Furci pentru Cross Country de buget

25

După un sezon întreg de teste, îți putem prezenta majoritatea furcilor din clasa entry-level, performanțele acestora și câteva indicii asupra achiziționării unui model sau al altuia. De reținut este faptul că în această clasă, furcile amortizează cu ajutorul arcurilor și cu o mică excepție, cu ajutorul unui cartuș de aer.

În România, trei brand-uri mari se fac remarcate în acest segment: Sr Suntour, Rock Shox și RST. Producători precum Marzocchi, Manitou, Magura sau Fox, fie nu construiesc astfel de furci, fie sunt prea puțin răspândite.

Cea mai ieftină furcă inclusă în acest ghid de achiziționare este Suntour XCT, cu un preț de doar 150 de lei. Cea mai scumpă dintre acestea, este noua Rock Shox Recon Silver TK, disponibilă atât în versiunea pe arc cât și în cea cu cartuș de aer (1.100 lei). Prețurile prezentate în acest ghid sunt cele recomandate de producător, dar cu siguranță există magazine care le comercializează cu un preț ceva mai mic. Cel mai important este ca după ce te decizi asupra unui model, să-ți rezervi ceva timp pentru a căuta varianta cea mai convenabilă pentru portofelul tău.

Cursa furcilor de mai jos este de 100 de mm, cu posibilitatea măririi acesteia, pâna la 120 de mm, intern. Nu toate modelele permit mărirea cursei.

Locul 10: este împărțit de două modele de furci pe arc, Suntour XCT, respectiv Rock Shox XC 28. Ambele, cu o funcționalitate greoaie, care nu impresionează.

Materialele de fabricație puteau fi de asemenea mai bune, iar XCT se numără printre cele mai grele furci prezentate în acest ghid (2.620 de grame). Poți citi pe larg mai multe despre aceste furci, aici: Suntour XCT și Rock Shox XC 28.

Locul 9: RST Blaze este înlocuitorul lui RST Gila, dar în afara unor materiale mai bune, utilizate pentru brațele inferioare și pentru coroană, furca nu impresionează în off road. Prețul nu este mare, în schimb pune pe cântar nu mai puțin de 2.5 kg. Testul poate fi citit aici: RST Blaze.

Locul 8: Suntour XCM, poate cea mai răspândită furcă entry-level, a primit ceva îmbunătățiri pentru 2012, printre care pot să enumăr o calitate mai bună a vopselei, finisaje mai bune și un aspect mai îngrijit. Ce nu s-a schimbat însă prea mult, este modul de funcționare. Bătaia la revenire este încă prezentă pe anumite modele (nu pe toate) iar greutatea este uriașă, reușind să se apropie cu succes de greutate unei furci de downhill (2.732 de grame). Poți citi mai multe despre această furcă în testul cu Ghost SE 2000.

Locul 7: RST Saturn este o încercarea frumoasă a producătorului taiwanez de a crea ceva mai multă concurență în segment. Finisajele sunt bune, reprizele de amortizare sunt decente dar nu suficient de rafinate, iar prețul foarte mic. Din păcate, greutatea este mare (2.580 grame) și nu o ajută să se impună decisiv. Testul poate fi citit aici: RST Saturn 3RL.

Locul 6: Rock Shox XC 32 vine cu brațe superioare groase de 32 de mm, suficiente opțiuni precum reglajul revenirii și Lock-Out, dar nu este la fel de rafinată precum Rock Shox XC 30 spre exemplu. Greutatea este acceptabilă, prețul de asemenea. De aici încolo, poți considera furcile ca alternative recomandate. Testul poate fi citit aici: Rock Shox XC32.

Locul 5: Chiar dacă are brațe cu 2 mm mai mici decât XC 32, furca XC 30 se bucură de toate reglajele prezente pe modelul amintit mai devreme, dar amortizează mai rafinat. De asemenea, iese în câștig de cauză datorită prețului sensibil mai mic dar și datorită faptului că este cu 100 de grame mai ușoară față de modelul XC 32. XC30 este câștigătorul din familia furcilor entry-level Rock Shox. Poți citi mai multe despre această furcă în testul cu Ram XC TWO.

