Acum citesti
Cum s-a schimbat bicicleta în 2017? Partea 1 – cursierele

2017 a fost încă un an în care bicicletele s-au schimbat mult. Evident, nu putem spune câte din schimbări sunt cu adevărat utile și câte sunt doar găselnițe de marketing menite să crească vânzările, dar realitatea nu minte. Schimbările există iar noi vom fi mai devreme sau mai târziu afectați de ele, în funcție de cât suntem dispuși să mai tragem de bicicleta noastră mai mult sau mai puțin veche.

Pe latura cursierelor transformarea este rapidă și radicală, astfel că o cursieră de top de 2018 aproape că nu mai seamănă cu una de acum 3-4 ani!

Frânele pe disc s-au generalizat odată cu acceptarea lor și în plutonul profesionist, iar acestea nu sunt doar niște etrieri adăugați în plus pe cadru. Folosirea lor a adus după ea multe alte schimbări. Solicitările asimetrice produse la frânare au dus la reproiectarea cadrelor din carbon pentru adaptare la noua situație. De asemenea, majoritatea modelelor au fost rigidizate cu ax thru pe ambele roți, o mișcare extrem de binevenită oricum, doar cine a pedalat pe o cursieră cu furcă conică și ax thru poate să înțeleagă ce mare e diferența de rigiditate și de precizie a direcției!

Frânele pe disc au eliminat o mare constrângere, lățimea jantelor, astfel că lumea roților de cursieră s-a schimbat radical. Toate sunt acum mai late, testele de laborator dovedind că acest lucru reduce frecarea, permițând folosirea eficientă a anvelopelor mai late, de 25 sau 28, dar de asemenea se pot crea roți mult mai aerodinamice decât înainte, în special mai puțin afectate de curenții de aer laterali.

Dacă vreme de mulți ani bicicletele de top au fost construite rigide și nemiloase, după ce s-a constatat că niște anvelope ceva mai late și cu presiune mai mică, ce oferă un rulaj mai confortabil, măresc practic eficiența, s-a încercat să se obțină acest rezultat și din restul componentelor. Astfel, în special în categoria endurance, cadrele au primit sisteme de absorbție a vibrațiilor din ce în ce mai performante, dar și geometrie din ce în ce mai confortabilă.

Tot la confort putem adăuga revenirea la tijele de șa subțiri, de 27.2 mm sau chiar mai mici, după ce câțiva ani tendința a fost de îngroșare a acestora cu scopul de a le rigidiza și ușura. Acum calitatea principală a unei tije e să fie flexibilă.

Segmentul cursierelor gravel cu valențe offroad a explodat și s-a specializat, astfel că acum avem modele ce acceptă anvelope foarte late, de 40 mm sau chiar de 50 mm, cu geometria confortabilă împrumutată de la modelele endurance. Ele s-au detașat acum clar de segmentul ciclocros, cu care se confundau uneori cu puțină vreme în urmă.

Roțile de 27.5 și-au făcut discret intrarea și în lumea cursierelor, mai ales a celor de anduranță, fiind folosite anvelope de 50 mm sau mai late pentru a obține în final un diametru identic cu roțile clasice 700x23c dar cu un confort mult mai bun.

O altă noutate care anul acesta a devenit extrem de populară este transmisia 1x pe modelele de șosea. Dacă la începutul anului o cursieră 1x era ceva exotic, la final de an se pare că avem și prima echipă profesionistă ce va folosi așa ceva. La ciclocros și gravel practic toate modelele de top vin acum cu 1x, multe modele fiind construite deja incompatibile cu deraiorul față. Mai mult, avem mai nou și cursiere performante, chiar modele aero, care nu mai permit montarea deraiorului față.

Un alt element ce părea incredibil iată că a devenit realitate: cursierele au început să primească tije de șa dropper. Pentru început ele au fost implementate pe modelele gravel și pe ciclocros unde permit o poziție mai eficientă la coborâre, dar se pare că și-au găsit un loc perfect chiar în plutonul profesionist! Este vorba de bicicletele de schimb unde o tijă cu o mică marjă de reglaj de 5 cm permite ciclistului care a luat-o să își regleze înălțimea șeii din mers economisind astfel timp și energie prețioasă!

Cu siguranță în 2018 toate aceste tendițe se vor accentua dar poate vom avea surprize și idei noi sau preluate din lumea MTB-ului cum ar fi de exemplu introducerea pe scară largă a butucilor Boost, a furcilor cu suspensie (care deja au început să apară, ba chiar și amortizoarele spate) sau poate ceva cu totul nou și neașteptat! Rămâne să vedem în sezonul ce urmează!

 

 

 

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

2 × 5 =