Acum citesti
Cum centrez o roata?

Atat traseele de munte cat si cele urbane pot contribui prin prezenta obstacolelor la descentrarea rotilor bicicletei. Fie ca discutam de o lovitura laterala incasata in urma unui contact cu o piatra sau de descentrarea rotii la trecerea mai brutala peste o bordura, trebuie sa fii intotdeauna pregatit sa centrezi roata.

In cazul in care bicicleta ta este dotata cu V-Brake-uri exista riscul ca in urma descentrarii, janta sa loveasca de saboti. Pe langa faptul ca te va incetini pe traseu, iti taie si din placerea de a pedala. In acest articol de service iti vom explica cum poti centra rapid roata, in cazul in care aceasta prezinta o bataie orizontala (stanga-dreapta). Pentru bataile pe verticala iti recomandam sa apelezi la un service de biciclete.

Pentru a efectua aceasta operatiune vei avea nevoie de o cheie de spite si de ceva rabdare. Roata din pozele acestui articol este montata pe un suport special de centrat roti, dar la nevoie, poti efectua operatiunea cu roata montata direct pe bicicleta.

Primul pas pe care trebuie sa-l urmezi, este sa identifici locul in care roata „bate”. Exista mai multe metode de a face asta: fie scoti anvelopa si montezi roata dinnou pe bicicleta (te ajuta sa identifici locul mai repede) fie o faci cu roata montata direct pe bicicleta.

Cum pozitionezi bicicleta? Va fi necesar sa pozitionezi bicicleta cu rotile in sus. Astfel iti va fi mult mai usor sa invarti de roti pentru a identifica bataia. Atentie, cei cu cadre joase vor trebui sa ridice saua cat mai mult, astfel incat sa le ofere libertatea de a invarti si roata din spate. Pozitioneaza-ti mina pe furca sau pe bascula cadrului si invarte de roata. Tine degetul in dreptul jantei si vezi unde a fost lovita. Ideal ar fi sa marchezi cumva acel loc. Trebuie sa marchezi mai intai toate locurile in care roata are bataie.

Utilizarea degetului este rudimentara, dar este singura metoda eficienta in cazul in care bicicleta ta este dotata cu frane pe disc si nu ai vreun soricel de plastic la indemina. De asemenea te poti folosi de sabotii franei pentru a identifica bataia in cazul in care bicicleta este dotata cu frane pe janta. Suportul de centrat iti ofera precizie maxima in identificarea batailor. De preferat ar fi sa marchezi spitele din dreptul bataii cu o bucata de banda adeziva ca sa poti face checking-ul pentru toata roata.

Dupa ce identifici bataile, va trebui sa treci la centrat. Pentru a intelege mai bine logica centrarii, iti explicam pe scurt principiul constructiei unei roti: spitele se prind mai intai de butuc, ca apoi sa fie prinse de janta cu ajutorul niplurilor. Cand strangi de nipluri cu ajutorul cheii de centrat, janta se misca in directia in care trage spita. Asadar, daca bataia este spre stanga, va trebui sa strangi spita prinsa in partea dreapta a butucului (vezi poza de mai jos).

Daca bataia este spre dreapta, va trebui sa strangi spita (sau spitele) prinse de partea stanga a butucului.

Strange de niplu putin cate putin in sensul acelor de ceasornic. Este recomandat sa faci doar un sfert de rotatie, ca apoi sa verifici dinnou situatia rotii. Spitele trebuie mereu stranse si nu desfacute, deci utilizeaza aceeasi miscare de fiecare data.

In cazul in care niplurile sunt blocate, foloseste cateva picaturi de ulei sau un spray (wd-40) pentru a le debloca. Lasa-le 15-20 de minute si incearca sa le invarti dinnou cu cheia de centrat.

Iti recomandam si achizitionarea unui stativ special pentru centrarea rotilor daca esti pasionat si vrei sa faci aceste operatiuni acasa.

