Ciclismul evoluează, iar lucrurile se schimbă indiferent dacă vorbim de bicicletă sau sportul în sine. Apar noi modele și chiar noi discipline. Dacă până acum când voiai să ieși off-road cu o cursieră, luai un ciclocros, astăzi avem și “gravel”, în engleză „pietriș”. Bicicletele pentru gravel sunt practic niște cursiere pentru off-roard, dar nu sunt ciclocros. Denumirea „gravel” sugerează foarte bine la ce sunt bune aceste biciclete și anume la mers pe drumuri forestiere de bună calitate. Te întrebi poate de ce nu ai putea face asta și cu un mtb. Poți desigur, dar pe un gravel vei fi mult mai eficient.

Una din cele mai reprezentative biciclete din lume pentru acest nou segment „gravel” este Merida Silex. Off road pe ciclocros mă mai dădusem o singură dată la un press camp organizat de BikeFun la Cheile Grădiștei. La vremea respectivă nu mă pasiona subiectul nici cât negru sub unghie. Deși senzația era interesantă, statul în „dropuri” de cursieră gonind la vale pe o potecuță, per ansamblu testul nu m-a impresionat. Deși vedeam avantajele ciclocrosului, mai precis antrenamentele, concursurile și ciclismul în off-season, nu mă vedeam înlocuind mtb-ul cu un ciclocros. Astăzi, după ce am testat acest Silex, părerea s-a schimbat.

Așadar ce este Merida Silex? Este un ciclocros „îndulcit” sau „îmblânzit” și făcut să fie compatibil cu mai mulți pasionați de ciclism. Dacă ciclocrosul este mai agresiv, cu o geometrie mai sportivă, gravel bike-ul Silex este mai domol, cu o geometrie îndreptată mult mai mult spre touring. În mare, cadrul Silex seamăna mai mult cu cel de mtb decât cu cel de ciclocros. Mai mult, la Silex se pot pune foarte ușor și aripi, pentru a face bicicleta utilizabilă pe ploaie, lapoviță și ninsoare. Cadrul dispune de montanți unde poți fixa și un portbagaj spate pe care se instalează coburii clasici pentru cicloturism.

Primul sentiment pe care l-am avut când m-am urcat pe Silex a fost ciudat. M-am simțit ca și cum m-aș fi așezat într-un fotoliu. Comparația e și ea ciudată, dar așta e, mă simțeam foarte bine deși stăteam aplecat spre față și nu sprijinit de spătar ca pe-un fotoliu. Poziția era foarte confortabilă. Asta se datorează în primul rând țevii lungi head tube, pipei scurte și geometriei generale a cadrului.

Avantajul unui ghidon de cursieră spre deosebire de mtb, este că ai trei poziții în care poți ține mâinile, poziții pe care le alternezi fie în funcție de tipul traseului fie în funcție de cum sau dacă îți amortesc: de sus, pe manșoane sau în dropuri. Acest lucru, combinat cu confortul unghiurilor cadrului, face ca experienta pe Silex să fie excelentă.

Știind cum mă simțisem în trecut când testasem ciclocrosul și știind de rapoartele grele pe care le are o astfel de bicicletă, mă gândeam că experiența pe un gravel nu poate fi cu mult diferită. Însă m-am înșelat. Merida Silex are rapoarte mai ușoare, gândite în ton cu ciclistul pentru care a fost gândită bicicleta și anume amatorul pasionat de excursii, navetă și ocazional poate chiar și câte-un concurs. În funcție de submodel, Silex este echipată cu transmisie diferită. Spre exemplu 600-le testat a fost dotat cu transmisie Sram Apex 1x cu foaie 44t și pinioane cu 11 viteze și 11-42t.

