Patină scurtă sau lungă?

16


Cum aleg un schimbător de pinioane? În afară de preț, performanțe și greutate, pe lista de specificații trebuie să bifezi un detaliu aparent neinteresant: patina schimbătorului. Ce rol joacă aceasta și cum te ajută atunci când pedalezi pe traseu.



În acest articol îți vom prezenta punct cu punct, avantajele și dezavantajele utilizării schimbătoarelor cu patină scurtă sau lungă.


Patina lungă a schimbătorului


Este folosită de regulă pentru combinațiile de 27 sau 30 de viteze și este recomandă în special la concursurile de Cross Country sau Marathon pentru a putea prelua lanțul în plus atunci când se folosesc rapoartele mici (foaie mică – pinion mic). Practic, nu vei folosi acest raport niciodată.


Un avantaj concret este faptul că susține lanțul tensionat, indiferent de raportul ales. Dezavantaje: cu toate că funcționează pe toate rapoartele, lanțul poate flamba și poate lovi în cadru. De asemenea, schimbările pe teren puternic denivelat pot fi imprecise datorită mișcării patinei.


Patina scurtă a schimbătorului



Aceasta îți oferă avantajul de a oferi tensiune bună în lanț, oferă schimbări precise, lanțul nu mai lovește în cadru și chiar zgomotul produs la schimbările pinioanelor este mai mic.


Patina scurtă are în schimb limitări la folosirea pentru rapoartele cu 27 de viteze. După cum știm (sau ar trebui să știm), lungimea lanțului trebuie să fie minim lungimea necesară pentru raportul foaie mare – pinion mare plus două zale. În cazul în care montăm un schimbător de pinioane cu patină scurtă pe un raport de 27 de viteze, respectând lungimea lanțului descrisă mai sus, în momentul în care se vor utiliza rapoartele foaie mica – pinion mic, lanțul va cădea de pe pinioane.


De ce patina scurtă oferă o tensiune mai bună și schimbări mai precise dacă lungimea lanțului nu se schimbă?


Pe principiul aplicării legilor mecanice, patina acționează ca o pârghie. Cu cât pârghia este mai lungă, cu atât mai ușor este să miști împotriva unei forțe fixe. În acest caz, forța fixă este arcul schimbătorului, care are aceeași tensiune indiferent de lungimea patinei. Lanțul care “flambează” este forța care acționează asupra pârghiei (patinei în cazul nostru) și tensioneaza arcul. Patina lungă = mai ușor de mișcat / Patina scurtă = mai greu de mișcat.


Având în vedere ca la MTB se folosesc de obicei casete de pinioane cu rapoartele cele mai largi (11-34), putem lua ca regula:


– folosești 1 foaie – PATINĂ SCURTA
– folosești 2 foi    – PATINĂ MEDIE
– folosești 3 foi    – PATINĂ LUNGĂ


Dacă folosești o singură foaie poți utiliza cea mai mică patină. Fiind una singură, indiferent de mărimea ei, aceasta nu influențează capacitatea schimbătorului de a prelua lanțul în plus.
În schimb, ceea ce influentează capacitatea schimbatorului de a prelua lanțul în plus este surplusul de lanț rezultat din diferența între foi. De aceea, în acest caz, ai nevoie de o patină mai lungă.


Ce este capacitatea schimbătorului de a prelua lanțul în plus?



În funcție de raportul pinioanelor ales, schimbătoarele au o capacitate de a prelua lanțul în plus, cunoscută în engleză sub denumirea de “rated capacity”. Practic, ca să pedalezi pe foaie mare  – pinion mare ai nevoie de toată lungimea lanțului.
Când folosești foaie mică – pinion mic, rămîn cîteva zale în plus care practic nu au niciun rol și trebuie cumva preluate. De aici “rated capacity”-ul al schimbătorului, marcat pe acesta cu însemnul: 30T, 45T etc.


Practic nu vei utiliza niciodată aceste combinații de foaie mica pinion mic dar nici pe foaie mare pinion mare. Utilizarea acestor rapoarte astfel este un abuz, alinierea lanțului fiind în diagonală ducând rapid la uzarea acestuia.


