Segmentul „gravel” prinde viteză din ce în ce mai mare la nivel internațional. Deși încă nu atât de răspândite și la noi, bicicletele pentru gravel la găsim din ce în ce mai des în ofertele de pe piața autohtonă. Din start trebuie precizat însă că bicicletele „gravel” nu sunt același lucru cu ciclocrosurile. Dacă cele din urmă sunt pentru concurs, sau oricum, pentru pedalat sportiv, gravel bike-ul este pentru agrement, pentru plimbare și aventură. Iar caracteristica asta este dată de mai multe specificații cum ar fi diferitele opțiuni de prindere a bagajelor, transmisiile optimizate pentru „ușor” și mai ales geometria îndreptată spre confort.

Testată în Grecia, noua Silverback Siablo GR s-a comportat foarte bine. Defapt Grecia este locul perfect pentru acest tip de biciclete – gravel. Aici găsești nenumărate drumuri forestiere uscate, de calitate bună și medie, legate între ele de șosele asfaltate și acestea de calitate bună. Teoretic și un mtb este bun însă pe asfalt nu ai cum să învingi un ciclocros sau gravel bike în cazul de față. Motivul este simplu: geometria bicicletei este mai sportivă, iar anvelopele mai înguste oferă randament mai bun la pedalare.

Siablo GR este un gravel bike proaspăt lansat de germanii de la Silverback. Este o bicicletă cu o geometrie ușor diferită față de un gravel clasic, mai precis este mai sportivă decât media. Personal sunt suprins întrucât m-aș fi așteptat ca Siablo GR să fie gândit exclusiv pentru agrement. Totuși în teren l-am simțit și suficient de sprinten.

Caracteristica sportivă este imprimată de geometrie. Comparând acest gravel cu geometria unei cursiere respectiv unui ciclocros de la Silverback, am aflat că în loc să fie ultima ca poziție, este undeva la mijloc. Spre exemplu avem unghi al furcii mai mic și ampatament mai mare la Siablo GR în comparație cu Silverback Sirelli sau Siablo CX, deci stabilitate mai bună a bicicletei, dar pe de altă parte avem o înălțime de încălecare mai mare decât la cursieră sau un chainstay la fel de lung ca la ciclocros în loc să fie și mai lung.

Toate acestea am simțit pe trasee că imprimă bicicletei un caracter echilibrat între sportivitate și agrement. Poate fi un lucru bun însă depinde și de ciclist, întrucât unii poate caută doar agrement la un gravel bike, pentru sportivitate apelând la un ciclocros. Pe de altă parte, în loc să ai două biciclete, mai bine ai un astfel de gravel bike, care se pare că le combină cu succes pe amândouă.

Echiparea noului Siablo GR este formată din gropusetul 2×11 Shimano 105 5800. Este un groupset de cursieră sau CX, care uneori am simțit că oferă cuplu insuficient pe urcările abrupte, ținând cont de faptul că foaia mică este de 34t, iar cel mai mare pinion doar 28t. Pentru șosea este excelent, dar la munte este nevoie de ceva „mai ușor”.

Tot Shimano 105 5800 sunt și frânele mecanice pe disc care, în ciuda faptului că sunt „doar” mecanice, iar discurile sunt mici de 160 mm, au oferit o excelentă putere de frânare indiferent în ce situație mă aflam. În general frânele mecanice pe disc sunt un compromis nefericit între performanță bună și preț scăzut, dar în cazul de față nu am avut ce comenta. Nu era nevoie să trag excesiv de tare de frâne pentru a opri atunci când mă aflam pe coborârile foarte abrupte. Așadar nu-ți obosesc degetele repede pe o coborâre lungă.

Foarte mult mi-au plăcut și anvelopele late WTB Riddler 45c. Pe alte biciclete gravel am întâlnit anvelope off-road, dar înguste, specifice ciclocrosului. Siablo GR însă vine echipată corect. Pe macadam WTB-urile țin excelent și oferă confort foarte bun în ciuda unei densități a țesăturii carcasei destul de mic, de doar 60 TPI. Pe de altă parte anvelopele sunt pliabile, având talonul din Aramidă. Așadar confort și din această direcție, plus greutate redusă.

