Cum înlocuiești o furcă?

16

Dacă a sosit momentul ca vechea ta furcă să fie înlocuită, este cazul să iei în considerare anumite aspecte înainte de a achiziționa și instala noua furcă.

Un prim sfat se referă la utilizarea furcii. Pe unde ai de gând să pedalezi de acum înainte? Terenul va fi variat sau puternic denivelat? În funcție de dificultatea terenului, vei avea la dispoziție mai multe variante de furci. Producătorii le diferențiază astfel: 80 – 100 mm – cross country și maraton, 120-150 mm – all mountain, 160-170 mm – enduro, 180 mm – freeride și 200 mm – downhill. Furcile pentru downhill sunt cele care diferă de cele pentru probe mai puțin dure, utilizând o coroană dublă. În rest, alături de furcă, vei putea opta și pentru lățimea brațelor: 30, 32, 34, 35 sau 36 mm. Cu cât brațele sunt mai groase, cu atât furca oferă o rigiditate mai bună dar și o greutate mai mare. Ține cont că unii producători recomandă instalarea doar anumitor furci pe cadrele respective. Spre exemplu, nu este indicat ca pe un cadru de Cross Country să instalezi o furcă de 160 de mm. Pe lângă faptul că unghiul headtube-ului devine prea mic, iar controlul bicicletei se schimbă radical, riști să rupi și cadrul în zona headtube-ului.

Nu uita să verifici dacă furca pe care urmează s-o achiziționezi are prinderi pentru V-Brake, în cazul în care folosești acest sistem de frânare sau prinderi pentru etrierul frânei hidraulice. De asemenea, verifică dacă prinderea etrierului este de tip I.S. sau PostMount, deoarece se poate să trebuiască să achiziționezi separat și un adaptor pentru montarea corectă a etrierului.

Nu în ultimul rând, trebuie să verifici ce fel de prindere pentru roată are furca: este Quick Release clasic (9 mm), QR 15 sau QR 20? Această prindere trebuie să fie compatibilă cu butucul tău.

Odată ce te-ai decis că vrei un anumit tip de furcă, adaptat nevoilor tale, verifică încă o dată dimensiunile headtube-ului. În majoritatea cazurilor, dimensiunea headtube-ului este de 1 1/8 inch (44 mm). Bicicletele vechi (înainte de 1995) sau cele low cost, au headtube-ul de 1 inch. Mai diferențiem la acest capitol, cadrele cu gât conic 1 1/8 inch sus și 1.5 inch jos și pe cele de tip over size, cu un headtube ce înregistrează în diametru 1.5 inch. Pe un cadru cu gât conic, poți monta o furcă cu steerer de 1 1/8 inch, la fel ca și pe cadrul cu gât oversize. Pentru a realiza acest lucru, va trebui să folosești adaptoare speciale, care se găsesc în magazine la prețuri mici.

Dacă ai un cadru cu un headtube de 1 inch va fi imposibil să montezi o furcă cu un steerer de 1.5 inch. În ultima perioadă au apărut câteva seturi de cuvete, ce permit instalarea unei furci cu steerer conic pe un cadru cu headtube de 1 1/8 inch (44 mm).

Acestea fiind spuse, să trecem la treabă.

Pasul 1: furca este furnizată din fabrică cu un steerer mai lung, pe care va trebui să-l tai. În acest caz, ai mai multe posibilități. Fie folosești aceeași lungime ca pe furca veche, fie îl tai mai lung sau mai scurt în funcție de poziția pe care vrei s-o aibă ghidonul (mai sus sau mai jos). Mai scurt nu îți recomand să-l tai ținând cont că poate o vei vinde la un moment dat și furcile cu steerer scurt nu se vor potrivi pe toate bicicletele. dacă îl lași mai lungi, folosește unul sau două distanțiere pentru compensa din lungime. Marchează pe steerer locul unde va fi tăiat.

Pasul 2: Pentru mai multă precizie, utilizează o sculă specială de tăiat țevi. În caz extrem se poate face și cu pânza de bomfaier, doar că aceasta nu-ți garantează că vei tăia steerer-ul perfect drept. Dacă te simți în stare, utilizează bomfaierul.

Pasul 3: Fixează scula de tăiat pe steerer în timp ce strângi de mânerul negru.

Pasul 4: Rotește scula în jurul steerer-ului, în timp ce strângi puțin câte puțin mînerul.

Pasul 5: Odată tăiat, folosește o pilă pentru a netezi marginea steerer-ului.

Pasul 6: Pentru a putea fi fixată, în furcă trebuie să introduci o floare. Este o componentă ce se fixează pe interiorul steerer-ului și care beneficiază de un filet de care se va prinde șurubul ce fixează capacul după montarea tijei de ghidon. Trebuie inserată în interior prin lovire, în cazul în care nu ai o presă specială pentru așa ceva. Vine livrată cu tot cu capac sau separat.

