Cum ung corect lantul bicicletei?

99

cu_ce_ung_lantul
Ungerea lantului
este un procedeu care a primit in timp foarte multe sugestii de realizare. Am aflat din diverse surse tot felul de modalitati de a face asta, dar ne-am gandit ca cel mai bine ar fi s-o facem noi si sa testam mai multe astfel de produse pentru lubrifierea lantului.

In acest tutorial iti vom explica pe larg cum se curata si cum se unge lantul ca apoi sa-ti oferim cele mai bune solutii pentru lubrifierea acestuia : ce produse sunt indicate si ce produse sunt de evitat.

Ca sa te introducem in tema, vom discuta despre importanta lubrifierii lantului. Aceasta este o problema capitala cand vine vorba de performantele biciclistului, nu doar in competitii ci si in plimbarile de zi cu zi sau iesirile la munte. Un lant nelubrifiat duce atat la distrugerea lantului in timp cat si a foilor si a pinioanelor.

Zona de contact a lantului cu foaia si pinionul pe care ruleaza este de aproximativ 3 mm patrati. Scopul lubrifiantului este sa minimizeze pe cat de mult posibil frecarea intre aceste doua zone. De aceea este foarte important ca lubrifiantul utilizat, sa se pastreze pentru o perioada indelungata atat pe zonele de contact cat si pe zale si pe nituri (adica sa patrunde si in cele mai inguste spatii), astfel incat lantul sa functioneze in conditii optime.

In cazul in care forta de frecare dintre lant si foi sau pinioane este minima, atunci si performantele sunt pe masura, deci a fost utilizat un lubrifiant ideal. Piata ofera mai multe tipuri : de la spray-uri pina la diverse uleiuri speciale.

Cu ce ung lantul bicicletei?

Am testat 3 tipuri de spray-uri : pentru conditii extreme (de umezeala – cu pipeta), pentru conditii normale (cu pipeta) si un spray clasic pentru lant fara pipeta. Primele doua s-au dovedit a fi foarte utile prin prisma faptului ca pot fi aplicate cu usurinta datorita pipetei lungi. Cel care beneficiaza doar de un cap simplu de spray, imprastie haotic lubrifiantul pe lant, acesta putand sa ajunga in total alte directii decat cele dorite. Avantajul comun ale celor trei tipuri de spray-uri a fost constituit de faptul ca nu lipesc. In acest caz, cel mai bine s-a descurcat cel pentru conditii extreme, deoarece curata lantul de impuritati si impiedica depunerea acestora. Situatia este foarte des intalnite pe drumurile ploaiase de munte, cand pe lant se prind tot felul de particule de pamant sau de coji de copaci. Un astfel de spray poate costa in jur de 40-50 de lei.

Uleiul pentru lant s-a dovedit a fi bun, deoarece se poate aplica cu usurinta si nu lipeste nici dupa un timp indelungat de exploatare. Un alt avantaj ar fi (pentru cei eco) ca nu foloseste substante daunatoare mediului, iar in timp se evapora fara a lasa urme pe lant. Pretul pentru un astfel de ulei special pentru lantul de bicicleta te va costa aproximativ 30 de lei.

Variantele cele mai extreme sunt utilizarea unor produse nerecomandate sau necorespunzatoare, dar care te pot salva in cazul in care nu ai altceva la dispozitie. Freerider nu recomanda utilizarea acestor produse, dar daca nu ai de ales iti spunem care sunt dezavantajele utilizarii acestora. Uleiul de motor lubrifiaza acceptabil, dar in timpul pedalatului acesta sare atat pe janta cat si pe anvelopa. Uleiul pentru masinile de cusut este ceva mai recomandabil decat cel de motor deoarece nu lipeste foarte mult si poate fi curatat usor.

evita_vaselina_pentru_ungerea_lantuluiVaselina este lubrifiantul pe care trebuie sa-l eviti cu orice pret : are toate calitatile negative de care poate beneficia un lubrifiant pentru lant. Este gros, se aplica greu, lipeste si mai presus de toate aduna impuritati pe lant. Impuritati care o sa duca in timp la o uzura prematura a lantului.

Castigatorul testului nostru comparativ este spray-ul de lant pentru conditii extreme : patrunde foarte bine in cele mai inguste locuri si printre zale, impuritatile abia ca se lipesc de acesta – mai ales in conditii de ploaie, pastreaza o pelicula fina care tine lantul mobil chiar si dupa ce aceasta se evapora si este foarte facil de aplicat datorita pipetei.

Nu este insa usor de transportat deoarece este voluminos, dar pregatirile tehnice se fac inainte de placarea in calatorii.

cum_se_curata_lantulCum se curata lantul bicicletei?

In continuare iti vom explica cum se curata corect lantul, ca sa poti aplica una din solutiile mentionate mai sus. Pentru curatarea acestuia ai mai multe posibilitati : fie il stergi cu o carpa uscata, aceasta nefiind masura ideala, dar rapida, fie utilizezi un dispozitiv special de curatat lantul sau il cureti direct intr-un vas cu motorina. Ultima varainta necesita demontarea lantului, deci iti va ocupa foarte mult timp.

