Merida a intrat recent în rândul marilor mărci de biciclete care produc modele mai mult decât competente când vine vorba de viteză mare la vale pe off-road. Gama se numește One-Sixty, iar numele vine de la suspensiile de 160 mm (spate) cu care este echipată bicicleta, în față furca fiind de 170 mm. Bicicletele au fost gândite să fie cât se poate de competitive pe traseele de mtb enduro de la munte, la un preț cât mai mic, dar fără a face compromisuri la calitate sau performanță.

La test am primit varianta 600 a modelului One-Sixty însă odată cu sosirea iernii testul propriuzis a fost amânat pentru primăvară. Modelul 600 este cea mai accesibilă bicicletă din gama enduro One-Sixty, din punct de vedere a echipării, însă dispune de toate caracteristicile necesare unei bicicleta câștigătoare de concursuri.

Merida One-Sixty 600 dispune de 160 mm suspensie spate și 170 față. Merida ne-a transmis că diferența de 10 mm pentru față a fost aleasă pentru a potrivi cele două suspensii. Iar asta datorită platformei “Float Link Suspension System” a suspensiei spate prin care bicicleta oferă senzația de cursă nelimitată.

One-Sixty 600 o fi cea mai ieftină din gamă însă este echipata cu tot ce trebuie pentru a fi o bicicletă de succes:

  • Platforma „Float Link Suspension System” a suspensiei spate – prin care shock-ul este instalat între două puncte mobile, nu doar unul ca la bicicletele normale. Acest setup oferă mai multă suspensie în același spațiu dat și senzația de „fără capăt” a cursei suspensiei.
  • Shock-ul spate Rock Shox Super Deluxe R cu instalare Trunnion – și acest setup permite shock-ului să ofere o suspensie mai lungă la același spațiu disponibil în cadru
  • Furca robustă Rock Shox Yari RC – cu o cursă de 170mm, gât conic și brațe de 35 mm, fac din ea o furcă extrem de robustă cu care efectiv „poți da de pământ” fără teamă că pațește ceva;
  • Transmisia Sram NX Eagle – este cea mai potrivită pentru o astfel de bicicletă entry level. NX Eagle îți oferă un preț mic pentru 12 viteze, din care cel mai mare pinion cu 50 dinți. Împreună cu foaia Sram Descendant 6K Eagle cu 32 dinți, vei avea suficient cuplu la deal chiar dacă condiția ta fizică nu este de top. Cireașa de pe tort este chain guide-ul MRP 1X CS care te asigură că lanțul nu va sări indiferent cât de dură este coborârea.
  • Tija de șa reglabilă Merida Expert TR – nu este o marcă „de prestigiu” însă funcționează excelent, ajută foarte mult pe traseele dificile și ține jos prețul bicicletei. De asemenea, este acționată prin telecomandă instalată pe ghidon, iar cablul este ascuns prin cadru.
  • Frâne cu 4 pistoane Shimano MT-520 – o frână de buget, fără „bling” însă totuși cu patru pistoane, plăcuțe mari de frână și suficientă putere de frânare pentru un rider amator doritor de senzații tari. Puterea de frânare este accentuată de discul masiv al frânei față, de 203 mm.
  • Anvelopele de 27,5” Maxxis Minion DHR II – sunt masive și potrivite pentru enduro. Diametrul de 27,5 x 2.4 inch este perfect pentru destinația enduro a bicicletei. Diametrul mare și balonul mare al anvelopei va face ca trecerea peste bolovani și rădăcini să se facă mult mai ușor. Anvelopele au în alcătuire trei compuși de cauciuc pentru ca performanța să fie optimă indiferent dacă mergi drept, virezi, accelerezi sau frânezi. Sunt de asemenea tubeless ready.
  • Jante Merida Expert TR – cu 29 mm lățime la interior, fac parte din noua generație de jante late, gândite să ofere maximum de performanță, robustețe și stabilitate în condiții de viteză mare și traseu extrem. Și jantele sunt tubeless ready
  • Ghidon de 780 mm – suficient de lat cât să nu fie nevoie să-l înlocuiești cu altceva după ce cumperi bicicleta. Această lățime de 780, oferă stabilitate, manevrabilitate și pârghie optimă dacă vrei să participi și la concursuri de enduro.
  • Suport pentru un bidon de apă – poate ți se pare nesemnificativ însă datorită sistemului complex al suspensiei spate nu la toate bicicletele enduro se poate instala un bidon de apă în cadru. Bidonul de apă transportat pe cadru și nu în spate, în rucsac, este important pentru că fie nu ai rucsac, fie nu ai chef să îngreunezi rucsacul.

