Cicloturismul bucureștean face primii pași

4

În sala de conferințe a unui restaurant poziționat discret de-a lungul unei străzi mai liniștite a Bucureștiului câțiva liceeni își repetau fiecare partea lor de discurs. Invitații încă nu sosiseră cu toții, astfel că mai era niște timp pentru a pune la punct ultimele detalii ale prezentării. Pe fundal rula melodia nemuritoarei formații Queen, I want to ride my bicycle, iar proiectorul înșira imagini ale unor locuri cvasi-sălbatice, de genul acelora care te fac să uiți de iureșul cotidian al vieții. În câteva minute urma să aibă loc anunțarea oficială a unui proiect pe care chiar inițiatorii săi nu îl vedeau posibil acum nici un an, când au avut ideea acestuia: realizarea unui traseu cicloturistic în jurul comunei Ciocănești, din județul Dâmbovița.

Departe de a fi un nume sonor în peisajul turistic românesc, liniștita comună Ciocănești va fi locul unde se amenajează un traseu numai bun de parcurs cu bicicleta, destinat cu precădere bucureștenilor saturați de plimbările pe Valea Prahovei. Acesta este doar primul pas dintr-un proiect mai ambițios, Centura Cicloturistică a Bucureștiului, care urmărește materializarea unui astfel de proiect în mai multe comune limitrofe Capitalei, care vor fi parte integrantă a Zonei Metropolitane București. Traseul va avea o lungime de 25 de kilometri, în mare parte pe porțiuni de drum deja existente pe unde circulă în mod regulat căruțe sau se deplasează locuitorii din satele care aparțin comunei. De-a lungul rutei, bicicliștii vor trece prin satele Ciocănești, Decindea, Urziceanca, Vizurești și Crețu, întâlnind în calea lor pădure, lac, dar și mica deltă a Colentinei, cu alte cuvinte, câteva peisaje specifice câmpiei. Amenajările avute în vedere cuprind puncte de asistență tehnică în cadrul a 5 magazine ciclo-prietene, în cele 5 sate de pe parcurs. Proiectul vizează și promovarea producătorilor locali care se îndeletnicesc cu producția de miere, vin și produse ecologice provenite din gospodăriile proprii și care vor avea puncte de vânzare în localitățile amintite. Vor exista și marcaje care să indice locul în care se află cei care pedalează, precum și o hartă a zonei ce va putea fi achiziționată. Inaugurarea traseului va avea loc în data de 20 aprilie a acestui an, desigur, cu niște ajutor din partea condițiilor meteo.

Proiectul Centurii Cicloturistice a Bucureștiului este ambițios și propune amenajarea unor trasee precum cel din Ciocănești în mai multe comune dimprejurul Capitalei. Discuțiile sunt în curs de derulare și site-ul oficial există deja. Acolo există informații despre traseul din Ciocănești și tot acolo vor putea fi găsite informații despre traseele care urmează a fi realizate. Datele cuprind de la altimetria zonei, la punctele de interes și până la modul în care se poate ajunge în respectivele locuri. Traseele se vor situa la o distanță relativ apropiată de București, partenerii proiectului discutând cu RATB întroducerea unor curse speciale în weekend care să îi ducă pe doritori în satele unde vor putea pedala de-a lungul rutelor făcute în acest sens.

Proiectul primei faze a Centurii Cicloturistice a Bucureștiului a avut mulți susținători fără de care existența sa era greu de imaginat a fi cu putință. Și-au adus aportul Asociația pentru Educație Antreprenorială și Leadership (ApEAL), Asociația Adamos, Primăria și Consiliul Local al Comunei Ciocănești, Cycling Romania, Fundația Aldea-Tudorache și Asociația pentru Dezvoltare Comunitară Ciocănești-Dâmbovița. Însă am omis intenționat un nume de pe această listă, Clubul Tinerilor de Succes, cei care au fost și oamenii cu ideea, pentru că sunt un caz aparte. Acest club este format în totalitate din liceeni și elevi din comuna Ciocănești care singuri au avut această idee a unui traseu. Singuri au decis că este momentul ca ei să își aducă aportul la comunitatea din care fac parte și în care au crescut. Singuri au decis să pună pe picioare acest proiect după ce la Școala de Vară de anul trecut au auzit de această posibilitate. Cel mai în vârstă este Robert, care are puțin peste 18 ani. Restul mai au de așteptat pentru a obține statutul de majori. Aceștia, împreună cu cei care au crezut în ei, au mers din poartă în poartă pe la consătenii lor ca să le vorbească despre proiect și cum le-ar putea îmbunătăți viața. S-au luptat cu mentalități obtuze, dar au învins. Tot ei au pus mâna pe lopeți și au dat pământul acolo unde era nevoie, s-au gândit care ar fi cea mai bună rută a traseului lor și au mers la Primărie ca să ceară sprijin. Și iarăși au învins. Au reușit, împreună cu oameni la fel de sufletiști ca ei, să facă ceva. Un traseu de 25 de kilometri. Poate nu pare mare lucru acum, dar lucrurile progresează. Au stabilit un cap de pod, cum ar zice un militar de profesie. Un cap de pod care marchează o schimbare de gândire, de mentalitate, pornită de la niște puști dintr-o comună pe care mulți dintre noi nici nu o cunoaștem. Sper să fie doar începutul!

Traian Goga, redactor FreeRider.ro

 

4 COMENTARII

  1. La Ciocanesti si Baldana opresc trenurile regio de pe rutele Bucuresti-Pitesti/Targovite asa ca decat sa se chinuie cu RATB-ul mai bine pun niste indicatoare in gara.

  2. Multumesc de comentariu @MiDan .
    Discutiile cu RATB-ul sunt la inceput si implica acordul Primariei Generale a Capitalei. Stim de trenurile Regio care opresc la 2 – 3 km de Ciocanesti. In scurt timp veti gasi marcajul pe harta, iar pe site va fi orarul trenurilor.
    Va asteptam la o tura cu bicicleta in aprilie!

LĂSAȚI UN MESAJ