Cross lansa modelul Euphoria prin 2013, o mișcare destul de surprinzătoare la acel moment dat fiind faptul că segmentul bicicletelor cu roți 27.5 inch de abia apăruse și aproape nimeni nu credea în ele. De atunci și până acum cadrul nu a suferit modificări foarte importante, cele mai notabile fiind în dreptul urechilor și al unor prinderi de cadru, care acum se fac cu ajutorul unui șurub cu imbus. În schimb, prețul nu a crescut cu mult, în condițiile în care știm cu toții ce s-a întâmplat cu piața în ultimii 5 ani, echiparea este chiar mai bună decât atunci, iar greutatea cu aproape 3 kg mai mică! Așadar, să vedem împreună cât de euforic am fost după testarea noilui Euphoria 27.5.

Pe scurt

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă cu o cursă de 100 mm
  • preț de achiziție: 3.499 lei
  • roți de 27.5 de inch
  • pentru ture montane sau maratoane cu grad mic spre mediu de dificultate

Cadru/Pe traseu

Vopseaua mată a lui Euphoria are un avantaj incontesabil pe care l-am remarcat și pe care trebuie să-l menționez: nu se zgârie atât de ușor. Nu știu de ce am simțit nevoia să încep cu această mențiune, dar fiind destul de multă ploaie, m-am băgat prin tot felul de boscheți ca să găsesc scurtături, deci inevitabil cadrul și-a primit pedeapsa. Și pentru că tot am adus în vorba ploaia, să știți că Euphoria n-a avut deloc un traseu ușor, ci mai degrabă unul solicitant cu multe rădăcini și pietre ude.

Dar dulce-i viața cu 3 foi, iar pe urcări bicicleta nu mi-a pus nicio problemă. Poziția este relativ strânsă și compactă, dar am avut suficient spațiu încât să mut poziția corpului în funcție de necesități sau situații. Pe coborâri, ghidonul de 680mm mi s-a părut un pic îngust și cred că unul de 720mm ar transforma radical bicicleta asta. Dimensiuni compacte înseamnă și o manevrabilitate agilă, mult mai agilă decât cea oferită de un 29er, iar din acest punct de vedere bicicleta a fost pe gustul meu. Dacă nu doar pedalezi și admiri peisaje ci îți place să mai și sari și să te cocoți pe tot felul de obstacole, să știi că bicicleta asta prin geometria îți permite să o faci chiar lejer.

Greutatea cadrului de 2.150 de grame este acceptabilă în segment, deși am văzut și mai bine. Compensează la capitolul rigiditate, aparatul nostru de măsură înregistrând valoarea de 105 Nm/grad, cu un index de performanță Stiffness-to-weight de 48.8, sensibil mai mare decât prima versiune a acestui cadru. Două prinderi pentru bidon sunt acolo la datorie în caz că vrei să transporți lichide cu tine.

Echipare

Punctul forte al acestei biciclete este echiparea, iar între noi fie vorba, nu-mi amintesc să fi întâlnit anul acesta un astfel de raport echipare/preț. Ai la dispoziție o furcă pe aer, Rock Shox TK 30 cu o cursă de 100mm și cu reglaj de rebound plus comandă pe ghidon, care oferă un feedback bun pe traseu, atâta timp cât nu te duci în zona extremă.

Pe de altă parte, transmisia 3×10 îți oferă suficiente rapoarte din care poți alege, ideale pentru începători sau pentru cei care vor să se chinuie mai puțin. Foile în format 40-30-22 sunt compacte, iar împreună cu pinioanele 11-36 fac echipă bună, atât pe urcări cât și pe plat. Angrenajul MT500 (a se citi Deore) este model nou, iar schimbătorul Shimano SLX (fără Shadow Plus) este o prezență extrem de rară în acest segment de preț. Transmisia este completată de shifterele Shimano Deore.

Mai departe avem roțile, cu anvelope Schwalbe Racing Ralph, cu o lățime de 2.25, în versiunea Evo – dar nu cea nouă, ci cea veche. Oricum nici asta nu mai contează, căci sunt ușoare și oferă o aderență bună pe uscat, mai puțin bună pe umed. Butucii provin de la Shimano – nimic spectaculos aici, dar jantele sunt duble și capsate.

Veriga slabă sunt frânele, deși nici acestea nu-s chiar modelul entry-level M315, ci sunt modelul entry-level M365, între care n-am putut să fac niciodată diferențierea din punct de vedere al feedback-ului oferit. Discutând în termeni simpli, ai un disc de 180mm pe roata de față și fii sigur că o să apreciezi asta.

Șaua și manșoanele nu m-au dat pe spate, dar cum povesteam și în filmul de prezentare, acestea pot fi oricând înlocuite cu bani puțini.

Video

Concluzie

Cross Euphoria este genul de bicicletă care se recomandă singură. Nu trebuie să fii vreun specialist ca să-ți dai seama că o transmisie mid-level, o furcă pe aer sau un set de anvelope de top – toate laolaltă – presupun mulți bani. 3.499 lei pentru această bicicletă sunt o sumă impresionant de mică, cel puțin pentru vremurile pe care le trăim, reprezentând dovada că se poate. Ok, din punct de vedere al tehnologiei avansate n-ai cabluri trase prin cadru, suduri finisate sau butuci după standardul Boost, însă aceasta este cea mai rezonabilă bicicletă pe care o poți achiziționa în calitate de amator, participant la câteva competiții pe an și admirator de ture în natură. Vestea și mai bună este că același model, în aceeași sumă, este disponibil și cu roți de 29 de inch.

Date relevante

Greutate totală: 12.98 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.150 grame
Greutate roți*: 4.782 grame
Greutate furcă: 1.845 grame
Lățime ghidon: 680 mm
lungime pipă: 85mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 930 grame + 100 grame
Rigiditate headtube: 105 Nm/grad
STW**: 48.8

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 7/10
La vale: 7/10

Galerie foto:

REVEDEȚI PREZENTAREA
Manevrabilitate
75 %
Laborator
75 %
Greutate
70 %
Echipare
85 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentCum arăți tu în vis?
Articolul următorDrag Grace LTD (2018)
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 150 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

11 COMENTARII

  1. Salut, multumesc pentru review. Mie imi place mult varianta negru-verde. Acum 2 saptamani m-am urcat pe una la un magazin si m-a cucerit din prima. Zilele astea o s-o comand. Numai bine.

  2. Buna ziua, intre aceasta si Devron Riddle R7.9 (2016) la un pret de 2900 lei(dupa aplicare voucher-ului PMB), pe care ati recomanda-o. De asemenea, alte variante ar mai fi pana in 3500 lei?

  3. De ce naiba au inceput toti producatorii sa ruteze conductele/cablurile pe partea de jos a down tube-ului?? La naiba, sunt MTBuri, nu bicle de sosea. Prin paduri mai agati un ciot, o creanga… Ce avea rau vechea rutare pe partea de jos a top tub-ului?!!

LĂSAȚI UN MESAJ