Vezi Comentarii (58)
  • Rotile descentrate au doua batai: una radiala (bataie in lateral) si una axiala (bataie pe verticala). Centrarea perfecta a rotilor consta in strangerea si slabirea niplurilor in functie de situatie, concomitent cu efectuarea unor masuratori tangentiale (de contact).

  • Baieti daca nu ati facut cum zice ECO nu ati rezolvat nimic…Hai fiti sinceri voiati sa vedeti tutorial cu tangentiale? Poate ne arata ECO cum se face?

  • Era logic si inainte dar acum totul este muuult mai clar. Am reusit, prin slabirea unor nipluri sa evit o bataie sus-jos. Nu e greu, trebuie doar sa verificati tensiunea in spite (cate 2) si sa va uitati un pic logic asupra felului in care sunt montate spitele (una da, una nu, 18 pe fiecare parte). Nu mai stiu cum am dat de sie-ul asta dar recunosc ca m-a prins grav, am invatat multe de la voi si oricand il recomand cu incredere.

  • salut …eu am alta problema la roata: de exemplu mie imi bate roata spre dreapta fiind bicicleta cu rotile in sus pe partea opusa a pinioanelor si am spitele foarte stranse pe partea stanga. nu mai pot fi stranse si pe partea dreapta unde bate roata sunt prea slabe si nu stiu cum sa procedez. e foarte descentrata si am incercat metoda aceasta cu stransul pe partea opusa a bataii si nu se indreapta ..mai rau se stramba 🙁 aa si este roata normala cu spite normale ….multumesc anticipat

  • @Alexmonty.
    In cazul tau cercul este deformat avand ceva tensiune in el. Chiar putem spune ca beneficiezi nu de o roata descentrata ci de una lovita :).
    Daca spitele sunt moi in sensul bataii va trebui sa indrepti cercul aplicand forta bruta :))).
    Cum ai descris tu mai sus, stai pe partea dreapta, identifica inceputul bataii si sfarsitul ei. De acele locuri vei tine ferm cu mainile in timp ce din centru bataii vei aplica forta cu piciorul (nu suturi ci impingere). Dupa ce te apropii cu janta de o oarecare dreptaciune, atunci poti regla din spite.

    Spor
    Gigi_Spitza

  • Nu sunt eu mare priceput in mecanica bicicletelor, dar cat sa imi strang franele, sa schimb un cablu de schimbator etc ma descurc. Si referitor la problema asta cu roti care au 8, sunt descentrate sau strambe, sincer sa fiu am incercat doar odata sa repar una. Si nu prea mi-a iesit 🙁 Asa ca am un sfat pentru cei care nu se pricep: decat sa isi distruga rotile si mai tare incercand, mai bine dau 15 lei la un service care ti le face ca noi. In cazul in care se rupe vreo spita costa 1 leu. Cine se pricepe si are rabdare sa faca asa ceva….ii urez mult succes. Stima si respect tuturor bikerilor din lume.

  • Se spune ca nevoia te invata, la mine a fost putin diferit, nevoia m-a fortat sa pun in practica ce am citit aici atunci cand am ramas pe dreapta la cateva zeci de Km de casa. Tutorialul este cat se poate de bun si m-a ajutat sa elimin bataile laterale cat sa imi pot continua traseul fara probleme. Totusi Eco are dreptate, mai ramane acea bataie pe verticala si as aprecia o completare a tutorialului in acest sens.

    Multumesc !

  • Descentrarea rotilor depinde si de calitatea ( grosimea) spitelor ? Am o bicicleta Made in RomChina si ma bate gandul sa ii schimb spitele si sa evit probabil prima problema care e posibil sa imi apara la ea.Multumesc anticipat!

  • Salut! Și spițele joacă un rol în toată această poveste, însă jantele sunt mai importante. Mi-aș face griji doar dacă aș folosi spițe foarte subțiri, dar acelea sunt în general foarte scumpe și nu vin în dotarea standard a bicicletelor. Spițele din oțel sunt suficiente, dar mai importantă este o jantă solidă, din aluminiu, cu pereți dubli.