Locul 4: Surprizător sau nu, Suntour XCR poate mai bine decât multe modele din această clasă. Cel puțin la capitolul rafinament și amortizare pe porțiuni cu denivelări mici. Este trasă în spate de greutatea destul de mare (2.362 grame), însă din punct de vedere al funcționalității și al prețului are un cuvânt important de spus. Atenție, dacă dorești să achiziționezi o asemenea furcă, îți recomand modelul fabricat în Taiwan (brațe ceva mai închise la culoare) și nu cel fabricat în China (brațe negre sau foarte deschise la culoare). Diferența între cele două este mare. Poți citi mai multe despre această furcă în testul cu Trek 4900.

Locul 3: Cu un preț de aproximativ 750 de lei, Suntour Raidon Air este cea mai accesibilă furcă cu cartuș de aer de pe piață. Reprizele de amortizare sunt decente, finisajele acceptabile (dar nu excelează) iar greutatea plasată acolo unde trebuie: 2.120 de grame. Poate fi livrată de asemenea și cu Lock-Out, iar reglajul pentru revenire este standard. Mai puțin plăcut este faptul că flexează, fapt care se simte chiar și pe traseu, atunci când frânezi. Testul poate fi citit aici: Suntour Raidon Air.

Locul 2: Rock Shox Recon Silver TK Coil, este cea mai rafinată dintre furcile pe arc. Construcția este robustă, este suficient de sensibilă la amortizarea denivelărilor mici și poate fi livrată cu foarte multe opționale, printre care și o prindere QR15 pentru roată. Nu se bucură de cel mai mic preț, însă calitatea are prețul ei. Testul poate fi citit aici: Rock Shox Recon Silver TK Coil.

Locul 1: Lider în clasa entry-level, care se află cu un pas în următoarea clasă și anume mid-level, este Rock Shox Silver TK Air. Cu doar 2.069 de grame, aceasta se numără printre cele mai ușoare furci prezentate în acest ghid, este la fel de robustă ca modelul pe arc, doar că oferă mai mult rafinament și o cursă mai progresivă datorită cartușului de aer. Prețul recomandat este de 1.100 de lei, dar poate fi găsită și pentru mai puțin, mai ales de cei care au suficientă răbdare să caute online. Testul poate fi citi aici: Rock Shox Recon Silver TK AIR.

Tabelul comparativ. Cu verde sunt marcate cele mai bune valori, cu roșu cele mai slabe.

25 COMENTARII

  1. Foarte interesant si util articol.

    Am o nelamurire legata de Suntour XCR: nu am prea inteles cum pot deosebi modelul fabricat in Taiwan de cel fabricat in China (dupa culoarea bratelor)?

  2. Este greu de spus, cel mai bine te duci să vezi bicicleta și încerci furca. Dacă funcționează lin, înseamnă că este ceea ce trebuie. De asemenea, pentru a proba, te poți lăsa pe ea, apoi să ridici de ghidon în sus. Dacă se aude o bătaie când se decomprimă înseamnă că nu este ceea ce trebuie. În mod normal, pe bicicletele brand-urilor premium montează XCR-uri funcționale, dar nu este o regulă generală.

  3. Frumoasa clasificare, observ ca ati folosit doar modelele 2012. Am o luna de cand am cumparat un Rock Shox Tora de pe Marosbike.ro, reducere de la 750 de lei, la 500, are o greutate de 2170 de grame, cu brate de 32, nu prea flexeaza, iar amortizarea e destul de multumitoare, avand invedere faptul ca nu este pe aer. Model 2010….ce ziceti? E asemanatoare cu rockshox XC 32 din “timpurile“ noastre…?

  4. La capitolul greutate, va scapa un lucru, faptul ca XC30 are 2072 grame in varianta cu prindere v-brake. Variata disc only, dupa taierea gatului, scade lejer la 1950gr, facand-o de departe cea mai usoara furca de aici; dat fiind faptul ca se gaseste pe la 550 lei, cred ca are si cel mai bun raport calitate/pret.
    @swat4: da, o tora din gama respectiva e similara cu un xc30

  5. Acum am inteles care e treaba cu Xcr-ul.Am avut una din 2011 care mergea impecabil si ma mancat undeva sa cumpar una din 2012 de 120mm de pe ebay(noua) dar care functiona sacadat si cu zgomot chiar si dupa o revizie.

  6. Vreau sa-mi schimb si eu furca veche, o RST Gilla4 de pe un Mongoose…si pentru ca nu vreau sa bag bani multi m-am oprit la 2 optiuni: RS Tora SL coil, sau Manitou SLATE Super 100 lo ambele la 499 ron…am exclus altele (Raidon pe aer datorita problemelor de flex, eu fiind destul de greu, peste 100kg)…care sunt opiniile voastre legate de cele 2 sau alte variante in acelasi buget?

