Noul Canyon Neuron CF, bicicleta performantă pentru toată lumea

0

Noua bicicletă de la Canyon se îndepărtează puțin de tendințele pieței cu cadre lungi, agresive și cu unghi mic al furcii. Nu pentru că cei de la Canyon ar considera că ideea e proastă. Doar că ei consideră că mulți cicliști ar avea de câștigat dintr-o bicicletă cu o geometrie mai relaxată. O bicicletă cu tehnologii foarte avansate dar cu un preț excelent și cu o utilizare prietenoasă. Cel mai important e că se dorește a fi o bicicletă ce poate fi folosită în ture de o zi pe trail-uri epice și aventuri XC. Este vorba de noul Neuron CF, cu cadru din carbon.

Când descriu ideea din spatele lui Neuron CF, cei de la Canyon amintesc conceptul de Grand Turismo. O mașină GT e sportivă și e distractiv de condus dar nu e la fel de agresivă ca una de competiție, ceea ce o face mai plăcută la condus pentru șoferul mediu. Canyon au sperat să obțină același lucru de la Neuron CF. În mâinile unui ciclist expert, bicicleta rămâne rapidă și precisă, dar ciclisul mediu va fi și el capabil să scoată mult din aceasta indiferent de nivelul său tehnic.

Pentru asta, Neuron CF are un cadru nou din carbon care înglobează caracteristici noi foarte interesante. Cadrul folosește un design asemănător cu restul modelelor lor de MTB, cu o tranziție în formă de fulger între top-tube și seat stay-uri, ceea ce îi dă bicicletei un aspect dinamic. Cadrul este complet din carbon iar extensia amortizorului e o piesă interesantîă concepută din material compozit care are și rolul de protecție pentru rulmenți.

Asta înseamnă că atunci când suspensia se comprimă, extensia amortizorului culisează peste seatstay foarte discret, greu de observat, dar odată observat pare un design foarte interesant. Suspensia oferă 130 mm de cursă prin design-ul Triple Phase. Acesta a fost conceput prima dată pentru modelul Sender DH iar cinematica a fost reglată pentru roți mari, având o fază inițială moale, una ce oferă suport la mijloc iar pe final e progresivă. Practic e proiectată să fie foarte eficientă la pedalat dar și sensibilă la obstacolele mici. Poziția pivotului spate a fost aleasă astfel încât suspensia să funcționeze și în timpul frânării.

Variantele mici cu roți de 27.5 folosesc un amortizor 190×45 mm în timp ce modelele cu roți de 29 folosesc unul de 210×50 mm. Amortizorul de pe cadrele cu roți mici nu poate fi înlocuit cu celălalt model pentru a monta roți mari deoarece cadrele sunt diferite și nu au loc pentru roți. Modelele cu roți de 29 au loc pentru anvelope de până la 2.6.

Pentru a funcționa perfect cu suspensia spate de 130 mm, toate bicicletele vin cu furcă de 29 cu cursa de 130 mm, chiar și modelele cu roți de 27.5. La fel ca modelele Neuron vechi, noul Neuron CF este proiectat special pentru roți și anvelope de 27.5 în mărimile XS și S și pentru roți de 29 în mărimile M-XL. Dar chiar și mărimile mici au tot furcă pentru roți de 29.

Canyon spun că au făcut acest lucru pentru a păstra proporțiile. După testele inițiale au descoperit că cicliștii mici preferă bicicletele cu roți de 27.5 dar furcile pentru roți de 29. După câteva cercetări, Canyon au dedus că problema vine de la lățimea ghidonului, care e esențială pentru a vira roata, împreună cu efectul opus ce vine de la teren.

Pentru a păstra aceleași senzații la toate mărimile, Canyon au descoperit că folosirea unei furci de 29 cu roată de 27.5 face ca forțele aplicate de teren roții să fie mai mici, echivalent cu necesitatea unui ghidon mai îngust pentru a vira roata. Practic Canyon consideră că folosirea furcii de 29 la toate mărimile face bicicleta mai ușor de virat, lucru confirmat de cei ce au testat prototipurile. Din acest motiv și ghidonul are o lățime ce variază în funcție de mărimea cadrului între 740 și 760 mm.

