Ne place să credem că ciclismul crește în România. Din 1998, când a început să miște și până azi, s-au schimbat multe în privința asta. Magazinele de biciclete sunt destul de multe la număr, concursurile la fel, iar turele între prieteni sunt deja “fără număr”. Odată cu această creștere, a crescut specializarea bicicliștilor, dar și a pieselor și componentelor.

Unul din semnele bune ale acestei evoluții este numărul din ce în ce mai mare de bicicliști care folosesc pedale tip SPD. Pedalele astea ajută mult pentru că permit să aplici forță în ele nu doar când apeși ci și când tragi de ele. Personal, când „mă clipsez” în ele, am același sentiment de siguranță ca atunci când îmi pun centura de siguranță în mașină. Simt că sunt una cu bicicleta și că o pot controla perfect. E drept însă că îți trebuie ceva antrenament ca să le stăpânești și nu este exclus ca până te obișnuiești cu ele, să cazi de câteva ori.

Există însă și un compromis pentru astfel de pedale, cele care pe o parte sunt SPD, iar pe cealaltă parte au platformă simplă. Le consider soluția ideală pentru cei care încă nu au curaj să treacă la „full SPD”. Faptul că poți alege când să clipsezi și când să mergi liber, este un avantaj.

Din acestă categorie de pedale fac parte și cele pe care le-am testat de curând. Sunt pedale fără pretenții, marcă proprie a celor de la Bikefun, importatorii bicicletelor Merida în România, dar care sunt robust construite și bifează pozitiv cam la toate capitolele. Sunt pedale compatibile cu sistemul biencunoscut Shimano SPD.

Încep cu cele două specificații care mi-au plăcut cel mai mult: faptul că sunt reglabile – adică ușurința cu care scoți piciorul din pedală poate fi reglată, și că pot fi înșurubate în brațul pedalier cu o chele imbus de 6 și nu doar cu clasica cheie de 15.

Avantajul posibilității de reglare a tăriei arcului de eliberare a piciorului este avantajul principal. Dacă ești începător poți regla pedala în așa fel încât „să-ți dea drumul” la cel mai mic semn că urmează să cazi. Am testat partea asta și, atunci când arcul este strâns la minim, tot ce trebuie să faci este să smucești puțin din picior, iar acesta va ieși.

În contrast, dacă ești avansat atunci poți strânge arcul la jumătate sau aproape de maxim, pentru ca piciorul să nu iasă accidental atunci când mergi repede la vale pe teren accidentat. Dacă însă ești deja la nivelul ăsta, este mai bine să te echipezi deja cu pedale care sunt SPD pe ambele părți.

Cealaltă specificație utilă este faptul că le poți instala folosind și imbus de 6. Personal nu îmi place deloc acea cheie mare de 15 cu care strângi pedala în braț. Este greu de mânuit și durează mai mult instalarea. Faptul că aceste pedale permit instalarea cu imbus este un avantaj întrucât înșurubarea se face ușor, repede și cursiv. E drept că un astfel de imbus nu are aceeași pârgihe mare a cheii de 15. Așa că dacă ai pedala prea tare strânsă, e posibil să nu o poți deșuruba. În situația aste trebuie să apelezi la cheia clasică. Pedalele Bikefun Trap permit utilizarea și acestei chei.

Spuneam că este robustă construcția pedalelor, corpul argintiu fiind din aluminiu, iar marginea neagră din oțel. Utilizarea aluminiului le face să fie și destul de ușoare. Le-am cântărit la 163 g bucata, mai puțin decât alte pedale din aceeași categorie. Sunt mai ușoare și decât cele mai ieftine pedale Shimano „full SPD”. Așadar iată un nou avantaj aici. Axul pedalei este de asemenea rezistent, fiind construit din oțel CrMo.

Un posibil dezavantaj ar putea fi faptul că platforma este fixată de corpul pedalei cu șuruburi. Unele pedale sunt construite dintr-o singură bucată de metal oferind astfel rezistență maximă. La aceste pedale nu este exclus ca șuruburile să cedeze dacă lovești puternic în stâncă în timp ce pedalezi. Sau, în cazul unei căzături, dacă pedalele se lovesc tare de piatră sau asfalt. În cazul meu însă, nu s-a întâmplat așa ceva și pot spune că nu am menajat pedalele în timpul testului.

Suprafața platformei nu este mare, dimensiunea fiind de 104 x 63,2 x 28 mm. Așadar pedalele sunt adresate clar bicicliștilor amatori care nu au nevoie de aderență exagerat de mare, necesară spre exemplu, la concursurile de enduro sau downhill. Platforma acestor pedale dispune de 13 „țepi” care oferă suficientă aderență unui pasionat ieșit la o tură de cicloturism.

La aceste pedale Bikefun mi-a plăcut și faptul că în prețul lor sunt incluse și plăcuțele, cu tot cu șuruburi, pentru pantofii de ciclism. Este o adiție bună și utilă. În cazul în care pantofii tăi sunt deja echipați cu plăcuțe, pe astea le poți păstra de rezervă sau le poți instala la o altă pereche de pantofi.

În teren pedalele s-au comportat foarte bine. Am mai întâlnit pedale, avute la test, care pur și simplu nu voiau să clipseze decât foarte greu, chair și reglate la minim. Cu acestea de la Bikefun nu am întâmpinat nicio problemă, fixarea făcându-se ușor.

Concluzia testului o găsesc pozitivă. Pedalele Bikefun Trap SPD/platformă nu sunt ceva exagerat de performant însă le consider ideale pentru cei care vor să facă pasul de la pedalele simple la SPD. Prețul la fel, este bun, deși am găsit pe piață pedale similare și la preț mai mic. Nu știu însă dacă acelea oferă aceleași avantaje cum ar fi robustețe și greutate mică.

  • Greutate: 326 g / pereche
  • Material: corp aluminiu, platformă oțel, ax oțel
  • Reglaj pentru tăria arcului
  • Compatibile Shimano SPD
  • Producător: BikeFun
  • Preț la data testului: 179 Lei
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentMunții Latoriței cu bicicleta
Articolul următorPilotare de precizie cu drona pe potecile de mtb
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