  • O idee pentru a-ti fabrica singur un stand de centrare a rotilor – o furca obisnuita de 26 sau 28, cu gat filetat la capat, poate sa fie si uzata, nu neaparat noua, sa intoarce invers cu bratele in sus, se fixeaza cu gatul filetat pe un suport de lemn-stabil- apoi se instaleaza un set de frane, iar maneta se poate fixa pe gatul furcii- ar fi indicat sa fie de plastic- setul de frana si maneta, sunt si mai ieftine dar sunt si mai flexibile- gatul furcii este mai gros decat ghidonul, apoi in loc de sabotii de frana se pot atasa doua bucati de creta-mai rezistenta la rupere, si…GATA! Aveti un stand de centrare roti si nu mai trebuie sa dati nu stiu cati bani pe o scula profesionala fabricata de nu stiu ce firma!

  • Ca o completare la ce am scris mai sus, pe suportul de lemn al standului de centrare roti fabricat „ad-hoc” se poate instala o pompa auto de picior cu manometru si furtun mai lung, pe care o gasiti la orice magazin si nu e scumpa, eventual va faceti rost de niste adaptoare pt. valva Dunlop si valva speciala pt. jenti duble, am spus pompa de picior si nu de mana pt. a nu va incurca activitatea de centrare atunci cand este pusa roata pe stand.

  • Cum ne dam seama in ce parte este descentrata roata? Adica daca am 2 atingeri pe stanga si 2 pe dreapta care este partea corecta in care trebuie sa centrez…spre stanga?…sau spre dreapta?

  • cornel, daca invarti in sensul acelor de ceasornic, adica de la stanga spre dreapta, niplul se strange, nu se desface, cum zici tu!
    Daca ai doua atingeri pe stanga si doua pe dreapta: cele de pe stanga se scot prin strangerea niplurilor de pe dreapta iar cele de pe dreapta, invers.

  • cred ca ai dreptate doar daca tii roata intr-o anume pozitie…hai sa vedem in care?…daca bicicleta e cu rotile in sus, si tu mesteresti la niplu de jos, invartind in sensul acelor de ceasornic, niplul se desface, deoarece in acel sens (al surubului) se infileteaza spita…incearca si ai sa vezi…

  • Pozitia cea mai comoda si rapida de centrare a rotilor, este cea de sus, valabila cu acel sens al acelor de ceasornic la strangere si nicidecum cea de jos; asa cum a fost conceput si suportul din imagine sau alternativa de a mesteri la niplul de jos, cand bicla e cu rotile in sus; pozitie total incomoda…….
    Mi-am construit din bare de aluminiu un dispozitiv de centrat roti, cu suportul de referinta montat in partea de sus si este incredibil de bun. Nu-mi plac chestiile care ingreuneaza munca si implicit eficienta productiva; mai precis, lucrul pe dos !

  • Eu am centrat roata de spate cu o cheie reglabila si am facut-o la nimereala. Nu am citit nicaieri despre cum se face..am inteles doar cum functioneaza spitele si janta si m`am apucat de treaba….e dreapta acum, mai freaca de saboti dar de cum o fost eee brici :))

  • Stimati baieti de la Freerider am toata stima pentru voi datorita articolelor super interesante de pe acest site,dar un lucru foarte important ati uitat sa mentionati,lucru de care m-am lovit atunci cand am vrut sa strang spitele rotii spate,asta dupa ce am urmarit pas cu pas toate etapele,dar nici nimeni in comentarile de mai sus nu a spus nimic.
    Sa o iau incet ca sa inteleaga toti;pentru a tensiona spitele,este necesar ca unelata,cheia cu,care actionam asupra niplurilor sa o invartim INVERS ACELOR DE CEASORNIC,adica niplul pracitc il desurubam de pe spita ca acesta sa traga spita si sa o intinda,pentru ca daca strangem niplul IN SENSUL ACELOR DE CEASORNIC,spita se detensioneaza,adica niplul se insurubeaza mai mult pe spita,iar aceasta se inmoaie.
    Citez:”Strange de niplu putin cate putin in sensul acelor de ceasornic. Este recomandat sa faci doar un sfert de rotatie”.
    Total gresita exprimarea,daca se strange de niplu in sensul acelor de ceasornic exact ca in imaginile de mai sus,NIPLUL SE APROPIE,SE STRANGE PE SPITA,IAR ACEASTA SE VA DETENSIONA.
    Cei ce ati avut timp sa cititi aceste randuri si aveti bicicletele[sau o roata] langa voi,luati de curiozitate o cheie de spite sau orice unealta aveti la indemana buna pentru strans si incercati si voi.Veti vedea ca este cum am zis eu.

