Prezentarea bicicletelor Scott 2020

0

În urmă cu câteva zile am paritcipat la prezentarea noilor biciclete Scott, modelele 2020, care au ajuns la țanc pentru zilele de test organizate la Pensiunea Negoiu, în Porumbacu de sus, la poalele Făgărașilor. Cum Scott nu mai are nevoie de nicio prezentare, poate că ar fi indicat să menționez că prima bicicletă full-suspension construită de elvețieni a fost lansată în 1992, dar și cadrul CR1 (cursieră) care în 2001 cântărea doar 895 de grame. Scott a mai lansat ulterior și câteva hardtail-uri (Scale), care au deținut la acel moment recordul pentru cele mai ușoare cadre hardtail de MTB din lume. Iar acestea erau disponibile în producția de serie. N-ar fi rău, dat fiind specificul prezentării, să menționăm și de primele biciclete electrice: în 2011, chiar când Scott lansa primul E-Sub, cu o motorizare Bosch, se întâmpla să mă aflu la Eurobike, având ocazia să pedalez pe ceea ce urma să devină un fenomen aproape scăpat de sub control. Ei bine, la Porumbacu de Sus am putut testa pe câteva trasee mai scurte atât e-bike-urile cât și noul Spark non-electric, atât în varianta de aluminiu cât și în cea de carbon. Noul Aspect, entry-level-ul din gama elvețienilor, a fost de asemenea prezentat, iar ca fapt divers, prețurile pornesc de la 2.200 de lei pentru acest model. Este disponibil desigur și ca e-bike.

În centrul atenției acestei prezentări: Scott Spark Team Issue.
Importatorii au ales locul ideal pentru acest dealer meeting.

În prima zi am asistat la prezentarea de MTB-uri și cursiere, iar când a sosit momentul prezentării accesoriilor, ne-am fofilat frumos din rânduri și am ieșit pe proaspăt construitul traseu de XCO pentru copii, chiar în imediata vecinătate a Pensiunii Negoiu. Pentru copii zici? Da, un traseu care probabil în urmă cu 10-15 ani ar fi fost utilizat doar de către adulți, așa cum ne povestea Ulisse Gheduzzi, cel care a dat scânteia unei noi ere în antrenamentul copiiilor și care acum este impresionat de nivelul de performanță pe care aceștia au putut să-l atingă. Noi ne-am plantat direct cu e-bike-urile acolo și chiar pentru motoarele acestora, tot era necesar un skill bun pentru a lua virajele strânse pe urcare sau pe coborâre sau pentru a sări gap-urile construite artificial, unele pe care mulți adulți le-ar ocoli fără să clipească. Am luat cu noi un Spark și un Genius, ambele electrice, ambele modele 2020, cele care se încadrează în noua filosofie a celor de la Scott. Chiar în cadrul prezentării am putut vedea una lângă alta, evoluția bicicletelor electrice de munte. Dacă la început arătau precum un soi de monștri hibrizi, în zilele noastre cuvântul cheie INTEGRARE este cel care definește noua categorie de biciclete cu motor. Asta înseamnă că este din ce în ce mai greu să-ți dai seama dacă o bicicletă este sau nu electrică, alături de liniile sportive ale cadrului cu cabluri trase prin interior. Aspectul curat se pare că a devenit literă de lege pentru cei de la Scott, căci acesta poate fi întâlnit de la Aspect și până la Spark. Sau orice altă bicicletă vreți voi.

Andrei cu Genius-ul electric la vale. Un pic mai agresiv.
Și eu pe Spark-ul electric la deal.
Și cum tot ce urcă trebuie să și coboare…

