Big Foot este cu siguranță unul dintre cele mai bine vândute modele ale bulgarilor, iar totul pornește cu prețul și se termină cu echiparea. M-am reîntâlnit cu acest model după mai bine de 4 ani și am fost curios să văd ce s-a schimbat între timp și cum au evoluat tehnologiile în cazul celor de la Cross. În ciuda faptului că discutăm despre un preț cu 300 de lei mai mare față de acum 4 ani, consider că această diferență este infimă și irelevantă dat fiind faptul că noul model cântărește cu 1.3 kg mai puțin și vine cu o echipare mult mai bună. Altfel spus, ce ți-ai putea dori mai mult de la o bicicletă ce nu trece de 3.000 de lei? Să vedem totuși în acest articol la ce capitol punctează pozitiv și unde mai are de recuperat.

Cadru/Pe traseu

Cadrul a suferit minime modificări, cu toate acestea versiunea anului 2017 este o idee mai grea (mai precis, cu 99 de grame) și puțin mai rigidă, păstrându-se în zona eficienței, mai ales în ceea ce privește persoanele cu greutate, care se vor putea bucura de aceleași caracteristici ale cadrului precum persoanele care cântăresc mai puțin. Am sesizat un set de urechi noi pline pe versiunea 2017 (cele de pe cadrul 2013 erau decupate). Nu știu de ce Cross a optat pentru această versiune, dar cred că este responsabilă pentru surplusul de greutate. În rest, avem țevi drepte, suduri bine finisate, vopsea de calitate și un down tube hidroformat, care amintește de unele brand-uri premium. Headtube-ul a rămas neschimbat, fiind oferit în versiunea dreaptă (1-1/8), însă cea mai mare diferență poate fi sesizată la nivel de aspect: Big Foot arată foarte bine anul acesta, combinația de culori aleasă fiind una care a reușit să trezească pasiuni în rândul celor cărora le-am prezentat bicicleta.

E ok? O las așa?

Poziția pe acest model este una compactă, cu spatele relativ drept, așadar este orientată către latura recrațională a sportului. Asta nu înseamnă cu poate urca, reușind totodată să ofere și o porție bună de distracție pe coborâri (ghidon de 700mm și pipă de 90mm, o alegere fericită). Direcția este agilă, dar nu permite abordarea în maximă siguranță a unor coborâri extrem de abrupte, în ciuda faptului că am coborât poziția ghidonului cât s-a putut. În schimb, pe urcările foarte abrupte s-a descurcat rezonabil, cel puțin din punct de vedere a poziției pe bicicletă, anvelopele nefiind gândite pentru o aderență foarte bună în condiții dificile. Trebuie menționat faptul că unghiul headtube-ului este acum plasat la 70.5 grade (față de 71.5 grade în cazul modelului anterior), ceea ce aduce un beneficiu de stabilitate pe porțiunile de coborâre și mai contracarează din lungimea chainstay-ului, de 450mm, care a rămas neschimbată.

Două prinderi de bidon se află pe cadru, așadar scapi de rucsac la maratoane sau în turele lungi. Altfel spus, oferă minimul necesar pentru a te putea deplasa pe munte pe distanțe mari oferind totodată siguranță și un confort acceptabil.

Echipare

Lăsând aspectul plăcut al cadrului deoparte, presupunând că este o chestiune subiectivă, punctul forte al noului BigFoot este echiparea. Bulgarii au renunțat la Suntour pentru un RockShox XC30 pe arc, care se descurcă onorabil și de asemenea, au renunțat la stopper-ele Tektro pentru Shimano M365, un set entry-level, care oferă reprize rezonabile de frânare și care sunt excelent finisate pentru gama din care fac parte. Discul de 180mm își aduce contribuția pozitivă pe porțiunile mai lungi de coborâre.

Transmisia a rămas același 3×9, însă componentele presetează mai bine decât cele din generația anterioară. Reprezintă tot un mix de piese Shimano, începând cu angrenajul non series M4050 (în fond, un Alivio), continuând cu manetele secvențiale și pinioanele din aceeași gamă și terminând cu schimbătoarele Alivio (pentru foi) și Deore (pentru pinioane). Nu pot spune că transmisia este foarte silențioasă, însă este un lucru de așteptat în acest segment de preț.

