Cum se montează un baieu

13

Chiar dacă nu este cel mai vehiculat tip de anvelopă, baieul își merită din plin laudele de care are parte. Adesea găsit sub denumirea de tubular tire, acesta este cel mai performant lucru cu care poate fi îmbrăcată roata unei biciclete de șosea, de ciclocros sau de pistă. Practic, este o anvelopă dintr-o singură bucată având camera cusută în interiorul său.

Baieul are mai multe avantaje, dintre care cele mai importante sunt greutatea redusă și rezistența mică la înaintare. Dar are și câteva particularități, cum ar fi faptul că se lipește de jantă, nu se montează în modul obișnuit. Dar mai multe detalii vei putea găsi într-un material special dedicat acestuia. Deocamdată, vom enumera pașii pe care trebuie să îi faci pentru a monta corect un baieu.

Curățarea jantei

Pentru a fi sigur că baieul va sta lipit de jantă, trebuie ca aceasta să fie curată. Motivele sunt evidente, adezivul având nevoie de o suprafață curățată pentru a face priză între jantă și baieu. Te sfătuim să o cureți cu o perie de sârmă, șmirghel sau alt material abraziv. Probabil ai observat deja profilul special al unei jante de baieu.

Întinderea baieului

Pentru că baieul se lipește de jantă, mai trebuie o măsură de siguranță pentru a nu sări de pe roată. Circumferința baieului este ceva mai mică decât cea a roții (fie că vorbim de roți de 700c sau de alte dimensiuni), lucru cu implicații evidente. Așadar, va trebui să întinzi baieul, mai ales dacă este nou, scos din cutie, pentru a face mai ușor procesul de montare.

Aplicarea baiolinei

Baiolina este adezivul folosit pentru lipirea baieurilor. Proprietatea sa fundamentală este că nu se usucă atât timp cât baieul este montat pe roată, chiar dacă acest lucru înseamnă luni bune sau chiar ani. Aceasta va trebui aplicată uniform pe jantă cu ajutorul unei pensule.

Montarea baieului

Acest pas nu necesită explicații suplimentare dat fiind că reiese din poză modul de montare. Se începe de la valvă și se merge corespondent pe ambele părți. Chiar dacă ai întins bine baieul, acesta va fi o idee mai scurt ca janta. Odată montat, asigură-te că s-a așezat bine pe roată (din banda albastră ar trebui să se vadă doar o mică parte).

Rularea roții

După ce ai montat baieul, rulează roata apăsând pe aceasta pentru a elimina surplusul de baiolină și a te asigura că baieul s-a lipit uniform de jantă.

Umflarea baieului

Acum că te-ai asigurat că este bine așezat și lipit de jantă, umflă baieul la presiune mare, apropiată de cea maximă, ca să vezi dacă stă bine pe roată. Dacă mai sunt ajustări de făcut, acum este momentul. Recomandăm să lași baieul umflat la această presiune pentru a grăbi procesul de lipire. De obicei, mai multe ore vor fi suficiente, dar îl poți lăsa și peste noapte.

13 COMENTARII

  1. NU recomand nimanui baieu-ri, cu exceptia dk vreti sa mergeti la competitii cu ele. In rest, pt plimbari si antrenamente – bani in vant. Mi s-au spart 5 baiuri intr-un an de zile (la 2 biciclete). Si in cele mai dese cazuri – nu se repara ci doar se inlocuiesc. Si-s scumpe!!
    Daca stie cineva de unde iau baie-uri ieftine (ca-mi vine sa ma las de ciclism din cauza lor) – va rog dati un semn. Sau dk are nevoie cineva sa cumpere 2 roti cu jenti MAVIC, super usoare, 28″, cursiera, – da-ti un semn. Nu va fie lene, pls.
    Multumesc
    premier_denta@yahoo.com

  2. Baieurile se repara!!….fara discutie.
    Dar nu pe traseu, cum se lauda unii, ci acasa; cu multa rabdare si pricepere iese treaba buna de tot.
    Spun asta pentru ca am rezolvat mai multe; erau prea scumpe ca sa le arunc dupa ce faceam pana; asa ca treceam la treaba si le reparam.
    Niciodata, nu plecam in cursa fara baieu de rezerva.
    p.s: Cum poti sa repari, de exemplu, un baieu spart pe intuneric?!
    La lumina farurilor de masina??….:))))

  3. ath1
    recomanda-mi pls de unde se pot lua baieuri mai ieftine si reparabile. Vittoria nu se mai vand cu 70 lei la Decatlon, la bikesport is 95. Am avut unele mai vechi pe bitza din alea care se puteau descoase, dar nu stiam de faza. Acum am spart unul http://www.tufo.com/s33-pro/ si e turnat, nu am gasit de unde se poate descoase. L-am sectionat finutz dar e lipita camera de cauciuc, cu mare greu se desprinde, si astfel am rupt-o. Se poate baga o camera simpla inauntru si sa mearga? premier_denta@yahoo.com
    CUMPAR ROATA SPATE CU 7 PINIOANE!!

