Bicicleta Veltra SSP (single speed) este încă un motiv pentru care pot spune că „I love my job” la Freerider. Am primit-o recent la test și nu greșesc dacă spun că este cea mai plăcută bicicletă single speed de oraș pe care am testat-o până acum, din cel puțin 3 motive: datorită oamenilor care au creeat-o – o echipă care a crezut în visul ei și a sacrificat aproape tot pentru ca visul să devină realitate; confortul – o bicicletă de oraș fără suspensii nu este în general confortabilă, însă Veltra este, iar motivul este în văzul tuturor – bambusul, iar al 3lea motiv este aspectul – Veltra este ceva nou, deosebit și foarte elegant.

Veltra este o bicicletă cu cadru din bambus laminat. Este prima și singura din lume cu un astfel de cadru. Și este românească, atelierul aflându-se la Câmpina, județul Prahova. Da, bambusul nu crește în România, dar în afară de materia primă pentru cadru, care este importată, restul se face la noi. De la modelarea bambusului în forma cadrului, la manufacturarea părților metalice și asamblare. E drept că în lume mai sunt biciclete din bambus însa nu laminat / stratificat. Și apropo, Veltra vine de la Velo + Transport. Inteligent, nu?

Bambusul folosit la Veltra vine dintr-o zonă specifică din China. Există peste 1000 de specii de bambus, care este o iarbă apropo, iar pentru Veltra este folosită o variantă care crește la o anumită altitudine. Acest lucru oferă lemnului trei calități potrivite pentru bicicletă: elasticitate, rezistanță și durabilitate. Dar o putem adauga și pe a 4a – frumusețe.

Proiectul a avut o lansare dificilă, nu a fost un succes de la început. Abia la a 3a încercare Ion Morozan și Sabin Dimian, creatorii bicicletei, au nimerit rețeta corectă, bicicleta Veltra mai precis, din bambus laminat, prima lor încercare fiind Craft Bicycle din bambus „brut”, despre care am vorbit și noi în 2016.

foto Veltrabikes.com

Veltra este însă ce trebuie și bifează în opinia mea, toate căsuțele importante: cadrul este robust și respectă normele europene pentru rezistență și uzură, iar aspectul este deosebit, este cu adevărat frumoasă și iese în evidență pe străzile orașului, indiferent cu ce altceva ai mai compara-o. Pur și simplu nu mai există ceva asemănător. Legat de norme, Veltra este certificată cu ISO 4210. Această certificare oferă practic validarea cadrului expus la șocurile drumului, rezistență în timp precum și rezistență în fața șocurilor. La stadiul de prototip cadrul Veltra a fost testat la 100.000 cicluri, care echivaleaza cu 20 de ani de pedalat normal. Bicicleta a trecut testul cu brio.

Trebuie să fiu sincer și să spun că testul pentru Veltra a fost destul de simplu întrucât totul s-a concentrat în jurul confortului și aspectului. Componentele și echiparea la o astfel de bicicletă sunt importante, dar aspectul eclipsează orice altceva. Cu alte cuvinte la capitolul „wow factor”, noua Veltra punctează la maxim.

Pe de altă parte pentru Veltra poate fi puțin dificil să prindă la public, fiind o nișă a bicicletelor single speed în nișa bicicletelor în general, încă neapreciată la maxim în România de utilziatori sau autorități. Este dificil pentru că se adresează unui public restrâns care trebuie să aprecieze în primul rând transportul alternativ într-un oraș, dar și frumosul. Un public care nu se mulțumește cu orice bicicletă care doar te duce de la A la B, dar care e dispus să și plăteasca prețul care-ți permite să fii deosebit.

Cadrul din bambus laminat este evident, piesa de rezistanță a bicicletei Veltra, și la propriu și la figurat. Este unisex și asta s-a dorit încă de la început. Forma sa, geometria, este de asemenea originală, Sabin și Ion neinspirându-se de nicăieri pentru conceperea sa. Construcția este dificilă însă rezultatul merită tot chinul. Modelarea fâșiilor de bambus se face în matrițe speciale, care și acestea au fost produse în România, iar după aproximativ 20 de ore ia naștere o nouă bicicletă Veltra.