Dispozitivul de curatat lantul este usor de utilizat, reusind sa-si faca treaba bine si sa te ajute sa castigi si timp. Demontarea lantului si introducerea acestuia intr-un vas cu motorina, il va curata mai bine. Aceasta trebuie introdus, sters si apoi dinnou introdus in motorina pina ce toate impuritatile de pe acesta dispar. Va trebui sa astepti pina ce toata motorina se va evapora de pe suprafata acestuia, pentru a-l monta la loc.

Poti utiliza in cazuri extreme si o carpa imbibata in motorina pentru a efectua aceasta operatiune de curatare.

cum_se_unge_lantulCum se unge lantul bicicletei?

Oricare din mijloacele de lubrifiere prezentate mai sus, trebuie sa fie insotite de o aplicare a uniforma a acestora pe lant. Astfel, dupa ce aplici solutia respectiva, va trebui s-o intinzi pe tot lantul. Poti face asta prin prinderea partii inferioare a lantului cu o carpa si invartind de angrenaj catre in spate.

Daca ai o bicicleta cu un singur pinion ce nu beneficiaza de un freehub, va trebui fie sa urci bicicleta pe un suport si sa faci aceeasi manevra dar pedaland in fata, sau sa rogi pe cineva sa-ti tina bicicleta cu roata de spate ridicata.

In fond, nu este deloc dificil sa faci aceasta manevra, important este ca lubrifiantul utilizat sa fie impartit omogen pe toata suprafata lantului. Consulta poza pentru a intelege pozitia corecta de curatare sau de uniformizare a lubrifiantului pe lant.

Trebuie sa tii cont de faptul ca ungerea lantului din cand in cand sau atunci cand situatia o cere, este de o importanta maxima pentru functionarea corecta a intregului angrenaj. Este o operatiune ce trebuie efectuata imediat ce situatia o cere care contribuie la sanatatea lantului si la durabilitatea acestuia in timp. Daca ai si alte sugestii utile, aceastea sunt binevenite si te invitam sa le introduci mai jos, in rubrica de comentarii.

99 COMENTARII

  1. Eu folosesc pt. lubrifierea lantului, de multa vreme, o formula exceptionala, pe care singur am descoperit-o si care contine 3 elemente (ulei, parafina si pulbere de teflon). O lubrifiere cu aceasta compozitie rezista cu succes 450 km! Niciun spray sau ulei din formula profesionala nu rezista pe aceasta distanta!!…

  2. NU….motorina nu este buna pt. uns!. Lantul n-o poate retine fiind prea fluida se scurge repede, iar acesta se uzeaza prematur. Cea mai buna lubrifiere se realizeaza folosind numai ulei mineral care contine aditivi de calitate si in combinatie cu un fixator, care il ajuta sa se mentina in interiorul articulatiilor, asigurand lubrifierea interioara, fara ca uleiul sa aiba vreo sansa sa se scurga. Deci, motorina se poate folosi doar pt. a curata lantul cu ajutorul unei periute.

  3. Motorina are proprietati de lubrifiere(pentru ca este obtinuta prin distilarea petrolului), dar acestea sunt foarte reduse. In concluzie se poate folosi numai pentru curatarea lantului.

  4. ce parere aveti de acetona ca solutie pentru curatirea lantului? e mai proasta decat motorina? Neavand altceva la indemana mi-am cumparat o sticluta si mi s-a parut ok.

  5. Ca si solutie de curatat lantul nu este neaprat cea mai fericita varianta. Am auzit ca ar folosi-o unii sau altii dar parerile sunt impartite. Personal as merge pe ceva recomandat, special creat pentru lant. Un dezavantaj ar fi faptul ca la intrarea in contact cu partea inferoara a basculei sau cu rotitele schimbatorului de pinioane, le-ar putea afecta integritatea. Lantul totusi banuiesc ca nu-l ataca, dar nu cunosc care-s consecintele pe termen lung.

  6. Lanțul avea 100 km de folosință (bicicletă nouă cu lanț pus la punct din fabrică), l-am curățat (ca după iarnă, chiar dacă bicicleta a zăcut pe perete în dormitor), l-am uns (cu Cyclon), iar acum am o mare zeamă care îmi absoarbe murdăria de afară (chiar dacă sunt grijuliu și merg prin locuri curate). Parcă-mi pare rău că l-am uns, ce-i de făcut ?

  7. Cu ce as putea sa curat rugina de pe unele piese?
    Am rugina la piulita de la angrenaj din pedala.. + inca cateva piese.
    Nu imi puteti recomanda o solutie anti rugina foarte eficienta? Sau se descurca si motorina foarte bine?

  8. Eu folosesc de multi ani ulei ARS de motor, cu succes, rezista cam 200-300 km o ungere, nu retine praf, nisip sau alte impuritati ba chiar curata lantul, lubrefiaza foarte bine, intra prin toate “orificiile”, avand o viscozitate redusa (fara sa se scurga repede)si folosit in cantitati moderate dar suficiente nu stropeste nimic. Dezavantajul e ca e negru si murdareste tot ce intra in contact cu el. Ca metode folosesc fie carpa imbibata fie cu o seringa pun o picatura de ulei pe fiecare imbinare si 2-3 picaturi le “scuip” pe pinioane.

  9. Uleiul ars de motor retine praful sau alte impuritati, fara nicio discutie, iar faptul ca nu-ti dai seama este datorita culorii negre pe care acesta o are.