În ciuda profilului „mărunt”, WTB-urile au avut aderență bună pe drumurile forestiere. Am întâlnit inclusiv coborâri foarte abrupte, aveam impresia că eram la 45 de grade. Evident, înclinația nu era atât de mare, însă pe aceste zone foarte abrupte mă bazam exclusiv pe roata și frâna față. Dacă adoptai poziția specifică de mtb, mult lăsat pe spate, nu aveai nicio problemă cu aderanța pe macadam. E drept că în astfel de situații o tijă de șa reglabilă hidraulic nu ar fi stricat, dar și prețul bicicletei ar fi crescut. Pe asfalt WTB Riddler 45c s-au mișcat foarte bine, reușind să-mi ofere o viteză medie de peste 20/h pe o distanță de peste 100 km.

Furca din carbon și cadrul din aluminiu 6061 oferă bicicletei o greutate pe care am măsurat-o la 10,61 kg, mărime M și fără pedale. Este o greutate bună pentru acest tip de bicicletă desi alte biciclete din același segment testate au fost mai ușoare. Cadrul are toate caracteristicile moderne „necesare” azi unei biciclete: headtube conic, instalare „flat” pentru etrierul frânei, instalare Thru Axle 12 mm pentru roata spate și față, toate fiind specificații care oferă bicicletei rigiditate. De asemenea, cadrul și furca oferă spațiu suplimentar pentru instalarea de anvelope și mai mari dacă dorești.

Așa cum spuneam la început, cadrul și furca oferă multe posibilități de instalare a bagajelor, dacă vrei să folosești bicicleta la ture lungi de cicloturism. Pentru cadru avem cele două prinderi clasice pentru bidoanele de apă din interiorul triunghiului față, la care se adaugă montații pentru portbagajul spate. În plus pe furcă mai avem încă două prinderi unde poți fixa fie bidoane de apă fie suporturi pentru alți doi coburi de dimensiuni mai mici.

Cockpit-ul noii Silverback Siablo GR este oferit de componentele „in house” Sector Surface dintre care am apreciat șaua Surface Ergo, cu bază și railuri din carbon. În teren șaua au simțit-o foarte confortabilă, deși acest aspect este cât se poate de subiectiv și personal.

Nu în ultimul rând estetica bicicletei este plăcută, deși acest lucru este și el subiectiv. Pentru mine spre exemplu, culorile sunt prea sobre însă griul cu galbenul de pe cadru plus furca neagră oferă o eleganță care poate fi apreciată de multă lume.

Pe traseu bicicleta am simțit-o stabilă și conforatabilă, dar nu la nivelul unui gravel bike clasic. Geometria împreună cu transmisia spun totul, mai precis că Siablo GR poate face și performanță dacă proprietarul își dorește. Pui niște anvelope mai înguste și sincer nu văd bicicleta asta nelalocul ei chiar și într-un concurs de ciclocros, lucru pe care nu l-aș putea spune despre un gravel bike clasic.

Silverback Siablo GR este echilibrată cu ușoare tendințe sportive, dar care trebuie susținute și de un ciclist cu antrenament cel puțin mediu. Asta pentru că transmisia este particulară cursierelor, iar pe off-road cu o transmisie de cursieră nu faci prea multe, dacă nu te ajută și antrenamentul. Siablo GR este însă ideală pentru drumuri lungi pe asfalt și drumuri forestiere de bună calitate fără diferență exagerată de nivel. Este de asemenea foarte potrivită și pentru oraș, pentru navetă urbană și interurbană.

Specificații

  • Cadru: aluminiu 6061triple butted, dropout-uri Thru Axle 12mm, etrieri „flat mount”
  • Furcă: carbon, dropout-uri Thru Axle 12mm, etrieri „flat mount”
  • Gropuset: Shimano 105 5800
  • Frâne: mecanice, disc 160 mm față-spate
  • Transmisie: 2×11, angrenaj 50x34t, pinioane 11-28t
  • Jante: Stan’s Grail S1 700c
  • Butuci: Alex Rims Bear Pawls BRD
  • Anvelope: WTB Riddler 45c, DNA Compound, 60Tpi, talon pliabil Aramidă
  • Cockpit: Sector Surface
  • Șa: Surface Ergo, carbon
  • Greutate măsurată: 10,61 kg, fără pedale, cadru mărime M
  • Preț la data publicării testului: 7.499 Lei
  • Importator: UVX
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentBucurești MTB Race UCI C2 2019 anunță deschiderea înscrierilor
Articolul următorEnduro mtb la Poiana Izvoarelor
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