Cei doi s-au ocupat și de geometria cadrului. Ne-au transmis că au calculat-o în așa fel încât bicicleta să ofere stabilitate, agilitate și confort. Din punctul meu de vedere bicicleta ofera mai mult stabilitate și confort. Pe bicicletă am stat ușor întins asta oferindu-mi stabilitatea și confortul de mai sus însă mai puțin agilitate în trafic. Dar să nu fiu greșit înțeles. Veltra este o bicicletă de oraș cu care te descurci foarte bine în trafic, printre mașini, însă este mai puțin agilă în comparație cu alte single speed-uri testate de mine în trecut. Pe de altă parte confortul pe distanțe mari este excelent. Văd această bicicletă cât se poate de potrivită nu doar pentru transport urban ci și interurban și excursii prin țară. Desigur, pentru asta cadrul ar trebui puțin modificat, să accepte instalarea unui portbagaj.

Iar confortul vine în primul rând de la cadru și de la bambus. Acest lemn are proprietățile deosebite despre care am vorbit mai sus. Elasticitate, dar și rigiditate. Când pedalezi în forță din picioare nu simți vreo flexare evidentă a cadrului. Pe de altă parte când pedalezi așezat pe șa și mergi pe piatră cubică, beton sau asfalt zgrumțuros, vibrațiile venite de la drum sunt incredibil de bine atenuate de bambus. Acesta cred că este cel mai mare „selling point” al bicicletei, în plus față de aspectul superb. Faptul că ai confort total fără să ai vreo suspensie.

Știm însă că lemnul nu prea se împacă cu intemperiile naturii. Privind bicicleta poți spune că este un nonsens să faci un astfel de cadru care va sta în ploaie, soare, ninsoare, căldură, frig și care va fi „căptușit” cu mocirlă sărată iarna. Însă Ion și Sabin ne-au transmis că au luat toate astea în calcul, cadrul fiind tratat cu o soluție adezivă specială ce oferă o rezistență sporită. De asemenea la final este aplicat un lac în mai multe straturi, ce oferă rezistență la apă și finisajul lucios. Ni s-a mai transmis că dacă bicicleta nu este îngrijită (curățată, uscată) cel mult cadrul își va pierde luciul, însă nu vor surveni modificări ale rezistenței.

Ai putea crede că toată această bătaie de cap pentru a scoate pe piață o bicicletă funcționala, dar și frumoasă estetic, duce la o greutate nerealistă a bicicletei per ansamblu. Însă nu-i deloc așa, Veltra având o greutate ce ține de „carbon teritory”. Pentru mărimea L noi am măsurat 10,61 kg cu pedale incluse, iar pentru M și S, Veltra ne-a transmis că valorile sunt de 9,6 respectiv 9,3 kg cu tot cu pedale. Meritul cel mai mare pentru greutatea redusă îl are evident, bambusul.

Deși cam totul se învârte în jurul cadrului la Veltra, avem totuși și câteva componente despre care trebuie să vorbim. Însă pe lângă piesele obișnuite găsite pe o bicicletă, cum ar fi frânele, roțile etc., la Veltra avem și câteva componente special proiectate doar pentru această bicicletă. Este vorba de țeava metalică internă head tube, țeava seat tube, montantul rulmentului pedalier și dropout-urile butucului spate. Aceste piese sunt unice și nu le vei găsi pe alte biciclete.

Piesele metalice reprezintă „interfața” dintre lemn și uzură, au fost folosite pentru a oferi bicicletei rezistența necesară și respectă ideea generală de la Veltra și anume esteticul. Practic piesele respective nu sunt doar funcționale ci se și integrează perfect în designul general al bicicletei care este unul „sleek” și aerodinamic. În mod deosebit mi-a plăcut soluția găsită pentru fixarea monoblocului și a dropout-urilor orizontale spate.

Restul componentelor, deși sunt piese „normale” disponibile în orice magazin, nu au fost alese la întâmplare: avem o pereche de frâne Shimano Tiagra cu doi pivoți, ce multiplică forța de frânare și care funcționează excelent, butuci Gran Compe – marcă despre care știm că este fiabila în timp, lucru care se reflectă și în prețul lor, șa Charge Spoon pe care am stat foarte bine fiind îndreptată mai mult spre confort decât greutate redusă, lanț KMC Z510 special pentru single speed și o furcă din carbon care menține aspectul „stylish” al bicicletei, dar și greutatea redusă.

