Acum citesti
Corratec X-Vert Expert (2012)

Corratec nu mai are nevoie de nicio prezentare, numărându-se printre producătorii renumiți de biciclete. Până în prezent am avut contact cu cadrele Corratec de tip Bow, renumita formă care a consacrat brand-ul, dar de data aceasta ne-am decis să vedem ce are de oferit producătorul german la capitolul hardtail classic.

Iar de un candidat mai bun decât Corratec X-Vert Expert (2012), nici nu putea fi vorba, deoarece această bicicletă face primii pași spre segmentul mid-level, chiar dacă se poziționează undeva la granița inferioară a segmentului. Prin urmare, dorim să aflăm: ce are de oferit „expertul”, pentru aproximativ 3.000 de lei?

Cadrul

Acesta ne spune o cu totul altă poveste decât ceilalți producători. Lăsând la o parte finisajele foarte bune, calitatea vopselei sau calitatea sudurii, sunt câtvea specificații tehnice care fac diferența. În primul rând trebuie să aduc în discuție headtube-ul mai gros, măsura acestuia, oversize, fiind așa cum o spune și numele, mai mare decât la majoritatea cadrelor. Dimensiunea de 1.5 inch (față de 1-1/8 inch) aduce cu sine multiple avantaje: rigiditează cadrul în acea zonă, rezistă mai bine șocurilor, iar subiectiv, îmi permit să spun că oferă un aer mai impunător bicicletei.

În același ton sunt realizate și țevile cadrului, vizibil mai groase decât cele ale competitorilor principali. Acesta este poate și unul din motivele pentru care Corratec renunță la artificiile de tip țeavă eliptică. Dezavantajul totuși, este reprezentat de greutatea mai mare a cadrului, acesta putând reprezenta un impediment pentru cei care vor să construiască în viitor pe baza lui X-Vert Expert. În viața reală, greutatea mai mare a cadrului se traduce printr-o greutate mai mare a bicicletei, X-Vert reușind să pună 13.85 kg pe cântar, cu tot cu pedalele din dotare.

Bascula este dinnou diferită de concurență, în special prin construcție, incluzând aici și forma acesteia. Este plasată mai jos, reușind să coboare astfel centrul de greutate al bicicletei și făcând-o mai stabilă pe viraje. Pe de altă parte, forma aplatizată în preajma anvelopei vine cu două avantaje: rigidizează acea zonă și oferă un clearance (spațiu de trecere) mai mare pentru anvelopă. Astfel, dacă vei parcurge trasee noroioase, ai garanția că pământul acumulat de anvelopă nu se va afecta structura interioară a basculei, deoarece are suficient spațiu la dispoziție pentru trecere.

Cablurile pentru schimbătoare și frâna de spate sunt trase elegant pe sub cadru iar pentru montarea bidoanelor de apă, vei avea la dispoziție două prinderi separate. Iar dacă te decizi să pornești la un drum mai lung, X-Vert Expert îți oferă posibilitatea de a monta un portbagaj pe bicicletă. Această facilitate totuși ne oferă un indiciu că X-Vert nu a fost proiectat ca fiind un cadru pentru competiții sportive, pentru aceste probe mai dure, existând gama Bow Hardtail.

De altfel, poziția pe bicicletă se află la granița dintre touring și sport. Nu stai foarte aplecat pe față, dar nici prea drept, ceea ce se poate traduce într-o poziție comodă. Iar dacă ești mai mic de înălțime, poți opta pentru o tijă de ghidon mai scurtă.

Controlul este dat de unghiul mai restrâns al headtube-ului, reușind să ofere o agilitate crescută bicicletei pe drumurile virajate. De asemenea, urcările se pot face fără probleme, unghiul seattube-ului asigurând o poziție bună pentru porțiunile de cățărare.

Echipare

Furca și sistemul de transmisie sunt de lăudat în acest segment de preț. RST Saturn cu o cursă de 100 mm, este un produs nou dar care oferă performanțe decente. Beneficiază de funcția de LockOut, Preload și în special Rebound, o facilitate nu foarte des întâlnită pe furcile din segmentul bicicletelor de 3.000 de lei. Despre Saturn, poți citi mai multe aici.

