Acum citesti
Cube AIM Disc 29er (2013)

Au trecut aproape patru ani de când nu ne-am mai urcat pe un Cube AIM, una dintre bicicletele care au făcut carieră pe piața din România, date fiind cifrele mari de vânzări. Ca să faci mai bine cunoștiință cu modelul, trebuie să-ți spun că între timp a crescut și este oferit acum și cu roți de 29 de inch, în principal orientat către persoanele mai înalte, de peste 1.80 m.

Brandul german se caracterizează de asemenea prin faptul că au ținut sus ștacheta în toți acești ani, fără a oferi modele de biciclete la prețuri foarte mici cu echipări mai slabe, iar acesta se numără printre cele mai ieftine modele pe care le poți achiziționa. Mai ieftin decât Cube Aim Disc este versiunea cu V-Brake sau Aim-urile cu roți de 26 de inch. Pe scurt, entry-level în cazul acestui model presupune o bicicletă echipată cu frâne pe disc hidraulice, un sistem de transmisie cu 8 pinioane și o furcă cu o cursă de 100mm.

Cum este poziționată echiparea vizavi de prețul de achiziție și ce oferă AIM 29er 2013 pentru 2.899 de lei, urmează să îți spun în acest test.

Cadru/Pe traseu

Dintre toate bicicletele 29er testate anul acesta, Cube AIM 29er mi-a oferit cea mai bună poziție la pedalat. Asta înseamnă că ghidonul nu are o poziție inutil de înaltă, ci una chiar potrivită pe traseele de pădure pe care am pedalat. Pentru că am reușit să mă fac comod din primele clipe, turele mi-au oferit posibilitatea de a forța bicicleta la limită și în același timp, de a fi mai eficient și mai rapid. Agilitatea este mai ponderată datorită unghiului headtube-ului de 70 de grade, cu un grad mai mic decât valoarea cel mai des utilizată în clasa bicicletelor de Cross Country. Seattube-ul este de asemenea poziționat diferit față de concurență, la 74 de grade, făcându-l competitiv și pe urcări. Cel puțin pe hârtie, deoarece în viața reală va trebui la un moment dat să te lupți cu cele aproape 15 kg ale bicicletei.

În ceea ce privește rigiditatea, cadrul se prezintă bine, valoarea măsurată fiind de 101.7 Nm/grad, iar indicele STW de 45.9. Asta se traduce printr-o rigiditate peste medie, deci și persoanele mai grele se vor putea bucura de calitățile cadrului, fără ca aceasta să flexeze semnificativ. Greutatea cadrului este de 2.213 grame, deci nu printre cele mai ușoare din segment.

Poziția pe bicicletă este relativ sportivă și contribuie la un control bun pe traseu și datorită ghidonului cu o lățime generoasă de 670 mm, dar revin la cele spuse mai sus în ceea ce privește greutatea acestei biciclete, care se face resimțită uneori și în virajele abordate în goană. Pe scurt, AIM are gene sportive și simți asta imediat ce te urci pe el, însă faptul că pune multe kilograme pe cântar este un lucru pe care va trebui să-l accepți.

Prinderea pentru portbagaj și două prinderi de bidon se află la locul lor. Cadrul este bine finisat, vopseaua nu strălucește pentru că este mată iar sudurile se ridică la standardele zilelor noastre. O protecție adițională este montată sub țeava inferioară a cadrului, pentru a oferi protecție împotriva pietrelor ce sar de pe traseu. Unele anvelope pentru biciclete pot prinde între crampoane pietre de mici dimensiuni care apoi să le arunce către cadru. Cu cât viteza este mai mare cu atât șansele să te alegi cu vopseaua ciupită cresc, însă nu este și cazul anvelopelor de la Schwalbe care-l echipează pe AIM.

Echipare

Cube AIM vine echipat cu vechiul model de schimbător Shimano Alivio, care contribuie într-un mod mai leneș la schimbarea vitezelor. Acest schimbător a fost lansat inițial în 2008, iar între timp cei de la Shimano au adus îmbunătățiri agregatului, lansând un model nou în 2012. Decizia pentru care cei de la Cube încă mai păstrează acest model de schimbător pe bicicletele din 2013 este destul de greu de înțeles. Alivio, împreună cu schimbătorul de foi Shimano din gama Non Series (M310), sunt conectate la un set de manete din gama Alivio, fără funcția 2-way-release. Cele 8 pinioane și cele 3 foi ale sistemului de transmisie oferă rapoarte bune pentru drumurile de pădure, iar cu mici rezerve, chiar și pe unele cățărări.