Șaua și manșoanele nu mi-au inspirat prea multă calitate, însă confortul oferit în timpul turelor poate fi catalogat drept rezonabil. Chiar și așa, cu șaua din dotare cred că se putea face mai mult. Pe lista neagră se află anvelopele Continental Race King care oferă o viteză foarte bună de rulare, în schimb stau mai prost la capitolul aderență și rezistență la pană. Balonajul mai mare sporește confortul pe porțiunile foarte denivelate, de exemplu la trecerea peste pietre sau rădăcini. Iar pe moment, nu mă pot pronunța asupra durabilității butucilor Shimano, pe bile, fabricați în China. Jantele în schimb s-au dovedit a fi solide, exceptând o aterizare ușor în diagonală cu roata de spate, aceasta necesitând ulterior o mică centrare.

Concluzie

Cel mai important este să știi că Big Foot a pierdut serios în greutate. Un minus de 1.3 kg chiar înseamnă ceva, mai ales în ziua de astăzi când alegerea unor componente pentru bicicletă nu este tocmai ușoară, date fiind prețurile. Formula pentru geometrie bicicletei se păstrează în standardele anilor trecuți, însă per total vorbim despre o bicicletă echilibrată cu ușoare înclinații spre distracție, dacă ești hotărât să-i arăți cine-i șeful. O recomand atât pentru maratoane, în zona de începători, cât și pentru plimbări montane. Mai adaugă și prețul raportat la echipare și se pare că bulgarii vor reuși și anul acesta să facă din BigFoot un best seller. Totodată, pentru mine acest model reprezintă speranța că nu ne vom îndrepta pe viitor către biciclete entry-level extrem de grele, iar aici sunt de lăudat producătorii care fac eforturi mari pentru a scădea și din greutatea componentelor de bază.

Date relevante  

Greutate totală: 14.04 kg
Greutate cadru: 2.200 grame
Greutate roți*: 4921 grame
Greutate furcă: 2.551 grame
Lățime ghidon: 700 mm
lungime pipă: 90mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.079 grame
Rigiditate headtube: 105.6 Nm/grad
STW**: 48

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Video:

REVEDEȚI PREZENTAREA
Manevrabilitate
65 %
Laborator
75 %
Greutate
55 %
Echipare
65 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentCum a fost la Lunca Timișului CX Cup 2017
Articolul următorDandy Run, la a 4a ediție, în data de 1 aprilie
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 150 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

3 COMENTARII

  1. Ce imi puteti spune despre Cross GRX 927 29er 2017 ? Mi-a ramas un pic in minte acest model si as vrea sa il comand. Are o echipare decenta zic eu dar am o oarecare retinere cu privire la cadru. Asta ar fi bugetul meu (2000lei) . O alternativa la acest cross ar fi fost Cannondale trail 7 2016 cu o echipare slabuta dar cadrul stiu ca este solid.

    • Salut, nu ai de ce să ai rețineri în ceea ce privește cadrul, Cross-urile sunt solide. E drept, între Cross și Cannondale o să observi câteva diferențe la finisaje, la calitatea vopselei și cel mai probabil și la greutatea, cadrul Cannondale-ului fiind mai ușor. Depinde acum ce-ți dorești: o bicicletă cu un raport echipare/preț bun (Cross) sau o bicicletă cu Pedigree. 🙂

      • M-ai mai linistit un pic. Eu as fi vrut un Cannondale cu echiparea Cross-ului cel putin dar asa ajungeam pe la 2800 si inca putin pe la 3000 imi luam un Canyon (direct de pe site-ul lor) dar nu mi-o permite buzunarul asa ca ar trebui sa ma multumesc cu una din cele 2 sau ma rog ceva apropiat de 2000lei. Multumesc frumos pentru parere ! Daca ai si alte idei in bugetul asta al meu si poti lasa un comentariu as aprecia !

LĂSAȚI UN MESAJ