Cum scurtezi gâtul (steerer-ul) unei furci?

11

Operațiunea de tăiere necesită multă atenție și trebuie neapărat realizată corespunzător. Altfel, pot apărea probleme la montarea tijei de ghidon și mai ales a capacului superior de fixare.

De ce este nevoie să scurtezi steerer-ul unei furci?

În primul rând o faci atunci când achiziționezi o furcă nouă pentru bicicleta ta. Alții o mai fac pentru a coborî poziția ghidonului, deși nu recomand deoarece îți va fi mai greu la revânzare. Oricine cumpără o furcă second hand, apreciază un steerer mai lung, în special datorită faptului că o poate adapta ulterior mai ușor bicicletei sale.

Cum se realizează operațiunea?

Ai două posibilități, în principiu la fel de eficiente. Din punctul nostru de vedere, utilizarea unei scule speciale este mai degrabă recomandată datorită preciziei și ușurinței în utilizare. O astfel de sculă, costă între 50 și 200 de lei, în funcție de producător sau de cum abordează procesul de tăiere (mai simplu, mai precis, mai complex etc.). Important este ca scula să taie steerer-ul perfect drept, altfel vei întâmpina probleme la montarea pipei (tijei de ghidon) și la prinderea capacului de fixare. A doua posibilitate este de a fixa furca în menghină și de a tăia cu o pânză de bomfaier, dar nu recomand deoarece rezultatul poate fi contrar așteptărilor.

Pasul 1: în imagine poți vedea scula cu care vom tăia steerer-ul. Trasează un semn clar pe steerer, acolo unde dorești să-l tai. Ia în calcul următoarele: lungimea headtube-ului, înălțimea cuvetelor (în cazul în care nu sunt îngropate în cadru), distanțierii (depinde câți dorești să folosești) și tija de ghidon.

Pasul 2: Fixează scula în dreptul semnului.

Pasul 3: Cu mâna stângă ține de sculă, apoi cu cea dreaptă execută o rotație completă în jurul steerer-ului. Asigură-te că tai uniform.

Pasul 4: Execută mișcarea de rotație până ce gâtul furcii este complet tăiat.

Pasul 5: Acum va trebui să finisezi partea superioară a steerer-ului. Folosește pentru această operațiune o pilă cât mai lată (în imagine este una foarte subțire, procesul de finisare va dura foarte mult cu una de acest tip). Pilește bine surplusul de metal ce rămâne în urma tăierii.

 

 

11 COMENTARII

  1. Care este denumirea “sculei” ?! Am mai folosit ceva de genul acesta in Germania la taierea cablurilor, foarte buna, precisa, usor de utilizat, iar acuma cand am vazut-o in acest articol mi-am adus aminte ca imi doresc si eu una, mai ales pentru ca aceasta taie metalul, otelul… dar cum se numeste?! nu i-am stiut denumirea nici atunci cand am utilizat-o.

    Multumesc anticipat pentru raspuns 🙂

  2. interesant ar fi sa vedem, chiar daca folositi un caz particular, cum se masoara si cum ajungi sa stii locul ce urmeaza a fi marcat pentru taiere

  3. @Eugen: după tăiere, trebuie să rămână 2-3 milimetri între partea superioară a gâtului și cantul superior al pipei.
    @mijan: se măsoară înălțimea headtube-ului, cuvetele (în cazul în care sunt externe), înălțimea pipei în zona în care se prinde pe gâtul furcii și adaugi după plac numărul de distanțiere extra.

  4. buna ziua ! detin o bicicleta Rich Dundeerock adica: http://www.okazii.ro/biciclete/de-oras/nou-bicicleta-full-suspension-dundeerock-18-viteze-a115967030 si as vrea sa ii schimb furca cu una din cele aratate aici: http://www.playbike.ro/categorie.php?id_categorie=106&filtru_pret=139_150 , insa ma confrunt cu o problema: ce este gatul unei furci? nu am desfacut niciodata o furca de pe cadru si nici nu am fost pe langa careva cand a efectuat aceasta operatiune.pe langa aceata treaba, la cumpararea unei noi furci trebuie luate noi cuvete? VA MULTUMESC ANTICIPAT pe evntualele raspunsuri concrete !

  5. Gâtul furcii este exact țeava de legătură dintre furcă și pipă – este cea pe care o tăiem în imaginile de mai sus. La bicicleta ta îți trebuie o furcă pentru un gât de 1 inch, pe când cele prezentate de tine pe site-ul playbike au 1.1/8″ inch, deci mai gros.

  6. Salutare! O intrebare, distanta dintre partea superioara a headtube-ului si cea inferioara a pipei, unde poti adauga distantierele, se calculeaza dupa bunul plac, sau se calculeaza in functie de marimea cadrului?

  7. Salut!
    Am cumparat de curand o bicicleta FIRST BIKE URBAN 610. Vreau foarte mult sa pot ridica ghidonul mai sus, momentan cu seua ridicata la nivelul meu ghidonul este mai jos decat seaua si nu ma simt bine. Ce solutii imi dati?

  8. Atentie sa nu taiati prea mult din gatul furcii. Aviz celor care vreti sa va schimbati cadrul intre timp.
    Veti regreta poate operatia de taiere anterioara.
    In general e bine sa aveti in vedere dimensiunea tevii fata a cadrului, felul pipei (lungime si rise) si felul ghidonului (drept sau tip DH).
    Eu am o bicicleta cu gatul furcii taiat foarte jos si de aceea, am pus un ghidon cu rise mare (50mm) de DH, chiar daca bicicleta este de XC-AM.
    La fel ca si Nick nu ma simteam bine si am ales acest compromis. A pune o pipa cu rise mare nu e o solutie, pt ca in general pipele cu rise mare au si lungime mica si veti sta foarte drept. Exista o solutie si anume pipele de Trial cu lungime mare (150mm-165mm) si rise mare (25-35 de grade), insa sunt foarte rare si foarte scumpe.
    Recomand mai bine instalarea unui ghidon cu rise mare, de DH, o sa va simtiti mult mai confortabil, chiar daca sunt greute (320-360 grame) fata de cele flat de XC (130 – 200 grame).
    Am avut ghidon drept si pe coborari grele prin paduri de munte si deal simteam nevoia de o cursa mai mare a furcii, un gat mai mare al ei, sau un rise mai mare a pipei sau ghidonului.

  9. O scula de genul asta buna, care sa nu se sparga la prima utilizare si sa taie drept, sigur se apropie de 200lei. Nu stiu daca se merita o investitie intr-o scula pe care o folosesti foarte rar..de cate ori iti cumperi fuca noua? Personal am marcat locul de taiere de jur imprejur cu atentie cu un marker subtire, am infasurat furca intr-o carpa mare si curata ca sa n-o zgarii de noua, am pus-o pe banca si am taiat-o cu flexul cu disc de 1,6mm. Nu dintr-o data, ca pe salam, am taiat dupa semn rasucind furca circular. La final a iesit perfect dreapta si am indepartat bavura cu o pila semirotunda… Am evitat sa tai cu disc de 1mm pentru ca flexeaza usor si nu prea ai precizie, riscand sa tai aiurea. Am taiat-o mai lunga cu 1cm decat cea veche si i-am pus un inel in plus, pentru orice eventualitate, si oricum vroiam sa-mi ridic nitel pozitia de mers. Exista toleranta de 2-3mm in minus fara probleme, mai mare sa nu fie ca nu se mai strange cum trebuie si ramane joc in cuvetarie.

LĂSAȚI UN MESAJ