Roțile sunt alcătuite din jantele Ryde DP16 și spite Mach 1 încălțate cu anvelopele Michelin Dynamic Sport acestea din urmă fiind oaia neagră a bicicletei. Sunt de nivel mediocru potrivit ratingului Michelin, dar punctează suficient de bine la capitolele de interes pentru noi și anume rezistență în timp și viteză pe uscat. Sunt anvelope slick care oferă această proprietate, de a rula ușor, dar pe care nu te vei putea baza în cazul unui carosabil ud.

Lățimea de 25 mm este potrivită pentru oraș. Inițial mă gândeam că poate 28 ar fi mai recomandat, ținând cont de asfaltul prost din localități, însă ulterior, după ce am mers suficient cu Veltra, am aflat că bambusul atenuează atât de bine vibrațiile încât chiar nu este nevoie de anvelope mai mari. Densitatea țesăturii carcasei din Michelin Dynamic Sport este de TPI 30, o valoare foarte mică și care nu recomandă anvelopele. Sfatul meu este ca aceste anvelope să fie schimbate cu alt brand, când se vor consuma. Dacă vrei să rămâi la gama de anvelope ieftine, dar bune, alege Continental Ultra Sport II, iar dacă vrei ceva mai bun caută Vittoria Rubino Pro sau Continental Grand Prix. Ambele anvelope oferă frecare redusă, sunt mai rezistente la pană și sunt mai ușoare.

Transmisia single speed a bicicletei Veltra este alcătuită din angrenajul cu 44 dinți, pinionul freewheel Shimano MX30 cu 16 dinți și brațele pedaliere cu lungimea de 170 mm. Această combinație oferă o accelerare mai ușoară și o viteză maximă mai ușor de atins. Pe de altă parte viteza maximă la o cadență rezonabilă „urbană” de până în 70 rpm să zicem, nu este la fel de mare ca în cazul unei biciclete cu angrenaj mai mare. Totuși nu este un neajuns al bicicletei. În cazul de față am găsit această combinație perfectă și nu mi-aș fi dorit ceva mai „sportiv”.

La final însă tot despre cadru aș vrea să vorbesc, o operă de artă practic. Nu știu cum modelează băieții lemnul, dar după cum vedem cu toții, ce iese este demn de pus în ramă. Și nici măcar nu pare a fi cine știe ce inginerie dacă ținem cont că acest cadru este alcătuit practic din 3 componente: „țeava” top tube care se continuă cu cele două seat tube, „țeava” downtube care se continuă cu cele două chain stay plus elementul de legatura din față, blocul din bambus laminat prin care trece țeava head tube. Elegant, funcțional, frumos. Ce mi-ar mai fi plăcut să văd în plus la Veltra ar fi câteva elemente de design, cum ar fi spre exemplu logo-ul gravat sau „sculptat” în partea frontală a head tube-ului. Poate vom vedea lucrul ăsta la modele viitoare.

Veltra este ceva nou, neconvențional, dar perfect funcțional. Pe lângă funcționalitate și utilitate în oraș, bicicleta atrage priviri, iar mulți dintre noi apreciem și lucrul ăsta. Bicicleta are o bilă albă și pentru aspectul ecologic. Spre deosebire de aluminiu, oțel sau carbon, care polează în timpul fabricației, bambusul este poate cel mai ecologic material, pentru a-l obține fiind suficient doar să-l recoltezi.

  • Cockpit: Ergotec
  • Frâne: Shimano Tiagra
  • Șa: Charge Spoon
  • Lanț: KMC Z510
  • Furcă: carbon
  • Jante: Ryde DP16
  • Spițe: Mach 1
  • Butuci: Gran Compe
  • Butuc pedalier: Shimano
  • Angrenaj: aluminiu 44t, 170 mm
  • Pinion freewheel: Shimano MX30 cu 16t
  • Anvelope: Michelin Dynamic Sport 25mm
  • Greutate: L – 10,61 kg; M – 9,6 kg; S – 9,3 kg cu pedale instalate
  • Preț la data publicării testului: 1.200 euro
  • Producător: Veltra Bikes
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentStages a lansat powermetre simple și duble pentru noile angrenaje Shimano XTR, XT și GRX
Articolul următorMănuși și șosete Van Rysel RoadR 900 (2019)
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