Devron Vulcan este o bicicletă mult așteptată de la producătorul nostru autohton. Cu o geometrie modernă și echipări la ultimele standarde, Vulcan e concepută să se bată pe piață cu modelele din gama medie-performantă a oricărui alt producător.  Am fost încântați când am primit la test prima bicicletă de concepție românească dotată cu 12 pinioane! Încântarea a crescut enorm când am deschis coletul și am văzut-o, pentru că deși am încercat să redăm în poze aspectul fantastic, trebuie să o vezi în fața ochilor să îți dai seama cu adevărat ce bine arată! Așa că abia am așteptat testul, să vedem cum merge!

Pe scurt

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă cu cursă de 100 mm
  • preț de achiziție: 8499 lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru XC tehnic și trail moderat

Cadru/pe traseu

Vulcan este un model conceput pentru XC cu tentă agresivă, un pic spre Trail, cu o geometrie modernă, cu reach lung, pipă scurtă, ghidon lat și unghiul furcii mic, dar care totuși rămâne încadrată în categoria XC. Nu avem date oficiale despre geometrie, dar unghiul furcii pare mai mic de 70 de grade iar cadrul este destul de sloping, cu seat-tube-ul scurt, ceea ce indică posibilitatea de a monta o tijă reglabilă cu cursă destul de lungă.

Cadrul are o formă frumoasă, arcuită, este lucrat îngrijit iar vopseaua este extrem de plăcută și dă un aspect deosebit întregii biciclete. Denumirea Devron ștanțată pe chainstay în apropierea dropout-urilor aduce un plus de prestanță, deși în practică s-ar putea să îngreuneze bicicleta.

Cablurile sunt trase prin interior iar bicicleta, deși vine echipată cu o transmisie 1x, este pregătită să primească transmisie 2x, având porturile de intrare în cadru și prinderea direct mount pentru deraiorul față. În plus, există 2 porturi de intrare libere, unul putând fi folosit dacă e nevoie pentru o tijă reglabilă cu cablul ascuns. Cuveții sunt de tip conic iar monoblocul de tip clasic cu filet. Avem și două prinderi pentru bidon, ceva normal la un hardtail. Bicicleta folosește butuci clasici, nu Boost.

Pe traseu, Vulcan are o atitudine relaxată, este orientat pentru MTB de distracție, dar în sensul serios al cuvântului, adică e gata de provocări destul de extreme! Pe urcare merge bine, am scos un timp de top 10 pe segmentul de urcare pe Ciocanu, poți să tragi destul de tare, dar în schimb pe niște poteci foarte abrupte am atins limita geometriei, roata din față ridicându-se de la sol. În concluzie e un cățărător bun dacă nu e dus chiar la extrem. Pe partea cealaltă a dealului însă, bicicleta prinde viață pe coborâre și oferă o încredere și o manevrabilitate excelente. Ghidonul lat de 740 mm și pipa scurtă de 70 mm se fac bine simțite și își aduc aportul la asta. O tijă reglabilă ar fi recomandată pentru a atinge întreg potențialul bicicletei fără a fi nevoie de opriri pentru reglarea tijei fixe, e genul de bicicletă pentru care așa ceva se pretează la fix.

Rezultatele din laborator ne-au arătat o rigiditate peste medie a cadrului, însă greutatea depășește 2 kg. Nu e mult, dar nu e nici puțin, iar raportul STW e afectat de aceasta. Oricum putem spune fără probleme că avem un cadru de calitate superioară și cu caracteristici peste medie. Greutatea bicicletei fără pedale e de 11.64 kg, corectă pentru categoria de preț din care bicicleta face parte, ajutată fiind aici de furca ușoară.

