Salsa creează gamă nouă de biciclete fat full suspension cu BUCKSAW, BLACKBOROW şi altele

1

Este uşor să-ţi dai seama care este cea mai tare bicicletă la o zi de teste văzând cât de greu este să faci rost de una. La evenimentul QBP Saddle Drive din Ogden, SUA, acea bicicletă a fost Salsa Bucksaw, un fatbike full suspension. Părea că până şi cei care nu erau interesaţi de asemenea biciclete vroiau să o încerce doar ca să vadă cum este.

Fiind prima bicicletă fat full suspension produsă în masă, Bucksaw se alătură noilor adiţii pe 2015 pentru a crea cea mai variată gamă de biciclete fat din lume. În timp ce unele companii abia îşi lansează primele biciclete de acest tip, Salsa are acum 5 categorii diferite, de la rigide la full-uri.

Salsa-fat-bike-2015-bucksaw-blackborow-mukluk-ti-beargrease-alloy-full-suspension-front-16

După aproape 3 ani de dezvoltare Salsa Bucksaw a ieşit la lumină. Când Salsa începea să se gândească la posibilitatea unui fatbike full producţia de furci pentru astfel de biciclete nici nu exista. La început Salsa s-a folosit de părţi de la modelele lor Spearfish şi Horsethief pentru a crea un prototip la care a adăugat Maveric DUC32 şi furci modificate Lefty pentru a testa conceptul. Curând Salsa a început să lucreze cu Dave Weagle pentru a dezvolta noua suspensie a bicicletelor lor 29er. Dave a venit de la bun început cu ideea unui fatty full suspension. Într-un final Rockshox a decis să intre în joc creând furca Bluto.

Salsa insistă pe faptul ca acest fatbike nu este un Spearfish sau Horsethief îngrăşat ci o bicicletă nouă construită de la zero. Un aspect crucial al designului a fost înţelegerea modului cum lucrează anvelopele fat. În timpul dezvoltării Dave Weagle a creat un dispozitiv care putea măsura performanţa anvelopelor fat la diferite presiuni, cu diferite lăţimi de jantă şi diferite mărimi de anvelopă. Din acest motiv Bucksaw dispune de anvelope de 3.8”. Pentru că cinematica este gândită în jurul dimensiunii acestei anvelope instalată pe jante de 65-82mm.

Salsa Bucksaw dispune de o geometrie de trai însă cu furcă de 100mm, unghi al furcii de 68 grade şi ţevi chainstay de 444mm.

Deşi bicicleta a fost gândită să funcţioneze cu jante până la o lăţime de 82mm, modelele de producţie se vor livra cu modelul Marge Lite de 65mm. Jantele mai înguste oferă şi o greutate mai mică.

Triunghiul faţă al cadrului acestei biciclete este din aluminiu, la fel ca şi ţevile chainstay. Ţevile seatstay sunt însă din carbon şi doar din acestea Salsa a reuşit să reducă greutatea cu 245g. Suspensiile sunt de 100mm faţă şi spate. Bucksaw foloseşte un rulment pedalier 41 121 care are practic aceeaşi lăţime ca un BB 100mm filetat şi aceleaşi foi cu braţe. Echiparea constă în Sram X01 şi frâne Guide RS la care se adaugă o tijă de şa reglabilă Reverb Stealth. Anvelopele sunt Surly Nate 120tpi de 3.8” cu jante Marge Lite 65mm. Bucksaw 1 are un preţ de 4.999$ cadrul fiind doar 1.899$. Cât priveşte această bicicletă cu cadru de 17” greutatea este de 15,37 kg.

Bucksaw 2 foloseşte aceleaşi componente pentru suspensie însă primeşte transmisie Sram X7/X9 2×10 cu schimbător spate Type 2 şi angrenaj X5 cu 22/34T. Frânele sunt Sram Guide R cu discuri de 180mm faţă şi spate. Cele două cadre Bucksaw sunt identice şi, la fel ca la bicicletele 29er Salsa, acestea folosesc un Split Pivot cu pivot concentric în jurul axului spate. Bucksaw 2 se vinde cu 3.999$, iar modelul cu cadru de 19” are o greutate de 15,42 kg.

Salsa-fat-bike-2015-bucksaw-blackborow-mukluk-ti-beargrease-alloy-full-suspension-front-23

Un model complet nou de la Salsa este Blackborow care duce aventura spre un nivel complet nou. Salsa ştie că nu toată lumea are nevoie de anvelope imense însă cine îşi doreşte totuşi aşa ceva Blackborow dispune de cauciucuri de 5” şi jante late de 100mm. Salsa Blackborow este destinat aventurilor şi expediţiilor extreme. Pentru a face faţă condiţiilor vitrege Blackborow are un BB puţin mai înalt şi cea mai mică înălţime de încălecare dintre toate modelele fat de la Salsa.