Să luam ca exemplu, cel mai des întâlnit raport la o bicicletă cu 27 de viteze, cel cu foile de 42-32-22 dinți și pinioanele 11-34 dinți. Ca să aflăm capacitatea schimbătorului (T) necesară pentru raportul ales, aplicăm o simplă formulă: adunăm dinții de pe foaie mare și de pe pinionul mare iar apoi scădem suma dintre dinții foii și ai pinionului mic.


(Foaie Mare + Pinion Mare) – (Foaie Mica + Pinion Mic) = Capacitatea necesară (T)


T = (44 + 34) – (22 + 11) = 78 – 33 = 45T


După precizările celor de la SHIMANO, capacitatea schimbătoarelor pe care le produce sunt de 45T pentru patina lungă și de 30T pentru patina scurtă.



Întrebări sau completări? Le așteptăm mai jos!


16 COMENTARII

  1. Buna,

    eu am sistem de angrenaj compus din 3X9 si schimbator cu patina medie. Ce probleme as putea intampina ? tinand cont ca lantul are lungimea potrivita dupa recomandarile Shimano.

  2. Salut. Cat de indicat ar fi sa folosesc un derailleur XT cu patina medie pe un angrenaj XT cu 24-32-42 dinti si pinioane XT 11-32 dinti? Ar fi ok sau este “recomandata” patina lunga? Merci anticipat!

  3. CITAT : Practic, ca să pedalezi pe foaie mare – pinion mare ai nevoie de toată lungimea lanțului.
    Când folosești foaie mică – pinion mic, rămîn cîteva zale…
    PE BUNE?!?!?!? chiar ați putut scrie o asemenea enormitate?

  4. Știe cineva dc se găsesc patine ca si piese de schimb. Am avut ghinionul sa mi se rupă patina la un Deore XT si sper sa nu fiu nevoit sa cumpăr un schimbator întreg :(. Multumesc.

  5. Salut dunt teo am probleme cu angrenajula la o bicla cu 21 viteze cand agrenez mai tare da in gol de la ce poate fi (grupul de pinioane sau intinzator sau lant) ?

    • Primul pas ar fi măsurarea uzurii lanțului cu un instrument special la orice atelier de biciclete serios. Dar dacă asta e cauza, probabil și pinioanele sunt deja uzate.
      Ar mai putea fi blocați clicheții din butuc. Tot la un atelier se rezolvă, e destul de complicat de lucrat la ei.
      Ar mai fi posibil să fie și reglajul de vină, dar atunci nu ar schimba bine vitezele.

  6. Am comandat un deraior spate sram x9 cu panina medie, multumita articolului de mai sus am reusit sa modific comanda si sa iau cu patina lunga. Am transmisie 3×9. Foarte util articolul ! Keep up the good work !

  7. Am o bicicleta cu pinioane 11-34 SRAM si foi 24-32-42 SLX.
    Schimbatorul de pinioane este XT 10 viteze cu patina lunga. Am observat ca lantul cand trece prin patina freaca permanent pe acel limitator de tabla indoita dintre cele 2 rotite ale patinei. Este normal?

  8. buna ziua.am un mtb mai de oras,la care i-am atasat o remorca pe 2roti.are 3 foi pe fata(42-32-22) si 7 pinioane pe spate(11-28).prin oras sau pe drum drept ma descurc cu ea(13-24),dar pentru ca am un deal de 10% pe care nu-l pot urca nici fara remorca ,iar pinionul de 11 nu-l folosesc niciodata,as schimba grupul de pinioane cu unul de 13-34(tot 7viteze).schimbatorul de pe spate e shimano altus,iar pe el scrie max 28T, total 35T.nu stiu daca e patina lunga sau medie.as putea schimba doar pinioanele sau trebuie schimbat si schimbatorul spate?

  9. buna , am avut la bicicleta in schimbator sram x7 patina medie cred, inlocuit cu shimano saint, patina scurta,a inceput sa scape lantu, am inlocuit foaia , tot asa (era destul de uzata) . Folosesc raport 1:9v, mentionez ca am scurtat si lantul dar tot asa. trebuie pinioane noi si lant nou sau de la ce at fi problema? inainte nu scapa deloc. E prea mare pinion de 32 sau trebuie in raport maxim de 28t la pinioane? actual e de 11-32t. Unii au spus ca 32t e [rea mult, desi in instructiuni la schimbator spune ca poate si cu 34t, (shimano saint 810, 9S).

    In sfat at fi folositor, multumesc.

LĂSAȚI UN MESAJ