  10. Da uleiul de motor fie el de 2 sau 4 timp retine praful de orice fel, dar totusi este bun in loc de altceva.Cum discutati voi aici este clar ca ce recomandati voi este mai bun asa ca Bafta la uns.
    Si nu uitati schimband des vitezele lantul cedeaza, neavand un dispozitiv avansat gen GearBox-Cutie de viteze,care are ulei frate. Bafta toate cele bune.

  11. Salut!Eu am folosit lubrifiant special pentru lantul bicicletei(tip dry) si nu am fost deloc multumit,nu tinea decat la 2-3 iesiri.Am descoperit din intamplare lubrifiantul pentru lant,dar lant de motocicleta si de atunci numai de acela folosesc.Este adevarat,se cam lipesc “chestii” de lant,insa daca stergi lantul usor cu o carpa dupa fiecare plimbare,nu vei avea probleme.Unii spun ca nu intra printre zale fiindca e prea vascos,dar acesta este pulverizat cu presiune,intra pe unde ar trebui,apoi se ingroasa.Daca nu este aplicat in exces,e ok!
    Fiecare da cu ce vrea!Pentru mine este mai bun lubrifiantul pentru motocicleta.Ca sa va dati seama cum este acest “moto lube”,ganditi-va la lubrifiantul de pe un lant nou.

  12. Ulei de parafina si pulbere de teflon? Ulei de parafina se gaseste si la farmacie…dar, de unde procuram pulberea de teflon? si mai ales… inc e proportii se amesteca?
    Va multumesc.

  13. @Alex
    Posibil ca spray-ul lubrifiant de al SS sa fie ceva mai gros/vascos. Acum difera in functie de producator.
    In final este tot ulei facut sa dai pe lant cu el, nu va dauna lantului.
    Daca este mai vascos cel de motor si nu aplici corect pe lant, atunci s-ar putea sa te trezesti cu ceva praf strans acolo, chiar cu el aruncat pe bascula, haine. Vezi cum e exact uleiul, da-i pe interor, lasa-l sa intre cateva minute dupa care sterge bine exteriorul.

  14. @Florin P
    Am dat, merge perfect. Nu numai ca e mai vascos, dar se comporta ca un fel de ” adeziv ”( fiind facut sa stea lipit shi la 300 km la ora ) nu l a aruncat chiar deloc de pe lant.
    Merge perfect. La pedalat nu simt nici o diferentza ( in primi 60 km)

  15. Am fost la un magazin de biciclete sa-mi cumpar un produs de curatat lantul si pinioanele si tipul de acolo mi-a recomandat WURTH Brake Cleaner desi eu cerusem ceva mai scump (si-a dat seama ca sunt noob/incepator pe bicicleta 🙂 )… dar cand am ajuns acasa si am citit pe spray, producatorul avertizeaza ca exista riscul sa atace cauciucul si plasticul :O
    Nah, cand dai cu spray sa cureti, sigur curge cate ceva si pe cauciuc… nu stiu…
    Voi ati incercat aceasta solutie de degresare???

  16. Nu e problema mare ca tot cu spray de motor pentru curatzare il spal. Dar am gasit ceva shi mai misto acum , un ulei de lantz special pentru cursiere la flacoane de 50 ml.
    Se pune o picatura la fiecare zala.

    Ps: cu cursa nu merg decat pe drumuri coala asfaltate, fara praf sau nisip. Daca intru pe o protiune cu nisip, prefer sa o iau in spate shi sa trec asha decat sa ma sa scot nisipul din lantz dupa.

  17. Eu am achizitionat un lubrifiant de la Joe, Joe’s nano lube daca nu ma insel. Cand gresez lantul pun cate o pictura pe fiecare za(partea interioara a lantului 1 da 1 nu, iar pe partea exterioara la fel). Ca sa gresez tot sistemul cu ulei depus pe lanta schimb pe toate pinioanele si toate foile, toate bune si frumoase. Problema e ca atunci cand pedalez imi improasca santa spate destul de urat, fiind si alba nu va zic ce chin este sa o cureti. fac eu vreun pas gresit sau este uleiul prea putin vascos? Multumesc!

  18. @ Dragos. Nu faci nimik greshit, numai ca dupa ce il ungi, sterge cu o carpa lantul, ca sa iei surplusul de ulei . Daca ” improashca urat ” inseamna doar ca e prea mult.

  19. Eu n-am reusit sa aflu de nicaieri (nici macar de la cei de la magazin) la ce interval e bine sa ungi lantul. Fiind incepator, mi-e greu sa-mi dau seama cand trebuie…

    Pana la urma cum e? Dupa cat timp/cati km?

    Multumex

  20. Eu am uns lantul cu un ulei fin luat din Real si tot s-a umplut de mizerie.As vrea sa-l curat dar nu am cheia cu care sa-l demontez .Ce ma sfatuiti?

  21. @liviu Nu trebuie sa-l demontezi, se poate curatza foarte bine montat, doar dai roata jos shi curatza shi pinioanele, rotitzele de la intinzator , mizeria de pe dintzii de la foi, tot ce potzi lua, da jos. Lantzul il curetzi cu spray cleaner shi o carpa. potzi sa- l mai freci shi cu o periutza de dintzi etc.