Frânele hidraulice pe disc provin de la Shimano, tot din gama entry-level: M395, cu performanțe mulțumitoare, dar cu mențiunea că un disc de 180 de mm ar fi fost mai potrivit pentru roata din față. Să nu uităm că bicicletele 29er sunt achiziționate în general de persoane mai înalte și mai grele.

Suntour XCM este furca ce echipează modelul AIM, oferă o cursă de 100 mm și performanțe care lasă de dorit pe traseele cu denivelări mai pronunțate. De asemenea, este foarte grea (2.72 kg), iar arcurile relativ tari. Dar cu siguranță acestea vor presta mai bine pentru persoanele de peste 80 de kg. Comanda de Lock-out este prezentă pe furcă și poate fi acționată direct de pe braț.

Anvelopele Schwalbe Smart Sam, care îmbracă roțile de 5.16 kg, au o viteză foarte bună de rulare și se descurcă bine în viraje, acestea contribuind la o aderență sănătoasă acolo unde chiar a fost nevoie. Cu toate acestea, sunt relativ grele, unul singur cântărind aproximativ 800 de grame.

Aviz celor care nu studiază bine înălțimea cadrului înainte de a achiziționa bicicleta: tija de șa nu intră complet în cadru datorită prinderii de bidon, prin urmare dacă vei vrea să pedalezi cu șaua foarte coborâtă, nu vei avea cum. Dacă ești genul care nu respectă poziția piciorului în timpul pedalatului, alege o dimensiune mai mică pentru cadru (spre exemplu, 17 inch).

Șaua din dotare Scape Active 8 nu se numără printre cele mai comode, dar lățimea este generoasă, iar în timp te-ai putea obișnui cu ea. Altfel, poți utiliza pantaloni cu bazon pentru confort deplin.

Concluzie

Cube AIM Disc 29er 2013 este bicicleta pe care i-aș recomanda-o acelei persoane care dorește un plus de sportivitate de la o bicicletă entry-level. Din punct de vedere al geometriei și configurației unor componente, bicicleta reușește un șpagat interesant între un preț decent de achiziționare și comportamentul pe traseu. În schimb, nu toți vor aprecia greutatea de aproape 15 kg, deși dacă stai să te uiți peste celelalte alternative, este greu de găsit un 29er mai ușor în acest segment de preț.

Am fi apreciat de asemenea o furcă ceva mai capabilă (spre exemplu Suntour XCR) și un sistem de transmisie cu 9 pinioane, care pe lângă alternativele de rapoarte pe care le-ar fi oferit, ar fi adus un plus de pedigree acestei biciclete. De ce este Cube AIM un model atât de răspândit? Oferă sportivitate și imagine la un preț relativ decent.

Date relevante

Greutate totală: 14.94 kg (cu pedale, din care pedalele 435 grame)
Greutate cadru: 2.213 grame
Greutate roți*: 5.162 grame
Greutate furcă: 2.726 grame
Lățime ghidon: 670 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.245 grame
Rigiditate headtube: 101.7 Nm/grad
STW**: 45.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Vezi Comentarii (4)
  • Scumpa , chiar f scumpa pt ce ofera. o fi cadrul bun dar este unul destul de greu, in rest componentele sunt modeste rau. Pai pana in 4000 lei gasesti 29ere echipate cu deore xt, furci roxk shox si mai usoare cu vreo 2 kg. Cube este doar un un nume care este cumparat de fite, chiar si la bicicletele mid-level au perturi mari si echipari mai slabe decat concurenta, au tot felul de ‘tehnologii’ la cadre precum RFR(ready for race), pai ca sa o aduci la vreo 12 kg trebuie sa bagi inca pe atat in ea sau mai mult si atunci poti sa spui ca poate fi folosita la un maraton, nu la 15 kg cat are din fabrica. Lasa ca isi cumpara snobii ca oamenii cu cap nu se uita la cat de colorata este o bicicleta.

  • Merita achizitionata aceasta bicicleta la mana a doua?
    nu sunt convins de nivelul ei de echipare….ce alta bicicleta pana in 2000 lei (SH)echipata mai bine pot achizitiona?

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

sixteen − 5 =