Pasul 7: Montează la final și calea de rulare inferioară pentru bile sau rulment. Și pentru aceasta există o sculă specială deoarece trebuie să fie introdusă în mod egal pe baza steerer-ului. Utilizează alternativ o țeavă cu o dimensiune apropiată căii de rulare. Nu uita să pui vaselină în zona în care calea de rulare se fixează pe steerer: o va ajuta să intre mai ușor.

La final, nu mai rămâne decât să introduci furca în headtube și să montezi tija de ghidon. Prinde și capacul de deasupra pipei și verifică dacă nu ai joc în furcă sau dacă nu cumva capacul superior este prea strâns, iar ghidonul se mișcă greu.

16 COMENTARII

  1. Imi spuneti si mie unde ati gasit voi kit de reductie de la 1.5 la 1 1/8 “ieftin”? La inceputul anului cand am cautat asa ceva cele mai ieftine cuvete cu reductie erau in jur de 1.5 milioane….

  2. acest kit pe care il recomandati, este identic cu cea ce am eu pe cannondale rush. diferenta este ca numai in capete (sus si jos) este 1 1/8. im puteti spune cum le pot da jos. sunt printre cele mai “adanci” cuvete pe care le-am vazut.

  3. As vrea sa stiu cum se poate monta o furca cu steerer conic pe un cadru cu headtube de 1 1/8 inch (44 mm). Ex ar fii un
    Fox Suspension 32 Float FIT RLC – Taper 1.5″ 2012
    pe un cadru Kona Kula Gold 2011.
    Mersi

  4. Nu este recomandat. Tu ai un cadru de All Mountain, pe când furca aceea este construită pentru Freeride. În cel mai bun caz, poți pune o furcă de 160 de mm. Dacă pui una mai mare, se schimbă unghiurile cadrului nefiresc și riști să-l rupi (din preajma headtube-ului în principal).

  5. Furca la care ma refer este Rock Shox Totem 180 mm.Imi trebuie neaparat aceasta furca si as accepta si o solutie de compromis.Daca as micsora travelul de la 180 mm la 150 cu distantiere sau alte metode nu s ar potrivii?

  6. Salut.!
    Am o furca RST Capa si as dori sa o schimb m-am gandit la un rock shox drat2 , mi se potriveste aceasta furca sau daca nu, ce imi recomandati?

  7. Buna ziua!As vrea si eu sa stiu ce pot sa le fac celor de la magazinul dhs din Giurgiu daca le-am dat garantia acum 1 luna sa imi repare furca si eu nu vor sa o repare gasind diferite scuze.La inceput au zis ca au dat comada si trebuie sa vina, cand m-am dus a 2-a oara au zis ca trebuie sa se duca baiatul la marfa sa o ia, iar a 3-a oara au zis ca nu mai gaseste furca si trebuie sa astept pana cand cei de la Deva o sa ii trimita, cand am vazut ca a trecut 1 luna a zis ca inca nu i-a trimis-o cel de la Deva si i-am cerut garantia ca sa fac o reclamatie si au zis ca au trimis-o la Deva.Deci, dupa o luna nu s-a rezolvat nimic, iar eu am ramas si fara garantie si nu stiu daca as putea cumva sa fac reclamatie fara garantie.Va rog sa ma ajutati!

  8. Salut! Vreau sa cumpar o bicicleta in scurt timp, si m-am decis sa o cumpar pe asta: http://olx.ro/oferta/bicicleta-mtb-downhill-xc-ID3JKxH.html . Dar dupa ce o cumpar vreau sa ii vand furca (Marzocchi MZ Comp 130mm) cu vreo 300-350 ron , si cu banii obtinuti plus diferenta din partea mea, vreau sa cumpar una dintre furcile acestea: Manitou Travis(500 ron) si o furca double-crown de 200mm de la un brand mai putin cunoscut banuiesc.Pretul nu ma prea intereseaza, vreau doar sa stiu daca vreuna din furci se poate monta pe cadrul ala Mountec, sau daca sa raman cu Marzocchi-ul pe care il are deja.Si dupa ce o cumpar oare ar incapea pe spate un disc de 200-203mm sau macar unul de 180mm? Aceste sunt linkurile pentru ambele furci: http://www.dirtbike.ro/bazar/furca-manitou-travis-gat-de-1-5-500ron-fix-310751 si http://www.dirtbike.ro/bazar/vand-furca-shockworks-big-one-pro-311485 . Multumesc anticipat!

LĂSAȚI UN MESAJ