  • „adica niplul pracitc il desurubam de pe spita”-scuzati-ma va rog sa corectati greseala mea de exprimare,am vrut sa zic NIPLUL PRACTIC IL INSURUBAM PE SPITA CA ACESTA SA INTINDA SI SA TRAGA SPITA.Este tocmai invers ceea ce am vrut sa explic,va rog sa ma scuzati inca odata,am avut o zi agitata.

  • De exemplu la roata mea eu dau invers acelor cesornicului ca sa le strang .
    Daca dau in sens cu acele ceasornicului se descfac spitele .
    Dece?

  • Buna seara.
    Nu am citit inainte si m-am apucat sa-mi strang spitele si m-am ales cu o roata descentrata. Am citit tutorialul si de doua zile nu mai reusesc s-o scot la cap. M-am ambitionat si vreau s-o fac eu si nu o sa ma duc la service. 🙂 Mi-am cumparat cheita de spite si am reusit s-o fac sa nu ma bata stanga-dreapta dar imi bate sus jos putin si acolo nu am reusit sa ii dau de cap. :(. Am identificat unde bate dar nu stiu cum sa reglez acolo. 🙁 M-am gandit sa strang unde iese ca s-o traga in jos dar nu merge. Puteti sa-mi explicati cum s-o reglez pe verticala? Ma gandeam sa desurubez la maxim toate spitele si sa iau fiecare spita si sa notez nr de rotatii de la fiecare spita…Sper sa-mi dati o explicatie mai pe intelesul unui incepator ca sa inteleg si eu…multumesc.

  • @cilibiu – Salut, exact acelasi lucru l-am facut si eu, adica am desfacut , detensionat absolut toate spitele de pe roata pana la primul semn de filet( gaura de filetare) deoarece vazusem o mica bataie pe verticala (ou) . Precizez ca nu sunt mecanic dar e a 4- a oara cand fac asa ca sa-mi centrez roata, tin sa precizez ca o singura data mi-a iesit aproape perfect centrarea. Am strans pe urma fiecare niplu in parte cate putin (jumatate de rotatie sa zic) pe toata circumferinta rotii, adica am tensionat putin spitele sa se aseze roata, pe urma strans mai bine sabotii pe janta in asa fel in cat sa vad bataile rotii mai clar. Toata treaba asta se face putin cate putin, adica strangi niplurile cate un sfert de tura nu foarte mult deoarece unele o sa fie prea tensionate si alte prea detensionate iar scopul e sa le tensionezi egal. E o treaba migaloasa si foarte enervanta pentru incepatorii intr-alde centrarii rotilor 🙂 dar pe urma te obisnuiesti si iti creezi o tehnica proprie…spor la centrat sau daca esti comod si ai bani du-te la un mecanic de biciclete profesionist care ti-o centreaza rapid deoarece are deja tehnica si dexteritatea necesara. Spor!

  • am luat o bicicleta noua si rotile erau putin descentrate asa ca m-am dus inapoi cu ea sa o rezolve, cand am mers sa o ridic am verificat daca au rezolvat problema, din punctul meu de vedere nu, dar cei din service mi-au zis ca nu se pot regla perfect decat rotile de 400 de lei, este adevarat sau doar au vrut sa scape de mine?

