadar loviturile puternice nu pot fi mascate.

Intr-un caz fericit este de preferat ca bicicleta sa fie dotata cu jante duble. Asigura-te ca faci aceasta verificare ambelor roti.

Urmeaza verificarea sistemului de franare al bicicletei. Cel mai probabil, acesta va fi functional in majoritatea cazurilor, totusi poti verifica jocul din manete, prin miscarea acestora in sus si in jos sau al v-brake-urilor. Cu cat este mai mic jocul, cu atat mai bine. Verifica si camasile prin care trec cablurile de frana, unele vor necesita inlocuire fiind crapate. Inlocuindu-le vei spori performantele sistemului de franare.

Verificarea jocului manetelor este valabil si in cazul franelor pe disc. La acelasi capitol, verifica daca discurile sunt in regula si intreaba-l pe cel care-ti vinde bicicleta cand a facut ultima aerisire a franelor si cand a schimbat placutele de frana. In functie de vechimea acestora mai poti negocia la pret, franele fiind o componenta mai mult decat importanta pentru bicicleta ta.

In general, pe manete se pot observa julituri sau zgarieturi aparute in urma unei exploatari necorespunzatoare sau a unor mici accidente. La franele pe disc verifica si etrierele, daca au joc sau daca sunt puternic lovite. In cazul ideal, acestea nu ar trebui sa fie nici macar zgariate.

Trecem mai departe la furca cu suspensie: daca bicicleta are in dotare asa ceva, asigura-te ca aceasta functioneaza corespunzator. Verifica-i jocul, prin actionarea manetei de frana stanga (frana de fata) si impingerea fata-spate in ghidon (jocul il observi la imbinarea bratelor).

De asemenea este bine sa te interesezi cand a fost desfacuta si curatata ultima data.

Daca functionarea acesteia este greoaie atunci cand amortizeaza, se poate sa aiba nevoie de o revizie, care te va costa intre 50 si 100 de lei in functie de model sau poate chiar mai mult daca este necesara inlocuirea unor componente interne. Asigura-te ca furca nu are urme de lovituri puternice si nici pete de rugina (intalnite in general pe bratele superioare a furcii).

Daca furca are comenzi precum preloadul, reboundul sau limitarea cursei etc, verifica daca acestea functioneaza in totalitate.

Verifica si angrenajul (pedalierul): trage de el spre tine apoi impinge-l. Are joc? Daca are, incearca sa vezi de unde provine acest joc: din brat sau din rulment (bottom bracket)?

La unele angrenaje foarte vechi din aluminiu exista riscul sa prezinte fisuri. Aceste fisuri sunt cel mai des intalnite la nivelul bratului cu foile, chiar la baza acestuia (opus pedalei).

Urmeaza verificareaul sistemului de transmisie: cum se prezinta schimbatoarele? Functioneaza corect? O functionarea deficitara a acestora poate fi cauzata de diverse lovituri: corpul schimbatorului torsionat, patina stramba, urechea cadrului stramba.

In poza poti observa un schimbator de pinioane ce a suferit multe lovituri, cauzand o functionare deficitara. In cele mai multe cazuri, schimbatorul de foi este ferit de lovituri, dar este bine sa vezi daca nu cumva are joc.

Gradul mare de uzura al foilor sau al pinioanelor poate duce la “ghost shifting” (schimbarea unui pinion fara a fi actionat de catre utilizator) si la functionarea necorespunzatoare a intregului sistem de transmisie.

Daca acestea necesita inlocuire, bicicleta ar putea deveni o achizitie costisitoare, urmand sa schimbi atat pinioanele, foile cat si lantul.

Ideal ar fi ca anvelopele sa fie cat mai putin exploatate. Daca necesita inlocuire este cazul sa mai negociezi la pret!

Biciclete second hand full suspension

Pe langa verificarile de mai sus, o bicicleta cu suspensie si pentru partea posterioara necesita o verificare amanuntita a basculei dar si a amortizorului. De asemenea, bicicletele full suspension vor fi mai ieftine la achizitionare, deoarece nu se vand la fel de bine precum hardtail-urile.