Sistemul de transmisie cu 30 de viteze este compus din componente Shimano Deore, atât la nivelul schimbătorului de 10 pinioane, cât și la nivelul schimbătorului de foi. Sifterele provin de asemenea din gama Deore. Împreună cu angrenajul Shimano 552 Hollowtech, acestea oferă reprize de schimbare decente, cu toate că în sarcină ar fi bine să le menajezi și să le mai ajuți, din când în când. Voi reveni puțin asupra angrenajului ca să explic despre ce este vorba cu Hollowtech. În ciuda faptului că are un ax gol și ai putea să-l confunzi foarte ușor cu angrenajele Hollowtech II, brațele angrenajului nu sunt goale ci mai degrabă sculptate, pentru a mai scădea din greutate.

Frânele, din păcate, nu se ridică la nivelul așteptărilor. În fond, nici n-am înțeles pe deplin de ce Corratec nu a optat pentru un sistem de frânare Shimano M445 preferând în schimb soluția taiwaneză, denumită Tektro Draco. În afară de lipsa rafinamentului, am reușit să încing zdravăn aceste frâne pe o coborâre mai abruptă cu o lungime de aproximativ 7-800 metri. În tot acest timp, Draco au oprit bicicleta la comenzile dictate de mine, însă fading-ul a apărut cu ceva timp înainte de finalul coborârii.

Anvelopele provin de la Continental, modestele Race King în versiunea 26 x 2.2. Exceptând faptul că sunt un model al anului anterior, anvelopele s-au comportat mulțumitor pe viraje și pe porțiunile de urcare unde a fost necesară tracțiune bună, dar nu au excelat nicicum. Jantele par suficient de solide, pentru a fi explotate pe drumuri de pădure sau trasee lejere de munte,

Ghidonul contribuie la un control sporit atunci când părăsești asfaltul și intrii pe poteci. Suficient de lat și cu un rise acceptabil, acesta te asigură că vei domina bicicleta pe porțiunile mai dificile de coborâre și de asemenea, că nu se va întâmpla opusul.

Șaua este comodă, dar nu atât de moale pe cât m-aș fi așteptat, iar în priviința manșoanelor, cei de la Corratec ar fi putut să-și dea mai mult strădania.

Concluzie

Cu un cadru al cărui aspect îmi amintește de hardtail-urile clasice, dar care este suficient de solid pentru a fi explotat chiar și de către persoanele cu o greutate mai mare, noul Corratec X-Vert Expert reprezintă o ofertă decentă în segment. Costul nu este exagerat de mare și vine echipat cu un sistem de transmisie Deore, complet, de la A la Z. Nu am apreciat atât de mult frânele și anvelopele, în schimb bicicleta a compensat cu furca și cu finisajele cadrului, cărora cu greu le poți găsi un cusur. Greutatea totală a bicicletei nu este pe placul meu, dar din fericire, poți scăpa de câteva sute de grame bune în momentul în care vei face un upgrade frânelor și anvelopelor.

Un produs de luat în seamă pentru cei care părăsesc clasa entry-level, dar nu vor să facă o trecere bruscă spre o bicicletă mult mai scumpă. Corratec X-Vert Expert poate face parte dintr-o etapă pe care tu o parcurgi sau poate fi o companie plăcută pe termen lung. La fel de bine cum se descurcă pe potecile de munte, tot așa te poate ajuta să obții o poziționare decentă în clasamentul următoarei competiții la care vei lua parte.

Video:

Vezi Comentarii (6)
  • Salut, eu am varianta X-Vert Motion care e foarte apropiata ca dotari de cea prezentata in articol si pot spune ca e o incantare. Raportul calitate/pret mi se pare excelent.

    Bafta!

    PS: ai uitat sa pui link-ul catre detalii despre furca : „poți citi mai multe aici”

  • salut si eu am expertul dar modelul 2012 nou nout de 2 zile.
    @Mure varianta 2010 au bicishop la 2650ron au primit 6 bucati si ma tenta sa o cumpar deoarece era oferta si fata de modelul 2012 avea deore xt (spate) deore (fata) furca R.S. dart 2 si angrenaj octalink 442.Dar am luat 2012 pentru ca venea echipata cu angrenaj hollowtech 2 si furca rst saturn care e mai buna

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

six + 12 =