  7. Aș alege Tora. Găsești mai multe piese de schimb, îți poate schimba uleiul aproape orice service, plus că s-au dovedit fiabile în timp (exceptând primele modele din serie, care au avut ceva mici probleme).

  8. Categoric, TORA, are brate de 32, 2200 de grame, amortizeaza foarte bine, pentru o furca pe ulei, iar pretul este foarte accesibil pentru orice buzunar :).

  9. Ambele sunt in acelasi pret: 499 RON…as alege o furca pe ulei pentru ca e mai usor service-abila, mai rezistenta…candidatul ideal al acestei cautari ale mele ar fi PIKE- o furca cu adevarat indestructibila…dar cade din lista datorita faptului ca are un pret dublu, si ax de 20 ceea ce ma duce la a-mi schimba butucii rotii fata (am 2 roti, un rand de tura si un rand de oras).

  10. @ez astea sunt asa dupa ureche auzite :).

    Eu am o Tora pe arc si pot sa zic ca e o furca buna, dar are o singura problema: pe drumurile pline de pietris lucreaza foarte prost, in rest e foarte ok, mai ales la socuri mari. Pare foarte bine facuta, si trecerea mi s-a parut mare de la xcm2 la tora.
    Cand o sa am banuti o sa schimb furca cu o Reba, pana atunci o sa trag de ea atat cat pot.

  11. Intrebare pentru freerider:
    Stiu ca ati testat furca mea tora ( eu am modelul silver tk de 100 mm) si rs xc 30. Care ar fi alegerea voastra pentru o bicicleta entry level cu furca rst gila, ca trebuie sa fac o mica investite intr-un viitor apropiat?Multumesc pentru ajutor!

  12. XCR-ul se gaseste la aprox 300 de lei nu doar OEM cum scrie in tabel.

    Nu doar dupa culoare poti sa deosebesti tara de origine, pe a mea scrie ca e facuta in Taiwan, se gaseste stantat/embosat pe coroana furcii.

  13. Util articolul, poate faceti unul asemanator si cu niste modele de roti. Stiu ca sunt mai multi producatori, fiecare cu jdemii de modele si e un pic mai dificil de realizat un asemenea clasament, dar ati putea incerca.
    Legat de clasamentul furcilor:
    1. nu ma gandeam ca reconul silver pe arc, cu atat mai putin cel pe aer, intra la categoria furci entry level. Ma gandeam la segmentul mid-level, pe la inceputul acestuia.
    2. parca nu e prea corect sa bagi in acelasi clasament, deci sa compari, o furca pe arc de 150-200 lei cu una pe aer, si care costa de vreo 7 ori mai mult. Poate era mai ok un clasament doar al furcilor pe arc, reconul cu raidonul sa intre in alt clasament, alaturi de first, reba si altele.

  14. Salut, sunt la momentul in care vreau sa cumpar o furca mai low cost si nu ma pot decide intre SR Suntour XCR ML 2011 si Rock shox dar 1.Din cate am citit ar fi putin mai bunicel dart 1, insa XCR-ul are blocaj si ar simti mai bine denivelarile mici.Diferenta de pret nu este decat de 50 ron.

  15. As mai adauga in lista, undeva pe locul 3-4 pe Marzocchi Bomber 33, care nu este cea mai usoara cu cele 2298 de grame, dar pretul de 500 ron (pret promo de la 650) o face foarte competitiva.

    Rigiditatea este foarte buna in aceasta clasa chiar si cu un disc de 180, iar sensibilitatea este peste medie.

    • Bună,

      Dacă furca este cea care decide, atunci află următoarele:

      Suntour XCR de pe Cube folosește un cartuș cu aer, este mai sensibilă pe denivelări mici și o idee mai ușoară decât Rock Shox-ul de pe Merida, care este doar pe arc. Ca brand, Rock Shox este mai performant în general decât Suntour, însă tehnologic vorbind, Suntour-ul este superior Rock Shox-ului. Dacă explicația n-a fost prea alambicată, atunci lasă-mă să-ți prezint și concluzia: dacă alegerea se face strict pe baza componentelor, Cube este alegerea. În ceea ce privește geometria, Cube-ul este mai orientat către coborâri, pe când Merida mai mult către urcări, luând în calcul unghiurile head- respectiv seat-tube-urilor.

LĂSAȚI UN MESAJ