Bascula nu trebuie sa aiba joc (stanga-dreapta), iar amortizorul trebuie sa functioneze corespunzator.

Jocul poate aparea in bascula in diverse articulatii. De asemenea, lasa-te pe partea posterioara a bicicletei si incearca sa identifici eventuale sunete produse de functionarea acesteia.

Biciclete second hand de oras

CityBike-urile nu necesita o verificare atat de amanuntita, insa sunt cateva capitole asupra carora trebuie sa insisti. Verifica jocul in roti, imbinarile cadrului in partea frontala pentru a identifica eventuale fisuri, furca, franele, schimbatorul (mai ales daca acesta are vitezele integrate in butuc) si sistemul de iluminare al bicicletei (daca aceasta beneficiaza de asa ceva).

Functionalitatea butucului cu viteze integrate este esentiala, deoarece reparatia acestuia poate deveni costisitoare. Cu atat mai grav este daca butucul necesita inlocuire.

Concluzie

Daca toate componentele mai sus enumerate se prezinta in conditie buna, incearca sa afli costul initial al bicicletei. In cazul in care acesta are o vechime mai mare de 2-3 ani, pretul corect este de aproximativ 50% din valoarea bicicletei noi. O bicicleta second hand care nu necesita investitii ulterioare poate fi considerata o afacere buna, in special datorita faptului ca poti cumpara una cu o configuratie de top dar cu o vechime de 3 pina la 4 ani.

Recapitulam cele mai importante aspecte ale verificarii :

1.Cadrul, bascula si imbinarile tevilor cadrului.

2.Rotile si anvelopele si gradul lor de uzura.

3.Verifica franele si functionarea acestora.

4.Furca si sistemul de amortizare al basculei (daca este vorba de un full suspension).

5.Angrenajul si intreg sistemul de transmisie.

45 COMENTARII

  1. Buna!

    Am gasit o bicicleta cu cadru de aluminiu si echipare Shimano Alivio.

    Vanzatorul a observat pe cadru (in partea de sus a gatului ce tine furca) o fisura de 2-3 cm. A insistat ca nu o poate vinde inainte de a o suda cu argon.

    Intrebarea este daca se poate aplica acest procedeu pe aluminiu si daca tine?

    Mersi

  2. Salut! Stiu cateva persoane care au sudat aluminiu dar fara rezultate prea favorabile. Sincer nu ma pot pronunta, deoarece foloseau bicicleta pentru probe extreme. Personal, n-as opta pentru un cadru sudat, niciodata.

  3. eu am sudat aluminiu la mai multe cadre si nu am mai avut probleme e logic sa te incurajeze sa iti cumperi alt cadru de cat sa iti zica ca da se poate suda….cedeaza in alt loc next time!!!

  4. Greu de spus, depinde cum au fost exploatate, daca au lovituri, care este uzura pieselor etc. Cel mai bine este sale vezi pe ambele inainte de a le achizitiona si s-o cumperi pe cea care se prezinta in cea mai buna stare.

  5. as dori sa stiu daca se merita o bicicleta Giant XTC 840 cu frane hidraulice schimbatoare shimano deore undeva la pretul de 800 ron. Arata destul de bine dar nu a fost service ata nici la frane nici furca etc. Va multumesc.

  6. @ Mihaiyak

    Salut. La o bicicleta atat de veche (modelul acela e de prin 2002) nu merita. Revizia + pretul investitiilor ulterioare vor depasi cu siguranta pretul unei biciclete noi.

  7. salut! am cumparat o bicicleta sh cross maverick, furca este zoom iar dupa 2 zile a inceput sa curga ulei din ea,stie cineva cat m’ar costa sa o repar? sau daca am sansa sa o repar singur ?

  8. Am cumparat o bicicleta dama echipata cu butuc Sachs Pentasport 5 viteze ( schimbator cu dublu cablu). Facand pana am schimbat camera dar nu reusesc sa reglez butucul sa schimbe pe toate cele 5 viteze. Ma poate ajuta cineva ?