Ambele modele, Spark și Genius, au o geometrie sportivă, cu un head angle ce se apropie amenințător de cel al unei biciclete de downhill (64.5 grade, respectiv 64.8 grade), geometrie variabilă ce poate fi modificată via flip-chip. Reach-ul este de asemenea în ordine, iar spațiul de manevră pe care ți-l oferă este mai mult decât necesar. Ce este un pic neașteptat, vine din partea chainstay-ului: lungimea acestuia este destul de mare (462mm la Spark și 465mm la Genius), ceea ce oferă o stabilitate foarte bună – bicicleta fiind perfect plantată, dar care răpește un pic din distracție căci nu putem vorbi despre o bicicletă foarte fâșneață. La nivel de specificații, merită de asemenea menționat că bicicletele cu motorizare Bosch (noul Performance Line CX din generația a 4a) au și un range extender, care-ți permite montarea unui acumulator suplimentar pe downtube, în acea zonă existând suficient spațiu pentru a acomoda unul. Cum se face în sine procedura, nu am putut să vedem deoarece nu exista un astfel de extra-acumulator disponibil la prezentare, însă îi credem pe cuvânt că funcționează.

Spark:

Genius:

Cum toate e-bike-urile noi de la Scott sunt deja pregătite să găzduiască un acumulator mare, de 625 Wh, adăugarea unuia de 500Wh practic însumează o autonomie de 1125Wh, suficient pentru o tură de 50-60 de km cu o diferență de nivel impresionantă (pe modul Turbo, desigur). Totodată, ambele biciclete erau echipate cu noul Sram SX, la fel și Aspect-ul, iar un review separat al acestuia ar urma să fie publicat în zilele ce urmează. Am remarcat totuși maneta de schimbător (shifter-ul), care-ți permite să schimbi doar câte un pinion, fiind astfel idiot-proof deci eliminând riscul să rupi lanțul într-o repriză sălbatică de schimbat al vitezelor.

O nouă bicicletă electrică în gama celor de la Scott este modelul Strike, cu suspensii de 140mm și care se încadrează la fix între Spark și Genius. După cum spuneam și despre cele două, devine o chestiune de preferință și poate de traseu alegerea suspensiilor, însă în termeni de distracție și simplificat pe cât de mult posibil, Strike-ul oferă ce-i mai bun din Spark și Genius. Sau cel puțin așa ar trebui, căci n-am avut ocazia s-o încerc.

Modelul Aspect electric, în versiunea de bază, a fost de asemenea prezent în curte și am dat o tură relativ simplă cu el. Urcările au fost abrupte, dar nu tehnice, iar coborârile la fel: foarte rapide, fără rădăcini sau pietre. În aceste condiții nici nu aveam nevoie de suspensie pentru cadru, căci confortul venea de la furca (relativ modestă) Rock Shox Judy (cu brațe de 30mm) și de la anvelopele mai late. Pentru trasee forestiere sau în genul potecilor pe care le-am parcurs la prezentare, această bicicletă este ideală, mai ales că nu costă nici pe departe cât un full-suspension. La nivel de motorizare, aceasta a fost disponibilă cu entry-ul de la Bosch, modelul Performance, cu un cuplu de 60Nm. Pentru că am început să pedalez cu motorul oprit, apoi i-am dat pe prima treaptă – Eco – nu am simțit că ar fi vorba despre un motor cu un cuplu mai mic. Abia pe urcările abrupte s-a făcut resimțit însă nu încât să mă împiedice să duc la bun sfârșit cățărările. Motorul, în această variantă, mi s-a părut ceva mai zgomotos decât Performance Line CX, deși inițial aveam impresia că împart aceeași construcție cu un cuplu reglat din software. Aparent lucrurile stau un pic diferit.

Noul Aspect electric, cu un design curat.

Mai multe despre cum ne-am distrat cu cele două electrice pe traseul de XCO poți vedea în filmul din partea finală a articolului.

Eu am putut face asta…
… iar Andrei asta…
… deoarece am servit micul dejun unde trebuie.

Câteva cuvinte și despre noul Spark, care este disponibil și ca frame set – chiar și într-o versiune similară cu cea folosită de Nino Schurter. Prețurile sunt însă peste puterea noastră de imaginație sau cumpărare, iar regula se aplică și pentru frameset-urile lui Genius sau Ransom sau chiar și în cazul cursierelor. Dacă totuși ești atât de curios sau pur și simplu îți dorești un Scott cum nu are nimeni altcineva, reține că mai primești și o furcă cu frameset-ul, un angrenaj, ghidonul de la Syncros cu pipă integrată și după caz, chiar și un set de frâne de la Sram într-o vopsea personalizată (roși, gri sau baby-blue – awww!). Mai departe nu-ți rămâne decât să cauți liber prețul pe net ca să înțelegi la ce mă refer.