  4. Slafix,
    azi nu cred ca se mai fac baieuri ieftine si reparabile, ci de unica folosinta!
    Am vazut tehnologia de lucru care este total schimbata fiind doar in favoarea producatorilor.
    La acest tip de baieuri eu as folosi solutie antipana care este eficienta un an de zile.
    p.s.: se poate baga o camera simpla inauntru si sa mearga, dar este o treaba extrem de delicata.

  5. Cu siguranta ca se pot descoase; am vazut ca sunt lucrate asemanator cu vechile modele.
    Oricum pneurile astea tubulare ar trebui folosite doar pe velodrom; acolo nu-s cioburi, sirme sau alte corpuri taietoare.

  6. Salut,

    Intre janta si baieu se monteaza acel bandou pentru protejarea baieului, sau se lipeste direct baieu si janta ?
    Parerile sunt diferite. In plus, rotile vechi au intercalat acel bandoul intre baieu – janta.

    Multumesc anticipat.

  7. Am dat peste articolul asta din intamplare. Va impartasec putin din experienat mea. Folosec baieuri de multa vreme pentru cursiera, rotile merg mult mai bine cu ele, le folosesc si la antrenamente, dar, atentie, daca se folosesc baieuri ieftine riscul este foarte mare sa le spargeti. Cred ca merita investit putin mai mult la inceput si achizitionat un baieu bun, in Germania se gasesc la pret mai bun iar transportul costa doar 7-10 euro. Eu am o experienta buna pe Conti, Schwalbe, Tufo si Vittoria Corsa… Vittoria se inteapa putin mai des, dar cu lichid ptr reparat baieu se rezolva chiar pe drum, doar sa nu fie o gaura prea mare sau baieul taiat. Am facut numeroase pene insa le’am rezolvat aproape pe toate. Doar unul Vittoria a trebuit sa fac cu mana si sa ma intorc cu o masina acasa. Vreau sa spun ca, la cursa am rezolvat pana mai repede decat pe clincher cu aceasta solutie antipana de la schwalbe sau tufo, astea le’am utilizat eu si au dat rezultate.
    Baieurile care le recomand sunt Schwalbe one, cele mai rezistente la pana, nu am facut nici una cu ele, urmate de Conti GP 4000s, Sprinter, este si mai ieftin sprinterul, sau Conti attack + force comp. Cu cele de la Conti am facut doar o pana cu un Sprinter care s-a rezolvat doar ca sa ajung acasa. De asemenea recomand Tufo, este si mai ieftin, experienta buna cu S3 Light, foarte bun baieu!
    Asa ca nu va speriati de baieuri, deja s-a ajuns la o calitate foarte buna si o protectie antipana ridicata. Cele de la Conti de top au vectran si black chilli, ruleaza fabulos si au super grip in curbe! Merge si Movistarul cu ele!
    Pentru montat, acum exista rim tape-ul special de la Tufo, foarte bun! usor de pus si scos. Atentie, la Conti nu se lipeste prea bine banda, baieul are o baza textila destul de lucioasa si nu prea are aderenta pe banda respectiva! Folositi tot baiolina la Conti. Baieurile Tufo se lipesc foarte bine cu rim tape-ul acela al lor!!! Cu Schwalbe trebuie sa aveti grija la cum se aseaza baieul pe roata, trebuie mai multa atentie la centrat.
    Cam asta, sper sa va ajute si sa aveti inceredere sa mergeti pe baieuri. Rulajul este fabulos la in jur de 11 bar. Cel mai confortabil este Schwalbe si cel mai rigid este Vittoria, dar cu Vittoria corsa la 13 bar. zbori! bine sa fie asfaltul bun…
    Spor la pedalat!
    Dan

LĂSAȚI UN MESAJ