  9. am gasit o bicicleta cross spotster db in stare f buna la 1000 ron si ma intreb daca este o alegere buna pt mine 1.75m / 85kg, plimbari oras si trasee montane normale

  10. Am citit articolul, pertinent de altfel. Insa, partea cu reducerea de 50% ptr. un SH de 2-3 ani nu se aplica niciunde.

    Vizavi de sudarea cadrului de aluminiu: am un hardtail pe care l-am achizitionat second acum vreo 4-5 ani si pe care l-am folosit peste tot, de multe ori in regim extrem. Ma asteptam sa se prapadeasca mai demult, dar s-a incapatanat sa tina cu mine, nu cu bolovanii. Dar pana la urma a cedat bascula spate, langa ax, fisurandu-se aproape de sudura initiala. Am crezut ca e “mort”, insa un prieten m-a sfatuit sa incerc sudarea lui. Zis si facut, de catre un endurist ce mai sudase atat motociclete, cat si biciclete. Ma dau de cateva luni si nu da niciun semn ca nu ar tine. De asemenea, stiu de un campion national de mtb ce la ora actuala se da pe un cadru sudat.

  11. salut.ma nu mesc gabi si am o intrebare
    detin o bicicleta ieftina cumparata de la hervis sport cu numele de x fact argos.
    ar merita sa investesc in ea mai multi bani sau sa o las deo parte si sa mi cumpar alta noua?

  12. buna ziua
    as dori sa achizitionez urmatoarea bicicleta:
    Nishiki Road Master
    cadru: Hydroformi​ng DB 6061-alumi​nium superlite Race
    furca:Nish​iki Carbon 12K superlite
    ghidon: Lite Race
    pedalier:F​sa
    Linie completa Shimano Sora
    CuvetiFSA Vero Compact
    Jante: Linus
    Butuci roti: Linus Next, hol
    Spite inox: DT Swiss Champion
    Cauciucuri​:Kenda
    http://www.okazii.ro/biciclete/cursiere/cursiera-nishiki-noua-aluminiu-furca-carbon-deosebita-cadru-mare-pentru-persoane-peste-180-cm-inaltime-390-euro–a123769160

    puteti sa-mi spuneti daca e k ca si calitate? mentionez ca e prima cursiera

    multumesc anticipat

  13. @Florin
    Sudarea cadrelor din aliaj de aluminiu nu este deloc recomandata, in special la cele tip 6061 sau 7005, desi dupa sudura acestea pot sa para rezistente, materialul nu mai are aceiasi rezistenta interna. In momentul in care aceste aliaje au fost sudate, structura moleculara a acestora se schimba in locul sudurii, iar peste ceva timp iti va ceda in acea zona.
    Cadrele de aluminiu in fabrica sunt intai sudate iar apoi sunt supuse la diverse tratamente ce le schimba structura interna si ofera rezistenta, iar sudura ulterioara practic inlatura aceste propietati.

  14. Buna

    @Unu
    Multumesc pentru detaliile tehnice. Pe viitor cel mai probabil voi cauta sa evit astfel de cadre pentru a nu risca (cu toate ca pana in prezent nu au existat probleme).

    Va scriu totusi si experienta de aproape 2 ani cu acea bicicleta (am cumparat atunci in 2011, o bicicleta sudata grosier (estetic este urat) – o bucata de aluminiu a fost sudata peste crapatura)
    – o folosesc si astazi
    – am facut si coborari cu ea in viteza (deal cu denivelari, etc)
    – estimativ am facut aproximativ 800KM (combinat oras si urcare/coborare deal) dintre care aproximativ 250 KM in conditii grele.
    – problemele pe care le-am avut la ea sunt la nivel de dereglari (schimbator), lant (uzura), etc – datorate socurilor puternice la coborare, tensiuni mai mari la urcare.

    Mentionez ca sunt userul care a postat in 11 aprilie 2011 intrebarea legata de rezistenta cadrului la sudura cu argon.

    Sper ca este de folos feedback-ul dupa aproape 2 ani de utilizare. Va invit sa trageti propriile concluzii!