La prezentare a fost disponibil un Spark 900 Team Issue, echipat cu noul Sram AXS, combinat cu un set de pinioane GX și cu un set de frâne Shimano XT. Dar nu asta contează atât de mult, nici măcar schimbătoarele wireless. Ci culoarea în care este oferită această bicicletă, în cazul multora dintre cumpărători, singurul argument de achiziție. Și nici măcar nu trebuie să i se servească acest argument, căci este suficient s-o vadă în fața ochilor, iar de acolo mai departe doar inima va dicta ce se întâmplă cu finanțele tale. Team Issue arată atât de bine încât ești în stare să uiți de toate ratele și datoriile, de salariul modest sau de hainele pe care urma să le cumperi celui mic și pur și simplu să scoți banii și să-i pui jos pentru o bicicletă destul de capabilă. Mai ales că în varianta din carbon este chiar mai ușoară și evident, mai frumos finisată.

Noul Aspect non-electric, în diverse versiuni de echipare:

A doua zi am plecat în tură cu Tudor Oprea, aflându-mă deja la a doua întâlnire cu sportivul român după ce-am participat la concursul de enduro de la Straja (aproape) în aceeași echipă. Tudy ne-a arătat câteva trasee din zonă, în principal câteva secțiuni din Triada MTB, iar acestea au fost mai mult rapide decât tehnice. Urcările din a doua tură au fost chiar zdravene și acolo am avut ocazia să văd cum pune Tudor Oprea wații la lucru, pe niște înclinații aproape imposibile sau chiar de neimaginat pentru unii amatori. Doar colegul meu Andrei știe cum le-a urcat pe bicicleta normală și sincer nici n-am stat prea mult să-i cer detalii, căci eram prea prins să-l filmez pe Tudor și să dau la pedale pe e-bike-ul cu care mă aflam în spatele lui. Andrei a avut la dispoziție un Spark 950, din aluminiu, care s-a descurcat bine pe traseele parcurse, ba chiar a fost protagonistul unui save de zile mari după o săritură aparent banală. Geometria a intrat în acțiune chiar într-un stoppie necontrolat pe roata de față.

Acest Spark a fost varianta aleasă de Andrei pentru a 2a zi de plimbări.
El și numai el știe cum a urcat zonele foarte abrupte. Dar a reușit.
N-au cum să nu-ți atragă atenția…
Alegerea liniilor prin apă poate fi mai dificilă uneori.
Și este necesară și ceva echilibristică.
Tudor Oprea în față, conduce grupul.
Regrupare înainte de coborâre.
Emil de la ProBike, guru al e-bike-urilor.
Urcări cu viraje strânse. Te țin în priză.
Tudor Oprea, singurul român care a reprezentat România la o Olimpiadă, face ultimele reglaje înainte de plecarea pe traseu.
Iar toți ceilalți așteaptă nerăbdători.
O privire mai îndeaproape asupra bicicletei lui Oprea.

VIDEO

Altfel, atmosfera a fost faină, oameni faini așa cum era de așteptat, totul într-un cadru dedicat mountainbike-urilor, iar asta a fost cireașa de pe tort. După cum vă spuneam și mai sus, zona este excelentă pentru turele cu bicicleta, iar pump track-ul și sala de sport de la Pensiunea Negoiu sunt bonusuri de care poți profita când te afli acolo în vizită. De mâncare nu mai zic, căci te las și pe tine să mai descoperi câte ceva. Trebuie menționat și faptul că cele 4 stele ale cazării chiar sunt 4 stele și nu precum în cazul pensiunilor mult supraestimate. Așadar, printre altele, vă recomand și acolo o vizită.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro
Porumbacu de Sus

 

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