  22. Mare greseala cu uleiul din Real. Se poate curata cu lantul montat, dar daca vrei sa faci o treaba bune, il demontezi cu ajutorul unei prese de lant (vezi in rubrica de service cum demontez lantul) si il bagi in motorina/benzina. Apoi il ungi cu un ulei specific, recomandat pentru ungerea lantului de bicicleta. De asemenea, ar fi indicat sa demontezi si rotitele schimbatorului.

  23. Uleiul de gatit sau care se pune in mancare isi face treaba excelent fata de un ulei ars de motor.
    Pentru cei care nu au o presa si vor sa dea lantul jos se poate desface cu un ciocan de 2 kilograme,1-2 piulite de 10mm si un cui care veti bate in pinul zalei.Asezati bicicleta jos,dati lantul depe foaia mica pe butucul pedalier,rugati pe cineva sa va tina deraiorul de pinioane(schimbatorul spate) astfel incat lantul sa fie cat mai slab sa va permita lovirea.Puneti piulita jos peste ea zaua si peste pinul zalei puneti cuiul si dati cu ciocanu in el pana iese.Eu in cazul lanturilor uzate nu are rost sa fortez o presa sa ii indoi pinul pentru un lant vechi si uzat.Presa o folosesc doar la scurtat sau in cazul lanturilor care nu prezinta uzura avansata.
    Curatarea lantului sau a pieselor folosesc numai benzina,degreseaza foarte bine,este deranjat mirosul ei,dar isi face treaba foarte bine.

  24. ”Alex” te sfatuiesc sa te uiti pe la cateva tutoriale pe YouTube(chain lube bike) inainte de al unge.E bine sal cureti de fiecare data inainte de al unge astfel lantul nu se va incarca in zale cu mizerie si astfel il vei avea curat tot timpul,ungerea o poti face odata la o saptamana poate si mai des in functie de cat de des folosesti bicicleta.Oricum dupa cateva lanturi schimbate vei cauta uleiuri care sai lungeasca viata mai mult de asigur de asta.Uleiul de bucatarie isi face treaba ok,la fel si cel de motor dar cel dedicat intotdeauna va fii solutia cea mai buna.

  25. Exista o vaselina lichida speciala pt. ungerea lantului la bicicleta, se comercializeaza la Kaufland intr-un flacon alb cu capac rosu cu pipeta, am folosit-o de cateva ori si mi se pare ok, rezista si la umezeala, din cate am inteles de pe eticheta este fabricata sub licenta Prophete- Germany, iar pretul este acceptabil in comparatie cu tuburi de spray la 40-50 de lei – si voluminoase.

  26. Sunt sigur ca aceea vaselina lichida isi face treaba foarte bine dar pe o bicicleta cu transmisia capsulata,ceea ce este foarte rar,poate pe o bicicleta de oras unde praful este mai putin prezent pe asfalt.Lantul se curata foarte greu dupa aplicarea vaselinei lichide.Indiferent cate solutii am folosit,am ajuns la concluzia ca montarea unei zale pentru desfacere rapida,benzina pentru curatat,si uleiul dedicat la sticluta cu pipeta sunt cea mai buna alegere pentru mine.Il desfac rapid,il spal rapid in benzina cu o periuta de dinti intr-un vas,se usuca in 10 minute,in aceste minute curat pinioanele si foile,il montez rapid cu ajutorul zalei,il ung,il sterg si asta este tot.

  27. Eu am incercat cu uleiul de bucatarie, inainte de-al aplica l-am curatat cu un spray si l-am sters. Si e foarte Ok..schimba vitezele ca unse:D nu se pune nici praf p el…Acum faci cum crezi

  28. Pt. razvan,
    Da, dar o sa se scurga repede pt. ca are vascozitate mica…..
    Cauta cel mai vascos ulei mineral si foloseste-l cu incredere; va sta mai multa vreme in lant, in interiorul rolelor si-n zona niturilor, acolo unde sunt frecarile cele mai mari.
    Dupa ce-l aplici pe zale, lasa-l ceva timp ca sa patrunda bine in articulatii, apoi, folosind un servetel de hartie sterge excesul de ulei de pe lant.

  29. terminati cu leacurile babesti,daca vrei sa va tina ceva timp fara griji folositi gama “finish line”,exista uleiuri pentru dry(vara),wet(toamna iarna),nu lipesc,nu lasa urme si chiar daca se spala foarte usor pentru ca esti ulei sintetic,testat de mine si sunt foarte multumit si in uk este foarte renumit si folosit,aici oamenii folosesc bicicletele mult mai mult decat la ro si cred ca stiu ei ce este mai bun,
    o singura ungere dupa o stergere a lantului cu wb-40 tine chiar si 500km in conditii normale de mers.
    bafta si spor la pedalat 😉

  30. Apropo, am un asa-zis “leac babesc” ( ulei mineral + parafina + pulbere de teflon ) care intr-adevar rezista cu succes 500 km (o lubrifiere) iar un lant Dura Ace o duce 15000 km fara probleme in ciclismul de sosea.
    In ce ma priveste, nu dau doi bani pe produsele de la Finish Line !

