Cu ocazia câtorva ture de test cu schiurile Ski Trab Altavia 6.0 am avut ocazia să folosesc niște legături foarte interesante, tot de la producătorul de top italian Ski Trab.

Legăturile Titan Vario mi s-au părut un concept extrem de interesant. Eu trebuie să recunosc că m-am îndrăgostit de simplitatea legăturilor de tură de race, care chiar dacă în față au un mecanism clasic de prindere în puncte, în spate au prinderea făcută ingenios dintr-o singură piesă metalică în formă de U ce se atașează în găurile din clăpari, această piesă fiind montată pe un soclu care, după caz, se rotește pentru a asigura desfacerea la impact lateral sau e fixă, caz în care clăparul iese doar la impact vertical.

Cei de la Ski Trab au luat acest concept simplu inventat practic de Dynafit și acum folosit de toți producătorii și l-au rafinat transformând legătura de competiție într-una serioasă de tură, chiar cu valențe mici de freeride.

Simplitatea unei astfel de legături vine cu un cost: deși nicio legătură în puncte nu respectă normele de securitate pentru legăturile de schi alpin, aceste modele simple merg mai departe și nu au posibilitatea de reglaj al forței la care se desfac în caz de accident, forța aceasta fiind dată de flexibilitatea materialului din elementul în formă de U. Pentru o adaptare la greutatea utilizatorului, producătorii oferă diferite durități ale acestui element, în cazul nostru R8, R10 și R12, un fel de echivalent al unei rezistențe DIN de aceiași valoare. Legătura sare din spate iar fața o urmează, exceptând cazul în care fața este blocată.

Majoritatea legăturilor de acest gen oferă un singur unghi pentru mers, respectiv 5.7 grade în cazul nostru, obținut cu o mică clapetă ce se așează peste pini. În cazul modelului Titan Vario, corpul legăturii se poate roti 90 de grade oferind și un mod plat, de 0 grade, pentru pante mici și coborâre cu piciorul deblocat.

În față, sistemul mi se pare extrem de simplu și de ingenios, tot mecanismul complicat cu arcuri cu care sunt obișnuit fiind înlocuit de un simplu arc mare din titan pe care e montată și clapeta de deschidere. Posibilitățile de blocare cu zăpadă mi se par mici de tot, e clar că aduce avantaje de greutate și pur și simplu e o soluție elegantă. Dezavantajul ar fi că legătura nu stă într-o poziție deschisă, astfel că la montarea clăparului clapeta trebuie apăsată cu bățul sau cu mâna (la concursuri e interzisă folosirea bețelor la manevre). Odată fixat vârful clăparului, clapeta se blochează prin tragere în spate pentru a evita pierderea schiului la urcare, însă trebuie deschisă la coborâre pentru că altfel în caz de accident schiurile nu vor mai sări din picioare. Nu m-a deranjat deloc că nu stă deschisă, însă m-am obișnuit cu opritorul de la legăturile mele ce fixează cumva vârful clăparului pe poziție. Titan Vario nu are un astfe de opritor așa că montarea clăparului necesită o poziționare exactă, iar manevra e puțin complicată de faptul că trebuie presată clapeta. E o problemă însă de obișnuință. Pinii din față au șanțuri ce permit eliminarea zăpezii din găurile clăparului pentru o conexiune stabilă.

Piesa de rezistență însă a acestor legături mi se pare sistemul stop-schi, extrem de mic, ușor și ingenios. Ski Trab se laudă că ar fi cel mai ușor din lume și nu văd de ce nu ar putea fi adevărat. Confecționat tot dintr-un arc de titan, sistemul funcționează ca unul normal în modul schi, în modul de tură fiind blocat cu o piesă de plastic ce la prima vedere mi s-a părut că e un înălțător, dar nu e. E o manevră în plus mereu, dar legăturile nu sunt de competiție iar în general prezența unui stop-schi este binevenită, mai ales dacă e așa de ușor de manevrat, mult mai ușor decât restul sistemelor pe care le-am încercat.

Modelul folosit de mine este unul ce permite reglarea lungimii clăparului pe o plajă destul de mare cu ajutorul unei simple șurubelnițe, fiind adaptat pentru centrele de închirieri. In conditiile acestea de complexitate legătura are o greutate de 260 g, absolut onorabilă, dar în varianta fără reglaj pe care ar cumpăra-o oricine pe schiurile personale greutatea e de doar 206 g, o valoare impresionantă cu stop-schi cu tot!

Părerea mea e că aceasta este cea mai inovatoare legătură în puncte lejeră pe care am văzut-o, pentru că oferă foarte mult la o greutate foarte mică, dar mai ales pentru că o face extrem de simplu, fără mecanisme complicate. Pentru mine ca inginer Ski Trab Titan Vario e absolut o bijuterie pe care aș vrea să o am pe orice pereche de schiuri de tură care nu sunt speciale de competiție! Iar pentru competiție, în versiunea fără stop-schi, legătura are doar 137 g iar în versiunea cea mai ușoară 103 g!!

REVEDEȚI PREZENTAREA
Urcare
95% %
Coborâre
95% %
Greutate (260-103 g)
99% %
Preț (2028 lei)
80 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentSchiurile Ski Trab Altavia 6.0 (2019)
Articolul următorBețele telescopice Ski Trab Magico 16/14 Carbon (2019)
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