Am luat gravelul Merida Silex 600 la test pe un traseu greu. Am zis să vedem până unde ține, cât poate fi folosit. Traseul ales, mai precis Turul Bucegilor cu o distanță de 100 km și aproape 3200 m diferență de nivel, care a inclus urcare la Omu și coborârea spre Bran prin Șaua Strunga, a fost ocazional peste puterile Silexului, multe secțiuni neputând fi parcurse pe bicicletă, și la deal și la vale. La deal în special datorită transmisiei care „nu mai era suficientă” pentru rampa dată, iar la vale în principal datorită lipsei suspensiei și a poziției prea aplecată raportată la pantă. Însă per ansamblu consider că Silex s-a descurcat mai mult decât admirabil, pentru că am avut multe porțiuni de asfalt și gravel pe care am mers mult mai repede și eficient decât pe mtb.

Și asta răspunde la întrebarea de la începutul articolului – de ce nu ai putea face același traseu și cu un mtb? Pentru că un gravel te avantajează mult atunci când ai kilometri întregi de drum bun, forestier și asfalt și dezavantajaeză puțin când apar zonele mai dificile și tehnice unde eventual descaleci sau mergi mai încet decât pe mtb.

Legat de detaliile bicicletei, Silex 600 este echipată standard cu roți de 28” și anvelopele Maxxis Razzo, 700x35C. Însă se pot instala și cauciucuri de 46 mm pe modelele cu cadru din carbon și 38 mm pe cadrele din aluminiu sau anvelope de 51 mm pe jante 27,5 la modelele cu cadru din carbon. Pe cele standard le-am găsit prea înguste pentru un gravel bike. Însă Maxxis a construit modelul Razzo special pentru Merida Silex. Anvelopele sunt slick pe centru și prezintă ceva proeminențe discrete pe margini. Practic centrul este potrivit pentru a merge repede pe drumuri bune, iar marginea ofere ceva mai multă aderență pe viraje sau poteci mai tehnice.

De la Merida am primit informații detaliate despre ce alte anvelope și roți se mai pot folosi pe Sielx. Știm și de la alți producători, că pe aceste biciclete gravel pot fi folosite și roți mtb de 27,5 cu anvelope de mtb. Dacă instalezi așa ceva, vei primi și mai mult confort, dar și mai multă stabilitate și încredere în bicicletă. Personal consider această variantă mai potrivită pentru un gravel. Într-o expediție de aventură, niște roți de 27,5 (650b) ar ajuta mai mult.

Iată ce se potrivește garantat pe Silex, în functie de cadru (carbon sau aluminiu), dacă vrei să pui alte roți în afară de cele standard:

Carbon Continental 650x50B ContactSpeed (clearance 5mm)
Continental 700x42C RideTour/C_Contact (clearance 4mm)
Maxxis 700x35C M2022P
Maxxis 700x33C MudWrestler/AllTerrane
WTB 650x47B Horizon
Aluminiu Continental 650x42B Speed Contact (clearance 5mm)
Continental 700x42C RideTour/C_Contact (clearance 4mm)
Maxxis Re-Fuse
Maxxis 700x35C M2022P
Maxxis 700x33C MudWrestler/AllTerrane

 

Însă indiferent de ce instalezi, Merida recomandă ca spațiul dintre anvelopă și cadru să fie de minim 4 mm.

Merida Silex 600 este echipată cu frânele Sram Apex. E vorba de etrieri cu două pistoane și instalare „flat”. Discurile sunt de la Shimano, mai precis modelul RT54 cu diametru de 160mm și pe față și pe spate. Sunt niste frâne „finuțe”, cu etrieri foarte mici, dar care și-au făcut treaba bine. E drept că nici n-am avut greutate prea mare pe biciclete, bagaje, dar totuși pantele coborâte au fost mari.

Cadrul Silex frumos lucrat. Dacă la cel din carbon, chiar dacă este mai costisitor, este ușor să-l faci elegant și fluid și cel din aluminiu arată la fel de bine. Formele cursive nu sunt doar plăcute privirii ci sunt gândite să atenueze cât mai mult din vibrațiile venite de la drum, având în vedere că bicicleta nu are suspensii. Mi-a plăcut foarte mult și cum au făcut ghidarea internă a cablurilor prin cadru.