  31. ath de ce esti tu roman certaret?:)
    eu vreau sa spun ca decat sa pierzi timpul sa amesteci tot felul de substante,sa faci mizerie si sa pierzi timp sa cauti substante si alte prafuri;),iei un ulei prof. si recomandat.eu am dat un doar un exemplu de tip de ulei,poate altii nu au timp ca tine de experimmente,daca tu crezi ca ala preparat de tine acasa in bucatarie e mai bun,problema ta
    eu zic sa incerci si putina nitroglicerina data viitoare poate e mai bun ca exemplul meu.
    think bike 😉

  32. adi, te inseli amarnic cand zici ca-s roman certaret si ca-mi pierd timpul amestecand tot felul de substante, ca fac mizerie si bla, bla, bla; asta e parerea ta!…..eu le am la indemana de ani de zile si le folosesc cu maxima eficienta.
    Ai experienta in domeniul industrial sau ai intervenit numai asa din lipsa de ocupatie??!!
    Faza cu TNT-ul cu siguranta e valabil ptr. tine, te asigur; e numai bun sa-l pui in produsele de la Finish Line pe care le folosesti!
    Am cumparat deja o unsoare de la ei si este sub asteptari, nu-i mai lauda atata!

  33. prietene ath sa-ti spun un lucru,am recomandat produsele de la Cross Country deoarece sunt folosite in U.K. de oameni care investesc mii de lire in biciclete si in magazinele de specialitate aceste produse sunt foarte apreciate si accesibile ca pret,daca tu esti gigi-contra si vrei sa folosesti produse fabricate de tine in garaj nu ai decat,dar daca tot dai sfaturi pe aici,vad ca esti atotstiutor fa-o dar intai ar trebuii sa sfatuiesti oamenii sa foloseasca ceea ce este indicat de specialisti care investesc mai mult decat un lacat de garaj pt a oferii produse de calitate…si in leg cu finish line din exp vorbesc,un ex:la cat ploua in anglia dupa cateva drumuri in ploaie uleiul de pe lant este neatins,daca tu ti-ai luat o teapa si ai cumparat de la magazinul lu’ nea caisa de la colt o eticheta asemanatoare nu mai vb atat,si cred ca esti prea periculos pt. mine odata ce ai atatea substante la indemana;)
    sper ca am incheiat capitolul asta si daca mai ai sfaturi profesioniste le citesc cu atentie
    multa sanatate

  34. adi, or fi bune uleiurile vandute acolo in u.k., dar astea de pe la noi, la care defapt m-am referit, is facute sa dai banii degeaba si provin din magazine online; nu din magazinul dupa colt alu ”nea caisa” cum afirmi tu!
    bafta la uns

  35. Sunt multi care nu-si permit sa cumpere produse scumpe de intretinere, adica sa dea 30-40 de lei pe o solutie de curatat, pt o bicla de 400 lei asa ca pentru ei varianta acceptabila si cu rezultate bune este un ulei de motor gasit pe acasa, cit mai vascos, si odata aplicat bine pe lant, sters cu o carpa pentru a nu aduna praf, ca interesul este ca lubrifierea sa fie intre bolturile lantului si bucse caci acolo exista frecare iar prin stergere se inlatura doar uleiul de pe suprafata lantului

  36. @ath1.. ”gasca ” poate e bicicleta ta lol, uleiul de mecanisme fine de buna calitate e cred sub 20 ron, butoiasul care te tine sa ungi si 2 ani, si e perfect pentru lant.
    Chestia asta comunista ” cum ai strica orzul pe gaste” tinea poate acum 20 ani cand lumea era saraca si facea economie la orice prostie.
    Acum cand sunt biciclete si de 200 milioane +, tu cu ce vrei sa si unga lantul, cu ulei de gatit ? :))

  37. @alex, lantul de bicicleta nici pe departe nu face parte din categoria mecanismelor fine, este expus in permanenta mizeriei, asa ca faza cu gasca ramane valabila; studiaza aprofundat situatia iar uleiul de gatit lasa-l pt. salate !
    Foloseste uleiuri pe baza de Teflon special facute pt. lanturi si o sa vezi diferenta!

    p.s N-ai de unde sa stii ce bicicleta am eu ; poate e mai performanta ca a ta…..orice e posibil !

  38. @ath1, Uleiul pecare il folosesc e special pentru lantul de bicicleta si scrie pe el ca poate fi folosit si la mecanisme fine.
    Iar orice ulei de mecanisme fine, poate fi folosit cu succes si la bicicleta.
    PS : vorbesc de cursiera..unde lantul ” nu este expus penrmanent mizeriei ” daca mergi doar pe asfalt curat. La montane nu ma bag.

  39. @alex, ….”orice ulei de mecanisme fine” NU poate fi folosit cu succes si pe lantul de bicicleta chiar daca mergi numai pe asfalt, asa cum merg si eu de peste 30 de ani.
    Praf si nisip fin este peste tot; sunt drumuri laterale, destule, care ies in asfalt iar dupa ploaie intalnim noroiul (care s-a uscat) adus de rotile masinilor, insirat pe sute de metri, chiar pe acolo pe unde rulam noi.
    Dupa o cursa de zeci de km. e praf pe toata bicla iar roata din fata arunca incontinuu tot ce ia pe anvelopa, in zona lantului, contaminand-ul. In concluzie eu zic ca tot uleiurile pe baza de PTFE, coagulante dupa aplicare ce formeaza o pelicula cerata care nu retine praful, sunt cele mai indicate.
    p.s. Un lant performant (DURA-ACE) tine in conditii de asfalt pana la 15.000 km fara nicio problema, dar fara sa fie uns cu ulei pt. masina de cusut, cum reiese din mesajul lui ”Flo” de unde a inceput si discutia.
    Deci!….