  15. Salut! am achizitionat 1 bicicleta adusa din germania nu e cinestie ce.. valoare cam 300 de lei.. insa o problema destul de mica dar stresanta.. la roata din spate am joc la ax. am duso la cineva care se pricepe mia facuto nu mai avea am mers ziua aceia cu bicicleta si observ ca iarasi arasi jos .. am mai facuto odata si iarasi.. de ce isi face joc asa rapid??

  16. salut! legat de achizitionarea unei bicle sh, exista persoane avand cunostinte solide si experienta dispuse sa-mi recomande o oferta/sa vizioneze si testeze o bicla? Contracost desigur. Astept un raspuns. Multumesc

  17. buna. ma uit zilnic la bicicletele mai ieftine de pe site. de ce? pt ca ma doare sufletul, m-am imbolnavit. am umblat f mult cu bicicleta, si prin munti in lung si-n lat. dar anul trecut s-a intamplat sa raman fara. s-a furat. m-am inbolnavit psihic…vorba vine. sufar enorm, fiindca imi vine sa umblu, sa pedalez, dar nu am cu ce. am probleme financiare, deci nu am avut cum sa fac sa cumpar una…asa de ocazie….de Doamne ajuta. una la vreo 1000 ron….de unde cand au fost zile ca nu am avut nici 1 leu sa iau o paine. mi-e rusine sa o spun dar asta e adevarul. imi vine sa plang, vine vara si nu am cu ce sa plec. ma doare cand ma gandesc ca stau in fata blocului si vad pe altii pe biciclete. intorc capul si ingit in sec. asta e.nu-mi sta in caracter sa cer…poate se gaseste cineva sa ma ajute…sper…ce pot sa mai spun,,,,doresc tuturor biciclistilor si iubitorilor de natura multa sanatate si timp placut pt a pedala….cu multa stima, Gyuri

  18. La o bicla SH conteaza ce-l mai mult sistemul de trasmisie (foi, lant si pinioane, schimbatoare) daca astea sunt tavalite (ascutite) inseamna ca bicla are multi km parcuri si ai de bagat bani multi in ea…uneori bugetul trasmisiei depaseste costul bicicletei si NU se renteaza.
    Am vazut multe astfel de biciclete prin targul din Vitan…”aduse de afara”

  19. Salut un cadru de bicicleta dirt/street Prodigy 3.14 este bun ? am observat ca are un spatio gol pe teava de la scaun si nu stiu daca este rezistent

  20. Buna ziua,
    Vreau sa cumpar o bicicleta second hand destul de ieftina (500 RON), am gasit anuntul pe un alt site de specialitate, poate are cineva timp sa arunce un ochi peste componente/poze si sa-mi faca o recomandare, daca merita sau nu. Va multumesc

    Link catre bicicleta : dirtbike.ro/bazar/biciclete/mtb-cross-country/mtb-cross-country-224175

  21. bicicleta city de dama puch second hand (s-ar putea sa fie fff veche –> zeci de ani) aluminiu (cred)
    1 viteza cam 150 ron….merita ? thx!

  22. Buna ziua,
    Vreau să cumpăr o bicicleta focus Black forest 2013, bicicleta este in stare foarte buna, o vinde un coleg de servici. Problema este că nu știu care ar fi un preț corect.
    Puteți să îmi dați un sfat în legătură cu prețul?
    Repet bicicleta este in stare foarte buna.
    Va mulțumesc!

    • Buna ziua, depinde de câțiva factori. Dacă din punct de vedere tehnic și estetic este absolut în regulă, atunci un preț corect, după 4 ani ar fi de -50% din prețul de achiziție. Ținând cont că are roți de 26 de inch, un format care nu mai este de actualitate, din păcate, atunci se mai poate negocia câte ceva. Black Forest-urile LTD văd că se vând second hand cu 2.000 – 3.000 de lei. Deci, dacă bicicleta este absolut în regulă, cred că 3.000 de lei ar fi un preț maxim.

LĂSAȚI UN MESAJ