Iarna aceasta am testat una dintre cele mai performante biciclete fat de la Silverback. Bună din mai multe puncte de vedere, cum ar fi geometria confortabilă, echiparea bună și greutatea mică. Scoop Single nu este modelul de top al celor de la Silverback însă chiar și așa, bicicleta este echipată cu furcă din carbon și componente peste medie. Așa cum este cunoscut deja, este în regulă ca bicicleta fat să nu fie dotată cu suspensie pe față. Motivul îl reprezintă anvelopele cu volum foarte mare de aer care compensează mare parte din nevoia de suspensie, și în față, dar și în spate. În plus și greutatea totală a bicicletei este astfel mai mică. În cazul de față Silverback Scoop Single a avut 14,70 kg cu cadru mărime L.

Un alt motiv pentru care este bine ca fat-ul tău să aibă furcă rigidă și nu cu suspensie este că iarna, la temperaturi mici și foarte mici, suspensia este mult afectată. Dacă ai suspensie pe aer, furca se va „dezumfla” întrucât aerul din cartușul suspensiei se contractă. Desigur că o poți umfla la loc, dar este greu să estimezi cât trebuie. Dacă suspensia este cu elastomer atunci acesta se va întări de la frig, transformând furca într-una aproape rigidă.

Primul lucru care impresionează la Scoop Single este aspectul ingrijit. Deși bicicleta nu este vreun “OZN” de cross country sau cursieră, germanii de la Silverback nu au scăzut nivelul calității construcției sau grija pentru detalii. Sudurile cadrului sunt excelente, iar ghidarea cablurilor, deși nu este internă, este frumos aplicată pe exteriorul cadrului, ficare cablu sau conductă hidraulică având ruta și prinderea sa separată. De asemenea, culoarea albastră este chiar reușită.

O caracteristică suplimentară pe care o găsim la modelul Single ține de butuci și instalarea roților în cardu. Spre deosebire de modelele mai ieftine unde avem prindere QR 9 mm a roților, la Single avem Thru-axle și pe față și pe spate. Această opțiune oferă bicicletei o rigiditate mai bună și ramdament mai mare la pedalare.

Restul echipării este de asemenea, peste medie. Avem schimbător spate Shimano XT RD-M8000, casetă Shimano SLX cu 11 pinioane 11-42t, foaie RaceFace Affect cu 30t, rulment pedalier RaceFace, frâne Shimano Deore M615 cu discuri 180/160 mm față/spate, jante tubeless SunRingle Mulefut 80 mm, butuci SunRingle Mulefut 80 și anvelope Veetire Bulldozer 26×4.7 tubeless ready, pliabile și cu 120 tpi. Echiparea cockpit-ului, mai precis pipa, ghidonul, tija de șa și șaua, poartă marca Sector, brandul propriu Silverback pentru componente.

Ghidonul „flat” și lat de 720 mm s-a simțit foarte bine pe trasee. Lățimea suficient de mare oferă stabilitate și încredere pe potecile înguste chiar și când sunt cu zăpadă și ocazional mai aluneci. Pipa de 60 mm mi s-a părut inițial prea scurtă pentru cum sunt eu obișnuit în general. Însă după câteva utilizări mi-am dat seama că se potrivește foarte bine cu restul geometriei bicicletei.

Vorbind de geometrie, pe traseu am simțit-o potrivită pentru destinația bicicletei și anume ture recreaționale. Cu toate astea geometria se potriveste și la un concurs, unde ai nevoie de o poziție mai agresivă. Comparând-o cu geometria unei biciclete de cross country race și cu geometria unui mtb enduro, am găsit un unghi al furcii identic cu XC-ul de race și un ampatament aproape identic. Însă spre deosebire de enduro la Scoop Single avem diferențe destul de mari, gândite să ofere un echilibru între stabilitate la viteză și manevrabilitate pe potecile înguste.

Cert este că în teren m-am simțit foarte bine pe acest fat. În Făgăraș, în zona Bâlea Lac cât și în Bucegi pe Transbucegi, am parcurs pe zăpadă trasee lungi de zeci de kilometri, unde m-am simțit bine pe geometria cadrului, dar și trasee scurte și rapide, pe poteci înguste cu zăpadă tasată, unde geometria a facut ca bicicleta să fie suficient de „fâșneață” pentru a sta bine pe traseu.

Cum activitatea principală a unui fat bike este să ruleze pe zăpadă iarna și pe nisip vara, cauciucurile late fac cea mai mare parte din treabă. Silverback Scoop Single este echipată cu anvelopele Veetire Bulldozer de 26×4.7, care sunt totuși anvelope de vară. La o parte din testele pentru Scoop Single am folosit alte cauciucuri dedicate pentru zăpadă, din acest motiv roțile Bulldozer nu apar în fotografii. Însă chiar și așa, Veetire Bulldozer le-am folosit pe zăpadă suficient de mult cu alte ocazii și pot spune că țin suprinzător de bine.

Nu se compară cu ceva dedicat pentru zăpadă, anvelope fabricate din compuși speciali din cauciuc și profil special pentru zăpadă, dar Veetire Bulldozer au ținut mai mult decât onorabil și la urcare și la coborâre pe traseele de test. Așadar dacă nu dorești să investești într-o pereche de anvelope de iarnă, le poți folosi cu încredere și pe acestea. Singurul tip de zăpadă pe care le-am simțit nesigure a fost zăpada udă, topită. Dar pe astfel de zăpadă situația este similară indiferent de anvelope.

Transmisia de tip 1x am privit-o inițial cu rezerve. Bicicleta fiind destul de mare, cuplul furnizat de foaia 30t și pinionul mare cu 42t, era posibil să nu fie suficient. Aveam și o experiență anterioară mai puțin plăcută cu o transmisie fat cu foaie 30t și pinion mare de doar 36t, cu care nu am reușit să urc toate forestierele. Însă m-am înșelat. La Scoop Single combinația a fost mai mult decât suficientă. Sigur că depinde mult și de antrenamentul tău, dar și de drum. Dacă rampa este exagerat de mare, desigur că nu vei urca.

Cât privește frânele nu am ce comenta, au ținut foarte bine. E drept că nu le-am forțat în mod special și pentru că o astfel de bicicletă nu va fi abuzată prea mult de-a lungul vieții ei. Dar fiabilitatea frânelor Shimano Deore nu poate fi oricum pusă la îndoială, nici măcar iarna pe frig pătrunzător.

Închei repetându-mă în privința calității generale a construcției și a grijii față de detalii. Silverback Scoop Single nu doar că va rezista mult în timp însă nici nu te vei plictisi de ea. Îți va face plăcere să o privești de fiecare dată, fiind foarte tentant să-i găsești un loc de „parcare” chiar în camera de zi, pentru a o admira cât mai des. Geometria oferă o poziție foarte confortabilă pentru „touring” și suficient de performantă pentru „racing”. Echiparea este „de top” cu ghilimele desigur, în sensul că piesele nu sunt cele mai scumpe ci sunt unele dintre cele mai performente la acest nivel de preț. Deși am testat-o exclusiv pe zăpadă sunt convins că face treabă foarte bună și vara pe off-road clasic.

REVEDEȚI PREZENTAREA
Manevrabilitate
70 %
Greutate
70 %
Echipare
80 %
Confort
90 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentReduceri de Valentine’s Day de la Devron
Articolul următorLa Grand Combe – traseul de downhill
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