Iarna aceasta am testat noul fat bike Suprem FX de la Pegas. L-am încercat în România, în zona Predeal – Azuga, dar l-am luat cu noi și în Austria unde drumurile perfecte, deszăpezite sunt practic garantate. Bicicleta nu este în totalitate nouă însă față de modelul fără „FX” în nume, avem câteva diferențe și specificații noi.

Prima și cea mai importantă e că noul Suprem este echipată cu furcă fixă, de aici și FX-ul. Când am testat în martie 2017 Suprem-ul „normal” cu suspensie față, am spus și noi în articol că ar fi fost mai bine fără suspensie, întrucât bicicletele fat dispun implicit de amortizare mulțumită anvelopelor late. Și, așa cum am anticipat, noul Suprem FX este și mai ușor decât modelul anterior. Acum cântărește 15,75 kg față de 17,25 cât era cel cu furcă cu suspensie. Furca fixă păstrează înălțimea totală egală cu cea a furcii cu amortizor.

O altă diferență față de modelul anterior este întăritura cadrului pe care o găsim acum la FX. Țevile chain stay au fost consolidate în zona rulmentului pedalier pentru rezistență mai bună. Așadar, poți să-i dai la vale acum mult mai tare, pe noul FX.

De asemenea, tot noutate este și faptul că acum cadrul fat bike-ului Suprem este disponibil într-o nouă mărime și anume 483 mm (19 inch) alături de 430 mm (17 inch) cât aveam înainte. Eu am testat acum varianta de 19”, iar în trecut cadrul de 17”. Înălțimea mea este de 178, însă pe ambele biciclete m-am simțit bine. Sentimentele sunt însă subiective și poate la tine va fi nevoie să schimbi pipa, cu una mai scurtă sau mai lungă, sau să mai modifici poziția șeii.

Nu în ultimul rând, avem acum patru culori disponibile pentru cadru – Roșu Mat, Verde Smarald, Negru Stelar și Alb Perlat, față de doar roșu și verde cum era înainte.

Echiparea noului Suprem este identică cu cea a modelului anterior. Este alcătuita din frânele mecanice pe disc Tektro, transmisia Microshift și componentele UNO pentru cockpit, Neco pentru headset, Velo pentru șa, Quando pentru butuci, Lasco pentru angrenajul pedalier și CST pentru anvelope.

Frânarea am găsit-o potrivită pentru greutatea bicicletei și pentru destinația sa. Discurile de 180 mm față-spate fac față fără probleme. Este știut însă că frânele mecanice pe disc nu sunt cea mai fericita combinație. Din punctul meu de vedere reprezintă cel mai nefericit compromis între performanța v-brake-urilor și modulația frânelor hidraulice pe disc. Dacă bugetul îți permite, îți recomand să faci pe viitor un upgrade la ceva frâne hidraulice. Până atunci însă cele Tektro de pe Suprem FX se vor descurca suficient de bine.

Transmisia este și aceasta bună, componentele Microshift fiind cunoscute pentru fiabilitate bună la preț mai mic decât Shimano sau Sram. Ar fi însă două probleme la transmisia cu care Suprem FX este dotată. Fiind vorba de o transmisie 1x, avem pe față o singură foaie cu 30 dinți, iar pe spate o casetă cu 10 pinioane 11-36t. În 90% din situații, gama de viteze este suficientă însă am întâlnit momente când drumul forestier era prea abrupt pentru cuplul oferit de foaia 30t cu pinionul mare 36t.

S-a văzut clar că în timp ce cu Pegas Suprem FX nu puteam urca, cu celălalt fat bike cu care eram la test – acesta fiind echipat cu transmisie 2×9, urcarea se făcea fără probleme. Din păcate foaie mai mică de 30t cu BCD 96mm și casetă cu pinion mare cu mai mult de 36t găsești, dar prețul bicicletei ar crește considerabil. Concluzia este că va trebui să rămâi cu această transmisie, dacă nu ești dispus să faci modificări mai mari, pentru a pune angrenaj cu două foi pe față. Partea bună este că în marea majoritate a urcărilor cele 10 viteze, cu cuplul generat, vor fi suficiente.

Al doilea aspect de discutat ține de schimbarea vitezelor, care se face destul de greu. Trebuie apăsat tare pe maneta schimbătorului. Asta în comparație tot cu celalalt fat cu care pedalam în paralel, echipat fiind cu piese Shimano și cămășile cablurilor Jagwire. Aici schimbarea vitezei se făcea foarte ușor indiferent cât de frig era afară. La Pegas tind să pun schimbarea grea a vitezelor, pe seama cămășilor no-name ale cablurilor. Asta pentru că la Freerider am mai testat shiftere și schimbătoare Microshift, dotate cu cămăși bune, schimbarea vitezelor făcându-se de fiecare dată bine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cadrul Suprem FX a fost gândit să-l poți upgrada pe viitor cu anvelope mai late dacă dorești. Bicicleta vine echipată cu anvelopele de vară CST BFT de 26×4.00. Sunt anvelope veritabile pentru fat bike însă nu performează suficient de bine pe zăpadă. Pentru că le cunoșteam deja, în timpul testelor le-am înlocuit cu alte anvelope mult mai cramponate și mai late, de 26×4.8. Cadrul oferă spațiu pentru anvelope foarte mari și acceptă cel puțin 5.0. Așadar, pentru aderență maximă pe zăpadă poți pune ceva dedicat pentru asta, doar că investiția va fi destul de mare.

Pe traseu mi s-a confirmat că geometria cadrului este în continuare bine gândită. Imediat ce te urci pe bicicletă simți că poziția este și confortabilă și bună pentru randament la deal, atâta vreme cât rampa rămâne în limite rezonabile. Și, în continuare Pegas Suprem FX rămâne cea mai bună alegere în România pentru fat bike din punct de vedere al prețului. Sigur că vei găsi și fat bike-uri mai ieftine însă vor fi de nivel „supermarket”, iar cu acestea mai mult te vei chinui.

  • Greutate: 15,75 kg (cadru 19”)
  • Pret la data testului: 2.699 lei
  • Marimi cadru: 17”, 19”
  • Culori: Rosu Mat, Verde Smarald, Negru Stelar, Alb Perlat
  • Fabricant: Biciclete Pegas
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentTeach Bike Challenge: un proiect de fundraising pentru educaţie
Articolul următorSweetzPot FLOW – senzor pentru măsurarea respirației
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

1 COMENTARIU

  1. Cand ai aderenta dar n-ai pinion!!! Cel mai nasolo moment cand trebuie sa impingi magaoaia la deal. Mai ales cand altii pedaleaza pe langa tine!

LĂSAȚI UN MESAJ