  40. @Ath1 Eu nu as ”tine” un lant 15000 km din simplu motiv ca ”lantul intins” ( de uzura ) o sa mi uzeze prematur si pinioanele si foile.
    Lantul e cea mai ieftina componenta din toata transmisia, facand economie la lanturi nu e nici o afacere ( dai de 5 ori mai mult pe restul pieselor ).
    Un set de pinioane foi se schimba cam la 3 lanturi.
    Daca tragi de un lant pana le limita, cand o sa l schimbi o sa vezi ca nici pinioanele sau foile nu mai sunt bune.
    P.S Lantul se mai si spala…din cate imi aduc aminte :))..ce e cu atata groaza de 2 fire de praf.
    Eu folosesc un ulei pe silicon nemtesc, si nu strange praf aproape deloc.La 400 – 500 km il spal, curat foi , pinioane .
    Lantul l am schimbat peste 5500 km ( nu era uzat rau ( sub 0.75 intindere ), l am schimbat preventiv ca imi trebuia bicla la un concurs.
    Lant Dura -Ace CCN 9000 :……..175 RON
    Pinioane Dura-Ace Cs 9000……..935 RON
    De ce ai risca sa duci pinioanele cu un lantz uzat ???

  41. @ alex, e numai treaba mea cat tin lantul pe bicla, ce investitie fac in pinioane si lant, excluzand foile care rezista de 3 ori mai mult iar ca sa le schimb si pe ele dupa cca. 50.000 km, adica la 8 ani, nu cred ca e mare cheltuiala dupa atata timp!
    De ce sa schimb foile la 3 lanturi, daca nu e cazul??!!
    Sunt sceptic sa cred ca un lant nou-nout pus pe aceiasi caseta uzata anterior cu alte doua lanturi, sa nu produca pocnituri in special pe pinioanele mici!!!….
    Stiu sigur ca un client, dupa ce l-am avertizat, totusi a insistat sa-i schimb lantul intins cu unul mai bun si n-a mers decat cateva sute de metri dupa care a revenit si m-a rugat sa-l montez iarasi pe cel dinainte pt. ca lantul abia pus, pocneste pe pinioane, ori de cate ori apasa tare-n pedale.
    Apropo, ….” atata groaza de 2 fire de praf”, se poate transforma brusc intr-o mazga plina cu nisip numai dupa o aversa de ploaie, mazga care se va gasi pe lateralul soselei urmand sa ajunga destul de repede si pe lantul biclei.

  42. @Ath1 Citeste mai bine ce am scris, nu am zis foile ci pinioanele.
    De mers merge dar prost, poti sa le ti si mai mult doar ca o sa schimbe aiurea, cu un lant uzat o sa sara pe alt pinion cand nu te astepti sau cand mergi in forta etc.
    Daca inlocuiesti lantul inainte de a fi uzat ( chiar daca mai tine ) nu o sa ai probleme cu pinioanele/ foile etc, o salucreze corect.( si o sa reziste si mult mai mult ).
    Un lant uzat ( chiar daca ”merge” ) mergand prost distruge / uzeaza si restul pieselor prematur.
    Un lant de Dura Ace se schimba cam la 5000 km si un set de pinioane la 15 000.
    Poti sa mergi si mai mult cu ele uzate..dar aia nu mai e Dura Ace … RABLA ACE.
    PS : pe acelasi principiu cum toate rablele second de afara , uzate 90 % ( BMW , Mercedes ) nu au nimica in comun cu un BMW, Merc nou noutz.
    Si cea mai slaba componenta noua ( fara uzura ) e mai buna decat una scumpa si uzata.

  43. @alex, citez:

    ”Un set de pinioane FOI se schimba cam la 3 lanturi.”
    Asa ai scris mai sus, eu am citit destul de bine; verifica-ti mesajul din 7june 2013 at 11:07 am.
    De ce sa schimb un lant Dura- Ace la doar 5000 km cu inca alte doua, daca el nu-mi creaza absolut nicio problema pana la 15 000 km, atunci cand oricum schimb lantul si caseta; in toata povestea asta eu zic ca intervine calitatea lubrifierii lantului si nimic altceva.
    Bafta!

  44. Salut,
    Imi puteti da va rog mai multe detalii legate de reteta “ulei+parafina+pulbere teflon” ? Une gasesc toate aceste produse, ce ulei mai exact si care este cantitatea/gramajul fiecarei categorii pentru a obtine un lubrifiant bun.
    Va multumesc anticipat.

