Merida BIG.SEVEN E-lite 600 2016 face MTB-ul mai relaxant

0

OLYMPUS DIGITAL CAMERAÎn cadrul BikeFun Merida Test Days 2015 am testat şi noul Big.Seven E-lite 600, un MTB cu roţi de 29 şi asistenţă electrică la pedalare. Dat fiind faptul că echiparea de bază nu este atât de importantă pe acest model, nu o să insistăm prea mult asupra ei, subiectul comportamentului unui MTB cu asistenţă electrică fiind interesul principal.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPe scurt, bicicleta e echipată cu deraior Deore XT şi 10 pinioane 11-36, furcă RockShox Recon pe aer şi frâne hidraulice Shimano, toate acestea făcându-şi treaba foarte bine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPe partea electrică, bicicleta este echipată cu un motor Shimano amplasat pe axul pedalier şi o baterie semi-integrată pe down-tube. Greutatea bicicletei ajunge la 19.70 kg. Motorul electric are un panou de control amplasat pe ghidon şi unul de control cu trei butoane de unde se pot selecta informaţiile afişate pe ecran şi se poate schimba nivelul de asistenţă electrică. Există patru niveluri de asistenţă: high, normal, low şi dezactivat.

12140547_1187417281273634_5584013998798328543_nAm considerat că aplicaţia cea mai potrivită pentru un MTB electric ar fi coborârea unor trasee de trail şi folosirea asistenţei electrice pentru revenirea în vârful dealului. În cazul nostru am plecat de la complexul turistic Cheile Grădiştei Fundata pe un traseu mai simplu de coborâre amenajat în pădure, urmând să revenim pe cei 6.5 km de serpentine asfaltate înapoi la complex.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPrima mea grijă a fost ca nu cumva greutatea mare a bateriei şi motorului să dezechilibreze atât de mult bicicleta încât să nu poată fi folosită pe trasee tehnice. Nu e aşa rău, motorul şi bateria fiind amplasate central. Practic în afară de senzaţia unei biciclete mai grele nu am simţit probleme de echilibru la o rulare cu viteze de promenadă, evident. Am abordat chiar şi o rampă de lemn de freeride, păcat că nu era nimeni să facă o poză… În viraje am întâlnit însă prima problemă: motorul este situat foarte jos şi există şanse mari de a lovi cu pedala de pământ, trebuie mare atenţie la poziţia pedalelor în viraje. Lucrul acesta este valabil şi pe asfalt, pedalele ajungând şi acolo să atingă asfaltul foarte uşor la un viraj abordat incorect, iar un e-bike nu e tocmai pentru cei mai performanţi ciclişti. În rest, pante rezonabile, bolovani sau rădăcini nu au stat în calea “tancului”. La un moment dat am rătăcit puţin traseul şi a trebuit să mă întorc, urcând înapoi pe potecă asistat la maxim de motor: senzaţia este fantastică pe o pantă abruptă, practic tot ce trebuie este să îţi ţii echilibrul…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAm avut însă şi o mare dezamăgire: motorul nu este proiectat pentru ciclismul de performanţă, aşa că pare să aibă o limitare la pedalarea în forţâ, pentru a beneficia de asistenţă fiind nevoie să pedalezi la cadenţă mare şi forţă mică. Dacă panta devine foarte abruptă, şi forţa de pedalare devine prea mare şi asistenţa este redusă.

OLYMPUS DIGITAL CAMERALa revenirea înapoi pe cei 6.5 km de asfalt am pornit cu bateria la 75% conform indicatorului, cu o autonomie de 37 km. Am păstrat asistenţa pe nivelul high şi am încercat să mă păstrez sub viteza maximă de 25 km/h peste care se taie asistenţa electrică. Din păcate, bateria s-a consumat foarte repede, la capătul urcării autonomia fiind aproape de zero. Bănuiam că se va întâmpla acest lucru, autonomia afişată fiind cu siguranţă calculată pe loc drept cu anvelope slick umflate nu în urcare cu anvelope de MTB cramponate lăsate moi. Dar parcă mă aşteptam la ceva mai mult, să dau măcar două ture 🙂 Colegii de la test au mai reuşit să facă vreo 15-20 de urcări scurte până la restaurant înainte ca bateria să cedeze total.

Nu consider relevantă totuşi autonomia aceasta, deoarece nu am luat bicicleta la test cu bateria complet încărcată. Este nevoie de teste mult mai complexe pentru a putea trage o concluzie pertinentă în acest subiect.

Cert este că MTB-ul electric este deosebit de distractiv şi că poate fi de ajutor după părerea mea în două situaţii distincte:

– coborâre pe un traseu off-road şi revenire apoi înapoi pe un drum, asfaltat sau nu, situaţie pentru care ar fi binevenit chiar şi un model one.twenty sau chiar unul cu cursă mai mare cu asistenţă electrică

– plimbări pe drumuri forestiere şi poteci relativ plate, pentru oameni în vârstă sau care chiar nu doresc să depună prea mult efort.

Ideea mea personală cum că acest tip de bicicletă ar fi bun pentru deplasări curente prin oraş este valabilă doar pentru cei care nu se grăbesc, limitarea la 25 km/h fiind destul de drastică pentru un ciclist mai pregătit, care se deplasează de obicei cu viteze mai mari de atât şi pentru care un e-bike de acest tip ar lungi nu ar scurta timpul până la destinaţie.

Plus: asistenţă electrică serioasă, chiar şi pe pante mari, greutatea este destul de echilibrată, echiparea este corectă pentru un MTB capabil

Minus: pedalele ating foarte uşor pământul

Preţ: 12.900 RON

Producător: Merida

Importator: www.bikefun.ro

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