Salsa-fat-bike-2015-bucksaw-blackborow-mukluk-ti-beargrease-alloy-full-suspension-front-5

Disponibil în două variante Blackborow Dinglespeed are o transmisie care practic oferă două viteze singlespeed ce pot fi schimbate între ele fără a ajusta tensiunea în lanţ. Astfel poţi schimba între 30/18T şi 26/22T prin simpla demontare a roţii spate şi schimbarea lanţului de pe un pinion pe altul. Din moment ce pinionul spate se micşorează iar foaia creşte (sau invers) tensiunea în lanţ rămâne aceeaşi. Rezultatul constă într-o viteză pentru urcare şi una pentru croazieră ambele cu durabilitatea unui single speed. Anvelopa mai mare a  însemnat şi un BB mai lat. Vorbim acum de un pressfit offset 41 lat de 132mm cu un chainline de 76mm.

Blackborow dispune de furca Bearpaw 150. Asta înseamnă că faţa va fi compatibilă cu furca cu suspensie RockShox Bluto. Furca rigidă foloseşte un ax 15x150mm care probabil va deveni standard începând cu 2016. În spate dropout-urile Alternator folosesc ax 197×12 ce permit utilizarea de single speed. Varianta Dinglespeed are un preţ de 2.299$, iar la un cadru de 18” a avut 14,37kg. Blackborow 1 cu viteze foloseşte acelaşi cadru şi furcă din aluminiu însă primeşte transmisia 2×10 SRAM x7/x9 Type 2 şi angrenaj Surly OD. Ambele modele dispun de frâne SRAM BB7. Blackborow 1 va avea un preţ de 2.799$ sau frame kit (cadru, furcă, butucii şi axe) la 950$. Această bicicletă cu cadru de 20” a cântărit 15,37 kg.

Salsa-fat-bike-2015-bucksaw-blackborow-mukluk-ti-beargrease-alloy-full-suspension-front-13

Pentru modelul Mukluk cadrul nu s-a modificat însă existenţa furcii Rockshox Bluto a însemnat crearea unei noi game de biciclete fat. Mukluk 2 foloseşte transmisie SRAM X7/X9 Type 2, 2×10 cu angrenaj Surly OD şi frâne Sram Guide R. Roţile sunt alcătuite din jante Surly Rolling Darryl şi anvelope Surly Nate 3.8” 120tpi. Mukluk 2 se va vinde cu 2.999$. Greutatea noii biciclete din aluminiu este de 15,21 kg pentru un cadru de 17”.

Salsa-fat-bike-2015-bucksaw-blackborow-mukluk-ti-beargrease-alloy-full-suspension-front-32

Mukluk Ti este varianta cu cadru din titan. Cadrul triple butted 3/2.5 din titan foloseşte tot un QR spate de 170mm la fel ca Mukluk din aluminiu. Însă modelul Ti primeşte un upgrade la piese sub forma transmisiei SRAM X01/X1 1×11. Mulţumită dropout-urilor Alternator poţi schimba cu un spate thru axle sau chiar să-ţi faci un Rohloff 170mm. Dacă varianta din titan este pe placul tău atunci bicicleta poate fi a ta pentru 4.899$ sau doar 2.499$ pentru cadru. Greutatea unei biciclete cu cadru de 19” este de 14,6 kg. Există şi Mukluk 3, fără suspensii, la preţul de 1.899$.

Salsa-fat-bike-2015-bucksaw-blackborow-mukluk-ti-beargrease-alloy-full-suspension-front-35

Salsa Beargrease 2 este ultima adiţie la colecţia companiei. Beargrease a fost la început din aluminiu însă după ce a apărut varianta din carbon, aluminiul a fost scos de pe piaţă. Acum a fost reintrodus şi dispune de aceleaşi specificaţii ca şi varianta din carbon cu excepţia QR-ului spate de 170mm. În faţă bicicleta dispune de o furcă 142x15mm Makwa din carbon în timp ce cadrul este în continuare construit în jurul anvelopelor de 4”.

Salsa-fat-bike-2015-bucksaw-blackborow-mukluk-ti-beargrease-alloy-full-suspension-front-40

Bicicleta echipată cu X7/X9 2×10 şi frâne Sram DB5 va avea un preţ de 2.599$ sau doar 1.499$ pentru frameset. Acest model cu cadru de 17” cântăreşte 13,24 kg. Pentru anul viitor cadrele Beargrease Carbon rămân neschimbate însă vor oferi echipări XX1 la preţ de 5.599$ (2.599$ doar frameset) cu Carbon 1 şi echipare Sram X1, la 3.699$.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentSalsa devine mai uşoară şi mai rigidă cu Spearfish şi Horsethief din carbon
Articolul următorFelt prezintă gama 2015 pentru mountain bike
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