Prezentare video (testul continuă mai jos):

Echipare

Fără îndoială că principala atracție la acest Vulcan este transmisia de ultimă generație SRAM Eagle 1×12. Cu o foaie de 34 și un grup de pinioane 10-50, aceasta acoperă o gamă de rapoarte de peste 500%, mult mai bine decât o transmisie 2x și chiar decât unele 3x. Pe traseu am fost impresionat de precizia cu care funcționează Eagle. SRAM se laudă că transmisia pe 12 pinioane merge mai bine și e mai rezistentă decât cea pe 11 și personal pot să confirm că anumite senzații oarecum neplăcute datorate chainline-ului pe care le-am simțit pe bicicletele 1×11 când eram pe pinionul mare aici sunt inexistente. Practic în afară de raportul excelent de urcare, nimic nu trădează faptul că lanțul e pe imensul pinion, iar urcarea nu necesită nicio forță suplimentară, totul merge natural.

Roțile de 29 sunt un model complet de la Novatec – Alpin XD Drive. Novatec a oferit mereu un raport calitate/preț/greutate excelent la roți. Acest set are greutatea respectabil de mică de 1730 g și o lățime internă de 23 mm, conformă cu tendințele actuale. Evident avem de-a face cu versiunea cu freewheel XD, necesar pentru montarea casetei Eagle cu pinion mic de 10. Rar consider că o bicicletă nouă nu are nevoie de roți mai bune, cu atât mai mult un Devron, dar iată că aici niciun upgrade nu e neapărat necesar la roți. La anvelope însă, echiparea standard include un set de WTB Ranger, anvelopă excelentă de XC în versiune ușoară, dar nu tubeless ready. Cum roțile sunt tubeless ready, un upgrade aici și renunțarea la camere ar fi obligatoriu.

Furca este tot ce putea fi mai potrivit: o RockShox Reba cu blocaj pe ghidon, care cu o funcționare excelentă, întreținere ieftină și o greutate de doar 1610 g putem spune că oferă tot ce își poate dori cineva de la o bicicletă din această gamă. Eu iubesc Reba și nu văd de ce nu ar face asta toată lumea…

Frânele SRAM Level T cu discuri de 180/160 au fost o surpriză plăcută. Nu este nimic de reproșat, dacă vor funcționa bine în timp înseamnă că avem un concurent serios de la SRAM pentru frânele Shimano care și-au câștigat popularitatea în ultimii ani. Manete confortabile, forță de frânare și modularitate bune, Level T au tot ce e nevoie ca să te simți în siguranță chiar și pe cele mai extreme pante.

Restul componentelor sunt de calitate bună, din aluminiu: tija Truvativ Stylo, ghidonul, pipa și cuveții de la FSA și chiar și șaua WTB Volt care mi s-a părut foarte confortabilă

Concluzie:

Devron Vulcan 3.9 este o bicicletă care poate satisface chiar și pretențiile mai exigente, atât estetic cât și funcțional. Transmisia Eagle va atrage privirile și va da un avantaj de necontestat față de orice altă transmisie de pe piață la ora actuală, furca Reba va păstra rulajul fin fără să subțieze prea rău bugetul la revizii, este bicicleta perfectă pentru cei ce vor să aibă o transmisie modernă montată pe o bicicletă confortabilă, capabilă și extrem de arătoasă. Bineînțeles, proiectată și montată în România! Doar prețul mi se pare un pic mai mare decât mă așteptam de la un model Devron, parcă nu se mai încadrează în categoria de preț avantajoasă cu care ne-a obișnuit producătorul. Dar poate vor veni și niște reduceri de preț spre finalul sezonului!

Date relevante

Greutate totală: 11.64 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.010 grame
Greutate roți*: 4.290 grame
Greutate furcă: 1.619 grame
Lățime ghidon: 740 mm
Lungime pipă: 70 mm
Greutate angrenaj: 640 grame (+BB 120 grame)
Rigiditate cadru: 105.8 Nm/grad
STW**: 52.6

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 6/10
La vale: 9/10

Galerie foto:

 

REVEDEȚI PREZENTAREA
Manevrabilitate
85 %
Laborator
85 %
Greutate (11.64 kg)
90 %
Echipare
95 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentShockStop este o nouă tijă cu suspensie, cu un design interesant
Articolul următorRoad Grand Tour, Drumul Vinului, Race Report: „Some people, are driving too fast…”
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