Un alt detaliu pe care l-am observat la Silex și care nu mai este prezent la alte biciclete de același tip este la furcă. Partea de jos este ușor curbată spre spate. Producătorul spune că specificația asta oferă mai mult confort, atenuând o parte din vibrațile venite de la drum. Personal nu pot confirma sau infirma afirmația însă adevărul este că la vale, pe potecă sau forestier, puteai merge foarte repede fără să simți că obosesc mâinile. La Merida Silex, toate bicicletele dispun de furcă din carbon.

Am remarcat și apreciat numărul mare de montanți pentru suporții bidoanelor de apă sau pentru bagaje. Pe cadru avem nu mai puțin de trei locuri unde poți instala fie trei bidoane mari de apă sau două bidoane în interiorul cadrului și recipientul pentru benzina primusului, pe partea de jos a țevii down tube.

În plus și pe lateralele furcii avem alte două locuri unde poți pune alte două bidoane de apă. Însă aceste spații sunt destinate suporturilor speciali creeați de Merida în care se fixează niște coburi, tot speciali. Aceștia nu erau încă disponibili la vânzare la momentul publicării recenziei.

Foto – roadcyclinguk.com

Așadar gravelul Merida Silex îl vad drept un câștigător. Deși personal sunt un mtb-ist înrăit, nu pot să neg avantajele bicicletei. Îmbină cam tot ce e mai bun de la ciclocros cu ce-i mai bun de la mtb. În afară de potecile montane tehnice pe care s-a cam chinuit și pe care nici nu prea are ce să caute, în rest Silex nu prezintă dezavantaje. Am simțit-o stabilă și mi-a inspirat încredere chiar și pe coborârile offroad mai tehnice, dar e drept că sentimentul nu a fost împărtășit tot timpul și de colegul de test. Așadar senzația și controlul ține și de experiența ciclistului.

Pentru cei care vor o singură bicicletă, indiferent de motiv, chiar și cel legat de spațiu în apartament, Merida Silex o văd drept alegerea ideală. Vei putea s-o folosești perfect și pe asfalt și pe macadam. În plus va fi perfectă pentru aventuri lungi sau scurte de cicloturism mulțumită numărului mare de montanți pentru bagaje și apă și posibilității instalării de portbagaj și aripi.

Nu în ultimul rând, dacă vrei să fii și mai versatil/ă folosind o singură bicicletă, poți cumpăra un al 2lea set de roți. Le poți folosi pe cele cu care vine bicicleta standard, pentru ture care implică mai mult asfalt și pietriș și un set de roți de 27,5 cu anvelope de mtb mai late, pentru ture care implică mai mult forestirer și potecă..

  • Greutate măsurată (mărime M): 9,640 kg
  • Mărimi cadru: XS(44)-S(47)-M(50)-L(53)-XL(56)
  • Cadru: aluminiu Lite R12
  • Furcă: carbon 12FM
  • Frâne și transmisie: Sram Apex
  • Foaie: 44t
  • Pinioane: Sram PG-1130; 11-42t
  • Anvelope: Maxxis Razzo, 700x35C
REVEDEȚI PREZENTAREA
Manevrabilitate
70 %
Greutate
90 %
Echipare
70 %
Confort
100 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentGoPro Hero 7 Black pentru bicicletă: filmare și fotografii
Articolul următorZee Trail, la Ciocanu MTB Trails
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

2 COMENTARII

  1. Salut! Pe sosea cum e, ar fi potrivita pentru cineva care nu a mai mers pe cursiera dar vrea o bicicleta usoara pentru ciclo-turism/ture de-o zi pe asfalt?

    • Este perfecta pentru asa ceva: sosea cat vrei, de orice calitate – asfalt bun sau spart. Offroad este iarasi buna, pe drumuri forestiere. Pentru cicloturism este ideala, pentru ca mergi bine pe ea si on si offroad daca se intampla sa ti se termine asfaltul 🙂

LĂSAȚI UN MESAJ