Top-tube-ul scurt face ca toate mărimile să fie echipate cu pipă de 60 mm.

Doar mărimile S și XS folosesc roți de 27.5 în timp ce restul mărimilor folosesc roți de 29. În tonul ideii de Gran Turismo, Neuron CF oferă o geometrie echilibrată personalizată pentru fiecare mărime în parte. Fiecare cadru folosește tuburi de dimensiuni specifice pentru a echilibra rigiditatea. Toptube-ul e coborât dar păstrează loc pentru un suport de bidon în triunghiul principal.

O mare parte din ideea din spatele cadrulu Neuron CF aplică Bearing Concept, cu rolul de a oferi protecție suplimentară rulmenților. În loc să se bazeze doar pe garnituri duble de protecție incluse în rulmenții etanși, fiecare pivot a primit câte un capac suplimentar care diferă de la un mic capac simplu la rulmenții mici până la capace cu garnitură și prindere cu șurub la pivotul principal. Pivotul principal de asemenea are un desing asimetric, cu doi rulmenți pe partea transmisiei pentru durabilitate suplimentară în zona unde se aplică forțele de la lanț. Extensia amortizorului funcționează ca protecție pentru rulmenții superiori astfel că la spălarea bicicletei, jetul puternic de apă nu poate să ajungă direct pe aceștia.

Neruon CF a fost proiectat pentru a fi ușor de întreținut, dar fără să facă rabat la aspect. Disputa între rutarea internă și externă a cablurilor e mare și probabil nu se va termina niciodată, dar Canyon au venit cu un concept interesant. Cablurile pe noul Neuron CF sunt rutate în același timp intern și extern. Acest lucru e realizat cu ajutorul unei protecții prinse pe downtube care are și rol de canal pentru cabluri. Cablurile trec prin tunel însă acesta poate fi demontat pentru instalarea ușoară a cablurilor și furtunelor, fără să fie nevoie să se desfacă conductele de la frâne. În continuare cablurile trec printr-o protecție suplimentară sub chainstay pentru deraiorul spate, dar furtunul frânei spate e prins simplu pe exterior. Există și o protecție deasupra chainstay-ului pentru a-l proteja de loviturile lanțului.

Toptube-ul este dotat cu un IPU (Impact Protection Unit) ce previne ca ghidonul sau manetele să se lovească de cadru la un accident sau la transport. Desingn-ul folosit de Canyon e foarte interesant deoarece nu e nevoie de o pipă specială, sistemul fiind implementat într-un distanțier. Nici raza de viraj nu e foarte afectată. La o lovitură mai mare, șuruburile sistemului IPU sunt concepute să se rupă, fiind ieftine și ușor de schimbat.

Bicicleta e compatibilă cu transmisii 1x sau 2x și folosește o prindere de deraior față demontabilă, ce poate fi folosită și pentru a monta un chainguide. Cadrul necesită un deraior sideswing iar cablul acestuia iese din cadru pe partea stângă, trece peste toptube și intră în deraior prin dreapta.

Toate mărimile au spațiu pentru un suport de bidon în triunghiul principal, dar mărimile mici ar putea avea probleme cu bidoanele mari. Din acest motiv cadrul e compatibil cu sistemul Canyon Eject ce permite montarea a două bidoane de 400 ml unul lângă altul. Sistemul necesită trei șuruburi de prindere, acestea fiind prezente pe cadru.

Monoblocul nu e pressfit ci clasic filetat BSA pentru a face întreținerea cât mai simplă.

Canyon au găsit răspunsul și la dilema între închidere QR sau bolt-on cu sistemul lor Quixle ce le combină pe ambele. Nu e atât de ascuns ca un sistem bolt-on clasic dar e mai puțin masiv decât un ax standard thru QR. Când trebuie demontată roata, maneta iese din ax și funcționează ca orice alt ax thru. La final, maneta intră în ax.

Bicicleta e oferită în șase culori, cinci mărimi și două modele specifice feminine care au cadre identice dar puncte de contact speciale. Prețurile variază între 2.699 și 5.599 Euro. Toate sunt disponibile deja prin vânzare directă pe pagina producătorului.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentFat bike în Zermatt
Articolul următorCannondale au lansat două ediții limitate retro ale cadrului F-Si
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