Cursiera full suspension Pinarello Dogma FS – informații detaliate

0

Cu ocazia cursei Parix-Roubaix de anul acesta, Pinarello a luat suspensia electronica eDSS ce a introdus-o pe Dogma K8s și a adus-o la un alt nivel, noua cursieră având și suspensia HiRide inclusă în furcă. În total, noua Pinarello Dogma FS primește suspensie DSAS față și spate sub forma primului sistem de suspensie completă controlată electronic pentru cursiere. TEoretic, aceasta se activează când e nevoie și se blochează singură pe asfalt bun. Team Sky s-a ocupat de testele noii Dogma FS și a folosit-o pentru prima dată pe piatra cubică brutală din cursa spre Roubaix.

Sunt 4 ani de când Pinarello au lansat prima lor versiune de cursieră cu suspensie spate Dogma K8s. După doi ani ei au introdus sistemul HiRide eDSS cu control electronic pe spate, însă anul acesta ei au introdus și furca cu suspensie controlată electronic de DSAS (Dogma Smart Adaptive System), acesta controlând acum electronic ambele suspensii. Sistemul e disponibil pentru toată lumea pe noua Dogma FS.

Aceasta nu e prima cursieră full suspension care a participat la cursa spre Roubaix, dar este prima care are suspensie controlată electronic automat, asigurându-le celor de la Sky mereu amortizarea necesară, pe baza unor date de la mai mulți senzori plasați pe cadru și furcă.

Fausto Pinarello crede despre noua Dogma FS că e combinația perfectă între cel mai bun cadru de cursieră de pe piață la ora actuală și cea mai avansată tehnologie electronică montată pe o bicicletă.

Ideea din spatele modelului Dogma full suspension e clară, să mențină caracteristicile de top ale modelului Pinarello pe secțiunile cu drum lin și să aducă confortul și controlul necesar pe bucățile pavate. Cicliștii vor fi astfel mai puțin obosiți, vor avea control mai bun pe bucățile tehnice și nu vor avea nevoie să se gândească să închidă sau să deschidă suspensia în timpul cursei.

Noua Dogma FS poate fi controlată atât manual de ciclistul care poate deschide sau închide suspensia cât și automat.

Noua cursieră full suspension folosește o furcă aproape identică cu modelul HiRide de anul trecut. În mod ciudat, Pinarello și Team Sky au decis să rămână la frânele pe jantă pentru moment. Pinarello spune că furca cu o suspensie cu cursa de 20 mm are un rake mai mic ce permite o funcționare mai bună. Cadrul a avut nevoie de un headtube mai lat și mai scurt pentru a putea primi suspensia electronică și a fost întărit pentru a face față încărcării suplimentare, folosind un rulment de 1.25 inch în partea superioară și de 1.5 inch în cea inferioară.

Furca DSAS se bazează pe un arc metalic intern și pe un amortizor hidraulic controlat electronic ce poate să treacă aproape instantaneu din faza blocată în cea complet deschisă, comandat de procesorul sistemului pe baza datelor de la senzori.

Chainstay-urile și seatstay-urile flexibile s-au păstrat de la K10 și permit amortizorului spate HiRide să ofere 10 mm de cursă. Amortizorul e bazat pe un elastomer intern și de un sistem de amortizare electro-hidraulic ce poate fi la rândul său închis sau deschis extrem de repede.

Pachetul Smart Battery Pack din seattube are rolul și de procesor, folosind datele de la accelerometrele și giroscoapele interne ca intrare la algoritmii proprii. Astfel procesorul identifică și reacționează la diverse condiții de drum, luând în considerare și viteza, deschizând și închizând independent fiecare suspensie după cum e nevoie.

O interfață cu utilizatorul cu indicatoare cu LED permite ciclistului să schimbe între modul manual și automat pentru a putea bloca sau debloca suspensia și manual, sau chiar să schimbe pragul la care se activează automat suspensia.

Suspensia HiRide include și un modul de comunicare pe Bluetooth LE și ANT+ ce permite controlul și monitorizarea suspensiei dintr-o aplicație de smartphone. Datele colectate pot fi analizate, reglajele pot fi ajustate iar sistemul se poate conecta chiar și la un computer Garmin unde cu ajutorul unei aplicații se pot primi informații și da comenzi de bază.

Noua Dogma FS rămâne momentan la frânele direct mount pe jantă, deși mai mult ca sigur e în dezvoltare o versiune cu frâne pe disc. Cadrul folosește carbon T1100 Toraya cu țesătură Pinarello 1K Dream Carbon și rășini Nanoalloy. Cadrul păstrează formele curbe și tuburile asimetrice clasice Pinarello, cu forme de tranziție aero în zona suspensiei din furcă. Furca Onda are același stil curbat Pinarello precum și azul QR și capegele aero ForkFlap.

Cablurile Dogma FS sunt rutate intern iar un port mare E-link de pe downtube permite accesul la unitățile de control Di2 și DSAS, monoblocul e filetat italian iar tija de șa e aero, cu o prindere cu 3 șuruburi orientate în spate TripleForce. Cadrul acceptă două suporturi de bidon, cel de pe downtube având două poziții posibile, pentru a putea optimiza aerodinamica în cazul în care se merge cu un singur bidon.

Noul model full suspension este disponibil în doar 4 mărimi de cadru – 53, 55, 56 și 57.5 cm și are spațiu pentru anvelope de 28 mm. Nu există informații despre preț, însă bicicleta este aprobată UCI și apare în colecția 2019 Pinarello și poate fi comandată de la distribuitori.

Pinarello spune că noul sistem electronic DSAS de pe Dogma FS e capabil să absoarbă în medie 42% din vibrațiile ce provin de la suprafața de rulare, având ca efect o îmbunătățire directă a confortului, tracțiunii și controlului. Dacă companii ca Specialized au evitat să adopte suspensii convenționale în modelele lor de endurance datorită pierderii eficienței bicicletei, sistemul automat DSAS permite suspensiei să fie activă doar când sunt detectate impacturi, asemănător cu sistemele de pe MTB-urile Lapierre E:i sau ca noul Fox Live Valve.

Aceste îmbunătățiri îi dau teoretic modelului Dogma FS un avantaj de aproximativ 15 secunde pe porțiunea de 2 km Carrefour de Arbre din cursa spre Roubaix, constatare făcută în urma testelor comparative cu o bicicletă de șosea rigidă.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentTRP ar putea lansa o transmisie proprie 1×12
Articolul următorAu pornit înscrierile la Cupa Națională Enduro 2019!
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