  • Nu,te-a mintit ca sa scape de tine sau probabil nu aveau chef de muncit,ori ca e o janta ieftina sau scumpa manopera este aceiasi,tot asa se procedeaza in ambele cazuri.

  • Va multumesc frumos pentru postare….fff folositoare,eu unul mi-am centrat rotile singur si a iesit f bine(am tinut cont si de postarea lui george,care a avut dreptate cand a zis ca se „strange” in sens contrar acelor de ceasornic). Stima!

  • Buna ziua, unde pot gasi un articol despre cum se centreaza(daca se pot centra) jantele din plastic cu 6 spite? Nici nu stiu ce nume au ca sa pot cauta ceva folositor. Ma poate ajuta cineva?

  • Salut! eu am urmarit tutorialul de aici si am reusit sa scap de o descentrare la roata din spate. Nu e perfecta dar e prima data cand fac asta. Problema mea este urmatoarea: din prea multa comoditate eu am facut treaba asta cu roata montata pe bicicleta si fara sa-i dau jos cauciucul si camere. Intrebarea mea este… daca am strans la spite exista posibilitatea sa-mi sparga camera? Bicicleta este noua (Rockrider 340 C4) si janata este dubla. Este necesar sa desfac si sa pilesc? adica centrarea mea este buna… am scapat de forma aceea de 8.

  • Rotile se pot centra aproape perfect. Pentru a afla cum se invarte cheia de spite, trebuie folosita „regula mainii drepte”. Niplurile se desfac si se strang in pereche. E gresit sa le strangi pe toate. Dupa centrarea rotii se face o tura scurta si se ajusteaza din nou. Se verifica apoi sa nu ramana nipluri slabite complet.

    Cautati tutoriale pe la americani sau englezi ca aia stiu cum se face. Baietii de la playbike din Brasov cred ca au invatat de aici cum se centreaza, de-aia la prima revizie la o bicicleta noua am avut bataie de 4 mm la roata din spate. Mi-am centrat-o singur pana la urma..

  • Niplurile se strang/slabesc treptat unul cate unul(dupa caz), pana cand roata se centreaza perfect si final, atat in plan radial cat si axial. Asta e tot.
    Eu am invatat singur sa le construiesc si sa le centrez impecabil fara sa urmaresc vreun tutorial american sau englezesc.

  • Salut Mircea!
    Da, se pot centra (indrepta) intr-un atelier in care gasesti o masa metalica rectificata, brida de strangere, placuta metalica, ciocan din otel/plastic, subler cu talpa si mai trebuiesc cateva bucati din lemn de esenta tare.
    Acea mica bataie de cca 3 mm pt. mine este foarte mare!….

  • Salut ms de răspuns dar unde găsesc eu un asemenea atelier ?!! E bine de știut ca se poate mai greu da merge. Ms încă o data de răspuns.

  • Intr-o uzina cu profil aeronautic sa fii sigur ca vei gasi un asemenea atelier. Din fericire in acest domeniu inca se mai lucreaza.

  • am o pereche de roti mavic care au fost perfecte de cind le-am cumparat …de curind am mai cumparat o pereche de roti ieftine pentru tavaleala pentru soselele din bucuresti una din roti este putin descentrata cam 3 mm m-am straduit si am reusit sa o indrept dar nu complet au ramas cam2 mm pe axial …..se cunoaste la roata 622 x19 balon 622×23
    forta fie cu voi

  • Salut! Un prieten a mi-a lovit roata cu mingea si aceasta acum are o bataie spre dreapta si o spita din stanga foarte slaba, din cate am inteles din tutorial trebuie sa o strang pe aia nu? si daca o slabesc din greseala are ceva? si fiind spita cu niplul in jos trebuie sa dau spre dreapta pt a se strange? sau spre stanga?

  • nu o sa va vina sa credeti, dar la bicla mea este exact invers: strang spita pe partea unde bate roata si astfel se indeparteaza de punctul de masurare (atingere)….

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

four × three =