  45. Salut,
    Reteta ” ulei+parafina+pulbere de teflon” a fost luata in batjocura de mai multi indivizi care habar N-au cat este de buna !!!
    O folosesc de mai multi ani; chiar ieri am facut o noua lubrifiere dupa 531 km, mai precis fac doua lubrifieri la 1000 km si transmisia arata impecabil la bicla mea care ruleaza numai pe sosea. Produsele le-am procurat din industria aeronautica unde mi-am desfasurat activitatea iar proportiile nu le pot spune.
    P.S: Uleiul este pt. masini-unelte, un ulei cu vascozitate mare si cu proprietati de lubrifiere f. bune care amestecandu-se cu pulberea de teflon si parafina (”fixatorul”) dupa topire, patrunde in articulatiile lantului asigurandu-i o lubrifiere exceptionala si de lunga durata.

  46. Bun. Dar totusi e ca o poveste. Va trebui sa reveniti si sa specificati exact cum se numesc acele produse, pentru ca doar pretul nu este suficient. Despre curatare era vorba de motorina. Benzina sau diluantul (carburolul) nu sunt bune?

  47. Salut, vom face pe viitor o comparație între diferitele tipuri de lubrifiante. Dacă vei pune lanțul în motorină vei scoate absolut tot lubrifiantul pe care-l conține, inclusiv cel dintre zale, deci de preferat ar fi să n-o faci. Sigeram cu o cârpă îmbibată în motorină în ideea că nu intră în toate orificiile, dar cum spuneam, doar în cazuri extreme, adică este bine de evitat.

  48. Benzina, diluantul si motorina; oricare dintre ele sunt foarte bune pt. curatarea lantului inainte de lubrifiere.
    Important de retinut este ca inainte de fiecare lubrifiere, lantul sa fie spalat in profunzime si nu superficial deoarece ramane lubrifiant contaminat cu mizerie in articulatii iar o noua lubrifiere in acest mod, este deja compromisa!…..

  49. Am uns eu bicla cu Wd-40 fara pai, cand batea vantul, si a ajuns pe discurile de frana(am lubrifiat nu gluma). Ce a urmat e lesne de inteles, fiind in panta 😉

  50. Ce frumos si sanatos ar fi daca toata lumea ar pica de acord asupra unei metode , mai ales daca ea e verificata .
    Nu recomand uleiul ars de motor pentru ca el contine sulf si sulful este oxidant ; apoi uleiul ars de motor nu mai are proprietati de ungere pentru ca a e ….ars ( adica a suferit timp indelungat temperaturi inalte .
    Nu recomand uleiul de gatit sau margarina sau alte uleiuri obtinute ( la rece sau nu ) din seminte . Oameni buni , ce aveti ? Cum va puteti gindi la asa ceva . Singurele uleiuri bune pentru asa ceva sint cele sintetice si semisintetice cu un anumit grad de viscozitate . Si inca ceva ; eliminati din gindirea voastra lantul naclait in ulei . Uleiul trebuie sa fie pe lant NUMAI ACOLO UNDE E NECESAR .

  51. Nu stiu daca ajuta pe cineva, dar metoda mea, de care sunt foarte multumit, este urmatoarea:
    – ma duc la o spalatorie cu jet.
    – sterg cu o carpa imbibata cu degresant lantul, sa iau ceea ce este mai gros, deasupra.
    – imbib bine lantul cu degresant (Muc-Off Dry), si dau cu jet pe el, dupa care curat toata bicicleta cu jet, sa se ia praful si sa se inmoaie mizeria mai rezistenta.
    – cu un burete de baie si cu sampon de bicicleta (Petro’s Green Fizz) dau peste toate componentele bicicletei, inclusiv lant.
    – clatesc bicicleta cu jet de apa.
    Fac asta dupa fiecare tura de offroad, lantul si toate componetele se curata foarte bine.
    Pentru lubrifiere folosesc pentru lant Muc-Off Dry Lube, iar pentru articulatiile schimbatoarelor si rotitele schimbatorului folosesc Motorex Wet Lube.

  52. @Adrian Popescu – de acord cu tine, din acest motiv am grija sa folosesc jetul de apa la o distanta destul de mare, mai mult pentru clatire decat pentru spalare efectiva. Singura componenta pe care o curat cu jet la distanta mica este lantul.

  53. Salut, va pot spune cum fac eu:
    – Iau un kit din Decathlon (37 de lei) degresant si ulei de uns, o carpa si ma apuc de treaba. Sprijin bicicleta de ceva pentru a permite rularea pedalelor “spre spate” . Pe partea de jos a lantului intind carpa si dau cu pray-ul de degresat de sus. Dupa ce am curatat bine lantul, incep sa sterg foile si pinioanele. Dupa asta mai curat o data lantul si il sterg bine cu carpa uscata. Se usuca repede si apoi dau cu spray-ul care contine uleiul de ungere.
    Mai simplu de atat nu se poate, nu iti trebuie combinatii de substante si nici nu faci mizerie in jur, tot ce dai la degresare si gresare este oprit de carpa pentru a nu se imprastia in jur. Folosesc atat la cursiera cat si la 29’er, fac 4000 de km pe an, facand zilnic(pe cat se poate) naveta de 20 km.

  54. Indiferent ce degresant si ulei de uns folosesti pt. lant si oricat ar fi de performant si unul si celalalt, daca inainte de o noua lubrifiere nu cureti lantul pana la luciu metalic; atat interior cat si exterior (spalare + limpezire), n-ai facut nicio branza!…..
    Cine incearca sa simplifice operatia face cea mai mare greseala.