Și toate acestea adunate nu depășesc 15 kg pentru o bicicletă serioasă și masivă de enduro, cu cadru din aluminiu mărime L. Este o greutate excelentă pentru acest gen de bicicletă. După cum vedem, în afară de câteva componente vitale precum suspensiile, anvelopele și franele, restul componentelor nu strălucesc în materie de „brand name”. Însă asta nu înseamnă că nu sunt de calitate sau că nu vor rezista chiar și la un concurs foarte dur de mtb enduro. În plus, un mare avantaj al acestor componente este că mențin accesibil prețul bicicletei.

Însă în afară de echipare, robustețe și greutatea bicicletei, poate cea mai importantă parte a noii One-Sixty este geometria cadrului. Aceasta a fost regândită pentru sezonul 2019, fiind acum mai potrivită pentru traseele dificile și tehnice de enduro.

E vorba de unghiul furcii care este acum mai „slack”, fiind micșorat la 65,3 grade. Având valoare asta bicicleta devine mai performantă la trecerea în viteză peste obstacolele din traseu. Practic poți intra cu „nesimțire” pe traseu și trece în viteză peste rădăcini și bolovani pentru că diametrul roții, cursa suspensiei și unghiul furcii vor ajuta mult să treci cu bine peste toate.

Apoi avem unghiul țevii tijei de șa, care are valoarea de 75 grade, permițând bicicletei să și urce bine atunci când traseul nu mai este la vale. De asemenea, avem lungimea țevilor chain stay, de 430 mm, o valoare care, împreună cu reach-ul de 474 mm fac din One-Sixty o bicicletă optim manevrabilă, deci nici prea fâșneață nici prea leneșă.

Nu în ultimul rând, One-Sixty dispune de ghidare internă a cablurilor și conductelor hidraulice idiferent de prețul modelului. Așadar și varianta cea mai ieftină 600, are ghidajele interne. Încercând să scurtez cablurile, conductele și să instalez cablul tijei de șa, am aflat că este puțin mai greu lucrul cu aceste ghidaje interne însă totuși nu-i ceva de speriat. Sistemul „Smart Entry” de fixare al cablului la intrarea în cadru este cu adevărat deștept și nu lasă conductele să vibreze în interior pentru a deveni enervante. Însă la final, ghidarea internă mi-a plăcut cel mai mult pentru că oferă bicicletei un aspect elegant, curat și foarte plăcut privirii.

Primul contact pe traseu cu această bicicletă a fost cu adevărat senzațional. Ghidonul lat îți oferă senzația de invincibilitate. Și nu este doar o senzație ci este realitatea. Deși nu am apucat încă să testez suficient, am simțit repede că bicicleta ajută extrem de mult. Este stabilă la viteză, iar dacă cumva greșești o aterizare, geometria și suspensiile masive compensează și-ți permit să treci mai departe.

Consider că noua Merida One-Sixty 600 destinată sezonuui 2019, este un real succes, iar adevăratele calități le voi descoperi pe câteva din cele mai grele și tehnice trasee de mtb din România, dar și la primele concursuri de enduro ale sezonului anului viitor.

  • Greutate: 15 kg fără pedale
  • Suspensii: 170 mm față, 160 mm spate
  • Transmisie: 1×12
  • Cadru: aluminiu
  • Preț: 11.500 Lei
  • Importator: BikeFun
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentOrbea Oiz e disponibilă în 2019 în versiune XC de 100 mm sau TR de 120 mm
Articolul următorHans Rey prezinta traseele de mtb din Livigno
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