  55. Dovada cea mai clara ca un lubrifiant este intr-adevar performant, nu poate fi decat aceea de verificare a cantitatii de reziduu metalic care iese din lant dupa o curatare profunda, inaintea unei noi lubrifieri.
    In acest scop, se introduce un magnet puternic in degresantul folosit la curatarea lantului si numai atunci se poate observa cu multa usurinta acest aspect.
    Logic, daca avem reziduu metalic foarte putin lipit pe magnet, atunci categoric se intelege ca s-a folosit un lubrifiant de inalta calitate.
    Niciodata nu poti spune cu certitudine ca lubrfiantul cutare este cel mai bun din cate exista, daca nu ai facut acest lucru!!!……

  56. @Alex, interesanta ideea/procedura de verificare a uzurii lantului cu magnetul prin separarea de alte mizerii si observarea rezidurilor metalice. Insa treaba asta o apreciez ca fiind atat relativa cat si nerelevanta fiindca de fapt conditia de utilizare a bicicletei conteaza. Asadar, nu cred ca rezultatele vor fi identice daca regimul de exploatare e diferit , de pilda ai schimbari de viteze in pante in zone de munte fata de un mers lin si constant pe asfalt , pe acelasi numar de kilometri.
    Totusi, daca imi indici o sursa de incredere pentru aceasta informatie, tot respectul pt tine ref la o informare corecta si in beneficiul cititorilor.
    Multumesc !

  57. @Cristian, când vorbesti de adevarata capacitate de lubrifiere a unui lubrifiant, nu mai tii cont de conditia de utilizare a bicicletei. Vei observa ca rezultatul este cam identic, adica reziduu metalic foarte mult in lant din cauza lubrifierii proaste a lubrifiantului folosit.
    Am curatat pt. clienti lanturi de top folosite atat la munte cat si pe sosea, ca sa fiu in ton cu postarea ta, lubrifiate cu produse de inalta calitate (ceramice, cu nano-particule etc.) si m-am convins pe deplin de situatie.
    Reziduu metalic f. mult(in ambele cazuri) = uzura avansata!! …….. particulele metalice din lant se depuneau in strat foarte gros pe magnetul puternic de culoare argintie si aveai impresia ca tot degresantul murdar din vasul de plastic fierbe in jurul magnetului in momentul cufundarii, ceva incredibil!!!
    Am avut de nenumarate ori aceasta ocazie si ori de cate ori imi curat lantul fac aceasta operatie.
    Eu imi lubrifiez lantul de mai multi ani, cu o solutie proprie, dupa ce parcurg 500km si spun fara nicio lauda, ca iese foarte putin reziduu feromagnetic, asa ca si uzura este destul de redusa.
    Procedura cu magnetul puternic eu am inventat-o, este extrem de eficienta in evaluarea capacitatii de lubrifiere si o folosesc de fiecare data când lubrifiez lanturi pt. clienti, dar nu pot spune ca lubrifiantul x sau y este cel mai bun, nu ramane decat sa faci cateva teste cu diferiti lubrifianti pe lanturi identice in aceleasi conditii de folosire si pe aceiasi kilometri, o chestiune destul de simpla.
    Bafta la uns!

  58. Buna seara sunt novice in ale bicicletelor m-at pute indruma si pe mine in alegerea unui lant de bicicleta bun pt grup de 7 pinioane?

    • Da, produsul pare a fi bun pentru ungerea lanţului. Totuşi, nu e un produs specializat pentru lanţuri de bicicletă, fiind conceput pentru presiuni mari de funcţionare. S-ar putea ca un produs specific să facă faţă mai bine condiţiilor vitrege la care este supus un lanţ de bicicletă: apă, noroi, etc…

  59. Interesante idei, însă de a lungul anilor neavând prea multă experiență am folosit destule variante care mai de care începând de la vaselina si pana la uleiuri speciale pentru bicicleta atât pentru condiții de uscat cat si de umezeală asa am ajuns la concluzia că toate atrag la un moment de dat praful si mizeria care capătă culoarea neagra care nu doar ca murdărește lanțul, tot sistemul de transmisie al bicicletei se murdărește ulterior fiind destul de greu de curățat, asta e una din chestiile care m au determinat sa găsesc o soluție mult mai buna decât orice produs de lubrifiere de pe piața care e formată dintr un amestec de parafină si ulei de parafina in proportie de aprox. 1-1.
    Bineînțeles că trebuie sa demontezi lanțul sa l cureți extrem de bine si apoi sa l scalzi intr o baie din amestecul menționat apoi îl montezi la loc. Vei avea nevoie de un vas in care sa creezi amestecul, adica sa topești parafina bineînțeles si sa ajungi uleiul de parafina.
    Va spun sincer e absolut fenomenal sa rulezi peste 100 km in aproape orice condiții si sa ai lanțul curat nu mai vb de transmisie si perfect lubrifiant, eu am simțit diferența imediat si la pedalat se simte foarte fin la rulare si fara nici un sunet mai suspect.Daca nu aveți idee cum sa procedați puteți sa va faceți o idee in clipul de mai jos https://m.youtube.com/watch?v=gF9nbwsaSHs

LĂSAȚI UN MESAJ